Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Utveckling för VR / HTC Vive / Oculus Rift / Gear

Permalänk
Medlem

Utveckling för VR / HTC Vive / Oculus Rift / Gear

Lite nyfiken på hur många här som har utvecklat eller har funderingar på att utveckla något för VR. Har själv jobbat med traditionell Windows-utveckling på PC i mer än 20 år och har fått en rejäl nytändning av att kunna uppleva allt man gör i VR.

Har nu endast testat att utveckla för Samsung Gear VR i Unity, men gett mig mersmak då man trivs bra med C#.

Det var ju underbart smidigt att importera in objekt i Unity, som man kanske gjort i 3ds eller annat 3d program. På fem minuter kunde jag vandra runt i mitt egna hus.

Sedan var det ju fantastiskt kul att leka med ragdolls, som man lätt kan skapa i Unity. Fysikmotorn och rigidbodies gör sig riktigt bra i VR..

Vad har ni för idéer och annat? Kanske skulle man kunna dela med sig av sina alster?

Permalänk
Medlem

@dblade:
Sorry för offtopic, men vilken kontroller använder du för att gå runt i miljön i Gear VR. Har svårt att hitta någon kontroller som stödjer gear vr helt :/

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Jag ska byta ut kök och golv, det är inte helt enkelt att visualisera enbart baserat på ritprogram.
Ikea har en Vive app men jag vill utgå från mitt eget köks mått och mitt val av färger, luckor, golv, bänkskiva, vitvaror, etc., mer leverantörsoberoende helt enkelt, så jag funderar starkt på att bygga upp det i unity. Att kunna ställa sig i mitten av det nuvarande köket och dra på sig gearVR för att se köket i riktig skala med de aktuella alternativen skulle hjälpa otroligt mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salcin74:

Jag ska byta ut kök och golv, det är inte helt enkelt att visualisera enbart baserat på ritprogram.
Ikea har en Vive app men jag vill utgå från mitt eget köks mått och mitt val av färger, luckor, golv, bänkskiva, vitvaror, etc., mer leverantörsoberoende helt enkelt, så jag funderar starkt på att bygga upp det i unity. Att kunna ställa sig i mitten av det nuvarande köket och dra på sig gearVR för att se köket i riktig skala med de aktuella alternativen skulle hjälpa otroligt mycket.

Jag har en affärside runt just detta
https://www.byggahus.se/el/ikeas-ritverktyg-vr-coolt-andersma...

Får se hur det blir med den dock, svårt med UV-maps osv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ehallq:

Jag har provat ett par stycken Ipega-kontrollers. Finns en del dåliga men den senaste jag köpte var riktigt bra. Ser ut att vara en sådan här

http://www.ebay.com/itm/IPEGA-PG-9025-Wireless-Bluetooth-Mult...

130 kr inkl frakt.

Permalänk
Avstängd

Jag håller på med en MP Shooter. Just nu baslogiken för vapnen. Har kommit en bit på logiken för Semi automatiska pistoler. Nu kan man attacha "handen" och dra i manteln

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Jag ska byta ut kök och golv, det är inte helt enkelt att visualisera enbart baserat på ritprogram.
Ikea har en Vive app men jag vill utgå från mitt eget köks mått och mitt val av färger, luckor, golv, bänkskiva, vitvaror, etc., mer leverantörsoberoende helt enkelt, så jag funderar starkt på att bygga upp det i unity. Att kunna ställa sig i mitten av det nuvarande köket och dra på sig gearVR för att se köket i riktig skala med de aktuella alternativen skulle hjälpa otroligt mycket.

Det är ganska simpelt. Du behöver inte programmera en kodrad, men du lär vilja ha bluetooth joystick!

Ladda ner Unity på din dator och välj Android som utvecklingsplattform.

https://unity3d.com/get-unity/download?ref=personal

Ladda också ner Oculus Utilities for Unity 5 och importera den som asset i Unity. Placera ut din OVRController (Som är din karaktär)

https://developer.oculus.com/downloads/game-engines/1.3.2/Ocu...

Importera in din ritning i Unity - Det finns stöd för de flesta format.

Sedan är det bara att gå runt i din ritning. Det är ju viktigt att det blir rätt skala också men 0.01 brukar fungera bra..

Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Ser riktigt trevligt ut och jag är hur taggad som helst på att få min Vive-leverans!

Nästa version måste innehålla lite ragdoll's som man kan skjuta på också. Oerhört enkelt att skapa i Unity.

Permalänk
Avstängd

Ragdolls är för basic, vi kör med Inverse Kinematics

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

LOL!! Nej, men det är ju precis just det där som är kul och säljer.. se bara på goat simulator och surgeon simulator.. totalt utflippade spel med lite sandbox-stämpel..

Ditt spel ser redan riktigt kul ut. Hur mycket tid har du avsatt för detta?

Permalänk
Avstängd

Självklart ska vi ha ragdolls när någon dör.
Jag driver ju ett vanligt enmanskonsultbolag på dagarna så det är kvällsjobb. Jag har skrivit in VR i bolagsbeskrivningen, så vi har som approach att köpa så mycket vi kan från Asset Store för att spara utvecklingstid. IK bitarna ovan är tex en köpt SDK

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Ladda också ner Oculus Utilities for Unity 5 och importera den som asset i Unity. Placera ut din OVRController (Som är din karaktär)

Jag skulle använda SteamVR SDKn istället då stödjer du både OVR och Vive

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag skulle använda SteamVR SDKn istället då stödjer du både OVR och Vive

Ok, den skall testas. Den blir ju genast än mer aktuell så snart man fått Vive-leveransen. Vet du om den har stöd även för Samsung Gear VR? Det är nämligen den enda VR-hårdvara som jag har tillgänglig nu.

Jag är dock imponerad över hur avancerade föremål en mobiltelefon klarar av. Har kastat in modeller med över 100000 polygoner och flera dynamiska ljuskällor. Det börjar förstås röra sig lite långsamt ju mer man kastar in.

En riktigt trevlig funktion är att Oculus har implementerat ett lager som ökar frameraten till 60Hz till skärmen, trots att den inte orkar leverera det i äkta 3d. Kort och gott panorerar den bilden och det upplevs som att det blir lite svarta kanter i perferin.

https://developer.oculus.com/blog/asynchronous-timewarp-on-oc...

Permalänk
Avstängd

Jo timewarp är nice för dåliga datorer, egentlige ända fördelen med att använda OVR SDKn över SteamVR sdkn. Men Valve kommer nog komma med egen teknik för det snart

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Absolut. Finner det märkligt att dom inte implementerat det ännu.

Sony PSVR lär ju ha det också, det är väl därför dom kan köra 120Hz på en Playstation, när dom egentligen enbart levererar 30Hz på 3d-viewporten..

Permalänk
Avstängd

Sådana där hacks skapar alltid kompromisser, det är precis som skillnaden mellan z-buffer stereoskopisk 3D och Gemotreisk Stereo 3d, den senare är 1000 ggr snyggare

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tänk om koden på jobbet hade en domän som var lika lätt att överföra till OOP

public bool IndexNewBullet() { if(Magazine == null) return false; if(Magazine.Empty) return false; Bullet = Magazine.TakeBullet (); return true; } private void Fire() { if (!hammerCocked) return; if (Bullet != null && !Bullet.Spent) { //TODO: Fire gun (Raytrace or whatever, network code etc); this.slide.PistolFired(); } else { //TODO: Play click sound } hammerCocked = false; }

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Själv upplever jag VR-programmering som det roligaste någonsin. Aldrig förr har man fått större inlevelse i koden man skriver! Man ser ju bara på dina youtube-filmer hur coolt det verkligen är

Permalänk
Avstängd

Kunde inte sova inatt, låg och tänkte på alla lösningar

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nu kan man stoppa i magget också, valde göra det utan fysik

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Första pistolen klar, eller det ska finslipas lite på koden för att dra i manteln och stoppa i maget den är inte perfekt, sedan ska det till ljud också. Men koden är väldigt moduler så den borde fungera för alla typer av vapen med magasin automat eller semi. Riktig kul detta, men det tar tid när man inte är en erfaren spelprogramerare

Nästa steg är att börja med nätkoden, även det ett område jag har noll erfarenhet av förutom när det gäller stora businesssystem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Nästa steg är att börja med nätkoden, även det ett område jag har noll erfarenhet av förutom när det gäller stora businesssystem

Lite utgångspunkter:

http://www.gamenetworkprogramming.com/articles.html

http://forum.unity3d.com/threads/multiplayer-networking-solut...

https://github.com/lidgren/lidgren-network-gen3 (för oss som har svårt med med unitys "properties-programmering").

Permalänk
Avstängd

Tittar lite på att köpa in Bolt, de har client prediction osv, bättre köpa en sdk än att skriva själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tack för unity SDK review länken, missat den

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vi kör på Forge, blir nog bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vi kör på Forge, blir nog bra

Skickades från m.sweclockers.com

Gott, lycka till

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Intresserad också av ert val av spelmotor. Själv väljer jag Unity pga. min personliga erfarenhet kring C#. Unreal Engine ser dock ut att ha bäst stöd för Vive då det skall vara inbyggt stöd i editorn. Det skall ju vara möjligt att bygga 3d-världen direkt i VR.

Permalänk
Avstängd

Jag och min kollega är bekanta med motorn, vi är båda applikationsarkitekter där vi primärt utvecklar i c#, iof stödjer ue c# nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ikvälll har jag fintunat IK koden lite. En del kvar att göra men börjar bli rätt snyggt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Ikvälll har jag fintunat IK koden lite. En del kvar att göra men börjar bli rätt snyggt

Kul att få se utvecklingen! Väntar fortfarande på Vive:n här..

Antar att utmaningen blir att applicera rörelse på nederdelen av kroppen. Ska ni försöka simulera gång/kryp-animationer beroende på hastighet och höjd på huvudet?