Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kommer inte åt samba från linux burk

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt samba från linux burk

Hej!

Tänkte sätta ihop en plex server med lite nas funktionalitet också. Har en äldre laptop som rullar som liten nas just nu med liknande setup. Kanske inte det bästa men funkat bra tillsvidare. Fick tag på en annan laptop som är kraftfull nog att köra plex servern så tänkte köra över allt där.

Installerade plex servern utan problem och kommer åt den överallt. Installerade samba och skapade en share som ska vara öppen för alla. (sparas inget viktigt eller personligt så lösen behövs ej) Problemet är att hur jag än försöker göra så kommer jag inte åt den från min windows burk, den ber om lösenord osv. har försökt lägga till användare och allt möjligt utan att det funkat och har nu efter några dagar inte kommit på någon lösning...

Någon som har en bra ide vad det kan bero på? Värt att notera är att jag inte är bra alls på linux men känner inte för att köpa windows till den.

Permalänk
Medlem

Hur ser din smb.conf ut?

Permalänk
Medlem

@virre567: Du måste ju logga in med en användare och ett lösen ord på linuxboxen, om du anger samma anv. och lösen när windows frågar om inloggningsuppg. så borde saken vara biff?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Hur ser din smb.conf ut?

[Media bibliotek]
path = /home/victor/Media bibliotek
writeable = yes
; browseable = yes
guest ok = yes

Hela smb.conf

Har använt samba gränssnitt för att konfigurera det.

Skrivet av evilsin:

@virre567: Du måste ju logga in med en användare och ett lösen ord på linuxboxen, om du anger samma anv. och lösen när windows frågar om inloggningsuppg. så borde saken vara biff?

Provat det utan lycka tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ta bort semikolonet på browseable så går det nog fint

[Dump]
comment = Dump till webserver
path = /var/www/strunt
browseable = yes
writeable = yes
directory mask = 0655
create mask = 0755

Här är en utav mina samba shares. Du kan ju lägga till någon annan mask på din typ
0777 så får alla fulla rättigheter.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Ta bort semikolonet på browseable så går det nog fint

[Dump]
comment = Dump till webserver
path = /var/www/strunt
browseable = yes
writeable = yes
directory mask = 0655
create mask = 0755

Här är en utav mina samba shares. Du kan ju lägga till någon annan mask på din typ
0777 så får alla fulla rättigheter.

Provade det också, funkade ej.

Kopierade din conf men funkar fortfarande inte.

Problemet är att den frågar efter inloggningsuppgifter innan jag ens ser några mappar alls. När jag försöker ansluta till datorn.

Ursäkta att mina beskrivningar är dåliga, är inte så hemma på nätverk då jag typ alltid råkar ut för såna här problem. Säkert självförvållat också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Provade det också, funkade ej.

Kopierade din conf men funkar fortfarande inte.

Problemet är att den frågar efter inloggningsuppgifter innan jag ens ser några mappar alls. När jag försöker ansluta till datorn.

Ursäkta att mina beskrivningar är dåliga, är inte så hemma på nätverk då jag typ alltid råkar ut för såna här problem. Säkert självförvållat också...

Varför kör du inte CIFS istället och mountar via fstab?

För att få lite mer insikt, du vill dela filer FRÅN Linux TILL Windows eller tvärt om?

Permalänk
Medlem

@virre567: om du kör 'smbclient -L localhost' ifrån servern, vad spottar den ut då?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Hej!

Tänkte sätta ihop en plex server med lite nas funktionalitet också. Har en äldre laptop som rullar som liten nas just nu med liknande setup. Kanske inte det bästa men funkat bra tillsvidare. Fick tag på en annan laptop som är kraftfull nog att köra plex servern så tänkte köra över allt där.

Installerade plex servern utan problem och kommer åt den överallt. Installerade samba och skapade en share som ska vara öppen för alla. (sparas inget viktigt eller personligt så lösen behövs ej) Problemet är att hur jag än försöker göra så kommer jag inte åt den från min windows burk, den ber om lösenord osv. har försökt lägga till användare och allt möjligt utan att det funkat och har nu efter några dagar inte kommit på någon lösning...

Någon som har en bra ide vad det kan bero på? Värt att notera är att jag inte är bra alls på linux men känner inte för att köpa windows till den.

Hur försöker du lägga till användare?
Samba använder inte dina linuxanvändare som standard utan sin egen lösenordsfil. Så har du linuxanvändare kalle så behöver du använda smbpasswd -a kalle och sätta ett samba lösenord. Alt konfigurera så att samba och linux delar användarkatalog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Varför kör du inte CIFS istället och mountar via fstab?

För att få lite mer insikt, du vill dela filer FRÅN Linux TILL Windows eller tvärt om?

För att citera TS "Problemet är att hur jag än försöker göra så kommer jag inte åt den från min windows burk, den ber om lösenord osv"

Permalänk
Medlem

@virre567: Ja lager 8 brukar oftast vara problemet
Men med samba behövs inloggningsuppgifter. Testa annars med cifs nätverksmontering.
Kör det mellan nasen och kodi. Testa det vet ja!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Varför kör du inte CIFS istället och mountar via fstab?

För att få lite mer insikt, du vill dela filer FRÅN Linux TILL Windows eller tvärt om?

tanken är att jag ska lägga bilder och video från min windows pc till min linux "server"

Ska kolla upp CIFS och se om jag kan lära mig det! Visste inte ens att det fanns.

Skrivet av evilsin:

@virre567: om du kör 'smbclient -L localhost' ifrån servern, vad spottar den ut då?

Att smbclient inte är installerad

Skrivet av aluser:

Hur försöker du lägga till användare?
Samba använder inte dina linuxanvändare som standard utan sin egen lösenordsfil. Så har du linuxanvändare kalle så behöver du använda smbpasswd -a kalle och sätta ett samba lösenord. Alt konfigurera så att samba och linux delar användarkatalog.

Har provat att lägga till separata användare för samba i gränssnittet. kört kommandot smbpasswd också utan lycka.

Skrivet av DeGreeZ:

@virre567: Ja lager 8 brukar oftast vara problemet
Men med samba behövs inloggningsuppgifter. Testa annars med cifs nätverksmontering.
Kör det mellan nasen och kodi. Testa det vet ja!

Lager 8?

Permalänk
Medlem

@virre567: Tillägg till OSI modellen Lager 8 är mänskliga faktorn

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

@virre567: installera det då 'apt-get install samba-client' om det är en debian-baserad distro

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Prova att lägga till "security = share" i smb.conf ...
Då slipper man att behöva ange lösenord för att komma åt en mappning...

Jag kör iofs version 3 av samba...
Hörde något om att de gjort om det tills i version 4, men har inte fått det bekräftat

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

@virre567: installera det då 'apt-get install samba-client' om det är en debian-baserad distro

Funkade inte, fick ett meddelande om att jag skulle installera det men får bara invalid operation install. Kör ubuntu.

Skrivet av ekipz:

Prova att lägga till "security = share" i smb.conf ...
Då slipper man att behöva ange lösenord för att komma åt en mappning...

Jag kör iofs version 3 av samba...
Hörde något om att de gjort om det tills i version 4, men har inte fått det bekräftat

Skrev in det i smb.conf, ingen lycka.

Permalänk
Medlem

Lyckades få kontakt med datorn nu. Men det finns inga av min mappar som ska ligga där... helt tomt men det kommer inte nån lösenordsruta.

Permalänk
Medlem

Samt att samba gränssnittet inte startar nu längre.

Permalänk
Medlem

Då det bara verkar gå sämre efter att man testat typ allt så bestämde jag mig för att blåsa hela datorn och starta om från ruta ett.

Har någon nån bra guide eller liknande så att det blir helt 100 nu?

Kollade lite på CIFS och förstog inte skillnaden mellan det och samba. De sidorna jag hittade om det sa alla att man skulle installera samba?

Permalänk
Medlem

Nu är det löst! Satan va enkelt det var att få igång på ubuntu 16.04. behövde inte ens någon guide och allt funkar precis som jag vill!

Tack för all hjälp!