Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Videos laggar, ljud knastrar, endast stock clock!

Permalänk
Medlem

Videos laggar, ljud knastrar, endast stock clock!

Hallå Swec, tvivlar att detta problem kommer kunna lösas då det är så pass sällsynt, men ni är min sista utväg.

Börjar med min setup:
Asus Z97-A
i7-4790k
GTX770
8GB DDR3 1600mhz ram.
Kommer inte ihåg modell på mitt nätagg, men vet att det var ett gold certifierat iaf.

Jag har länge haft ett problem som gnagat mig i mitt bakhuvud en längre tid, men alltid trott det varit problem med operativsystemet eller dyligt. Jag har nu fått nog då jag formaterat flera gånger, testat olika drivrutiner osv och det gått år sedan problemet upptäcktes. Jag har ett väldigt konstigt om inte ovanligt problem med min stationära dator. Det har varit så ända från dagen jag byggde den.

Problemet är:
Alla typer av musik-eller videospelning laggar och har knastrigt ljud vid start. Spelar ingen roll om det är YouTube eller videos på min hårddisk som kollas på med VLC. Det tar kanske 5 sek innan videon blir smooth.
Jag bryr mig inte så mycket att de laggar just vid start, men vid "belastning", när det händer mycket på videon, kan jag höra att ljudet knastrar. Hoppar jag i videon knastrar det också och videon laggar några sekunder innan det blir smooth.

Hittade någonstans för väldigt länge sedan att jag skulle testa sätta min profil i bios till "Performance" och till min förvåning så fungerade det och löste mitt problem i något år. Problemet just nu är då att min kylare har börjat gett upp så vill gå tillbaka på stock clock för att hålla tempsen nere, men så fort jag gjorde det kom de skumma video och ljud playback problemen tillbaka. Är sjukt frustrerande för man tycker att det ska fungera med stock settings, men icke..

Alltså kortfattat:
Stock CPU clock = All media uppspelning laggar vid start och har knastrigt ljud vid "belastning" på videon, även vid hopp i videos/musik.
OCd CPU = Inga problem alls, ljud, bild flyter perfekt.

Väldigt tveksam att jag har någon garanti alls kvar. Köpte min setup på Inet.

Vet ej om det är relevant, men jag har extrema statiska störningar på min MIC, oavsett vilken jag använder. Nej, är inte groundloop. Har testat hos vänner, andra skarvdosor, direkt i vägg, kopplat ur enheter osv osv. Men det bryr jag mig inte längre om. Nämndes utifall det har någon betydelse för felsökningen.

Sweclockers nåde mig!
Hoppas någon känner igen sig och vet vad det kan vara som spökar.. Gissar på dålig CPU eller mobo.

SKRIK i trådrubriken redigerat [mod]
Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv

Har du uppdaterat firmware på ditt moderkort?

Länk till Asus Z97-A drivrutinssida

Permalänk

Kan vara pga. PCI latency timern..
Om inte du vet så kan du googla det, några minuters läsning och du borde ha koll på det mesta.

Detta borde bara vara aktuellt om du har ett PCIe ljudkort dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon139741:

Har du uppdaterat firmware på ditt moderkort?

Länk till Asus Z97-A drivrutinssida

Skrivet av Burgermis:

Kan vara pga. PCI latency timern..
Om inte du vet så kan du googla det, några minuters läsning och du borde ha koll på det mesta.

Detta borde bara vara aktuellt om du har ett PCIe ljudkort dock!

Uräkta sent svar, fick ingen notis att någon svarat
Har senaste BIOS, även testat äldre versioner.
Har även märkt av att slumpmässigt under uppspelning av video eller musik visar sig problemet, inte bara under start. Känns som att problemet ligger i undervoltning eller att processorn steppar konstigt, då den aldrig har det problemet vid överklockning, varken vid manuell eller automatisk. Spel och dylikt som är mera krävande och som sätter igång turbofunktionen har jag aldrig stött på några problem. Endast mindre krävande saker som mediauppspelning.
Hittar verkligen ingen som har samma problem. Så grymt frustrerande.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti