Går det att köra eget modem/router via Telia ADSL?

Permalänk
Medlem

Går det att köra eget modem/router via Telia ADSL?

Hej!

Är inne på att skaffa en egen router eller modem gällande mitt Telia ADSL. Telias egna grejor är så dåliga att man knappt tror att det är sant.

Har avverkat fem(!) av deras Technicolor modem/routers nu och alla fem har tappat anslutning osv. Man har felsökt allt annat och slagit fast att det är fel på modem/routers.

Kan man köpa ett eget modem och köra det på Telias ADSL eller måste där finnas inbyggda inloggningar osv?

Om det går att köra egen, vilken skulle ni rekommendera? Jag struntar fullständigt i trådlöst då jag kör trådat i hela huset.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@Stoff3th3m4n:

Har själv en Asus dsl n55u. Fungerar väldigt bra och gick väldigt snabbt att ställa in på "Telias" inställningar. För övrigt så skall en vanlig ADSL modem/router fungera oavsett leverantör av internet (ISP).

Hoppas att jag kunde svara på din fråga

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endohmassato:

@Stoff3th3m4n:

Har själv en Asus dsl n55u. Fungerar väldigt bra och gick väldigt snabbt att ställa in på "Telias" inställningar. För övrigt så skall en vanlig ADSL modem/router fungera oavsett leverantör av internet (ISP).

Hoppas att jag kunde svara på din fråga

Tack för ditt svar

Hur funkar routern du har? Inga problem?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hej!

Är inne på att skaffa en egen router eller modem gällande mitt Telia ADSL. Telias egna grejor är så dåliga att man knappt tror att det är sant.

Har avverkat fem(!) av deras Technicolor modem/routers nu och alla fem har tappat anslutning osv. Man har felsökt allt annat och slagit fast att det är fel på modem/routers.

Kan man köpa ett eget modem och köra det på Telias ADSL eller måste där finnas inbyggda inloggningar osv?

Om det går att köra egen, vilken skulle ni rekommendera? Jag struntar fullständigt i trådlöst då jag kör trådat i hela huset.

Tack på förhand!

Ring Telias tekniska support och be dem brygga ditt modem/router från dom. Sen kopplar du in precis vilken router du vill och gasar tills det rasar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kasta allt skräp från Thomson så långt det går, finns inte sämre och opålitligare skit, även fast vissa här inne kommer hävda det raka motsatta. Jag gick igenom 5st på lika många månader genom BBB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köpte en ASUS DSL-N66U idag.

Fungerar otroligt dåligt.

Tappar mer än halva bandbredden med ovanstående. Någon som vet om det handlar om någon inställning eller liknande?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Köpte en ASUS DSL-N66U idag.

Fungerar otroligt dåligt.

Tappar mer än halva bandbredden med ovanstående. Någon som vet om det handlar om någon inställning eller liknande?

Tappar halva bandbredden av vad ? Telias smart brukar fungera bra som modem men routerdelen har inte så många inställningar, och om det är problem med x dsl så är det oftast ledningarna fram till huset det beror på och de är desamma för alla operatörer och för alla modem, det är alltså oftast inget som blir bättre av att man skaffar ett eget modem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tappar halva bandbredden av vad ? Telias smart brukar fungera bra som modem men routerdelen har inte så många inställningar, och om det är problem med x dsl så är det oftast ledningarna fram till huset det beror på och de är desamma för alla operatörer och för alla modem, det är alltså oftast inget som blir bättre av att man skaffar ett eget modem.

När jag kör Telias modem får jag ut ca 7 mbit på mitt 8 mbit ADSL. När jag kör enbart ASUS DSL-N66U får jag ut 2,5 mbit i bästa fall. Så det är ju uppenbarligen något som strular.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

När jag kör Telias modem får jag ut ca 7 mbit på mitt 8 mbit ADSL. När jag kör enbart ASUS DSL-N66U får jag ut 2,5 mbit i bästa fall. Så det är ju uppenbarligen något som strular.

Smarten har en bra modemdel och det är sällan du kan byta ut den och få det bättre, routerdelen är däremot nerlåst.
Smarten ingår dessutom så du betalar för den oavsett om du använder den eller inte och du får en ny om den skulle gå sönder tex vid åska så jag har svårt att förstå varför man skulle vilja byta ut den sett från modemprestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.