Vad ska man tänka på vid köp nya delar till dator?

Permalänk
Medlem

Vad ska man tänka på vid köp nya delar till dator?

Hej!

Jag har tänkt att jag skulle köpa mig nästan en helt ny dator. När jag säger nästan menar jag allt utom grafikkort.
Min fråga då är, vad ska jag tänka på när jag skaffar nya delar och ska sätta in dom? Kommer datorn att fungera som vanligt om jag bara sätter i ny processor, nytt moderkort och nytt nätagg eller kommer det bli problem med mjukvaran? Kommer alltså att spara de hårddiskar jag redan har då jag inte orkar lägga pengar på nytt windows. (Kan hända att jag får windows gratis ändå)

Kom gärna med andra tips på vad som kan vara bra att köpa, min budget ligger på runt 5-6000 kanske lite mer. I priset ska chassi, moderkort, nätagg, processor ingå.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

I regel så bör man installera om OS'et när man byter moderkort och/eller CPU.
Ofta så kanske datorn bootar och hittar drivrutiner till allt.
Men det är att be om strul längre fram.

Och Windows kommer att kräva återaktivering ändå

Permalänk

Ens win licens är bunden till moderkortet så det är inte bara plug and play. Ett bra tips är att använda en liten fromfaktor som mATX. Då brukar både moderkort och chassi bli lite billigare. Sedan är det bra att ha koll på vad det är som påverkar prestanda, kylning, moderkort och ram påverkar knappt t.ex.

Skrivet av Svensktiger:

I regel så bör man installera om OS'et när man byter moderkort och/eller CPU.
Ofta så kanske datorn bootar och hittar drivrutiner till allt.
Men det är att be om strul längre fram.

Och Windows kommer att kräva återaktivering ändå

Inte när man byter CPU enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Okej tack för tipsen!

Här är vad jag tänkt mig å köpa. Några synpunkter? Lirar förresten med gtx 960 också.

MSI LGA1151 Z170A SLI Plus

Intel Core i5-6600K Skylake

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare

Fractal Design Define R5 Svart

Kingston Value DDR4 2133MHz 16GB

Corsair VS550, 550W PSU

Permalänk
Skrivet av LomaN:

Okej tack för tipsen!

Här är vad jag tänkt mig å köpa. Några synpunkter? Lirar förresten med gtx 960 också.

MSI LGA1151 Z170A SLI Plus

Intel Core i5-6600K Skylake

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare

Fractal Design Define R5 Svart

Kingston Value DDR4 2133MHz 16GB

Corsair VS550, 550W PSU

Bra komponenter med snåla inte på nätagget. Det där är ett budgetagg. Mitt tips är att lägga till ett par hundringar och satsa på ett kvalitetsagg istället.

Visa signatur

Citera för svar.