Permalänk

Nytt hus, nytt nätverk.

Hej!

Jag flyttar till en nybyggd tvåvåningsvilla snart. Huset kommer ha Telia fiber (tv/internet). Mediacentralen är placerad i ett förvaringsutrymme under trappen till övervåningen. Där hade jag tänkt placera en router, switch, NAS och en server. Jag hade även tänkt komplettera med en AP på vardera våningsplan.

Just nu sitter jag och funderar på vilken router, switch och AP jag ska investera i. Jag har läst och hört mycket gott om Ubiquiti och deras produkter. Jag har kommit fram till några produkter som verkar intressanta.

1) Ubiquiti EdgeRouter Pro
2) Ubiquiti EdgeSwitch 24
3) Ubiquiti Unifi AP-AC Pro

Jag är medveten om att dom kostar en del men jag har inget emot att lägga pengar på produkter som har bra prestanda och förväntas ha en lång livslängd. Jag kan tillägga att jag inte är någon nätverksguru men jag har ett intresse och är villig att sitta och pilla lite för att få det att fundera.

Mina behov kommer vara:
1) 3 st wifi VLAN med "seamless transition" mellan APs.
2) 2 st VLAN. Jag vill kunna ställa in så att ett av nätverken inte ger tillgång till internet vissa tider på dygnet (gäller även Wifi).
3) Tillgång till servern och NASen för att bl.a kunna skicka och streama stora filer till flera clienter inom nätverket samtidigt.
4) IPTV via Telia.
5) VPN
6) Eget moln
7) Med mera

Jag har några frågor dock:
1) Är dessa produkter väldigt komplicerade för någon som inte jobbar dagligen med nätverk? Eller kan en nerd få de att fungera?
2) Kommer det vara svårt att få TV-delen att fungera (Vill inte köra med Telias router)?
3) Finns det produkter som är MER prisvärda? Bättre för samma peng?
4) Är jag galen?

Tack på förhand!

Mvh
Micke

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Min teknikglada arbetskamrat (ej tekniker) fick fart på två sådana AP relativt enkelt och är extremt nöjd. Dom är typiskt lagom diskreta att HSB inte låter dig sova i bilen (alltid bra). Bra prylar, rätt tänkt.

1) Nej
2) Oklart, men det är ett eget VLAN och tar typiskt ~10-15mbit, bör vara relativt enkelt.
3) Switchen bör du kunna hitta en PoE gigabit switch som klarar av att hantera VLAN / köpa två injektorer och inte ha PoE, till ett lägre pris. Men, det är samma familj av grejer vilket gör att du får mindre problem om något skulle vilja få för sig att krångla.
4) Lite.

Förslag, skaffa en liten enkel UPS som får ta smällen när du har åska.

//edit vill du verkligen ha tre separata VLAN (Virtual LAN) för Wifi? Menar du kanske Wireless LAN med roaming?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miniklumpen:

4) Är jag galen?

Nej.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Min teknikglada arbetskamrat (ej tekniker) fick fart på två sådana AP relativt enkelt och är extremt nöjd. Dom är typiskt lagom diskreta att HSB inte låter dig sova i bilen (alltid bra). Bra prylar, rätt tänkt.

1) Nej
2) Oklart, men det är ett eget VLAN och tar typiskt ~10-15mbit, bör vara relativt enkelt.
3) Switchen bör du kunna hitta en PoE gigabit switch som klarar av att hantera VLAN / köpa två injektorer och inte ha PoE, till ett lägre pris. Men, det är samma familj av grejer vilket gör att du får mindre problem om något skulle vilja få för sig att krångla.
4) Lite.

Förslag, skaffa en liten enkel UPS som får ta smällen när du har åska.

//edit vill du verkligen ha tre separata VLAN (Virtual LAN) för Wifi? Menar du kanske Wireless LAN med roaming?

3) Jo, jag har funderat på Ubiquitis EdgeSwitch Lite 24. Den är utan PoE. Dock så funderar jag på att längre fram fixa annan utrustning som använder PoE. Typ kameraövervakning etc. Smidigt att slippa injectors.

Aa, jag hade tänkt köpa en UPS. Glömde nämna det!

Jag vill ha separata wifi-nätverk för gäster, barn, oss vuxna. Hur gör man det smidigast?

Tack för ditt svar!

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

3) Jo, jag har funderat på Ubiquitis EdgeSwitch Lite 24. Den är utan PoE. Dock så funderar jag på att längre fram fixa annan utrustning som använder PoE. Typ kameraövervakning etc. Smidigt att slippa injectors.

Aa, jag hade tänkt köpa en UPS. Glömde nämna det!

Jag vill ha separata wifi-nätverk för gäster, barn, oss vuxna. Hur gör man det smidigast?

Tack för ditt svar!

Vill du hantera dina wifi nät centralt eller ska du sätta upp alla AP's manuellt? du kan ju köra med deras Security Gateways som har UniFi controller inbyggt istället för EdgePro alltså.

Edit: hittade denna länken till deras store .. https://store.ubnt.com/unifi/unifi-security-gateway-pro.html

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

Jag vill ha separata wifi-nätverk för gäster, barn, oss vuxna. Hur gör man det smidigast?

Åh, då blir det som du tänkt. Du har ju (även) separata SSID:s

Jag struntade i att krångla till det hemma och kör med samma namn och lösen på 2.4 och 5.0 näten och även gjort det på min AP (2:a våning) och låter mina barn och vänner köra på samma. Det som jag vill ha säkert/skyddat har jag nypt åt med andra medel.

Då blir det roaming, (typ, det är lite fusk) men inget som man använder som märker att det hoppar över till ett helt nytt nätverk, streamande saker (filmer, musik etc) har buffrat så mycket så den tiondelen det handlar om märks absolut ingenting. Kan vara ett tips om du får krångel en dag. (Jag gillar det enkelt fast du tänker nog mer korrekt, jag styr internetåtkomst för barnen med regler i brandväggen på enheternas macadresser, men dom rackarna kör mobilnät istället från telefonerna)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag fixar min IPTV med en VLAN-switch före routern, typ en 5portars enkel netgear. Sen så kör jag routern. Jag vet att Edgerouter PRO klarar WAN-VLAN taggning +PPPoE (PPPoE måste confas via CLI), har en Edgerouter Lite hemma, men har inte labbat med WAN-VLAN taggning på den, så vet inte om det funkar med Telias sätt att hantera IPTV.

Med UBNTs APs, tänkt på att om den mjukvara du använder för dem binds till mac-addressen för den klient du installerar på och för vissa funktioner hos APn så måste den mjukvaran vara igång hela tiden. Jag kör min på en raspberry, skit smidigt.

Skulle du ominstallera den klienten där mjukvaran är på exempelvis, eller byta den klienten så blir det jobbigt att confa om mycket då du måste installera om mjukvaran på nytt och då måste lägga till APn och alla inställningar manunellt igen.

Allt annat dock skall inte vara ett problem, med lite configs och lite vilja.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Skrivet av Myllox:

Vill du hantera dina wifi nät centralt eller ska du sätta upp alla AP's manuellt? du kan ju köra med deras Security Gateways som har UniFi controller inbyggt.

Jag tänkte sätta upp mina APs manuellt. Kör jag med Unifi Controllern blir jag låst till unifi-seriern med produkter om jag ska ha nytta av controllern. Har fått uppfattningen att Unifi-seriern ska vara en neddummad version av Edgework-serien av produkter. Mjukvarumässigt iaf.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Skrivet av frekish:

Jag fixar min IPTV med en VLAN-switch före routern, typ en 5portars enkel netgear. Sen så kör jag routern. Jag vet att Edgerouter PRO klarar WAN-VLAN taggning +PPPoE (PPPoE måste confas via CLI), har en Edgerouter Lite hemma, men har inte labbat med WAN-VLAN taggning på den, så vet inte om det funkar med Telias sätt att hantera IPTV.

Med UBNTs APs, tänkt på att om den mjukvara du använder för dem binds till mac-addressen för den klient du installerar på och för vissa funktioner hos APn så måste den mjukvaran vara igång hela tiden. Jag kör min på en raspberry, skit smidigt.

Skulle du ominstallera den klienten där mjukvaran är på exempelvis, eller byta den klienten så blir det jobbigt att confa om mycket då du måste installera om mjukvaran på nytt och då måste lägga till APn och alla inställningar manunellt igen.

Allt annat dock skall inte vara ett problem, med lite configs och lite vilja.

Tack för tipsen!

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

AP pro och alla andra Ubiquiti accesspunkter kommer med PoE adapter. Dvs, av den anledningen behöver du inte köpa en PoE-switch. Däremot blir det givetvis mycket snyggare att slippa de där PoE-adaptrarna och ska du in med kameror och annat skulle jag definitivt gå med en PoE-switch.

Skickades från m.sweclockers.com