Permalänk
Medlem

Datorn krashar :(

Hej SweClockers!
Det är såhär, tidigare har jag haft problem med att bilden fryser, eller att det bara blir typ en enda färg över hela skärmen t.ex brun, och det låter "BRRRRRRRRR" i lurarna.
Därefter ordnade jag ett nytt nätagg, men problemet uppstår.
T.ex om jag spelar overwatch & streamar uppstår problemet, vid belastning. (Kan hända vid andra tillfällen också).
Snackade med inet, där jag byggde datorn, och hon i kundtjänsten hade haft precis samma problem, men det löste sig genom en BIOS uppdatering, vilket jag självfallet fixade ganska direkt efter.
Men saken är att problemet uppstår, och då ville dom att jag skulle skicka tillbaka hela datorn.
Vet ni vad felet skulle kunna ligga på?
Vet även att kernel power saken brukar tappa kontakt ibland vilket gör att det agerar lite lustigt.

EDIT : Kanske skulle noterat specs dessutom :
CPU : i7 4790k
GPU : GTX 780 Msi
MOBO : ASUS Z97-A
RAM : 16gb corsair vengeance ddr3 1600mhz
Gamla psu : Be quiet 680w+ gold
Nya psu : EVGa supernova 650w Gold

Permalänk
Avstängd

Vilket OS använder du? Har du nån överklock på cpu/mimmen/gpu ?

Permalänk
Medlem

Steg 1; memtest. Typ alltid.
Steg 2; försök att framkalla felet. Skulle föreslå att börja med Furmark för att belasta GPU och se vad som händer.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka den och låt dem felsöka om dem nu ändå har erbjudit sig att göra det. Lite onödigt att vi ska först sätta oss in i situationen, vilka komponenter du har, vilken information du får från loggar osv osv... låt dem göra det jobbet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Skicka tillbaka den och låt dem felsöka om dem nu ändå har erbjudit sig att göra det. Lite onödigt att vi ska först sätta oss in i situationen, vilka komponenter du har, vilken information du får från loggar osv osv... låt dem göra det jobbet istället.

Om det passar TS - absolut. Jag själv skulle försöka lite grundläggande felsökning innan jag hade skickat in. Lite meckigt att skicka in hela datorer kan jag tycka..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Om det passar TS - absolut. Jag själv skulle försöka lite grundläggande felsökning innan jag hade skickat in. Lite meckigt att skicka in hela datorer kan jag tycka..

Jo, det får väl i så fall bli grundläggande felsökning med start från ruta 1 då hens beskrivning och den givna information angående situationen var ganska bristfällig. Jag tänker även att det kan ta en större mängd med tid att felsöka för att sedan inse att i slutändan måste hen ändå skicka in datorn till Inet.

Permalänk
Medlem

@Safir:

fick liknande problem som du efter jag köpt en grafikkort beg här på swec

mitt problem var värmerelaterat på grafikkortet och ny kylpasta och rättade till ''värmekuddarna'' och sedan dess upphörde problemet

om du har ett annat grafikkort hade jag testa med det

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Har du kollat tempraturer på grejerna när du belastar dom lite?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vilket OS använder du? Har du nån överklock på cpu/mimmen/gpu ?

Windows 10 64-bit.
Nej ingen klockning.
Kanske skulle noterat specs dessutom :
CPU : i7 4790k
GPU : GTX 780 Msi
MOBO : ASUS Z97-A
RAM : 16gb corsair vengeance ddr3 1600mhz
Gamla psu : Be quiet 680w+ gold
Nya psu : EVGa supernova 650w Gold