Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kombinera Intel HD graphics med dedikerat grafikkort?

Permalänk
Medlem

Kombinera Intel HD graphics med dedikerat grafikkort?

Har kört Intel HD Graphics länge nu, funkat bra, men man har blivit lite out-of-touch med dedikerade grafikkortsmarknaden på köpet.

Nya skärmen behöver 2560x1440 upplösning, och Intel HD 4000 kan generera den upplösningen. Men av nån dum anledning så vägrar moderkortsporten skicka ut mer än 1920x1200 upplösning - oavsett vilken port man använder.

Antar man behöver dedikerat grafikkort, och tänker nu kolla runt efter rätt kort.
Kan behöva tips, men är som sagt lite out of touch med dagsläget. Om det här är fel väg att gå, rätta mig gärna.

Frågan är vad som händer med Intel HD 4000 kretsen om man trycker in ett separat grafikkort?
Kan man kombinera dom på nåt sätt rentav?

Och vad behöver man för grafikkort? Hjälp mig gärna sålla lite i djungeln:

- Upplösning inkl. 2560x1440
- Digital utgång displayport/HDMI/DVI
- Inget behov av gaming eller 3D, bara office och nytto. Enklare videoredigering bl.a.
- Gärna stöd för dubbla skärmar
- Mobo-tillverkaren säger "Stöd för AMD Quad-GPU CrossFireX™-teknik och LucidLogix® Virtu MVP"
- Har både PCI och PCIe portar
- 450W aggregat
- Fläktfritt kort är plus
- Windows 8.1 eller 10.
- Behöver ej kosta mycket

Tack för alla tips och tankar
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Bios bruka vara inställd på att stänga av moderkortets grafik portar. Ofta går det att ändra så att båda är påslagna MEN det finns många fall där det buggar, funkar inte eller att bios inställningen tagits bort (tex på märkes datorer).

Antar att du snackar om en stationär dator.
Märkes datorn? byggt själv? byggt av butik?

Planerar du att spela eller göra annat krävande i framtiden?

Att bara skriva 450W är rätt meningslöst om man inte vet resten av namnet och hur gammal den är. Speciellt när man funderar på att köpa ett separat grafikkort.

Tex klarar ett BRA 400W nätagg mer än vad budget och skräp nätagg på 650W gör. Är det en märkes dator kan man anta att det är ett budget nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Bios bruka vara inställd på att stänga av moderkortets grafik portar. Ofta går det att ändra så att båda är påslagna MEN det finns många fall där det buggar, funkar inte eller att bios inställningen tagits bort (tex på märkes datorer).

Antar att du snackar om en stationär dator.
Märkes datorn? byggt själv? byggt av butik?

Planerar du att spela eller göra annat krävande i framtiden?

Att bara skriva 450W är rätt meningslöst om man inte vet resten av namnet och hur gammal den är. Speciellt när man funderar på att köpa ett separat grafikkort.

Tex klarar ett BRA 400W nätagg mer än vad budget och skräp nätagg på 650W gör. Är det en märkes dator kan man anta att det är ett budget nätagg.

Jepp stationär, självbyggd från lösa delar. Inga sk märkesdelar.
Inget spel eller grafiskt super-krävande framöver. Visst, är riktigt noga med 100% rätt bild, färgåtergivning, proportion, uppdateringskfrekvens osv, till skillnad från gemene Svensson, men annars så ..

Nuvarande PSU är Corsair CX430. Gissar att det kan räknas till mellanmjölk-kategorin.

Ah just ja, BIOS. Ja det lär väl förhoppningsvis finnas funktioner för att stänga av intern krets i BIOS om inte annat.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Ditt intel HD 4000 stängs av automatiskt när du stoppar in ett separat grafikkort. Brukar själv provköra med det inbyggda ett tag när jag byggt ihop en ny dator.

Bifogar i länk ett grafikkort som borde passa dig. Men kolla gärna så att anslutningarna är rätt, verkar vara svårt att hitta något utan VGA för under 1k av någon anledning. Men att köra två skärmar borde inte vara några problem.
Exempel på grafikkort

Dock tror jag ditt problem kan härledas till din anslutning, singel DVI kan endast som max köra 1920x1200, medan dubble link DVI kan visa 2560×1600. Så testa med en HDMI eller Display Port kabel först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Ditt intel HD 4000 stängs av automatiskt när du stoppar in ett separat grafikkort. Brukar själv provköra med det inbyggda ett tag när jag byggt ihop en ny dator.

Bifogar i länk ett grafikkort som borde passa dig. Men kolla gärna så att anslutningarna är rätt, verkar vara svårt att hitta något utan VGA för under 1k av någon anledning. Men att köra två skärmar borde inte vara några problem.
Exempel på grafikkort

Dock tror jag ditt problem kan härledas till din anslutning, singel DVI kan endast som max köra 1920x1200, medan dubble link DVI kan visa 2560×1600. Så testa med en HDMI eller Display Port kabel först!

Automatiskt t.om. ? Låter ju bra.

Har provat med kablar. Har läst sen dess att det är DVI-D single link på MOBO, står "Stöd för DVI med en maximal upplösning på 1920x1200 @60 Hz". HDMI är 1.0, samma sak där. Vart förvånad för det är ganska nytt Mobo, och Intel HD 4000 klarar högre än 1920. Men ja kan köra VGA upp till 2048px

Tackar för förslaget. Det ser ju ok ut. Anslutningen är PCIe 2.0. Har flera såna.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre