Ingen nätverksåtkomst men ändå aktiverad

Permalänk
Medlem

Ingen nätverksåtkomst men ändå aktiverad

Har ägnat timmar åt att läsa andras trådar och sökt på nätet samt felsökt i både router och i datorn, utan att hitta svaret.

Flyttade om datorn ikväll i en om-möblering och efter det är ingenting sej likt, trots att samma uttag används.
Det trådlösa nätverket fungerar, men internetåtkomst med kabel fungerar inte och det är det jag vill få igång!

Har Gigaset H97N-Wifi (Windows 7) och har både avinstallerat och ominstallerat LAN-drivrutinen. Har gjort reset på både ipconfig och jag har haft routern avstängd i ca 30 min.
Bytte kabel men det hjälpte inte.

Det står att "Anslutning till Lokalt Nätverk" ÄR aktiverat under Nätverk- och Internetinställningar i datorn,
så det går inte att inaktivera den heller.
en jag har samtidigt ingen nätverksåtkomst med den och den är markerad med ett ilsket rött X kryss.

Windows egna felsökning säger att kabeln inte är korrekt isatt men det är den (har ju testat byta kabel också).

I routern ser allt bra ut. Jag har inga kolliderande IP och under Cabel i inställningarna i routerns settings står det grönt "klartecken" och allt är bra!

Har inga brandväggar som kan blockera (avinstallerat).

Vad mer kan jag felsöka och göra? Mycket tacksam för tips och förslag!

Permalänk
Rekordmedlem

Starta en kommandotolk och kör
ipconfig /all
Posta hela svaret (så finns det lite fakta att utgå från.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Starta en kommandotolk och kör
ipconfig /all
Posta hela svaret (så finns det lite fakta att utgå från.)

Det har löst sig!
Först - avinstallerade brandväggen.
Gjorde sedan en reset av cmos och ominstallerade drivrutinen för nätverket via Intel Update Utility. Manuellt bockade jag i IPv6 eftersom det av nån anledning var avbockad och uppkom vid felsökning att den behövde åtgärdas.
Några omstarter av router och dator, nätverket hittades och får nu ut 120/11 på ComHem's 100/10, mot trötta 22 Mbit på 5G WiFi. Ändrade också DHCP till max eftersom internet annars bröts efter 30 min.

Hoppas mitt svar kan vara till hjälp för någon annan!