Ang att baka moderkort och grafikkort i ugn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2006

Ang att baka moderkort och grafikkort i ugn.

Jag har ett par defekta moderkort och grafikkort jag tänkte att jag skulle blåsa liv i.

Är dock lite rädd för att smutsa ner min ugn med diverse otrevligheter som flamskyddsmedel osv, jag tänkte då:
Hade det fungerat om man lindade in korten lufttätt i aliminium-folie?

Tänker att det borde gå, men jag antar att det ändrar tiden och temperaturen som korten ska vara inne i ugnen?
Har ni några goda råd?

Anton

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av antonbj:

Jag har ett par defekta moderkort och grafikkort jag tänkte att jag skulle blåsa liv i.

Är dock lite rädd för att smutsa ner min ugn med diverse otrevligheter som flamskyddsmedel osv, jag tänkte då:
Hade det fungerat om man lindade in korten lufttätt i aliminium-folie?

Tänker att det borde gå, men jag antar att det ändrar tiden och temperaturen som korten ska vara inne i ugnen?
Har ni några goda råd?

Bara vädra ur ugnen ordentligt efteråt för det luktar allt annat än gott när man bakat hårdvara men det är inget som sitter kvar och luktar illa i fortsättningen efter du vädrat ur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2006

@lanbonden:

Nu var ju inte frågan om det luktar illa eller inte. Utan om värmen frigör ohälsosamma kemikalier som sedan blir kvar i ugnen och sen i maten. Hade det bara varit ett enda grafikkort hade jag kanske inte brytt mig så mycket, men i detta fall är det plural.

Anton

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Bakplåtspapper är isåfall bättre än folie.

Phantek Enthoo Primo | MSI X99A Pro Carbon | Intel Core i7-6800K@4.5 | MSI GTX 1080 Sea Hawk EK@2126 | 32Gb Corsair DDR4 3200MHz | Corsair RM1000i | Acer 28" 4K G-Sync | Projektor: Benq w1070+
Watercooling: supremacy evo, D5 with res, 1x 360 rad with 5x Noiseblocker 16db, 1x 280 rad with 4x 1150rpm vardar, 2x hyper 212 evo homemade waterchillers with 2x Tec1-12710 peltiers. (Upgrade incoming)

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Skippa att kasta hårdvaran i ugnen, det är i bästa fall en väldigt temporär lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Lufttätt lär det aldrig bli hur du än gör. Kommunens återvinningsstation är ett bra alternativ om du vill slippa otrevligheter.

Intel Core i5 4670K, Asus Z87I-PRO, 8GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Silverstone Temjin TJ08-E, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av saturday_sun:

Lufttätt lär det aldrig bli hur du än gör. Kommunens återvinningsstation är ett bra alternativ om du vill slippa otrevligheter.

Kanske inte 100%, men bör gå att få det hyfsat tätt med bakplåtspapper som nämndes här ovan.

Dem har någon form av ugn där menar du?

Anton

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Vad jag sett så är rekommendationen att slänga ungen efter en bakning.
Själv blev jag lite yr av lukten så bra lär det inte vara.
Tror inte det är nån risk att få nått bestående i ugnen då det är så pass låg temperatur, så bara att skrubba ur den ordentligt borde räcka.
Om man vill vara säker och inte bara slänga alla kort så kan man ju alltid skaffa en camping ugn och köra det utomhus. Naken med gasmask för grannarnas skull också kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

vet inte såg någon stans på tuben någon hårdvarukille som snackade om att "bakning" är bullshit iaf av den anledningen som linustech m.f. anger dvs att det smälter om lödningarna.

och hade själv funderat på det innan jag såg videon därför jag tror att hans argument är legit då de fläst lödtenner jag använt har en smältpunkt på ca 250°c det som kommer från fabriken på kretskort brukar vara betydligt mer svårsmällt och kräva en del värmande med lödkolven för att smälta och bakningen ska göras på 175-200°c nånting vilket i mitt huvud iaf inte får ihop matten riktigt.

hittade klippet
https://youtu.be/E9aZZxNptp0

här är linustech´s svar på videon
https://youtu.be/Shn7LdIrViQ

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 16Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

@Rouge of Darkness:
Han gjorde senare en colaboration med Linus Tech tips som har videon han blev sur på. Där han visade hur man faktiskt reparerade saker (ligger på Linus kanal) och han släppte senare en video efter han umgåtts med Linus.

Men till ts. Detta är en temporär lösning och om du verkligen vill göra det så finns ett alternativ utan ugn. Linda in i aluminiumfolie och värm med värmepistol

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | EVGA GeForce GTX 660Ti custom backplate | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Samsung 840 basic 120Gb SSD | 2Tb Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Venganse LP 16Gb (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420p Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Qpad QH-85 | Logitech MX-518 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14