Permalänk
Medlem

Upgradering av dator

Hej!

Min dator är till för att spela allt från nya spel till spel som kräver lite lägre.

Mina specifikationer är:
Moderkort: b85-Plus
CPU: I5-4590 3,3Ghz
Minne: 8GB
Grafikkort: Gtx 970
Oprativsystem: W10

Jag funderar på att uppgradera min dator ytligare. men vet ej vad som skall bytas ut då jag inte är den som har stört koll på detta.
Vad rekommenderar ni att, jag bör införskaffa?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det känns som att du har en väldigt balanserad dator redan, någon specifik anledning till att du vill uppgradera? Du är lite vid den punkten där det kommer kosta ganska mycket att köpa ny plattform eller nytt grafikkort men du kommer inte tjäna överdrivet mycket på det, i alla fall inte i lägre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Vill mest uppgradera för att hålla mig uppdaterad så att min dator kommer kunna hålla upp till de större releasen på spel som kommer fram över så att man inte behöver köra på någon lägre grafik inställning.
Men då kanske ett nytt grafikkort skulle göra tricket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quatric:

Vill mest uppgradera för att hålla mig uppdaterad så att min dator kommer kunna hålla upp till de större releasen på spel som kommer fram över så att man inte behöver köra på någon lägre grafik inställning.
Men då kanske ett nytt grafikkort skulle göra tricket.

Om du vill uppnå högre FPS så är det grafikkortet du bör byta! Ett GTX 1080 ger dig en bra boost i prestanda. Har du en SSD? Lite mer ram skulle inte heller skada.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SSD disk på 250gb har man. Där ligger även operativsystemet för att boosta upp datorn lite snabbare.

Ramminne har alltid slagit mig att inför skaffa men aldrig nästa orkat för än nu då man har en budget att kunna spendera.

Permalänk
Avstängd

Din dator borde funka till det mesta, det enda negativa är din cpu och mobo, de är ej klockbara, hade du därimot k verisionen och ett moderkort som funkar för överklockning skulle det vara det du behövde göra.

Att köpa en ny cpu kommer kosta runt 5k och inte ge så superstor skillnad tyvärr, men något du kan göra är att uppgradera med 8gb ram minne till (om du kännere att du behöver det) och sen investera med en ssd (om du inte redan har en)

Att köra SLI skulle också vara något för att kunna spela de nyare titlarna utan problem. Dock så stöder ditt moderkort inte det.
Därför jag aldrig rekomenderar billiga moderkort.

Edit: såg att du hade en ssd

Permalänk
Medlem

Har funderat på ett nytt Moderkort till datorn då det jag har är "litet" och då min CPU kylare tar upp platser så kan ej lägga till mer i detta utan måste byta ut mina nuvarande mot nya då.

Permalänk
Hedersmedlem

Nytt moderkort plus nya minnen blir ju dyrare än att bara köpa nya minnen .

Permalänk
Medlem

Spelar du i 4K? Annars ser jag ingen anledning att uppgradera GPU:n heller för den delen. :/

Permalänk
Medlem

Men om jag förstår rätt från alla tips är

Jag behöver inte uppdatera något på min dator för det kommer inte ha någon stor påverkan?

Permalänk
Skrivet av quatric:

Men om jag förstår rätt från alla tips är

Jag behöver inte uppdatera något på min dator för det kommer inte ha någon stor påverkan?

Precis. Allt eller inget (tycker jag).

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n4ight:

Spelar du i 4K? Annars ser jag ingen anledning att uppgradera GPU:n heller för den delen. :/

Han kanske inte vill spela på low och medium settings? Om han nu vill hålla 60 FPS då... har han t'ex en 144hz skärm eller bara vill ha högre fps för bättre flyt även på sin 60hz skärm är det väl ultra-low som gäller på de flesta spel med ett 970 även vid 1080.

Ett 980Ti är ju precis att det kravlar sig över 60fps på witcher3 t.ex i 1080

Permalänk

@quatric: Tycker inte du behöver byta någonting alls med de kraven som du beskrivit. Din dator bör fungera alldeles bra med de komponenterna du redan har. Var nöjd med maskinen som den är. Man måste inte ha allt det senaste och nyaste. Det blir oftast bara en väldigt dyr historia.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU