VPN för öppna och promiskuösa nätverk i utlandet/vid resa?

Permalänk
Medlem

VPN för öppna och promiskuösa nätverk i utlandet/vid resa?

Hej!
Jag håller på kollar upp mjukvara för att ha med i en laptop eller tablet när man är ute på resa för
1. Säkerhet (antivirus/internetsäkerhet)
2. VPN för att kunna använda mer publika och öppna Wi-Fi spots för att kunna koppla upp sig säkrare. Denna behöver egentligen vara av "Always on" typen.

Har licenser för F-Secure och funderar på att köpa till deras Freedome. Annars funderat på Comodos betalvarianter.
Har ni några rekommendationer eller någon som provat något dylikt?
Eller rekommenderas någon annan lösning?
Spelar det någon roll om man har en enhet som har diverse on-cpu instruktioner eller är det sam samma?

Edit: Det är Windows 10 som är OS.

Med vänlig hälsning
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Vila i frid

Har du en dator i hemmet som alltid är påslagen eller en router/nas som klarar av att vara vpn-server funkar det med. Det funkar för det mesta med "osäkra" PPTP, att knäcka det on-the-fly gör bara stater. Kör själv en OpenVPN (via pfsense) i hemmet som min mobil alltid ansluter sig till automagiskt.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: OK. Det hade varit en idé. Är det inte så också att man med Windows 8.1/10 har egentligen möjlighet att fjärransluta till sin egen dator? Fast det kanske inte rekommenderas.
Nu blev det så att jag hittade ett erbjudande om VPN lösning via tredjepart så jag tog det.

Mvh
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag körde med CyberGhost tidigare, de har en gratisversion med ett gäng servrar runt om i världen. Till Android så hade de en funktion liknande always-on.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

@tomle: OK. Det låter rätt bra. Skall kanske testa det.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.