Märkligt musproblem i Windows 2012 server R2, det går inte att klicka... ibland.

Permalänk
Medlem

Märkligt musproblem i Windows 2012 server R2, det går inte att klicka... ibland.

Det verkar vara mer frågan om att mjukvaran vars fönster man försöker klicka i & på inte registrerar klicket, men (alt+)tab tills knappen man är ute efter är aktiv och space, eller enter fungerar ypperligt.
Fenomenet gör det även omöjligt att få fram menyn som normalt dyker upp när man kör ut musen i övre, höger skärmkant.
Samtidigt fungerar exempelvis kontrollpanelen utmärkt.

Samma fenomen oavsett om man använder lokal sladdkopplad mus, eller om man kör via remote desktop.
Mycket märkligt, och lätt frustrerande. Om någon har en aning om vad det är som spökar vore jag tacksam för info...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vila i frid

Det är internt krig om datorns resurser. Default för 2012 R2 är att system/bakgrundsuppgifter har prioritet över "desktop-upplevelsen". Du kan ställa det i kontrollpanelen->system->avancerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är internt krig om datorns resurser. Default för 2012 R2 är att system/bakgrundsuppgifter har prioritet över "desktop-upplevelsen". Du kan ställa det i kontrollpanelen->system->avancerat.

Jag provar, även om jag egentligen tvivlar. Systemet är inte driftsatt, så någon av de 8'a kärnorna borde ha tid att hantera ett musklick, och är de nedprioriterade borde de fortfarande "hända" bara med fördröjning.
Tack för tipset, vi ser om det löser något.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vila i frid

Är systemdisken en SSD-disk blir det ännu mer markant pga flush av cache. Vad säger resmon om disklatens, swap och cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Är systemdisken en SSD-disk blir det ännu mer markant pga flush av cache. Vad säger resmon om disklatens, swap och cpu?

Jag kommer inte åt systemet innan måndag, så jag kan varken testa, eller titta efter just nu, men systemdisken är en RAID 1 146gB SAS array över 2 diskar. Om det är bättre eller sämre vet jag inte. Men jag ska testa och prioritera användarupplevelsen på måndag, så ser vi om det löser något. Tack för tipset.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vila i frid

Trots 8 kärnor är det oftast HDD-disk och (otillräckligt) minne som är seg-deg. Annars är det väl mest SQL-kärror som suger cpu.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett snarlikt problem i Windows 10 på en laptop.
Som om att det ibland låg en ruta över allt utom taskbaren som gjorde att de inte gick att klicka på någonting, men de gick bra att röra musen och klicka där nere, eller använda tangentbord för att navigera.

Jag har för mig att workaround var att låsta datorn och loggade in igen.

Nu har problemet läkt permanent, antingen med någon uppdatering till Windows eller grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har för mig att workaround var att låsta datorn och loggade in igen.

Det där känns igen. Det fungerar ibland, åtminstone. Men det verkar vara vissa specifika program som är utsatta, mycket av Windows egna knappar fungerar, det är tredjepartsmjukvara som verkar tappa det mest. Och menyn till höger då...

Jaja, det händer inget före måndag i alla fall, men med lite tur fungerar tipset ovan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.