Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skaffa windows med usb

Permalänk
Medlem

Skaffa windows med usb

Hej! Jag har ingenting på min nybyggda dator som man kan stoppa in skivor i, så jag undrar om det går att göra det med t.ex ett usb

Permalänk
Medlem

Ja det går utmärkt och snabbare med

https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Det går utmärkt att köpa Windows på USB (Webhallen har t ex Windows 10 Home och Pro på USB). Köpte ett för ett tag sedan och det är smidigt att installera från.

Du kan även köpa Windows online (eller t om tror jag ladda ner och testa först innan du måste aktivera ... osäker om det fortfarande går) och då ladda ner till en dator och "bränna" till ett USB-minne. Jag brukade bränna ISO's till USB när jag hade Technet och testade olika OS på datorer.

Så brist på optiskt drive är inget problem.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Med USB3 går det väldans snabbt och smidigt.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till en annan dator med windows så kan du skapa installationsmedia på ett USB minne (4GB eller större) och du bör välja skapa ett installationsmedia för en annan dator när du gör detta.

Ladda hem och kör MediaCreationTool genom att klicka på "Ladda ned verktyget nu" som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj att ladda hem Windows 10 (utan N) och 64Bit, när du sedan har skapat ett bootbart USB minne så kan du välja installera Home eller Pro om du inte skriver in någon nyckel i början av Windows 10 installationen.

Boota USB minnet på din nybyggda dator genom att trycka på en funktionstangent när dator startar

Här är en liten lista på vilken funktionstangent du skall trycka på för olika moderkort för att få upp en bootmeny där du kan välja boota USB minnet
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Om du har en Windows 7,8,8.1 eller 10 nyckel så kan du skriva in den när du installerar Windows 10 men man kan även köra Windows 10 i några dagar och sedan skriva in en windows nyckel.

Visa signatur

janee