Köpa nya gamingdator, räcker detta?

Permalänk

Köpa nya gamingdator, räcker detta?

Hej! En duktig kompis drog ihop en gamingdator till mig på INET som han tyckte var bra för min budget (11 000kr).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9481925/fran-malte

Vissa säger att det saknas delar såsom fläktar, kylning, processorfläkt och att nätaggregatet är för klent, dvs att jag behöver ett 800+ för allt detta. Vad säger ni? Saknas det något?

Notera att det följer med fläktar med chassit.

Det jag spelar är: CSGO, DAYZ, H1Z1 och andra mer grafikkrävande spel. Hade tänkt att recorda en del också!

Tack på förhand!

Mvh Jonatan Hagberg

Permalänk
Medlem

CPU-kylare ingår inte.

Vet inte varför din kompis tycker du skall köra med DDR3.

Köp GTX 1070 med eftermarknadskylare.

Hela datorn kommer dra runt 300w.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9489245/

Permalänk
Medlem

@jonatanhagberg:
Kör absolut inte på din kompis, fattar dels inte varför han har ett DDR3 minnen och sen till videomaking så är 6700k mycket bättre än 6600k, så för att kunna ta 6700k så tog jag GTX 970 istället, men det kommer också klara mer krävande spel.
Med 16GB Ram minne så kommer redigeringen bli en dröm och du kanske har en hårddisk som du kan ta från din nuvarande dator?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9489271/

Permalänk

Skall köpa ny dator, budget 11000kr. Ska jag använda min gamla processor?

Hej! jag skall köpa en ny dator snart och min datorkunnige kompis har gett mig lite tips. Han påstår att jag borde stanna med mitt moderskort som heter Asus P8Z77 socket LGA1155 som jag köpte för ca 4 årsedan samt stanna med min processor i5 3570k. Han säger att det knappt är någon skillnad mellan i5 3570k och i5 6600k, bara 13% skillnad. Han säger även att jag kommer att klara alla spel som finns om jag köper ett 1070 GTX grafikkort istället och satsar mina pengar på den delen istället. Kan jag även ta mitt gamla nätaggregat 550W och min 1000gb hårddisk till min nya dator?

Permalänk
Medlem

Börja med att överklocka din cpu, köp ny Kylare och skräm upp den o 4,4ghz.

Ja ska du spela spel räcker ett nytt grafikkort, avvakta och se vad rx480 ger för prestanda.
Du kan flytta över nätaggregat och HD.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Moderator
Moderator

*Trådar kring datorbygge sammanfogade.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatanhagberg:

Hej! jag skall köpa en ny dator snart och min datorkunnige kompis har gett mig lite tips. Han påstår att jag borde stanna med mitt moderskort som heter Asus P8Z77 socket LGA1155 som jag köpte för ca 4 årsedan samt stanna med min processor i5 3570k. Han säger att det knappt är någon skillnad mellan i5 3570k och i5 6600k, bara 13% skillnad. Han säger även att jag kommer att klara alla spel som finns om jag köper ett 1070 GTX grafikkort istället och satsar mina pengar på den delen istället. Kan jag även ta mitt gamla nätaggregat 550W och min 1000gb hårddisk till min nya dator?

Jaja, stanna med dina grejer du! 3570K är en bra processor, skaffa en bra kylare och överklocka den så klarar du dig bra länge! Även om du inte överklockar. Inte värt att byta. Sen så kan du spara hårddisken och ditt nätaggregat förutsatt att det är av bra kvalité för watt är inte allt.

Eftersom du sparar dom delarna kan du lika gärna köpa GTX 1080 MEN köper du ett nytt kort, köp med eftermarknadsskylare.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Du skall för tusan inte lyssna på Malte. Malte vet ingenting.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Thumbii: Okej, jag gör som du säger och stannar på 3570k! Eftermarknadskylare, finns det några bra ute idag? Har hört att det är lite dåligt med det?

Permalänk

@SAnDis: Okej! Tack för svaret, stannar på 3570k och överklockar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatanhagberg:

@SAnDis: Okej! Tack för svaret, stannar på 3570k och överklockar det

Billig kylare

Dyrare kylare

Jag kör med den billigare, kör min CPU 4.5ghz utan problem.

Allt handlar om hur mycket du vill lägga.

Tester

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew