Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorköp för 10-15 k som budget. Ge mig tips, kritik och feedback!

Permalänk

Datorköp för 10-15 k som budget. Ge mig tips, kritik och feedback!

Hej datorkunniga,

Jag funderar på att köpa en ny stationär speldator som ska användas både till långsiktig gaming (jag tänker ungefär fem år framåt med bra kvalitet i burken för alla möjliga olika krävande spel) och studier på högskola. Jag har idag en fungerande dator som en kamrat byggde mig år 2012. Specifikationerna på den ser ut så här enligt vad datorn själv säger:

System:
Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10 GHz (4 CPUs), ~ 3.1 GHz
Installerat minne (RAM): 8.00 GB (7.47 GB går att använda)
Operativsystem Windows 10

Grafikkort:
AMD Radeon HD 7900 Series
Kretstyp: AMD Radeon Graphics Processor (0x6798)
DAC-typ: Internal DAC (400Mhz)
Uppskattat totalt minne: 2526 MB

Lagringsutrymme: En SSD 128 GB från 2012, en intern HDD 500 GB från cirka 6-8 år tillbaka tagen från min första dator, samt en extern HDD 1TB som jag bara kopplar in på chassit vid privat lagring av filer (bilder m.m), USB 3.0.

Chassi: BitFenix Shinobi Svart - https://inetimg.se/img/452x339/6911323_15.jpg

Ljudsystem: Jag använder två HIFI-högtalare (Argon Octave 5A, kräver optisk kabel på chassit) och en subbas (Argon SUB840).

Jag har nyligen köpt in Philips 40" 4K datorskärm och vill gärna ut det mesta av den vid all gaming/filmer m.m i 4K och såklart med hög prestanda.

Jag spelar idag i princip bara D3 och CS GO. Jag vet att jag inte behöver riktigt dyra komponenter för dessa två spel, men jag tänker att jag vill kunna börja spela allt ifrån spel som Battlefield till you name it samtidigt som datorn inom de kommande 5 åren ska klara alla möjliga spel på marknaden utan att börjar klaga på upplösning/prestanda. Ytterligare krav är att datorn ska vara snabb och ge ifrån sig så lite ljud som möjligt. BUDGET: 10-15 k).

Jag tänker mig ungefärligt:
Snabb och tillförlitlig SSD, helst 256 GB eller 480 GB.
Grafikkort: GTX 970 4 GB
Processor: Snabb i5 eller i7. Jag arbetar inte så värst mycket med videoredigering, även om jag tycker det är kul. i7 kanske inte behövs i sådant fall, av det jag läst på internet.
Tillräckligt med bra cacheminne och RAM (vet ej själv hur mycket jag behöver. Ge gärna fingervisning/tips) för att snabba upp datorn. Jag vill maxa prestanda, kvalitet, snabbhet och spelupplevelse med allt vad det innebär för budgeten 10-15 k. Jag vet och förstår att allt beror på och är relativt till typ av spel m.m. Men kom med tips och förslag på komponenter som bör täcka det mesta.

Jag är ingen datorbyggare. Jag kan nog inte be en kamrat att sätta ihop en dator åt mig (vet Ni en site/butik som säljer datorer och som kan sätta ihop en burk åt kunden och som är billig och tillförlitlig; skriv gärna med den/dessa). Jag vet att jag skulle kunna använda min nuvarande SSD 128 GB osv, men jag är okunnig i hur man gör sådant. Räkna med att jag köper nya komponenter i budgeten 10-15 k.

Jag letar efter en stationär dator vars chassi möjliggör optisk kabel. Datorn skall vara brukbar i minst 5 år framöver utan att komponenter börjar lägga av pga. för dålig kvalité. Datorn ska klara av alla möjliga krävande som mindre krävande spel i 4K samt gärna ge en härlig spelupplevelse. Jag tänker att ribban på grafikkortet då ligger någonstans kring en GTX Nvidia 970 4 GB för att med säkerhet täcka upp alla möjliga spel och samtidigt ge en god spelupplevelse? Är det ett pålitligt val att gå på de kommande 5 åren?

Jag ger er ordet att kommentera, kritisera, tipsa och resonera kring allt ovanstående. Kom gärna med konstruktiv feedback som jag kan ha med mig i bakhuvudet inför mitt kommande köp.

Jag tackar för all hjälp jag kan få!

Tillägg
Permalänk
Medlem

Om du ska "maxa prestanda" som du säger i 4k och nya spel dom BF1 så behöver du nog en större budget. Du bör allra minst satsa på nya generationens GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Ett GTX 970 kommer sannolikt inte räcka till under 5år om man skall köra alla nya spel
på höga inställningar. Omöjligt att säga hur utvecklingen gått inom 3-4 år.

Vad din budget klarar idag.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9495158/

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Ett GTX 970 kommer sannolikt inte räcka till under 5år om man skall köra alla nya spel
på höga inställningar. Omöjligt att säga hur utvecklingen gått inom 3-4 år.

Vad din budget klarar idag.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9495158/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9495158/

Tack! Det här ser tilltalande ut. Jag köpte min Philips 40" 4K datorskärm utan sladdar som fyndvara på CDON.com, men köpte en mini-displayportkabel med stöd för 4K i 60 Hz som jag använder just nu. Hur kommer det bli/vad behöver jag köpa till för kabel om jag köper den här uppsättningen? Jag kikade på Kjell och Kompanys hemsida och de hade inte någon displayportkabel som stödjer 4K i 60 Hz, enbart i 30 Hz.

Tack för ditt inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikFailarN:

Tack! Det här ser tilltalande ut. Jag köpte min Philips 40" 4K datorskärm utan sladdar som fyndvara på CDON.com, men köpte en mini-displayportkabel med stöd för 4K i 60 Hz som jag använder just nu. Hur kommer det bli/vad behöver jag köpa till för kabel om jag köper den här uppsättningen? Jag kikade på Kjell och Kompanys hemsida och de hade inte någon displayportkabel som stödjer 4K i 60 Hz, enbart i 30 Hz.

Tack för ditt inlägg!

Har kabeln minikontakt till skärmen och vanlig DP i andra kan du använda den du har nu.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Har kabeln minikontakt till skärmen och vanlig DP i andra kan du använda den du har nu.

Det är det icke. En mini-displayport i bägge ändar. Blir att köpa en ny vanlig displayportkabel med stöd för 4K i 60 Hz? Eller kommer datorn klara mer än 60 Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikFailarN:

Det är det icke. En mini-displayport i bägge ändar. Blir att köpa en ny vanlig displayportkabel med stöd för 4K i 60 Hz? Eller kommer datorn klara mer än 60 Hz?

Skärmen klarar ändå inte mer än 60HZ i 4k och du lär inte kunna driva spel i särskillt mycket mer än 60 FPS om du ställer upp inställningar osv med ett GTX 1070. Utan du får nog mer räkna med 30-60 FPS om du ska spela i 4k och högsta inställningarna i hyfsat moderna spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skärmen klarar ändå inte mer än 60HZ i 4k och du lär inte kunna driva spel i särskillt mycket mer än 60 FPS om du ställer upp inställningar osv med ett GTX 1070. Utan du får nog mer räkna med 30-60 FPS om du ska spela i 4k och högsta inställningarna i hyfsat moderna spel.

Du har rätt. Min fråga som relativt okunnig: Är det då värt att skaffa ett så bra grafikkort som GTX1070? Kommer jag kunna få ut det mesta av ett sådant grafikkort sett till skärmens kapacitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikFailarN:

Du har rätt. Min fråga som relativt okunnig: Är det då värt att skaffa ett så bra grafikkort som GTX1070? Kommer jag kunna få ut det mesta av ett sådant grafikkort sett till skärmens kapacitet?

Eftersom du ska spela i 4k kommer du absolut kunna nyttja prestandan som ett GTX 1070. Men för att ligga på stabila 60 FPS så får du vara beredd på att inte spela på "ultra" och liknande. Men det är bara att experimentera sig fram. Jag har kört med allt från GTX 970 till 2 st R9 fury i 4k och det fungerar bra bara man anpassar inställningarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikFailarN:

Du har rätt. Min fråga som relativt okunnig: Är det då värt att skaffa ett så bra grafikkort som GTX1070? Kommer jag kunna få ut det mesta av ett sådant grafikkort sett till skärmens kapacitet?

Beror på vad du menar med att få ut det mesta, vill du ha spelbara fps i 4k måste du köpa en high end GPU. Personligen skulle jag aldrig försöka mig på 4k, men om så vore fallet så skulle jag definitivt köra på ett Gtx 1080 för att iaf komma i närheten av 60fps. Kolla sweclockers test av grafikkort för att få en uppfattning om hur de klarar olika upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Eftersom du ska spela i 4k kommer du absolut kunna nyttja prestandan som ett GTX 1070. Men för att ligga på stabila 60 FPS så får du vara beredd på att inte spela på "ultra" och liknande. Men det är bara att experimentera sig fram. Jag har kört med allt från GTX 970 till 2 st R9 fury i 4k och det fungerar bra bara man anpassar inställningarna.

OK. Det jag vill är att kunna utnyttja datorskärmen bästa möjliga inställningar (3840 x 2160, i 60 Hz) tillsammans med diverse spel de kommande fem åren. T.ex. I CS GO så spelar jag med maximala inställningar redan idag och det fungerar bra och med glädje för mig som aldrig har testat något över 60 Hz innan. *Jag vill pressa prestandan och spelupplevelsen inom ramen för vad min datorskärm klarar av och min budget tillåter, samtidigt som jag inte begränsar min spelupplevelse de kommande 5 åren, sett till referenspunkten att jag är frälst 60 Hz i 4K och inte kräver mer i dagsläget sett ur ett gamingperspektiv.* Skulle det vara så att om jag lägger en eller två tusenlappar till och väldigt märkbart (och värt det) få mer så är jag självklart beredd att göra det. Jag vill däremot inte bränna onödiga pengar på komponenter som jag, med den datorskärm och de preferenser jag har, ändå inte kan få ut någonting av. Exempel: "GTX 1080 ger i average 30 % mer prestanda än GTX 1070 och kostar ett par tusenlappar mer". Är det så att jag ändå inte kommer komma upp till hälften av den juice som GTX 1070 kan ge mig så vill jag inte spendera extra tusenlappar på en GTX 1080.

Jag kan förtydliga:
Jag är ingen seriös hardcore gamer som kräver de där extra millisekundena osv. Jag värdesätter dock min dator och dess prestanda högt i kombination med min 4K-skärm som jag lägger ner och kommer lägga ner mycket av min fri- och egentid på, samtidigt som jag i princip också använder datorn och skärmen som TV för att kolla film och serier på.

Fråga: Motsvarar 60 Hz och 60 FPS samma sak, förutsatt att datorkomponenterna har specifikationerna för att kunna klara av att producera dessa siffror?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

stavfel

Skrivet av hd_Jehu:

Beror på vad du menar med att få ut det mesta, vill du ha spelbara fps i 4k måste du köpa en high end GPU. Personligen skulle jag aldrig försöka mig på 4k, men om så vore fallet så skulle jag definitivt köra på ett Gtx 1080 för att iaf komma i närheten av 60fps. Kolla sweclockers test av grafikkort för att få en uppfattning om hur de klarar olika upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

OK. Det jag vill är att kunna utnyttja datorskärmen bästa möjliga inställningar (3840 x 2160, i 60 Hz) tillsammans med diverse spel de kommande fem åren. T.ex. I CS GO så spelar jag med maximala inställningar redan idag och det fungerar bra och med glädje för mig som aldrig har testat något över 60 Hz innan. *Jag vill pressa prestandan och spelupplevelsen inom ramen för vad min datorskärm klarar av och min budget tillåter, samtidigt som jag inte begränsar min spelupplevelse de kommande 5 åren, sett till referenspunkten att jag är frälst med 60 Hz i 4K och i dagsläget inte kräver mer ur ett gamingperspektiv.* Skulle det vara så att om jag lägger en eller två tusenlappar till och väldigt märkbart och värt det får/kan få ut mer av min burk och skärm så är jag relativt beredd att göra det. Jag vill däremot inte bränna iväg onödiga pengar på komponenter som jag med den datorskärm och de preferenser jag har enligt ovan ändå inte kan få ut någonting av. Exempel: "GTX 1080 ger i average 30 % mer prestanda än GTX 1070 och kostar ett par tusenlappar mer". Är det så att jag ändå inte kommer nyttja eller inte kan komma upp till hälften av den "juice" som GTX 1070 kan ge mig så vill jag inte spendera några extra tusenlappar på en GTX 1080.

Jag ska förtydliga:
Jag är ingen seriös hardcore gamer som kräver de där extra millisekundena osv. Däremot värdesätter jag min dator och dess prestanda väldigt högt i kombination med min 4K-skärm som jag lägger ner och kommer lägga ner mycket av min fri- och egentid på. Datorn är min "bästa vän" när jag vill stänga av omvärlden och varva ner helt enkelt. Kan tillägga att jag också använder datorn och skärmen som TV-skärm för att kolla på film och serier.

Fråga/fundering: Motsvarar 60 Hz och 60 FPS samma sak, förutsatt att datorkomponenterna har specifikationerna för att kunna klara av att producera dessa siffror?

(Min datorskärm är en Philips BDM4065UC 40" VA 4k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikFailarN:

OK. Det jag vill är att kunna utnyttja datorskärmen bästa möjliga inställningar (3840 x 2160, i 60 Hz) tillsammans med diverse spel de kommande fem åren. T.ex. I CS GO så spelar jag med maximala inställningar redan idag och det fungerar bra och med glädje för mig som aldrig har testat något över 60 Hz innan. *Jag vill pressa prestandan och spelupplevelsen inom ramen för vad min datorskärm klarar av och min budget tillåter, samtidigt som jag inte begränsar min spelupplevelse de kommande 5 åren, sett till referenspunkten att jag är frälst 60 Hz i 4K och inte kräver mer i dagsläget sett ur ett gamingperspektiv.* Skulle det vara så att om jag lägger en eller två tusenlappar till och väldigt märkbart (och värt det) få mer så är jag självklart beredd att göra det. Jag vill däremot inte bränna onödiga pengar på komponenter som jag, med den datorskärm och de preferenser jag har, ändå inte kan få ut någonting av. Exempel: "GTX 1080 ger i average 30 % mer prestanda än GTX 1070 och kostar ett par tusenlappar mer". Är det så att jag ändå inte kommer komma upp till hälften av den juice som GTX 1070 kan ge mig så vill jag inte spendera extra tusenlappar på en GTX 1080.

Jag kan förtydliga:
Jag är ingen seriös hardcore gamer som kräver de där extra millisekundena osv. Jag värdesätter dock min dator och dess prestanda högt i kombination med min 4K-skärm som jag lägger ner och kommer lägga ner mycket av min fri- och egentid på, samtidigt som jag i princip också använder datorn och skärmen som TV för att kolla film och serier på.

Du kommer inte kunna spela på högsta inställningarna i 4k och 60 FPS med varken 1070 eller 1080. Det är bara att kika på detta testet.
Men det är ju som sagt bara att ställa ner inställningarna en aning finns enligt mig ingen anledning att köra allt på högsta vissa grejer märker man knappt och de suger mycket prestanda. Och ska du ha något som håller i 5 år så får du nog börja kika på SLI lösningar eller fixa budget för ett nytt grafikkort om 2-3 år. Det är tyvärr inte billigt att spela i 3840x2160.

Citat:

Fråga: Motsvarar 60 Hz och 60 FPS samma sak, förutsatt att datorkomponenterna har specifikationerna för att kunna klara av att producera dessa siffror?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du en skärm som visar 60Hz så uppdateras den 60 gånger i sekunden och då brukar man anse att det är onödigt med mer FPS (bilder per sekund. ) Finns undantag men det är jag dåligt insatt i.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kommer inte kunna spela på högsta inställningarna i 4k och 60 FPS med varken 1070 eller 1080. Det är bara att kika på detta testet.
Men det är ju som sagt bara att ställa ner inställningarna en aning finns enligt mig ingen anledning att köra allt på högsta vissa grejer märker man knappt och de suger mycket prestanda. Och ska du ha något som håller i 5 år så får du nog börja kika på SLI lösningar eller fixa budget för ett nytt grafikkort om 2-3 år. Det är tyvärr inte billigt att spela i 3840x2160.

Har du en skärm som visar 60Hz så uppdateras den 60 gånger i sekunden och då brukar man anse att det är onödigt med mer FPS (bilder per sekund. ) Finns undantag men det är jag dåligt insatt i.

Okej, jag tror jag förstår. Ponera att vi ställer ner inställningarna till omkring 2560 × 1440 med 60 Hz skärm. Då kommer vi enligt testet och de spel de testar här kunna komma upp till, tangera eller hamna strax under 60 FPS? Så då får jag som du skrev testa mig fram i inställningarna och se vad som kommer passa bäst föe datorn och mig på respektive spel.

Har du sett FPS-siffror på CS GO med EVGA GTX 1080 SC ACX 3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är ingen CS lirare, men CS GO lär du köra över 60fps i 4k även med ett 1070 skulle jag tro. Kan inte tänka mig att det är vidare krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II