Permalänk

Tystaste ~1000w-nätagget?

Hej alla Sweclockare.
Håller på att bygga min speldator/workstation där TYSTNAD är av högsta prioritet. Var inne ett tag på att köra 2x 500w passiva nätagg men insåg rätt snabbt att det var ganska svårt att få tag på ett chassi (med en rimlig prislapp) med stöd för två psu:er.

Har nu hittat Seasonic Snow Silent 1050W, semipassivt upp till 50% belastning. Tror ni att det här är det bästa valet eller finns det något ännu bättre alternativ?

Mvh, Billy

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En variant (som dock kan vara väldigt ineffektiv) är köpa ett överdimensionerat semipassivt nätaggregat, beroende på belastning kommer nätaggregatets fläkt aldrig att snurra. Jag har exempelvis ett EVGA SuperNOVA G2 850W, men eftersom komponenterna i min dator drar så lite tillsammans så snurrar aldrig fläkten. Nackdelen är att verkningsgraden är lägre vid låg belastning, och det varierar från modell till modell.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Corsair RM1000i ska vara passiv upp till 40% om man får tro Corsairs spec, och ser ut att vara hyffsat tyst även när fläkten snurrar. Eftersom du vill ha 1000W så utgår jag ifrån att du tänkt köra med 2-3 GTX 1080 eller liknande och en av Intels värsting-CPUer, så ett RM1000i kommer troligtvis låta mindre än övriga komponenter.

Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla: gick i samma tankar som du och införskaffade ett BeQuiet 1200W som skänker mig total tystnad.
Ja, från agget hur som helst. Nästa steg är att slänga ut den mekaniska disken.

Permalänk
Medlem

Nu förenklar jag utifrån de tester jag sett, men Seasonic brukar tendera att vara tysta upp till en viss gräns, men sen under riktigt hög belastning så varvar fläktarna på ganska ordentligt.. Så det beror på hur hårt du kommer lasta agget i praktiken.

(detta är inget ovanligt beteende även från andra tillverkare heller förvisso)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Om nu tystnad är av största prioritet, varför då SLI?
Varför ha datorn uppe på bordet, precis bredvid dig?
Om datorn nu prompt inte kan vara på golvet pga pälsdjur eller liknande, fundera då på om du kan ställa den uppe på någon låda eller liknande. Om den nu måste stå på skrivbordet, ställ den längre bort (kan innebära att du blir tvungen att köpa nytt eller extra skrivbord).

Att ha datorn 50 centimeter från sina öron är som gjort för irritation. Även om det kanske är tillräckligt tyst till en början, kan missljud komma efter en tid.

Visa signatur

««« »»»