Permalänk
Medlem

Köpråd/värt det?

Hej, jag planerar storköp efter 6-7 års tid med min gamla skrothög är det dags att slå på stort. Detta är vad jag planerar att köpa, vill gärna ha lite förslag/ändringar som jag skulle kunna göra för att det ska bli en bättre dator men helst inte gå över 21.000kr

Det som är på bilden kostar 20 614 kr (inklusive windows 10)

MSI Geforce gtx 1070 8gb Gaming x
Intel core i7 6700k 4.0GHz 8mb
Kingston HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14 Savage Black
ASUS Z170 PRO GAMING
Corsair RM750x 750W
Corsair Hydro H110
Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe

Chassi: be quiet! Silent Base 600 Fönster Svart

Jag vill kunna köra alla spel på väldigt hög grafik, eventuellt många spel samtidigt (Multiboxa) Och även kunna streama.
Är det något som saknas, risk att det överhettas eller liknande?
Sitter även o funderar på Be quiet 700w istället för corsair 750w många säger att be quiet är väldigt mycket tystare vilket jag föredrar.
Och när det kommer till Corsair Hydro h110 är det många som skriver att den inte passar i deras chassi, passar den i detta chassi eller måste jag byta?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9500083/
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9500055/funderingar (fall länken ovan inte funkar)

Permalänk
Medlem

rekommenderar starkt att du går ner till 16gb ram och en vanlig ssd, sedan lägger du de pengarna på ett gtx 1080 istället.

Permalänk
Medlem

Är 1080 verkligen så mycket bättre att det är värt att lägga 2500kr extra på det? Skulle gärna höra varför det är värt att lägga 2500kr extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tosmik:

Är 1080 verkligen så mycket bättre att det är värt att lägga 2500kr extra på det? Skulle gärna höra varför det är värt att lägga 2500kr extra

För att "Jag vill kunna köra alla spel på väldigt hög grafik". Om du sparar in på minnet och SSD för att lägga pengarna på ett kraftigare grafikkort öppnar det upp för att göra det jag citerar.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Skrivet av Tosmik:

Är 1080 verkligen så mycket bättre att det är värt att lägga 2500kr extra på det? Skulle gärna höra varför det är värt att lägga 2500kr extra

https://www.youtube.com/watch?v=oP0wRVjQh5U Här ser du skillnaden

Edit (?) Förresten ska du överklocka?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tosmik:

Är 1080 verkligen så mycket bättre att det är värt att lägga 2500kr extra på det? Skulle gärna höra varför det är värt att lägga 2500kr extra

20% högre fps eller en massa ram du inte behöver och en ssd som ger fina nummer i benchmarks men inte har någon större relevans i praktiken vid vardaglig användning, lätt att välja om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning ska det spelas i? GTX 1070 skulle jag säga är perfekt för 1080p, men går du upp ett steg till 2560x1440 @ 144Hz så hade jag valt ett GTX1080.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Ser ut som det blir ett GTX 1080, ni är väldigt övertygande, då kommer nästa fråga. Kan ni rekommendera 1 ssd och vilka ram minnen som ska köpas istället ifrån inet såklart?

Även undrar jag om det är någon skilland på windows 10 versionerna? Läste någon stans om att någon version inte klarar 32gb ram? Vet inte om något av detta stämmer men skulle vara bra att veta ifall man måste skaffa någon speciell version av windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tosmik:

Ser ut som det blir ett GTX 1080, ni är väldigt övertygande, då kommer nästa fråga. Kan ni rekommendera 1 ssd och vilka ram minnen som ska köpas istället ifrån inet såklart?

Även undrar jag om det är någon skilland på windows 10 versionerna? Läste någon stans om att någon version inte klarar 32gb ram? Vet inte om något av detta stämmer men skulle vara bra att veta ifall man måste skaffa någon speciell version av windows

Jag skulle säga att du kan ta ett kit av RAM-minnet som du har, och sedan köra antingen en Samsung 850 EVO eller Samsung 850 PRO, lite beroende på om du är beredd att lägga de extra pengarna på en PRO (jag skulle inte gjort det, men alla är vi olika). Finns även andra bra alternativ,OCZ t ex.

Permalänk
Medlem

Här är det jag ändrat om lite, ser detta bra ut eller något som borde ändras?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9500253/

Några fler frågor, måste jag köpa till massa extra fläktar eller är kylningen till hela datorn bra som den är.
Är det värt att vänta till MSI gtx 1080 gaming X släpps eller kan man ta vilket 1080 som helst?

Några extra frågor