Permalänk
Medlem

Inköp av projektor - Hjälp?

Nu har då TV:n stendött och skall skickas in på service (sedan säljas). Har kollat runt lite gällande att köpa en projektor istället men verkar vara lite problematiskt när det gäller avstånd osv.

Från vägg till vägg så är det ungefär 3-4 meter och tanken är att inte ha större projektorduk än runt 100" vilket verkar vara ett stort problem när det gäller projektorer?

Har kollat lite på Optoma HD26 som verkar väldigt bra, men avståndsmässigt när man testar en kalkylator för avstånd;

http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD26-projection-calcul...

Så hamnar den på rött? Vad innebär detta exakt? Att det inte rekommenderas? Finns det något bättre alternativ än HD26 i ungefär samma prisklass?

Hoppas att något projektor-proffs kan vägleda en rookie här

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

För projektor gäller ett par saker att tänka på generellt.

Hur mycket ljus kan de producera? Om den kan producera mycket kan du ha den i ljusare miljöer och undvika total mörkläggning. (viss mörkläggning behövs alltid)

Hur långt ifrån vald dukstorlek måste den sitta? Alla projektorer har viss zoom men startmåttet är väldigt olika mellan olika projektorer. Projectorcentral som du länkar till gör ett bra jobb med att visa vilka längder som de kan jobba med. Tänk också på att avståndet är mellan linsen och duken, inte vägg till vägg.

Hur kan de placeras? Vissa projektorer har en funktion som heter lens-shift som gör att de kan flytta bilden utan att ändra den. Detta gör att du kan placera projektorn friare och inte bara har en perfekt plats.

Den röda texten hos projectorcentral visar att deras uträkning säger att bilden kommer bli lite väl ljus i ett mörk rum. Detta kan åtgärdas genom att använda en duk med lägre gain.

Skrivet av Electrix:

Nu har då TV:n stendött och skall skickas in på service (sedan säljas). Har kollat runt lite gällande att köpa en projektor istället men verkar vara lite problematiskt när det gäller avstånd osv.

Från vägg till vägg så är det ungefär 3 meter och tanken är att inte ha större projektorduk än runt 100" vilket verkar vara ett stort problem när det gäller projektorer?

Har kollat lite på Optoma HD26 som verkar väldigt bra, men avståndsmässigt när man testar en kalkylator för avstånd;

http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD26-projection-calcul...

Så hamnar den på rött? Vad innebär detta exakt? Att det inte rekommenderas? Finns det något bättre alternativ än HD26 i ungefär samma prisklass?

Hoppas att något projektor-proffs kan vägleda en rookie här

Permalänk
Bildexpert 📺

100 tum 16:9-duk är cirka 2,2 meter bred. 3 meter vägg-till-vägg ger kanske 2,5 meter mellan objektiv och duk beroende på hur djup projektorn är och hur dess ventilation fungerar. Det betyder att du behöver ett kastförhållande om 2,5/2,2 = 1,13x vilket begränsar möjligheterna en del.

Tar du en mindre duk ökar det urvalet av projektorer. Räkna tumstorlek delat med 0,452 för att få bredden i centimeter.

Jag har satt samman en tabell (PDF) över aktuella modeller och deras faktiska egenskaper:

http://www.hemmabiotidningen.se/walk_ladda-hem/HEMMABIO-0006-...

Permalänk

DLP: Mycket prisvärda men lider av s.k rainbow effects. Inget man märker av i de flesta spel dock. Fantastiskt bra 3d utan någon crosstalk!

LCD (typ sony-projektorer): Mycket dyrare, inga regnbågseffekter, dock crosstalk i 3D. Det sägs att denna typ av projektorer slits mycket mer med tiden än. Det är lcd-skärmen som åldras tydligen. Googla på panel degradation och skapa dig en egen uppfattning. Har aldrig testat en bra sådan projektor men bättre svärta med mera hör till egenskaperna.

Vill du ha en helt fantastisk projector som är extremt prisvärd för spel och film så bör du kika på benqw1110 (en nyare version av w1070. Inga större uppgraderingar dock). Input lagen är fortfarande helt grym och den är tystare än w1070.

Är du mer lcd-projektortypen som inte låter ekonomin vara en allt för begränsande faktor så kan sonys vpl-hw40es vara ett alternativ. Grym bild och minst lika bra input lag som ovanstående. En ny modell har precis anlänt som heter vpl-hw45es. Inga recensioner har dock hunnit ut på nätet ännu.

Jag har en 200 / 112,5 cm duk och projektorn (w1070) står cirka 230 cm från denna och fyller upp hela duken utan problem.
Bästa vore om du kunde testa en dlp-projector först bara för att kolla om du har ont av regnbågseffekterna eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

För projektor gäller ett par saker att tänka på generellt.

Hur mycket ljus kan de producera? Om den kan producera mycket kan du ha den i ljusare miljöer och undvika total mörkläggning. (viss mörkläggning behövs alltid)

Hur långt ifrån vald dukstorlek måste den sitta? Alla projektorer har viss zoom men startmåttet är väldigt olika mellan olika projektorer. Projectorcentral som du länkar till gör ett bra jobb med att visa vilka längder som de kan jobba med. Tänk också på att avståndet är mellan linsen och duken, inte vägg till vägg.

Hur kan de placeras? Vissa projektorer har en funktion som heter lens-shift som gör att de kan flytta bilden utan att ändra den. Detta gör att du kan placera projektorn friare och inte bara har en perfekt plats.

Den röda texten hos projectorcentral visar att deras uträkning säger att bilden kommer bli lite väl ljus i ett mörk rum. Detta kan åtgärdas genom att använda en duk med lägre gain.

Tror att HD26 som jag nämnde som exempel ligger på 3200 ANSI vilket tydligen skall vara övre medelnivå av ljusstyrka men kan ha fel?

Tja avståndet blir som sagt runt 3-4 meter (har inte mätt exakt). Så projektorn sitter i taket nära bakre väggen och duken på främre väggen (ramspänd tätt intill väggen). Lens Shift har jag redan kollat upp och det verkar mest vara de något dyrare projektorerna som har denna funktion (min budget är ~8000:- )

Ah! Tack för förklaringen till den röda texten!

Skrivet av Laxpudding:

100 tum 16:9-duk är cirka 2,2 meter bred. 3 meter vägg-till-vägg ger kanske 2,5 meter mellan objektiv och duk beroende på hur djup projektorn är och hur dess ventilation fungerar. Det betyder att du behöver ett kastförhållande om 2,5/2,2 = 1,13x vilket begränsar möjligheterna en del.

Tar du en mindre duk ökar det urvalet av projektorer. Räkna tumstorlek delat med 0,452 för att få bredden i centimeter.

Jag har satt samman en tabell (PDF) över aktuella modeller och deras faktiska egenskaper:

http://www.hemmabiotidningen.se/walk_ladda-hem/HEMMABIO-0006-...

Helt underbart bra information, tack så mycket! Baserat på just avstånd och att den gärna ska klara av lite ljusare förhållanden vilken / vilka projektorer rekommenderar bildexperten?

Har även postat en fråga längst ner under Nästrimmarmannens citat.

Skrivet av Nästrimmarmannen:

DLP: Mycket prisvärda men lider av s.k rainbow effects. Inget man märker av i de flesta spel dock. Fantastiskt bra 3d utan någon crosstalk!

LCD (typ sony-projektorer): Mycket dyrare, inga regnbågseffekter, dock crosstalk i 3D. Det sägs att denna typ av projektorer slits mycket mer med tiden än. Det är lcd-skärmen som åldras tydligen. Googla på panel degradation och skapa dig en egen uppfattning. Har aldrig testat en bra sådan projektor men bättre svärta med mera hör till egenskaperna.

Vill du ha en helt fantastisk projector som är extremt prisvärd för spel och film så bör du kika på benqw1110 (en nyare version av w1070. Inga större uppgraderingar dock). Input lagen är fortfarande helt grym och den är tystare än w1070.

Är du mer lcd-projektortypen som inte låter ekonomin vara en allt för begränsande faktor så kan sonys vpl-hw40es vara ett alternativ. Grym bild och minst lika bra input lag som ovanstående. En ny modell har precis anlänt som heter vpl-hw45es. Inga recensioner har dock hunnit ut på nätet ännu.

Jag har en 200 / 112,5 cm duk och projektorn (w1070) står cirka 230 cm från denna och fyller upp hela duken utan problem.
Bästa vore om du kunde testa en dlp-projector först bara för att kolla om du har ont av regnbågseffekterna eller inte.

Har kollat på några DLP innan och regnbågseffekt är inte något jag verkar märka av?

Benq W1110 verkar riktigt bra när man kollar specs men är lite orolig när det gäller ljusstyrkan som ligger på 2200 ANSI. Projektorn skall kunna användas i relativt ljusa förhållanden utan att behöva mörklägga mer än med hjälp av persienner :/

@Laxpudding - Du kanske kan svara på detta när det gäller ljusstyrka? Hur mycket skiljer 2200 och 3200 ANSI när det gäller projektor i normalt vardagsrum-förhållande? Ser även att W1110 har 10.000 lägre i kontrast?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Electrix:

Helt underbart bra information, tack så mycket! Baserat på just avstånd och att den gärna ska klara av lite ljusare förhållanden vilken / vilka projektorer rekommenderar bildexperten?

@Laxpudding - Du kanske kan svara på detta när det gäller ljusstyrka? Hur mycket skiljer 2200 och 3200 ANSI när det gäller projektor i normalt vardagsrum-förhållande?

Projektorn som på pappret har 2200 ANSI Lumen kan vara 2 ggr ljusstarkare än den som har 3200 ANSI på pappret. Eller 4x ljussvagare. Eller exakt lika ljusstarka.

Det beror helt på hur och vad man jämför. Det är extrem sällan man ser dessa siffror i praktiken när man mäter mot duk. De stämmer heller i princip aldrig ifall vi talar om en någorlunda färgkorrekt bild. Man kanske når högre ljusflöde om bilden är knallgrön eller liknande.

Det är därför jag tagit med Watt-specifikation på lampstyrka. En projektor har en 210 Wattslampa och når 3000 Lumen och en annan projektor har en 240 Watts-lampa och endast når 2000 Lumen, så betyder det att någon antagligen har en valt väldigt usla lampor (ofta är de ungefär same-same) eller så är man kreativ i hur man får fram sina siffror. Det kan också tyda på att man skevar till färgerna för att få ut mer ljus, vanligt på enklare DLP-modeller avsedda för Powerpoint.

Men eftersom jag har testat under hälften av modellerna har jag tagit med det faktiska och mätbara ljusflödet. Där finns ett tydligt samband. Ju dyrare projektor, desto lägre specad ANSI Lumen men desto mer trovärdiga siffror.

Det bästa du kan välja vardagsrummet är för övrigt inte XXX eller YYY antal Lumen, utan bra mörkläggningsgardiner. Kontrasten i bilden beror helt och hållet på hur mycket ljus du släpper in mot duken.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Electrix:

Ser även att W1110 har 10.000 lägre i kontrast?

Och köper du nya utgåvan Monopol får du flest 10.000-kronorssedlar, är det bättre än Nya Finans och Bondespelet då?

Det finns en kort förklarande text (tabellen hör till en flersidig skola om hur projektorer och dukar fungerar) och där förklarar jag att projektorerna i den prisklass du tittar på är fysiskt kapabla till kontrastförhållanden på runt 1000:1 i ett kolsvart rum. Vad de sedan hittar på för siffror är kanske mindre viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Projektorn som på pappret har 2200 ANSI Lumen kan vara 2 ggr ljusstarkare än den som har 3200 ANSI på pappret. Eller 4x ljussvagare. Eller exakt lika ljusstarka.

Det beror helt på hur och vad man jämför. Det är extrem sällan man ser dessa siffror i praktiken när man mäter mot duk. De stämmer heller i princip aldrig ifall vi talar om en någorlunda färgkorrekt bild. Man kanske når högre ljusflöde om bilden är knallgrön eller liknande.

Det är därför jag tagit med Watt-specifikation på lampstyrka. En projektor har en 210 Wattslampa och når 3000 Lumen och en annan projektor har en 240 Watts-lampa och endast når 2000 Lumen, så betyder det att någon antagligen har en valt väldigt usla lampor (ofta är de ungefär same-same) eller så är man kreativ i hur man får fram sina siffror. Det kan också tyda på att man skevar till färgerna för att få ut mer ljus, vanligt på enklare DLP-modeller avsedda för Powerpoint.

Men eftersom jag har testat under hälften av modellerna har jag tagit med det faktiska och mätbara ljusflödet. Där finns ett tydligt samband. Ju dyrare projektor, desto lägre specad ANSI Lumen men desto mer trovärdiga siffror.

Det bästa du kan välja vardagsrummet är för övrigt inte XXX eller YYY antal Lumen, utan bra mörkläggningsgardiner. Kontrasten i bilden beror helt och hållet på hur mycket ljus du släpper in mot duken.

Ah, det gjorde inte saken mycket lättare alltså. Då är det kanske säkrare att man väljer en tillverkare som man vet är någorlunda korrekt med sina siffror. Har t.ex Optoma haft bättre historia när det gäller korrekt angiven ljusstyrka vs. BenQ t.ex osv.

Så frågan är då om man ska strunta i att stirra sig blind på specs och siffror och istället gå på använderomdömen där folk varit nöjda. Sen är ju självklart omdömen individuellt baserade där de har olika förhållande och ljusinsläpp i rum osv.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Electrix:

Ah, det gjorde inte saken mycket lättare alltså. Då är det kanske säkrare att man väljer en tillverkare som man vet är någorlunda korrekt med sina siffror. Har t.ex Optoma haft bättre historia när det gäller korrekt angiven ljusstyrka vs. BenQ t.ex osv.

Så frågan är då om man ska strunta i att stirra sig blind på specs och siffror och istället gå på använderomdömen där folk varit nöjda. Sen är ju självklart omdömen individuellt baserade där de har olika förhållande och ljusinsläpp i rum osv.

Du kan kolla på siffrorna över det uppmätta ljusflödet, för det är det enda konkreta. 1000 faktiska uppmätta lumen räcker för att ge avsevärt ljusstyrka på 90 tum med 30+ foot-lambert/120+ nits. Mer än tillräckligt.

Optoma, Benq och alla andra av samma skrot och korn har många gånger sålt produkter som på pappret är 2000 lumen repsektive 3000 lumen och kallat den senare för "Large Venue" eller liknande för extra pengar. Fast det är exakt samma lampmodell inuti. Men skillnaden är att man i den med högre pappersiffr har stoppat in ett färghjul som ger skeva färger men är väldigt ljusstarkt i vitt, för att passa Powerpoint.

Permalänk

@Electrix: Bästa sättet att kolla efter regnbågseffekter är mörka scener med ljusa partier.

Exempel på där dessa effekter uppstår:

Vitklädd man i mörkt skogsparti kommer ge apmycket regnbågseffekter
Snabba klipp som tvingar ögonen att se i sidled. T.ex biljakten i italien i sista bourne-filmen.
Mörka helikoptrar uppfrån som flyger över ökenlandskap under dagstid (början av filmen "body of lies. Jäklar vad jag störde mig på detta)

Effekterna blir märkbara när man tittar i sidled. I snabba klipp kan det bli olidigt eftersom man ofta tvingas titta i sidled. Drygt om man måste lära sig att bara stirra rakt fram under vissa omständigheter.

Men som sagt. Leta upp de värsta scenerna och gör en sån test. Ljusa partier mot mörka bakgrunder är det bästa sättet att upptäcka dom på.

Permalänk
Medlem

lumen på projektor spelar inte mycket roll om man måste köra de på högsta fläkt läget. Bra lumen i förhållande till db nivå är också mycket viktigt enligt mig. Ljudnivå på en projektor är bra att kolla innan också då vissa kan låta som värsta jet motorerna.

Ljudinsläpp får du anpassa efter användning. Blir ju bättre ju mörkare rum du har oavsett hur bra ljudstyrka din projektor har.

Jag skulle gå på omdömen om jag vore dig.

Permalänk
Medlem

Här har du kanske något som går inom ramen för din budget: https://www.hembiobutiken.se/produkter/system-paket/hembiopak...

Förstod det som att hela paketet fick kosta max 8k annars kan du bortse från detta

Jag kan säga av erfarenhet (då jag själv kör projektor) att det är jäkligt nice att ha en tv som komplement.

Jag kör själv en tab tension rullduk, och sen har jag en tv på väggen så att jag inte alltid behöver ha projektorn igång.

Till den som klagade på crosstalk på sony projektorer. Så kan jag informera att man kan ställa 3Dn så att det försvinner. Jag själv är väldigt känslig för det och hatar därför att gå på bio och kolla på 3D. Men med offset så kan jag ställa den så att jag inte ser någon crosstalk överhuvudtaget

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb