Windows 10 kraschar - grafikkort drivrutin? [löst]

Permalänk

Windows 10 kraschar - grafikkort drivrutin? [löst]

Hej!

Jag behöver hjälp med ett problem jag inte förstår mig på. Igår när jag spelade "dead by daylight" så hängde sig min dator och windows krascha. Jag fick inte ordning på det och ominstallerade Windows 10. Efter ominstallationen så kraschade det igen direkt efter en omstart. Ominstallerade återigen och windows bootar bara i felsäkert läge. Jag inaktiverade grafikkortsdrivrutinen och startade om datorn. Den bootar nu upp utan felsäkert läge. Men såfort jag installerar senaste drivrutinerna till mitt GTX 560 ti så kraschar det igen.

Vilka drivrutiner skall jag installera eller hur gör jag?

Tack//

*Windows 10 Pro 64-bit
*Nvidia GTX 560 ti

Trådflytt
Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumspwns:

Hej!

Jag behöver hjälp med ett problem jag inte förstår mig på. Igår när jag spelade "dead by daylight" så hängde sig min dator och windows krascha. Jag fick inte ordning på det och ominstallerade Windows 10. Efter ominstallationen så kraschade det igen direkt efter en omstart. Ominstallerade återigen och windows bootar bara i felsäkert läge. Jag inaktiverade grafikkortsdrivrutinen och startade om datorn. Den bootar nu upp utan felsäkert läge. Men såfort jag installerar senaste drivrutinerna till mitt GTX 560 ti så kraschar det igen.

Vilka drivrutiner skall jag installera eller hur gör jag?

Tack//

*Windows 10 Pro 64-bit
*Nvidia GTX 560 ti

1. Tack för tipset om spelet, aldrig sett, kommer vilja testa det.
2. Har du testat en äldre drivrutin? Det har diskuterats på andra forum om liknande fel där ditt problem nämns "indirekt". Avinstallera hela drivrutinen innan dock.

En till intressant grej, är det bara i spelet det kraschar eller är det i Windows öht?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Har testat en äldre drivrutin. När jag bootar in i felsäkert läge och inaktiverar drivrutinen och bootar normalt igen så fungerar det. Om jag dock aktiverar den igen får jag blackscreen och datorn startar om med ett error meddelande hela tiden. Hajar inte riktigt varför..

Det är alltså inte på grund av spelet såvitt jag vet

BSOD meddelandet sa såhär: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (nvlddmkm.sys)

Har googlat runt lite på det men hittar inga lösningar..

Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumspwns:

Har testat en äldre drivrutin. När jag bootar in i felsäkert läge och inaktiverar drivrutinen och bootar normalt igen så fungerar det. Om jag dock aktiverar den igen får jag blackscreen och datorn startar om med ett error meddelande hela tiden. Hajar inte riktigt varför..

Det är alltså inte på grund av spelet såvitt jag vet

BSOD meddelandet sa såhär: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (nvlddmkm.sys)

Har googlat runt lite på det men hittar inga lösningar..

Då börjar jag nästan gissa på korrupt partition, överhettning eller hårdvaran i sig. Kan du testa samma grafikkort i en annan dator för att replikera felet? Har du ett anti-virus btw? Testa inaktivera den i msconfig så den inte bootar med Windows.

Ser du förresten om någon drivrutin saknas i devmgmt (enhetshanteraren)?

Detta är ett fel som felsöktes på massor av forum under 2013-2014, felen där löstes med att installera den nyaste drivrutinen då det visade sig att dem faktiskt körde en gammal. Andra hade problem med NTFS-partitioner, RAM eller överhettning.

Berätta också vilken version av nvidias drivrutin du kör är du snäll

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Då börjar jag nästan gissa på korrupt partition, överhettning eller hårdvaran i sig. Kan du testa samma grafikkort i en annan dator för att replikera felet? Har du ett anti-virus btw? Testa inaktivera den i msconfig så den inte bootar med Windows.

Ser du förresten om någon drivrutin saknas i devmgmt (enhetshanteraren)?

Detta är ett fel som felsöktes på massor av forum under 2013-2014, felen där löstes med att installera den nyaste drivrutinen då det visade sig att dem faktiskt körde en gammal. Andra hade problem med NTFS-partitioner, RAM eller överhettning.

Berätta också vilken version av nvidias drivrutin du kör är du snäll

1. Kan tyvärr inte testa grafikkortet i en annan dator, har bara en laptop utöver min stationära.
2. Jag använder Avast antivirus för tilläfllet.
3. Inaktivera vad och hur i msconfig?

Jag har nu en fresh install av Windows 10 pro 64-bit, där endast avast, google chrome och alla windows uppdateringar är installerade. Så jag har inte installerat någon Nvidia drivrutin själv, det enda jag kan hitta om drivrutin som finns installerat är i enhetshanteraren (version: 10.18.13.6822).

Jag har samma BSOD meddelande som förut. Detta händer alltså när jag försöker installera en grafikkorts drivrutin eller klickar på "aktivera" i enhetshateraren.

*Bild på enhetshateraren* (Om det är till hjälp)

Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk

Problemet är hittat!

Det var mitt grafikkort som var döende. Jag bytte ut det med en kompis som hade ett likadant och nu fungerar det utmärkt. Tack för hjälpen och tipsen!

Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till generell felsökning och la till ärendet som löst.

Tack @Drumspwns, att du berättar hur du löste felet! Då kan andra söka och ha hjälp av denna tråden i framtiden.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro