Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

C# Asp.net lägga till data i databas med entity

Permalänk

C# Asp.net lägga till data i databas med entity

Hej!

Jag sitter och jobbar lite med entity , men har inte jobbat så mycket med det innan.

Jag vet hur man skriver ut data från databasen och det funkar ju utan problem, däremot hur man lägger till data.

Söker man på det på google så handlar allt om en skolklass och jag använder inte relationsdatabaser i mitt program jag gör.

Den innehåller endast:

userID - primarykey INT autoincr userName - varchar(50) userPassword - varchar(50) userFullName - varchar(50)

Det jag använder för att ansluta till databasen och hämta information är följande:

string username = usernameTextBox.Text; catenappEntities db = new catenappEntities(); var user_info = db.user_Profile .SingleOrDefault(c => c.userEmail == username); printUserNameLabel.Text = user_info.userName;

Hur gör jag då för att tex lägga till en ny användare?

Visa signatur

[ASUS X99-DELUXE] - [i7 5960X] - [48 GB Corsair Dominator Platinum] - [ASUS ROG 780TI] - [ Kingston HyperX Predator 480GB PCI-E ] - [ 12TB 4x3TB WD RED SERIES ] - [Some SSD ~1TB] - [ASUS ROG PG278Q] - [Corsair AX1200i] - [Corsair Hydro Series H115i]

Permalänk

Löste sig och för dom som undrar hur:

Kom ihåg dock att jag valt en textbox för id, det är väl inte det optimala men det kommer vara ett kundnummer i applikationen jag gör.

var context = new catenappEntities(); var t = new user_Profile { userID = int.Parse(userIDTextBox.Text), userFirstName = userFirstNameTextBox.Text, userLastName = userLastNameTextBox.Text, userEmail = userEmailTextBox.Text, userPassword = userPasswordTextBox.Text, }; context.user_Profile.Add(t); context.SaveChanges();

Visa signatur

[ASUS X99-DELUXE] - [i7 5960X] - [48 GB Corsair Dominator Platinum] - [ASUS ROG 780TI] - [ Kingston HyperX Predator 480GB PCI-E ] - [ 12TB 4x3TB WD RED SERIES ] - [Some SSD ~1TB] - [ASUS ROG PG278Q] - [Corsair AX1200i] - [Corsair Hydro Series H115i]