Min laptop använder fel grafikkort

Permalänk
Medlem

Min laptop använder fel grafikkort

Sen jag köpte min dator har jag alltid haft svårt att spela spel på low som jag egentligen ska klara av på high. Idag blev jag trött på lagget när jag spelade JC2 och bestämde mig för att kolla upp detta. Jag gick in på AMD Radeon Settings och där stod det att min Primary GPU är mitt integrerade grafikkort. Ska det stå så? Kollade upp det och andra hade tydligen också haft detta problem.

Specs:

CPU: AMD A8-6410 APU With AMD Radeon Graphics

GPU: AMD Radeon R5 M200 Series (Vet att det är M240)

RAM: 8GB

OS: Windows 7

Hårddisk: Kingston UV400 (Har bytt ut den ursprungliga hårddisken för att den gick sönder)

Permalänk
Medlem

AMD Radeon R5 M240 är så pass svagt att det inte är speciellt lämpligt till spel överhuvudtaget.
Din laptop är ju av hårdvaran att döma inte en speldator alls utan mer en multimediadator.
Spela någorlunda moderna spel på high är att förvänta sig för mycket helt enkelt.

Annars så har din laptop SK växligsbar grafik, din integrerade är den primära som ska användas till allt utom just spel.
Hur Radeon R5 M240 kortet ska aktiveras i spel känner jag tyvärr inte till, (aldrig haft AMD baserade laptops) bara Nividia.
Men med Nvidia så startar man Nvidia kontrollpanelen och definierar vilken GPU som ska användas per spel, om det inte sker med auto, med auto sker det bara om specifikt spel har en av nvidia definierad profil, skulle tro att det är nått liknade för AMD kort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:Tack för svar. Jag vet det men den ska klara av JC2 iaf. http://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/just-c...

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Skyrim är inställd på att köra med AMD Radeon R5 Graphics (Integrerade). Det står det i launchern

Permalänk
Medlem

Processorn har bara ett integrerat grafikkort, alltså finns det ingenting annat att välja på. Kraftigare datorer kan både integrerad grafik och ett externt grafikkort och då kan det bli aktuellt att kolla upp att rätt grafikkort används, men i ditt fall så använder den redan rätt grafikkort.

Nu vet jag inte hur AMDs inställningar ser ut men du kan ju titta om det finns något strömsparläge som går att stänga av, dock misstänker jag att det integrerade grafikkortet redan går på max när du spelar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Starta GPU-Z under tiden spelet är igång och kolla vilken GPU som belastas.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@ToJa92: Men jag har ett dedikerat grafikkort AMD Radeon R5 M240

Permalänk
Medlem

@PointMan: Kollade nu det integrerade hade 100% load och dedikerade hade 30-60% load. Nu vet jag ju att den använder fel

Permalänk
Medlem

Jag är inte det minsta insatt i AMD-laptops, men det måste ju gå att ställa in i BIOS eller drivrutin. Kan man inte inaktivera den integrerade?

Det kanske hjälper om du säger vad det är för laptop också.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så har den bara ett grafikkort, "Radeon R5 series", men om den har två så ska du kunna välja per program vilket grafikkort som ska användas, se exempelvis dessa instruktioner: http://acer--uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/19271/~/assigning-a-graphics-card-to-an-application-with-amd-switchable-graphics.

Vilken modell du har på laptopen vore bra att veta också.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

@ToJa92:
@Shluug: Har Acer Aspire E5-521G