Hur somna efter skitdag på jobbet?

Permalänk
Medlem

Heh, 20 000 är väl inget! Men exemplet från tråden på 4 miljoner kr hade gett mig svår existentiell ångest, bara vetskapen att man kostat företaget mer pengar än man kan tjäna in på 10-ish år (som dessutom skulle komma från företaget om man nu får behålla jobbet) .. fy fanken, jag blir lite svettig bara av att tänka på det.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag körde sönder ett helt stångmagasin till en cnc-svarv modell större på mitt förra jobb, och det kostade runt 250k att reparera om jag inte minns helt fel. Du har det lätt! Helt nytt var det dessutom...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

ja hur somnar man? har ikväll kört 3 bitar fel i cnc-maskinen o de känns sådär att förtella detta imorgon..dyra saker dessutom..kommer skämmas som en hund o chefen frågar "hur kunde det ske" ?

-Jo jag fräser x antal tusen bitar om året o ibland händer det...

Tog mig en whiskey nyss o öppnade en öl men lite fler tps uppskattas

Den som aldrig gör några fel gör ingenting.

Skrivet av Storage Jar:

Hehe tre bitar är ju ingenting. Jobbar du på ett litet företag?
Ett misstag är heller inget att oroa sig för. Ta lärdom av det. Gör du om samma misstag kan du börja skämmas.

3 bitar ingenting?

Polaren körde fel på lagerpassning i svarven på 4 detaljer.

4*110k i skrotbingen.

Nu är det digitala mikrometrar som gäller.

Permalänk

Shit Happens, häll upp en stor virre till och lyssna på https://www.youtube.com/watch?v=d-diB65scQU
Så ska du se att du somnar gött

Permalänk
Medlem

Det var väl inte så farligt! Har en kollega som beställde fel väggmaterial till ett laboratorium vi skulle bygga, slutade med att vi fick bygga på väggen 50cm för att klara av att hålla värmen i kåken. Kostade ungefär 5 miljoner.
För 1,5 år sedan råkade jag såga av all armering i en vägg som gjorde att hela huset på 5 våningar höll på att rasa, det kostade cirka 200 tkr att återställa.
Jag gjorde själv fel senast idag, satte ut en vägg helt spegelvänt, en kollega upptäckte det och sa till mig så jag kunde göra rätt för mig. Shit happens!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

ja hur somnar man? har ikväll kört 3 bitar fel i cnc-maskinen o de känns sådär att förtella detta imorgon..dyra saker dessutom..kommer skämmas som en hund o chefen frågar "hur kunde det ske" ?

-Jo jag fräser x antal tusen bitar om året o ibland händer det...

Tog mig en whiskey nyss o öppnade en öl men lite fler tps uppskattas

Det var för sånt här Gud uppfann cognac

Annars...är det som du säger, att sånt här händer?
Så har du ett utmärkt försvar, bara du inte självmant tar på dig denna saken.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

ja hur somnar man? har ikväll kört 3 bitar fel i cnc-maskinen o de känns sådär att förtella detta imorgon..dyra saker dessutom..kommer skämmas som en hund o chefen frågar "hur kunde det ske" ?

-Jo jag fräser x antal tusen bitar om året o ibland händer det...

Tog mig en whiskey nyss o öppnade en öl men lite fler tps uppskattas

Det är väl som du säger.
"-Jo jag fräser x antal tusen bitar om året o ibland händer det..."

Har också kört CNC-fräs och ibland går saker i sönder och blir fel, inte mycket att göra något åt.

Permalänk
Medlem

Gjort är gjort.

Att det känns lite jobbigt är bara sunt. Men det måste få gå över. Hade du kunnat ta det med en klackspark (som en del verkar vara inne på) så hade det varit ett tecken på att du inte brytt dig. Man ska vilja göra rätt. Som @Aeig påpekade, försöka att lära dig något av händelsen.

Det är en ny dag i morgon.

Permalänk
Medlem

Precis ^ .. Alla gör misstag.
För att lugna ner mig i "liknande" fall brukar jag fråga mig om det är något jag kan göra något åt, vilket det sällan är när man är hemma på kvällen.
Ofta är det väldigt lättande när man fått lagt fram det för chefen på ett sådant sätt att han först hör det från dig och ser och förstår att du tar det på allvar.

Gjort är gjort, och det kan bara bli bättre från och med nu! (om chefen är någorlunda mänsklig)

Permalänk
Skrivet av captur605:

kanske 20 000 + en dags arbete typ..

Får man fråga vad det är för bitar som kostar så mycket?

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

känns sådär att förtella detta imorgon..

Så. Fick du sparken?

Permalänk
Medlem

@captur605: Va glad att det bara är materiella och pengar som skadas, om jag gör ett stort fel så är det lite värre..

Jobbar på Barnintensiven och än så länge är det ingen tabbe gjord!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Det är mänskligt att misslyckas captur605, det ger erfarenhet

Permalänk
Medlem

När jag råkar få med migg jobbet hem så frågar jag mig själv: Kan jag lösa/hantera detta ikväll? Oftast är det nej, då kan jag släppa det tills nästa dag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Farsan jobbar som cnc operatör på westinghouse. Han berättade en gång att han klantade till det på nån bit värd 400 000 kronor. Var helt i slutskedet av den också. Stav till kärnkraftverk tror jag det var.

Skrivet av GiletteRazor:

Får man fråga vad det är för bitar som kostar så mycket?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av captur605:

ja hur somnar man? har ikväll kört 3 bitar fel i cnc-maskinen o de känns sådär att förtella detta imorgon..dyra saker dessutom..kommer skämmas som en hund o chefen frågar "hur kunde det ske" ?

-Jo jag fräser x antal tusen bitar om året o ibland händer det...

Tog mig en whiskey nyss o öppnade en öl men lite fler tps uppskattas

Försök träna på att inte ta med dig jobbet hem, sitta och grubbla gör ingen gravid utan försök vila, ha roligt och vara stressfri när du är hemma så är du redo för nästa hårda arbetsdag.

Jag vet att just lämna jobbet på jobbet är jättesvårt, min sambo är en grubblare som inte kan släppa saker medan jag är precis tvärtom så när jag ser att hon är stressad eller grubblar brukar jag försöka prata med henne och det funkar någorlunda, iallafall ser hon gladare ut efteråt.

Så prova prata med någon eller bara försök ha en rolig kväll med någon.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Om man förstår vad man gjort för fel och kan undvika det senare så är det absolut inget att gå och tänka på för länge.

Så länge inte hela företaget konkar för något jag gör fel så är det lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag körde en gång sönder skåpet på en helt ny lastbil. Första veckan.
Kostade ett antal tusenlappar att åtgärda. Chefen sa "shit happens" och sen var det inget mer med det.
Vi får väl hoppas att du har en bra ghef!

Påminner mig om när jag skulle flytta en mindre lastbil i tvätthallen.
Växelreglaget är ganska slapp i sidledes så de känns som neutral är i, vrider om nyckeln och kör rakt in i vägen framför

En annan historia under skoltiden.
Skulle lufta bromsar på en mini, läraren säger åt mig att använda tryckluftsmunstycket för att pressa ut vätskan från behållaren till bromsarna först för att sedan lufta manuellt.
Sagt och gjort drar jag fram allt och börjar trycka ner lite luft i behållaren, sedan vart det en jävla smäll!
Såklart var det lite dålig kommunikation, man måste öppna nipplarna på bromsoken så man kan släppa på trycket samtidigt...
Hade bromsvätska över halva kroppen och hela motorutrymmet efteråt. Hehehe

Skrivet av Kalasis:

Tänkte säga stilnoct, men aldrig i sammanhang med alkohol.

Meditation?

Why not? Blir ju extra roligt och lär somna som en stock

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Häv i dig ett par vinare, sätt på bra musik som du gillar och konstatera att shit happens. Imorgon är du lagom bakfull för att ta emot eventuella reprimander. Nästa dag är du skarp och redo för nästa steg. Simpelt!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Enklast är nog bara att förklara vad som gick fel å gilla läget. Har du sömnproblem så funkar de att dricka alkohol tills du somnar, men de brukar inte va så kul dagen efter...
Själv har jag inte haft sömnproblem när man har haft sönder nått dyrt. Så länge man har gjort allt man kan för att undvika de så brukar de inte va nått problem.
Å om man helt enkelt klantar sig så är de bäst att bara förklara för chefen vad som hände, och be så mycket om ursäkt. Så länge som de är ett enkelt misstag så är de sällan dom gör mer än att klaga lite grann.
Dränkte t.ex en bil där de var översvämmning härom veckan till en kostnad till minst 70000. Förklarade bara vad som hände för chefen, fick lite skäll, sen var de bra med de.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Man lär sig av sina misstag. Så enkelt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@captur605: Liten uppföljning?
Hur gick det sen?

Permalänk

@captur605: Hmm... Det låter som att du begått misstag som du upplever "out of character" - misstag som du själv tidigare inte kunnat göra - iaf inte på den nivån.

För ett antal år sedan hände detta mig också. Jag hade sedan barnsben aldrig någonsin tex glömt låsa ytterdörren när jag går hemifrån, och helt plötsligt hände det (och mycket mycket annat skit) flera gånger på väldigt kort tid. Den värsta gången gick jag hemifrån med vidöppen ytterdörr och nyckeln kvar i låset. Alla dessa slarvfel som skedde på bred front stressade upp mig som fan och ledde till en del ångest, då jag sedan barndomen varit extremt pålitlig och haft bra minne - samt bra matematiskt sinne (tillräckligt bra för att bli utvald att representera hela min skola i en tävling mot andra skolor i landet).

Det tog lång tid innan jag till slut förstod vad som var felet (eller iaf vad som var relaterat).
Magen hade pajjat några år tidigare, delvis pga dålig kost, och delvis pga någon slemhinne inflammation, och därför hade jag varit ovanligt trött under åratal, samt att det börjat utvecklas en känslighet mot kolhydrater som jag ej tidigare haft (kan vara ett förstadium till diabetes).

Om du precis som mig under en tid känt dig disträ, haft en trasig autopilot (det är autopiloten som kommer ihåg att på ett korrekt sätt låsa dörren eller att stoppa in varor i kylen - allt som man klarar göra helt utan ansträngning) och känslan att koncentrera sig inte känns "komplett", samt att du går runt i en värld som känns lite smått surrealistisk så kanske följande råd kan hjälpa dig - det var iaf det jag var tvungen att göra för att få bort dom värsta tabbarna, och lyfta dimman från min tankeverksamhet:

* Skär ner ordentligt på allt som innehåller socker (socker kan skapa effekter som påminner om den värsta typen av onykterhet).
* Ät mycket sallader (tex tonfisk/kycklingsallad utan pasta), och komplettera maffigare mål med tex hackad spenat
* Prova en tid att inte dricka alkohol alls ...just alkohol totalförstör min tankeverkstad numera, även om jag tålde det tidigare.
* Rör på dig mycket mer och ligg aldrig i sängen med en surfplatta i timmar
* Överdriv inte mediakonsumption - tittar jag på 3 filmer en helg, läser på forum och sajter i timtal, och fyller ut resten av helgen med något schysst spel så blir jag helt trasig i skallen inför arbetsveckan.

Jag bytte nyligen jobb från IT-tekniker (inom en viss del av kommunen) till att jobba på ett handelslager. Flera timmar om dagen springer jag som en tok och klättrar, hoppar som ett litet barn på en lekplats för att få jobbet gjort så snabbt som möjligt. Det är plågsamt men jag mår bättre, magen mår bättre och jag har äntligen slutat göra dessa idiotmisstag. Det tillsammans med att jag skurit ner ordentligt på att äta skräp, då det påverkar till den grad att jag mitt bland alla truckar och vagnar på lagret annars blir allmänfarlig.

Du kanske förstås inte lider av något sådant, och jag kanske gör en höna utav en fjäder... Du kanske bara håller på att få en förkylning, men det kan vara värt att utvärdera under 1 eller 2 veckors tid (eller egentligen en månad) hur din mentala förmåga påverkas av dessa punkter.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Han fick nog kicken eftersom han inte svarar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Han fick nog kicken eftersom han inte svarar.

Var inte sådan pessimist. Rådet till ts är att inte ta för vana och dricka alkohol på vardagarna, givetvis inte dricka dig redlöst berusad på helgerna. Börja självklart inte med droger heller. Ta för vana när du går upp på morgonen att tvinga dig att tänka positivt och ha realistiska mål som gör dig glad.

Permalänk
Medlem

Motion eller prata om det.

Dvs antingen lättar du ditt sinne och pratar med någon om det som hände.

Alternativet är att aktivera dig via motion så att du blir trött och därför somnar.

Aldrig alkohol eller tabletter.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

ja hur somnar man? har ikväll kört 3 bitar fel i cnc-maskinen o de känns sådär att förtella detta imorgon..dyra saker dessutom..kommer skämmas som en hund o chefen frågar "hur kunde det ske" ?

-Jo jag fräser x antal tusen bitar om året o ibland händer det...

Tog mig en whiskey nyss o öppnade en öl men lite fler tps uppskattas

Sömntabletter har alltid hjälpt mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort något halvhjärtat försök att göra sig lustig på trådstartarens bekostnad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord