Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Överklocka Minnet hjälp någon ?

Hej jag skulle gärna vilja överklocka minnet jag har på min dator, finns de något program jag kan göra direkt från?

Modekortet : SABERTOOTH 990FX R2.0
Minne: G.Skill 8GB DDR3 2133MHz (2x4)

Någon snäll som kan hjälpa mig? uppskattas starkt!

Visa signatur

When you walk up to opportunities door - don't knock it.. Kick that b*tch in, smile and introduce yourself.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumis:

Hej jag skulle gärna vilja överklocka minnet jag har på min dator, finns de något program jag kan göra direkt från?

Modekortet : SABERTOOTH 990FX R2.0
Minne: G.Skill 8GB DDR3 2133MHz (2x4)

Någon snäll som kan hjälpa mig? uppskattas starkt!

Har nog aldrig sett ett program som kan överklocka RAM-minnet från Windows, du blir nog tvungen att gå in i BIOS/UEFI och manuellt ställa in hastigheten.

Dubbelkolla artikelnumret men om min första träff när jag sökte på namnet stämmer så skall följande ställas in för maximal prestanda enligt spec.
(artikelnumer F3-17000CL11D-8GBXL var första träffen)

Timing: 11-11-11-30
Frekvens: 1866MHz
Spänning: 1.5V

2133MHz stöds ej av ditt moderkort, om du har en 100-series processor är du begänsad till 1066MHz. Då låga taimings är svårt att nå med hög frekvens kanske du kan sänka sista siffran något (30 till 27 möjligtvis). Men om du inte vill fördjupa dig inom överklockning så kör bara på 30 för enkelhetens skull.
Timing brukar oftast fylla i genom en lista med första värdet i sekvensen längst upp. "Command rate" kan du lämna på 2T om det efterfrågas.

Lycka till och bli inte skrämd av mitt svar om du bara går in och kolla i BIOS så är det inte så svårt. Och om du är osäker så ta bara kort på alla inställningar så kan du alltid ställa tillbaka det. Men ändra inte på något som inte har med minnet att göra så du inte får andra problem.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.