Permalänk
Medlem

Byte av moderkort och processor

Hej,
Jag har precis beställt ett nytt moderkort (ASUS Z170-A) och en ny processor (i7 6700K) + 8GB minnen som jag tänkte sätta in i min befintliga dator.

Min undran är hur jag smartast går tillväga? Är det bara att byta komponenterna och köra?

Jag kör Windows 10, version 1511 och med den ska man ju kunna aktivera med win 8 nyckel vilket jag har. Måste jag kontakta Microsoft support för att aktivera eller kommer det funka bara genom att använda nyckeln? Nyckeln är ju aktiverad på mitt befintliga moderkort.

Tacksam för tips och hjälp!

/Öjje

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4| Moderkort: ASUS Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K 4,0Ghz I RAM: Corsair Vengeance LPX Red 2666M 2x8GB | GPU: XFX Radeon RX 470 I PSU: Silent Power SP-600A2C 600W

Permalänk
Medlem

Det är om det kan gå att kontakta Microsoft, men annars så är ju nyckeln låst till Ditt moderkort. Jag körde dock en Windows 7key som jag aktiverade på mitt förra moderkort och uppgraderade till Windows 10, sedan när jag bytte moderkort och CPU så la jag inte Windows 7 igen och uppgradera och då hade jag iaf inga strul.

Det kanske är en jobbig väg att gå men fungerade utan strul iaf för mig

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods:

Tack för svar!
Microsoft skriver på sin supportsida att man ska kontakta dem om man gör väsentliga hårdvaruförändringar, exv. byter moderkort. Jag tolkar det som att man kan byta men att man måste aktivera över telefon.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4| Moderkort: ASUS Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K 4,0Ghz I RAM: Corsair Vengeance LPX Red 2666M 2x8GB | GPU: XFX Radeon RX 470 I PSU: Silent Power SP-600A2C 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojje_1:

@BM-Mods:

Tack för svar!
Microsoft skriver på sin supportsida att man ska kontakta dem om man gör väsentliga hårdvaruförändringar, exv. byter moderkort. Jag tolkar det som att man kan byta men att man måste aktivera över telefon.

Ja det kan nog behövas att göra aktivering via telefon, men då är det säkert via deras automatiska bara så det är nog inget allvarligt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.