Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Router prestanda trådat

Hej.
Om jag skall ha en AP UniFi AC Long range efter min router och stänger av routernas WiFi.

Spelar det då någon roll om jag köper en Asus RT-N66U eller en Asus RT-AC66U?

Kommer jag att ha samma prestanda på min 100/100 fiberuppkoppling. Alltså är det bara WiFi prestanda som skiljer dessa routrar åt?

Har ni nått annat förslag på router som passar bra med UniFi AC Long Range

Tacksam för svar
/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av jajje888:

Hej.
Om jag skall ha en AP UniFi AC Long range efter min router och stänger av routernas WiFi.

Spelar det då någon roll om jag köper en Asus RT-N66U eller en Asus RT-AC66U?

Kommer jag att ha samma prestanda på min 100/100 fiberuppkoppling. Alltså är det bara WiFi prestanda som skiljer dessa routrar åt?

Har ni nått annat förslag på router som passar bra med UniFi AC Long Range

Tacksam för svar
/J

1. Nej kommer inte vara nån skillnad.
2. Ubiquiti Security Gateway, för att gå in i Unifi-strukturen. Eller nån annan router som har PoE istället. Eller Edgerouter, för att dom är väldigt bra.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

1. Nej kommer inte vara nån skillnad.
2. Ubiquiti Security Gateway, för att gå in i Unifi-strukturen. Eller nån annan router som har PoE istället. Eller Edgerouter, för att dom är väldigt bra.

Tack för svaret.
Jag har funderat själv på edgerouter. Men det taremot då det verkar besvärligt att konfa av en amatör som jag. Är det så?
Jag är mest van med Netgear, Dlink mm. men håller med att det skulle nog vara bra med en Ubiquiti produkt.
Samtidigt känns det surt att lägga ut 1000 spänn på en "plast kines" från 2012 som asus är i sammanhanget.
Kanske bäst att gå på en edgerouter och lära sig den hårda vägen.

PoE tänkte jag lösa med en switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jajje888: jag tycker inte att EdgeRouter är avsevärt mycket svårare än vanliga konsumentroutrar - du kan göra allt i GUI på ERL med. Edgerouter och USG har samma hårdvara, men olika mjukvara (USG ligger lite efter i sw-versionen). Men du kan inte lägga till ERL i Unifi-controllern för att få trafikgrafer eller packet inspection.

Du KAN göra allt via ett superfint CLI som är likt Junos, men det är nåt annat

Om du bara ska ha en router och inte wifi etc, köp en UBNT eller Mikrotik.

Visa signatur

En server här, några servrar där.