Permalänk
Medlem

behöver en super tyst Chassifläkt

jag har en p-7 1072sc dator.
uppgraderad med: msi H61M-P31/W8 moderkort
700w power supply
gtx 970

jag vet inte vad jag har för fläkt nu, har inte kunnat hitta vad det är för en fläkt.

Chassifläkten är på 50% hela tiden. den går 2600 RPM. låter som en jävla jet motor. och det går inte att ändra med moderkortet som jag har -.-
så jag undrar om det finns tysta Chassifläker som inte kostar för mycket.

måttet på fläkten är 90 mm.

Permalänk
Skrivet av twinpat:

jag har en p-7 1072sc dator.
uppgraderad med: msi H61M-P31/W8 moderkort
700w power supply
gtx 970

jag vet inte vad jag har för fläkt nu, har inte kunnat hitta vad det är för en fläkt.

Chassifläkten är på 50% hela tiden. den går 2600 RPM. låter som en jävla jet motor. och det går inte att ändra med moderkortet som jag har -.-
så jag undrar om det finns tysta Chassifläker som inte kostar för mycket.

HP Pavilion P7-1072sc ? vad är det för Chassifläkt som du behöver 92mm eller 120mm ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

https://www.inet.se/produkt/6308892/fractal-design-silent-ser... 69 kr

om du kan lägga ut mer så är denna bättre:

https://www.inet.se/produkt/5322241/be-quiet-shadowwings-sw1-... 129 kr men flyttar mer luft och är tystare än fractal fläkten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

https://www.inet.se/produkt/6308892/fractal-design-silent-ser... 69 kr

om du kan lägga ut mer så är denna bättre:

https://www.inet.se/produkt/5322241/be-quiet-shadowwings-sw1-... 129 kr men flyttar mer luft och är tystare än fractal fläkten.

Nice. tack för det snabba svaret blir en av dom två du vissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinpat:

Nice. tack för det snabba svaret blir en av dom två du vissa

Enligt manualen till moderkortet så har det 2 fläktuttag för chassifläktar, SYSFAN1 och SYSFAN2. SYSFAN1 är 3-pin, och verkar inte ha någon möjlighet till att reglera fläkthastigheten. SYSFAN2 är däremot 4-pin, och ska kunna styra en PWM-fläkt (som t.ex. denna). Problemet är bara att det inte verkar gå att ställa in något i BIOS, så man är fast med en förprogrammerad fläktkurva. Eventuellt kan man styra fläkten från Windows, men det framgår inte i manualen.

Om du köper någon av de tidigare rekommenderade fläktarna så kommer de alltså alltid köra full fast, eftersom det är 3-pin fläktar. Du kan köpa fläktmotstånd hos Kjell (5V eller 7V) om du vill sänka hastigheten på dem ytterligare. En 4-pin PWM-fläkt kan vara ett bättre val eftersom moderkortet då kan styra den, men p.g.a. okänd fläktkurva så är det osäkert hur resultatet blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt manualen till moderkortet så har det 2 fläktuttag för chassifläktar, SYSFAN1 och SYSFAN2. SYSFAN1 är 3-pin, och verkar inte ha någon möjlighet till att reglera fläkthastigheten. SYSFAN2 är däremot 4-pin, och ska kunna styra en PWM-fläkt (som t.ex. denna). Problemet är bara att det inte verkar gå att ställa in något i BIOS, så man är fast med en förprogrammerad fläktkurva. Eventuellt kan man styra fläkten från Windows, men det framgår inte i manualen.

Om du köper någon av de tidigare rekommenderade fläktarna så kommer de alltså alltid köra full fast, eftersom det är 3-pin fläktar. Du kan köpa fläktmotstånd hos Kjell (5V eller 7V) om du vill sänka hastigheten på dem ytterligare. En 4-pin PWM-fläkt kan vara ett bättre val eftersom moderkortet då kan styra den, men p.g.a. okänd fläktkurva så är det osäkert hur resultatet blir.

det går att styra fläkthastigheten med 3-pin men det går inte att sänka den mindre än 50% vilket är extremt mycket och låter som ett odjur.
med en 4-pin så skulle det gå o styra den bättre?
har du själv testat Hastighetsdämpare? funkar dom? för om dom gör det så är det ju en billig och snabb lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinpat:

med en 4-pin så skulle det gå o styra den bättre?

Kanske, kanske inte. HP har ju inte valt moderkortet för dess funktionsrikhet direkt PWM-fläktar har generellt ett större hastighetsspann än 3-pin fläktar, men det är som sagt oklart om det går att själv styra PWM-fläktar med det moderkortet.

Skrivet av twinpat:

har du själv testat Hastighetsdämpare? funkar dom? för om dom gör det så är det ju en billig och snabb lösning.

Visst, det är inget magiskt med dem, vissa tillverkare som t.ex. Noctua brukar skicka med såna till sina fläktar. Det är bara ett motstånd som kopplas i serie med fläkten, vilket sänker spänningen till fläkten och får den att snurra långsammare. Det enda problemet är väl att vissa fläktar inte orkar starta på t.ex. 5V. Och de bör endast användas för 3-pin fläktar, eftersom PWM-fläktar kanske inte fungerar vid lägre spänning.