Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Reklamera, hur går jag till väga?

Permalänk

Reklamera, hur går jag till väga?

Till att börja med är jag inge bra på dethära med datorer. Jag känner mig något ansvarig efter pojkvännens laptop gick sönder, som jag har använt väldigt mycket. Lyckades inte hitt sök-funktionen på denna sidan och hittade inte de svar jag behöver.

6 september 2014 beställdes datorn HP ENVY 15-j160no Notebook PC hem för 6990:-

Den fungerade utmärkt tills i januari 2015, då skärmen plötsligt blev svart. Det blev ungefär som den var i konstant viloläge.
31 mars 2015 kom datorn tillbaka från reperation som gick på garantin. Där hade de bytt moderkortet, och datorn fungerar sedan som den ska igen.

Nu, i juni 2016, gör datorn precis samma sak. Någon dag innan den la av helt gick FPS'en från 70 till 1 lite då och då.

Nu till den stora frågan. Hur hade ni gjort i denna situationen?
Pojkvännen ringde till HP's support och de sa att datorn inte var deras problem längre. Men problemet uppstod ju under garantiperioden första gången.

Då tänker jag, man har ju 3 års reklamationsrätt.
Där efter känner jag mig något vilse. 19 år och försöka stå på sig är inte det lättaste.

Hur ska jag gå till väga?

Permalänk
Entusiast

Kontakta butiken där ni köpte datorn om garantin fortfarande gäller(Elgiganten, Mediamarkt, Inet, Komplett, etc), om de sedan vägrar så går ni till ARN (allmänna reklamationsnämnden) så hjälper de er. Självklart ska datorn fungera minst sagt garantiperioden ut förutsatt att felet inte är orsakat av kunden.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Kontakta butiken där ni köpte datorn om garantin fortfarande gäller(Elgiganten, Mediamarkt, Inet, Komplett, etc), om de sedan vägrar så går ni till ARN (allmänna reklamationsnämnden) så hjälper de er. Självklart ska datorn fungera minst sagt garantiperioden ut förutsatt att felet inte är orsakat av kunden.

Den är köpt på HP's webbshop. Alltså inte hos någon återförsäljare. Hur, vad ska man säga till ARN för att få hjälp med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du har reklamationsrätt i 3 år dvs dvs tills 2017 har du rätt att reklamera varan så länge felet är "ursprungs" tillverknmingsferl under reklamationstiden.

Vid fel anvädning avgårreklamationstiden.

Bara påminna HP om reklamationstiden 3 år eller gå till ARN.
Oftast följer tillverkarna ARN riktlinjer annars skulle de få en "svart prick" något de vill undvika.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Josifineriksson:

Den är köpt på HP's webbshop. Alltså inte hos någon återförsäljare. Hur, vad ska man säga till ARN för att få hjälp med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Beskriv ärendet för ARN, var beredd med eventuellt kvitto eller orderinformation. Men om du kontaktar HP igen och påminner om bl.a ARN och garantiperioden så lär ni få hjälp. Dålig PR är inget som de vill ha.

Kan också ha varit så att din pojkvän pratade med någon som inte bör arbeta som kundtjänst, finns tyvärr en hel del.
På dem bara, stå på er.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Netforce:

du har reklamationsrätt i 3 år dvs dvs tills 2017 har du rätt att reklamera varan så länge felet är "ursprungs" tillverknmingsferl under reklamationstiden.

Vid fel anvädning avgårreklamationstiden.

Bara påminna HP om reklamationstiden 3 år eller gå till ARN.
Oftast följer tillverkarna ARN riktlinjer annars skulle de få en "svart prick" något de vill undvika.

Blir så nervös genom telefon. Vet inte riktigt vad jag ska säga eller påstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saxat från Konsument Europa

Citat:

Får den utbytta/lagade varan tre nya år av reklamationsrätt?

– Nej. Inte själva varan, men den utbytta delen får förlängd reklamationsrätt, om samma fel som har blivit avhjälpt, återkommer.

Alltså är det solklart att du/ni skall få hjälp att laga den defekta datorn.

Om de säger att det inte är deras ansvar längre så be dem motivera varför. Lättare att bemöta argumenten då.
Finns det möjlighet att maila så är det ett alternativ då du kan få kontakten med supporten dokumenterad.

Permalänk
Medlem

Börja inte med att dra upp ARN, det skall du se som en sista utväg om ni inte kommer överens. Börja med att kontakta konsumentvägledaren i din kommun, de kan hjälpa dig med vad som gäller och vad du skall säga. När du sen pratar med HP så förklarar du lugnt att felet uppstår trots att de har gjort ett reparationsförsök och att felet borde falla inom din reklamationsrätt även denna gång då de redan gjort ett försök.

Om ni inte kommer överens så kan du läsa här hur du går vidare till ARN:
http://www.arn.se/info-konsument/hur-jag-anmaler/

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

butiken borde väl för de första ha garanti kvar, för vilken bärbar har idag mindre än 2 års garanti?
men låter som problemet är samma sak om man baserar det på vad du säger, och reklamationstiden utökas på den specifika delen om den repareras eller byts ut. plus, reklamationstiden är 3 år inom EU, så HP har ett krav på sig att göra något åt det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

butiken borde väl för de första ha garanti kvar, för vilken bärbar har idag mindre än 2 års garanti?

Det är vanligare med 1år garanti än 2år på de datorer som säljs.

Permalänk
Medlem

Det ska i sak inte spela någon roll om det är garanti kvar på datorn eller inte. Som du/TS själv skriver ger konsumentköplagen tre års reklamationsrätt. Det som kan bli knepigt är att det efter 6 månader är upp till konsumenten att visa att felet inte beror på felaktig användning etc. om säljaren kräver det. Är du och HP är överens om att felet kan kopplas till det som redan åtgärdats tidigare och som var ett ursprungsfel är det dock solklart att du har rätten på din sida. Att tala med en konsumentvägledare som du kan hänvisa till är dock ett gott tips tycker jag. Lycka till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iFraja:

Börja inte med att dra upp ARN, det skall du se som en sista utväg om ni inte kommer överens. Börja med att kontakta konsumentvägledaren i din kommun, de kan hjälpa dig med vad som gäller och vad du skall säga. När du sen pratar med HP så förklarar du lugnt att felet uppstår trots att de har gjort ett reparationsförsök och att felet borde falla inom din reklamationsrätt även denna gång då de redan gjort ett försök.

Om ni inte kommer överens så kan du läsa här hur du går vidare till ARN:
http://www.arn.se/info-konsument/hur-jag-anmaler/

Det här är bästa inlägget hittills, alla skriker ARN. Du har dock bara varit i kontakt med HP en gång efter reparationen, slösa inte ARNs tid på något som kan lösas fort. En normal handläggningstid hos ARN är minst 6 månader bara för att folk skickar in massa skitärenden.

När du ringer HP, nämn inte ens ARN, den du pratar med struntar fullständigt i om du kontaktar ARN eller inte, det är ett tomt hot.

Permalänk

Precis som flera andra säger så börja inte med att ropa om ARN.
Ring HP:s support och förklara läget och be att få reklamera datorn eftersom du har 3 års reklamationsrätt.
HP kommer att hjälpa dig med reklamationen och du kommer förmodligen att få skicka in datorn till en verkstad som kommer att gå igenom datorn och se om det klassas som ett ursprungsfel.
Kommer verkstaden fram till att det är ett ursprungsfel så kommer HP troligen att reparera produkten om det lönar sig alt byta ut den och i sista hand häva köpet. Du står inte för några kostnader.
Skulle verkstaden komma fram till att det inte är ett ursprungsfel kan det hända att du får stå för undersökningskostnaden samt frakt osv.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Som andra sagt så kontakta HP och fråga hur du ska gå till väga. Antagligen blir det så att du får skicka in datorn så dem får undersöka den.

Du har 3 års reklamationsrätt enligt svensk lag. Däremot efter de första 6 månaderna gått är det upp till dig att bevisa att det är ett ursprungligt fel, vilket oftast är väldigt knepigt. Så man får helt enkelt hoppas på att HP är ärliga och visar lite goodwill.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Du har 3 års reklamationsrätt enligt svensk lag. Däremot efter de första 6 månaderna gått är det upp till dig att bevisa att det är ett ursprungligt fel, vilket oftast är väldigt knepigt. Så man får helt enkelt hoppas på att HP är ärliga och visar lite goodwill.

Jag tycker inte alls det är direkt svårt att bevisa ursprungsfel om man använt en vara på avsett vis och kan uppvisa en för övrigt hel o ren vara utan tecken på yttre åverkan. Det är de bevis man behöver lägga fram, sedan är det upp till säljaren att motbevisa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net