Ännu ett skäl till att inte handla i clownbutiken webhallen

Permalänk

Ännu ett skäl till att inte handla i clownbutiken webhallen

Som ni ser från min topic så är jag svagt irriterad nu, men jag ska försöka hålla mig så saklig som möjlig. Jag vet att många av er gillar webhallen, men väldigt många har liknande erfarenheter som mig. Det här är 4:e gången som jag anser att jag blivit riktigt dåligt behandlad av wh.

Jag har handlat hårdvara sedan -94, när jag köpte min först dator, säkerligen likadant för många av er. Inet, komplett, proshop (på sistone), dustin och ett par andra. Jag har dessutom handlat betydligt mer från dessa butiker då min första dåliga erfarenhet kom ganska tidigt från wh, så jag har alltid tenderat att handla från andra om det inte varit något speciellt. Mest saker för under 500.-. Jag har aldrig någonsin haft problem som jag kan minnas med de andra. Jag är nog lite krävande, men har aldrig bett om något som är det minsta orimligt.

I fredags kväll tvärdog mitt grafikkort. Min hälsa är väldigt dålig, så jag tillbringar väldigt mycket tid framför datorn, både i jobb, film och spelsyfte. Det var ändå dags för en uppgradering och jag tänkte köpa ett 1080. Jag är ganska kräsen av mig så det är rätt svårt att hitta rätt märke, med rätt fläkt osv. Hursomhelst hade wh ett kort i en av sina butiker. Sedan läste jag om många som har dpc problem med 1080-korten. https://forums.geforce.com/default/topic/941579/geforce-1000-..., https://www.reddit.com/comments/4sctl7 och även givetvis stora trådar på overclockers och guru3d. Det här är totalt oacceptabelt för mig, jag har tillbringat ganska mycket tid med att b.la få så låg dpc som möjligt för att min maskin ska vara responsiv. Då jag redan hade bokat ett kort i wh´s butik så ringde jag deras kundtjänst, förklarade problemet och han skrev en notering på ordern där jag fick möjlighet att lämta tillbaka kortet, givetvis i perfekt skick, som om jag hade handlat det via distans, istället för från butik. När jag kommer dit dock så kommer det 100 ursäkter. Den jag gillade mest var när han sa att det var inte en kundtjänstpersonal som hade svarat, utan en säljare. Eller jag tror han sa säljare, iaf inte någon kundtjänst. Helt irrelevant anser jag då jag ringde kundtjänstnummret. Kort sagt, jag fick inte 'öppet köp' som jag blivit lovad av kundtjänsten.

Det är alltid likadant med wh. Man kan aldrig lämna bra service, som t.ex att stå vid sitt ord, sålänge det inte ger de någon fördel. På ett sätt är jag tacksam att jag slapp handla där, för jag vet att om det blir något problem, så är det alltid stor risk att det blir problem.

</vent>

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Conditioned:

Som ni ser från min topic så är jag svagt irriterad nu, men jag ska försöka hålla mig så saklig som möjlig. Jag vet att många av er gillar webhallen, men väldigt många har liknande erfarenheter som mig. Det här är 4:e gången som jag anser att jag blivit riktigt dåligt behandlad av wh.

Jag har handlat hårdvara sedan -94, när jag köpte min först dator, säkerligen likadant för många av er. Inet, komplett, proshop (på sistone), dustin och ett par andra. Jag har dessutom handlat betydligt mer från dessa butiker då min första dåliga erfarenhet kom ganska tidigt från wh, så jag har alltid tenderat att handla från andra om det inte varit något speciellt. Mest saker för under 500.-. Jag har aldrig någonsin haft problem som jag kan minnas med de andra. Jag är nog lite krävande, men har aldrig bett om något som är det minsta orimligt.

I fredags kväll tvärdog mitt grafikkort. Min hälsa är väldigt dålig, så jag tillbringar väldigt mycket tid framför datorn, både i jobb, film och spelsyfte. Det var ändå dags för en uppgradering och jag tänkte köpa ett 1080. Jag är ganska kräsen av mig så det är rätt svårt att hitta rätt märke, med rätt fläkt osv. Hursomhelst hade wh ett kort i en av sina butiker. Sedan läste jag om många som har dpc problem med 1080-korten. https://forums.geforce.com/default/topic/941579/geforce-1000-..., https://www.reddit.com/comments/4sctl7 och även givetvis stora trådar på overclockers och guru3d. Det här är totalt oacceptabelt för mig, jag har tillbringat ganska mycket tid med att b.la få så låg dpc som möjligt för att min maskin ska vara responsiv. Då jag redan hade bokat ett kort i wh´s butik så ringde jag deras kundtjänst, förklarade problemet och han skrev en notering på ordern där jag fick möjlighet att lämta tillbaka kortet, givetvis i perfekt skick, som om jag hade handlat det via distans, istället för från butik. När jag kommer dit dock så kommer det 100 ursäkter. Den jag gillade mest var när han sa att det var inte en kundtjänstpersonal som hade svarat, utan en säljare. Eller jag tror han sa säljare, iaf inte någon kundtjänst. Helt irrelevant anser jag då jag ringde kundtjänstnummret. Kort sagt, jag fick inte 'öppet köp' som jag blivit lovad av kundtjänsten.

Det är alltid likadant med wh. Man kan aldrig lämna bra service, som t.ex att stå vid sitt ord, sålänge det inte ger de någon fördel. På ett sätt är jag tacksam att jag slapp handla där, för jag vet att om det blir något problem, så är det alltid stor risk att det blir problem.

</vent>

Jag tycker det ser ut som om du har hittat ett icke-problem att klaga på. Sedan vill du lämna igen ett kort du jag antar att du köpt (står inte uttryckligen det i din post, lite rörig). Detta till trots att du egentligen inte har rätt att göra det. Det är taskigt av webhallen att ge olika besked. Men att de ska kallas clownbutik efter bara detta tycker jag låter tveksamt.

Personligen så har jag ca 500 DCP latency i idle och runt 1500 när jag spelar någonting krävande med ett 390. Så ett 1080 verkar ha högst normal DCP latency av vad jag kan se. Detta anses vara på tok för högt i tråden du länkar till. Jag har aldrig upplevt några problem med ljudet men jag använder ju dock inte datorn till någon form av ljudinspelning etc. Skulle jag göra det så skulle det nog bli en separat dator med specifik hårdvara och ASIO drivers.
Men ja, detta område kan jag väldigt lite om.

Permalänk
Mattecoach

På Webhallen får man lämna tillbaka saker enligt distansköplagen så länge man betalar på internet, även om man hämtar varan i butik. Har jag gjort många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

På Webhallen får man lämna tillbaka saker enligt distansköplagen så länge man betalar på internet, även om man hämtar varan i butik. Har jag gjort många gånger.

Är du säker på detta? Har alltid beställt online+frakt från Webhallen på "returkänsliga" varor, men det funkar alltså så länge man pröjsar online först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Som ni ser från min topic så är jag svagt irriterad nu, men jag ska försöka hålla mig så saklig som möjlig. Jag vet att många av er gillar webhallen, men väldigt många har liknande erfarenheter som mig. Det här är 4:e gången som jag anser att jag blivit riktigt dåligt behandlad av wh.

Jag har handlat hårdvara sedan -94, när jag köpte min först dator, säkerligen likadant för många av er. Inet, komplett, proshop (på sistone), dustin och ett par andra. Jag har dessutom handlat betydligt mer från dessa butiker då min första dåliga erfarenhet kom ganska tidigt från wh, så jag har alltid tenderat att handla från andra om det inte varit något speciellt. Mest saker för under 500.-. Jag har aldrig någonsin haft problem som jag kan minnas med de andra. Jag är nog lite krävande, men har aldrig bett om något som är det minsta orimligt.

I fredags kväll tvärdog mitt grafikkort. Min hälsa är väldigt dålig, så jag tillbringar väldigt mycket tid framför datorn, både i jobb, film och spelsyfte. Det var ändå dags för en uppgradering och jag tänkte köpa ett 1080. Jag är ganska kräsen av mig så det är rätt svårt att hitta rätt märke, med rätt fläkt osv. Hursomhelst hade wh ett kort i en av sina butiker. Sedan läste jag om många som har dpc problem med 1080-korten. https://forums.geforce.com/default/topic/941579/geforce-1000-..., https://www.reddit.com/comments/4sctl7 och även givetvis stora trådar på overclockers och guru3d. Det här är totalt oacceptabelt för mig, jag har tillbringat ganska mycket tid med att b.la få så låg dpc som möjligt för att min maskin ska vara responsiv. Då jag redan hade bokat ett kort i wh´s butik så ringde jag deras kundtjänst, förklarade problemet och han skrev en notering på ordern där jag fick möjlighet att lämta tillbaka kortet, givetvis i perfekt skick, som om jag hade handlat det via distans, istället för från butik. När jag kommer dit dock så kommer det 100 ursäkter. Den jag gillade mest var när han sa att det var inte en kundtjänstpersonal som hade svarat, utan en säljare. Eller jag tror han sa säljare, iaf inte någon kundtjänst. Helt irrelevant anser jag då jag ringde kundtjänstnummret. Kort sagt, jag fick inte 'öppet köp' som jag blivit lovad av kundtjänsten.

Det är alltid likadant med wh. Man kan aldrig lämna bra service, som t.ex att stå vid sitt ord, sålänge det inte ger de någon fördel. På ett sätt är jag tacksam att jag slapp handla där, för jag vet att om det blir något problem, så är det alltid stor risk att det blir problem.

</vent>

Så problemet är..?
Att en person sagt fel på deras kundtjänst som de inte kan hålla?
Klart att misstag händer och det är bara mänskligt att folk gör fel.
Tycker också detta är ett ickeproblem. Klart trist, men det är sånt som händer och kommer alltid att hända.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Mattecoach

@poeman:

De finns ju här på forumet, bara att fråga.

Men ja, jag har frågat dem flera gånger och också utnyttjat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Så problemet är..?
Att en person sagt fel på deras kundtjänst som de inte kan hålla?
Klart att misstag händer och det är bara mänskligt att folk gör fel.
Tycker också detta är ett ickeproblem. Klart trist, men det är sånt som händer och kommer alltid att hända.

Klart att misstag händer. Folk gör fel. Men misstaget är Webhallens. Att de ska stå för vad de säger är klart som korvspad!

Det pågår ett sabla white-knightande för nätbutikerna i forumet nuförtiden!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Komplett äger Webhallen apropå konkurrentaspekten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av poeman:

Är du säker på detta? Har alltid beställt online+frakt från Webhallen på "returkänsliga" varor, men det funkar alltså så länge man pröjsar online först?

Enligt Webhallen själva så är det så: #16139335.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Lämnade du butiken utan att köpa kortet, eller var det vid en retur det då framgick att du inte fick lämna tillbaka kortet?
Kunde butiksbiträdet se anteckningen, eller gick han bara på vad du berättade om?
Anser du dig blivit illa bemött, bortsett från vad du blivit lovad över telefon?

Jag säger som många andra, jättetråkigt att man får olika information från olika handläggare, och det är något som tyvärr händer titt som tätt.
Men som jag förstått det, så framgick det vid köptillfället att du inte kunde få det öppna köpet du blivit lovad över telefon, och därför inte köpte kortet. Och det var alltså det enda problemet.
Jag har själv arbetat mycket inom serviceyrken, och det är ofta man får stå och ta skit för att en kollega gett fel information. Och man försöker vara så tillmötesgående och göra det man kan, men många gånger får man faktiskt inte göra något mer, utan att bryta mot några policys.
Och att kalla en butikskedja för clownbutik pga. den här händelsen tycker jag är att ta i ganska rejält.

Kan tillägga att jag så sent som en vecka sen returnerade två produkter i butik jag beställt från webhallen, och det var inga problem. Trots att jag öppnat förpackningarna.

Permalänk
Medlem

Har testad webbhallen och hur deras reklamationer funkar tycker jag är värdelöst jämfört mot Inet hanterar det via webbhandel, dock har man väldigt lite erfarenhet av köp av elektronik i Sverige eftersom 95% av all mina köp av elektronik sker från andra EU länder, 3% sker från Amazon.com 2% är typ inhemskt handel i Sverige.

Dock börja det bli lite mer köp i Sverige än i andra EU länder sedan fucking EU ändrade momsreglerna i EU, nu får man ju betala 25% moms ovansett från vilket EU land du handlar ifrån för numera betalar man ju inte det momssats landet har utan vart kunder är lokerad i EU.

Däremot finns det fortfarande fördelar inom andra EU länder så som lägre skatter, arbetslöner, lokalhyror etc som kan göra priserna dumpas och frakten är i princip inte så stor skillnad på.

USA handel sker oftast när varan inte är en tullbelagg vara där du betalar någon tull endast momsen på 25% men Amazon tar som sagt inte ut Moms vid försäljning vilket gör att Amazon står för Momsen. Och varor under 1500 betalas ju ingen tull på överhuvudtaget 500 är det inte ens moms.

Sedan finns det varor som kan kosta hur mycket som helst men som inte är tullbelagd mer än moms, vilket gör att Amazon återbetalar importavgiften tillbaka till kortet man betalt ifrån.

Finns fett med cash spara på genom att inte handla nästan något i Sverige, EU är rent av skadligt för Sverige handel endast lata personer som gillar ha en fysisk butik i landet handlar fortfarande i Sverige

Här är ett exempel på hur Amazon hjälper sina kunder

Order Summary
Item(s) Subtotal: $299.99
Shipping & Handling: $15.48
Total before tax: $315.47
Estimated tax to be collected: $0.00
Import Fees Deposit $78.87
Grand Total: $0.00
Refund Total: $394.34

Fick fick varan 1 dag senare än beräknad leveransdatum och dem återbetalade hela beloppet på $394,34 det kallar jag service på top nivå

Tog DHL Express skulle vara i Sverige 2 dagar efter beställning men kom på 3 dagen, beställde ett 30 tal ordrar från Amazon förra året och fick nästan tillbaka hela min totala spenderning, Amazon sätter klart och tydligt sina kunder i fokus har dem problem med minsta lilla så återbetalar dem en del eller helt och hållet.

Permalänk
Webhallen

Hej, jag ber om ursäkt om vi inte stått för vad vi ursprungligen lovat.
Givetvis ska du som kund inte behöva ha reda på vem som lovat dig något, ett löfte är ett löfte oavsett vem som utfärdar det (inom någon slags rimliga gränser såklart, om en säljare på eget bevåg lovar att ge dig en miljon kronor om du kan stå på händer så kanske det inte är så rimligt att vi hedrar det osv).

Jag förstod aldrig om du köpte kortet eller inte.
Dvs har du köpt kortet och vill lämna tillbaka det eller har du inte köpt det då de inte ville stå för att ge dig öppet köp i butiken?

Är du fortfarande intresserad av att köpa kortet under de förutsättningarna som utlovades från början så kan du skicka ordernummer till mig så kan jag skriva in det i ordern.
Om du har köpt kortet men vill lämna tillbaka det så kan du också skicka ordernummer till mig så fixar jag det.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Komplett äger Webhallen apropå konkurrentaspekten.

Och med konkurrentaspekten menar du?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

På Webhallen får man lämna tillbaka saker enligt distansköplagen så länge man betalar på internet, även om man hämtar varan i butik. Har jag gjort många gånger.

Inte jag. Faktum är att nästan alltid när jag velat returnerat något har det varit problem. Bara hos webhallen dock.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej, jag ber om ursäkt om vi inte stått för vad vi ursprungligen lovat.
Givetvis ska du som kund inte behöva ha reda på vem som lovat dig något, ett löfte är ett löfte oavsett vem som utfärdar det (inom någon slags rimliga gränser såklart, om en säljare på eget bevåg lovar att ge dig en miljon kronor om du kan stå på händer så kanske det inte är så rimligt att vi hedrar det osv).

Jag förstod aldrig om du köpte kortet eller inte.
Dvs har du köpt kortet och vill lämna tillbaka det eller har du inte köpt det då de inte ville stå för att ge dig öppet köp i butiken?

Är du fortfarande intresserad av att köpa kortet under de förutsättningarna som utlovades från början så kan du skicka ordernummer till mig så kan jag skriva in det i ordern.
Om du har köpt kortet men vill lämna tillbaka det så kan du också skicka ordernummer till mig så fixar jag det.

http://images.webhallen.com/files/8c65BRnxi.jpg

Tack erbjudandet uppskattas och även humorn. Men ärligt talat har jag bara haft bekymmer med er, inte med några andra. Det är inte något jag säger för att få er att framstå i dålig dager, att jäklas eller vara elak, utan det har blivit så. Och då tycker jag inte att jag är så särskilt besvärlig.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Inte jag. Faktum är att nästan alltid när jag velat returnerat något har det varit problem. Bara hos webhallen dock.

Men handla inte hos dem då?
Låter som att du är storkund hos dem som spenderar 100k årligen med tanke på hur många returer du verkar göra
Man går dit man är nöjd och jag har då aldrig haft problem med webhallen när det gäller returer. Dock bara gjort 2st. de senaste 5 åren...

Ska tilläggas att jag alltid är supertrevlig när jag ska lämna tillbaka saker och det gör stor skillnad eftersom folk blir mer hjälpsamma då.
Tidigare var jag sur och kort i tonen och då får man mothugg direkt, då det mesta idag tas personligt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Det finns kunder, och så finns det oerhört svårhanterliga krävande kunder som ska ha allt och tror sig ha rätt till precis allt och lever under tron om att "kunden har alltid rätt".

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Som ni ser från min topic så är jag svagt irriterad nu, men jag ska försöka hålla mig så saklig som möjlig. Jag vet att många av er gillar webhallen, men väldigt många har liknande erfarenheter som mig. Det här är 4:e gången som jag anser att jag blivit riktigt dåligt behandlad av wh.

Jag har handlat hårdvara sedan -94, när jag köpte min först dator, säkerligen likadant för många av er. Inet, komplett, proshop (på sistone), dustin och ett par andra. Jag har dessutom handlat betydligt mer från dessa butiker då min första dåliga erfarenhet kom ganska tidigt från wh, så jag har alltid tenderat att handla från andra om det inte varit något speciellt. Mest saker för under 500.-. Jag har aldrig någonsin haft problem som jag kan minnas med de andra. Jag är nog lite krävande, men har aldrig bett om något som är det minsta orimligt.

I fredags kväll tvärdog mitt grafikkort. Min hälsa är väldigt dålig, så jag tillbringar väldigt mycket tid framför datorn, både i jobb, film och spelsyfte. Det var ändå dags för en uppgradering och jag tänkte köpa ett 1080. Jag är ganska kräsen av mig så det är rätt svårt att hitta rätt märke, med rätt fläkt osv. Hursomhelst hade wh ett kort i en av sina butiker. Sedan läste jag om många som har dpc problem med 1080-korten. https://forums.geforce.com/default/topic/941579/geforce-1000-..., https://www.reddit.com/comments/4sctl7 och även givetvis stora trådar på overclockers och guru3d. Det här är totalt oacceptabelt för mig, jag har tillbringat ganska mycket tid med att b.la få så låg dpc som möjligt för att min maskin ska vara responsiv. Då jag redan hade bokat ett kort i wh´s butik så ringde jag deras kundtjänst, förklarade problemet och han skrev en notering på ordern där jag fick möjlighet att lämta tillbaka kortet, givetvis i perfekt skick, som om jag hade handlat det via distans, istället för från butik. När jag kommer dit dock så kommer det 100 ursäkter. Den jag gillade mest var när han sa att det var inte en kundtjänstpersonal som hade svarat, utan en säljare. Eller jag tror han sa säljare, iaf inte någon kundtjänst. Helt irrelevant anser jag då jag ringde kundtjänstnummret. Kort sagt, jag fick inte 'öppet köp' som jag blivit lovad av kundtjänsten.

Det är alltid likadant med wh. Man kan aldrig lämna bra service, som t.ex att stå vid sitt ord, sålänge det inte ger de någon fördel. På ett sätt är jag tacksam att jag slapp handla där, för jag vet att om det blir något problem, så är det alltid stor risk att det blir problem.

</vent>

Man ska ALLTID ta namn och gärna något mer som kan hänvisas till den som lovade. och om möjligt hemskickat det lovade med en underskrift.
Så du kan bevisa att du fått det lovat.

kanske är att ta i men är ju samma om du ringer ditt försäkringsbolag och frågar om en otydlig del i avtalet och den personen säger att det går bra att göra si och så. Ta det skriftligt att du fått det bekräftat även fast det inte finns med i avtalet med udnerskrift från den som lovade det.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Men ärligt talat har jag bara haft bekymmer med er, inte med några andra. Det är inte något jag säger för att få er att framstå i dålig dager, att jäklas eller vara elak, utan det har blivit så. Och då tycker jag inte att jag är så särskilt besvärlig.

Nu kanske Webhallen är bättre än mig på att läsa mellan raderna än mig, men vad är det du vill uppnå med ovan text? Ja, du är ledsen och har inte fått vad du har lovat från början, nu erbjuds du att få det du har blivit lovad och svarar med att fortsätta gnälla?
Kan absolut hålla med tidigare talare om att det finns tendenser till användare som leker white knight till webhandlarnas försvar på forumet, men i detta fall känns det mer som att TS har bestämt sig för att han ogillar WH skarpt och gör lite mer än nödvändigt för att försöka övertyga andra om samma uppfattning av oklar anledning..
Kom igen, du har blivit lovad något WH inte har någon som helst laglig anledning att ge dig och de erbjuder dig att få det ändå och du svarar med att gnälla om att du blivit illa behandlad tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Som ni ser från min topic så är jag svagt irriterad nu, men jag ska försöka hålla mig så saklig som möjlig. Jag vet att många av er gillar webhallen, men väldigt många har liknande erfarenheter som mig. Det här är 4:e gången som jag anser att jag blivit riktigt dåligt behandlad av wh.

Jag har handlat hårdvara sedan -94, när jag köpte min först dator, säkerligen likadant för många av er. Inet, komplett, proshop (på sistone), dustin och ett par andra. Jag har dessutom handlat betydligt mer från dessa butiker då min första dåliga erfarenhet kom ganska tidigt från wh, så jag har alltid tenderat att handla från andra om det inte varit något speciellt. Mest saker för under 500.-. Jag har aldrig någonsin haft problem som jag kan minnas med de andra. Jag är nog lite krävande, men har aldrig bett om något som är det minsta orimligt.

I fredags kväll tvärdog mitt grafikkort. Min hälsa är väldigt dålig, så jag tillbringar väldigt mycket tid framför datorn, både i jobb, film och spelsyfte. Det var ändå dags för en uppgradering och jag tänkte köpa ett 1080. Jag är ganska kräsen av mig så det är rätt svårt att hitta rätt märke, med rätt fläkt osv. Hursomhelst hade wh ett kort i en av sina butiker. Sedan läste jag om många som har dpc problem med 1080-korten. https://forums.geforce.com/default/topic/941579/geforce-1000-..., https://www.reddit.com/comments/4sctl7 och även givetvis stora trådar på overclockers och guru3d. Det här är totalt oacceptabelt för mig, jag har tillbringat ganska mycket tid med att b.la få så låg dpc som möjligt för att min maskin ska vara responsiv. Då jag redan hade bokat ett kort i wh´s butik så ringde jag deras kundtjänst, förklarade problemet och han skrev en notering på ordern där jag fick möjlighet att lämta tillbaka kortet, givetvis i perfekt skick, som om jag hade handlat det via distans, istället för från butik. När jag kommer dit dock så kommer det 100 ursäkter. Den jag gillade mest var när han sa att det var inte en kundtjänstpersonal som hade svarat, utan en säljare. Eller jag tror han sa säljare, iaf inte någon kundtjänst. Helt irrelevant anser jag då jag ringde kundtjänstnummret. Kort sagt, jag fick inte 'öppet köp' som jag blivit lovad av kundtjänsten.

Det är alltid likadant med wh. Man kan aldrig lämna bra service, som t.ex att stå vid sitt ord, sålänge det inte ger de någon fördel. På ett sätt är jag tacksam att jag slapp handla där, för jag vet att om det blir något problem, så är det alltid stor risk att det blir problem.

</vent>

Jag köpte en Cooler Master Hyper 212 Evo via internet för att ha i ett bygge till en vän. Köpet skedde helt spontant då vi kom på att han inte hade någon kylare. Vi packar upp kylaren. Tar inte bort skyddsplast eller något annat och konstaterar att kylaren är alldeles för hög (klantigt jag vet). Vi packar ned den och jag är åter i butiken och försöker lämna tillbaka och hänvisar till det öppna köpet som distansköp ger. Men icke. De hade tydligen "en policy" att inte ta tillbaka varor när kartongen är öppnad.

Nu kan jag inte distansköplagen utantill men jag vill mig minnas att det står att man har rätt att undersöka produkten och jag har läst om folk som har lämnat tillbaka saker i mycket mycket sämre skick än vad jag. Det ända som var "trasigt" var plastplomben och allt annat var orört.

Detta tillsammans med deras bedrövliga jävla hemsida (den var nog bra 2005 men år 2016 håller den verkligen inte måttet) gör att jag väljer dom i absolut sista hand.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grumie:

Jag köpte en Cooler Master Hyper 212 Evo via internet för att ha i ett bygge till en vän. Köpet skedde helt spontant då vi kom på att han inte hade någon kylare. Vi packar upp kylaren. Tar inte bort skyddsplast eller något annat och konstaterar att kylaren är alldeles för hög (klantigt jag vet). Vi packar ned den och jag är åter i butiken och försöker lämna tillbaka och hänvisar till det öppna köpet som distansköp ger. Men icke. De hade tydligen "en policy" att inte ta tillbaka varor när kartongen är öppnad.

Nu kan jag inte distansköplagen utantill men jag vill mig minnas att det står att man har rätt att undersöka produkten och jag har läst om folk som har lämnat tillbaka saker i mycket mycket sämre skick än vad jag. Det ända som var "trasigt" var plastplomben och allt annat var orört.

Detta tillsammans med deras bedrövliga jävla hemsida (den var nog bra 2005 men år 2016 håller den verkligen inte måttet) gör att jag väljer dom i absolut sista hand.

Du handlar på internet och åker sedan iväg till en butik för att lämna tillbaka kylaren, det låter som ett lite underligt tillvägagångssätt, du borde ha kontaktat dem först och gjort en retur via internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Jag tycker det ser ut som om du har hittat ett icke-problem att klaga på. Sedan vill du lämna igen ett kort du jag antar att du köpt (står inte uttryckligen det i din post, lite rörig). Detta till trots att du egentligen inte har rätt att göra det. Det är taskigt av webhallen att ge olika besked. Men att de ska kallas clownbutik efter bara detta tycker jag låter tveksamt.

Personligen så har jag ca 500 DCP latency i idle och runt 1500 när jag spelar någonting krävande med ett 390. Så ett 1080 verkar ha högst normal DCP latency av vad jag kan se. Detta anses vara på tok för högt i tråden du länkar till. Jag har aldrig upplevt några problem med ljudet men jag använder ju dock inte datorn till någon form av ljudinspelning etc. Skulle jag göra det så skulle det nog bli en separat dator med specifik hårdvara och ASIO drivers.
Men ja, detta område kan jag väldigt lite om.

Du bör inte ha mer än 100 i idle, på en bra konfigurerad maskin. Dessutom har tom nvidia erkänt att det här är ett fel och lovat att åtgärda det. Sen vet man ju inte om och när det skulle ske. Jag är inte övertygad om att det är ett mjukvarufel då man inte hittat någon gemensam nämnare annat än att de som hade dpc svårigheterna hade pascalkort.

Så här ser min maskin ut: http://imgur.com/a/hJQdJ

Skrivet av jamenvisst:

Lämnade du butiken utan att köpa kortet, eller var det vid en retur det då framgick att du inte fick lämna tillbaka kortet?
Kunde butiksbiträdet se anteckningen, eller gick han bara på vad du berättade om?
Anser du dig blivit illa bemött, bortsett från vad du blivit lovad över telefon?

Jag säger som många andra, jättetråkigt att man får olika information från olika handläggare, och det är något som tyvärr händer titt som tätt.
Men som jag förstått det, så framgick det vid köptillfället att du inte kunde få det öppna köpet du blivit lovad över telefon, och därför inte köpte kortet. Och det var alltså det enda problemet.
Jag har själv arbetat mycket inom serviceyrken, och det är ofta man får stå och ta skit för att en kollega gett fel information. Och man försöker vara så tillmötesgående och göra det man kan, men många gånger får man faktiskt inte göra något mer, utan att bryta mot några policys.
Och att kalla en butikskedja för clownbutik pga. den här händelsen tycker jag är att ta i ganska rejält.

Kan tillägga att jag så sent som en vecka sen returnerade två produkter i butik jag beställt från webhallen, och det var inga problem. Trots att jag öppnat förpackningarna.

Jag tror det framgick ganska tydligt av min post att min missnöjdhet inte bara handlade om ett tillfälle.

Skrivet av UMJ:

Har testad webbhallen och hur deras reklamationer funkar tycker jag är värdelöst jämfört mot Inet hanterar det via webbhandel, dock har man väldigt lite erfarenhet av köp av elektronik i Sverige eftersom 95% av all mina köp av elektronik sker från andra EU länder, 3% sker från Amazon.com 2% är typ inhemskt handel i Sverige.

Jupp, inet har alltid varit toppen och då har jag handlat väldigt mycket där genom åren och varit betydligt besvärligare med dem genom kraven jag ställt. Fortfarande inte orimligt dock vill jag understryka och allt jag returnerar är alltid perfekt.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Conditioned:

Tack erbjudandet uppskattas och även humorn. Men ärligt talat har jag bara haft bekymmer med er, inte med några andra. Det är inte något jag säger för att få er att framstå i dålig dager, att jäklas eller vara elak, utan det har blivit så. Och då tycker jag inte att jag är så särskilt besvärlig.

Har inte försökt antyda att du varit besvärlig eller att du fått oss att framstå i dålig dager
Du blev lovad något, löftet hölls inte, du är därmed fullt berättigad att vara lack.

Vi vill såklart inte att det ska vara så, det ingår på intet sätt i vår affärsidé att lura kunder så jag vill göra rätt för oss.

Vi gör bort oss ibland, med hundratals anställda och miljoner ordrar om året så kommer det garanterat att ske.

Har man otur kan man garanterat råka ut för det mer än en gång, medan den stora majoriteten av kunder aldrig råkar ut för det etc.
Får vi reda på att vi gjort bort oss så försöker vi ju dock ställa saker tillrätta!

Som jag skrev till dig på PM så är det ju tyvärr så att din order avbokades då du inte ville köpa kortet baserat på den information du fick om öppet köp, därmed avbokades din order vid ditt besök i butiken. Några fler kort har vi inte just nu och vi har tyvärr inte helle rnågot bekräftat leveransdatum. Vill du boka något annat kort så kan jag såklart gå i god för att du får öppet köp på bruten förpackning på det istället.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Tack erbjudandet uppskattas och även humorn. Men ärligt talat har jag bara haft bekymmer med er, inte med några andra. Det är inte något jag säger för att få er att framstå i dålig dager, att jäklas eller vara elak, utan det har blivit så. Och då tycker jag inte att jag är så särskilt besvärlig.

Om du nu har såna stora problem med dom varför fortsätta handla av dom? Finns andra aktörer.

Nu är det ju du som framstår som en clown då dom get svar och ordnat en lösning men då fortsätter du att gnälla. Så nu fungerar rubriken ang clowneri.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Och med konkurrentaspekten menar du?

Aspekten som rör konkurrenter, där komplett räknas upp.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Conditioned:

Du bör inte ha mer än 100 i idle, på en bra konfigurerad maskin. Dessutom har tom nvidia erkänt att det här är ett fel och lovat att åtgärda det. Sen vet man ju inte om och när det skulle ske. Jag är inte övertygad om att det är ett mjukvarufel då man inte hittat någon gemensam nämnare annat än att de som hade dpc svårigheterna hade pascalkort.

Så här ser min maskin ut: http://imgur.com/a/hJQdJ

Såhär ser det ut med ett spel i tray, browser spelar musik på Youtube:

Har absolut inga problem med ljudet på datorn. I tråden beskriver de problem vid 350-400us. Har de stängt av ljudbuffern eller vad är problemet?

Permalänk
Skrivet av Dax:

Om du nu har såna stora problem med dom varför fortsätta handla av dom? Finns andra aktörer.

Nu är det ju du som framstår som en clown då dom get svar och ordnat en lösning men då fortsätter du att gnälla. Så nu fungerar rubriken ang clowneri.

Nu skrev jag mest tråden som ett mönster som jag sett hos wh, och det förklarar jag för Wh när de erbjuder sig att hjälpa till. Men det är alltid lite extra kul när folk gnäller på andra som de anser gnäller.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Såhär ser det ut med ett spel i tray, browser spelar musik på Youtube:

http://i.imgur.com/BVzOWEy.jpg

Har absolut inga problem med ljudet på datorn. I tråden beskriver de problem vid 350-400us. Har de stängt av ljudbuffern eller vad är problemet?

Du kör windows 8/10 antar jag? Kör isf latmon istället.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Conditioned:

Du kör windows 8/10 antar jag? Kör isf latmon istället.

Ja, äldre än så går inte att köra på Z170 chipset utan stora problem. Ska testa det.

EDIT: Hittade tyvärr ingen portable av det programmet och vill inte installera något bara för att kolla upp det om jag nu inte skulle ha problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du handlar på internet och åker sedan iväg till en butik för att lämna tillbaka kylaren, det låter som ett lite underligt tillvägagångssätt, du borde ha kontaktat dem först och gjort en retur via internet.

Ja, kan nog hålla med dig om att det är ett aningen konstigt tillvägagångssätt men jag tycker att de borde kunna lösa det på plats också då det är samma företag och framförallt när produkten knappt kostar någonting alls.

Även en annan gång ville jag reklamera en mus där musens scrollhjul satt helt löst och liksom "vickade" fram och tillbaka under användandet (Logitech G600 eller vad den nu heter) och detta vickade skapade klickljud. Jag hade haft två exakt likadana möss innan som inte hade detta problem och jag fick till en början inte reklamera utan de påstod att det skulle vara så. Jag fick dock, efter en smärre vild diskussion, reklamera men jag tycker att det borde skett utan misstro.

Har väl egentligen inget emot webhallen direkt men det har blivit det sista alternativet.

Visa signatur

En ny signatur