Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Offsite backup FreeNAS till EX4 MyCloud

Permalänk

Offsite backup FreeNAS till EX4 MyCloud

Hej Sweclockers

Jag har ett dilemma som jag försökt lösa nu ett tag men inte riktigt lyckats och tror jag har krånglat till det för mycket. Jag har följande

1st VM med FreeNAS med ca 4TB media i ett dataset
1st WD EX4 MyCloud med 6TB lagring hos en kompis

Vi har båda snabba internet uppkopplingar 100/10 hos kompisen och 250/100 hos mig. Det jag vill gör är att skapa en offsite backup hos min kompis som synkar över internet. D.v.s varje natt en gång i veckan så ska alla filerna på min FreeNAS VM flyttas till EX4an, den ska vara smart så klart och bara flytta ändringar. Detta ska agera som en offsite backup och tanken är också att han ska kunna komma åt filerna så han kan använda denna media på sin plexserver också. Vad är det enklaste sättet för att åstadkomma detta? Jag har provat btsync förut men det fungerade inget vidare och den klarade inte av att flytta alla filer p.g.a filnamn osv och det är väldigt jobbigt att byta namn på alla filer för att få synken att fungera.

Vad ska jag använda? Jag har möjlighet att sätta upp en linux maskin som VM hos mig som kan synka till honom men på hans sida är allt väldigt begränsat han har EX4an och en raspbery pi2 som kan användas. Behöver brainstorming

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du kan ordna detta med rsync kanske? Om det finns inbyggt i FreeNAS så är det ett alternativ åtmistone.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Får kolla lite på detta man finns det inget bättre alternativ någon borde väl ha haft samma problem?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.