Permalänk
Medlem

Öppna laptop batteri

Hej SweClockers,

Jag har ett laptop batteri till en Asus G53 som verkar ha gjort sitt. Jag vet att detta batteri, liksom många andra, innehåller 18650 celler, så det lär absolut gå att byta ut dessa till en bråkdel av vad det kostar att köpa ett helt nytt batteri.

Nu är frågan helt enkelt den: Är det någon här som har erfarenhet av just detta batteri? Dom är ju inte direkt gjorda för att öppnas av hemanvändare, men det borde absolut gå tycker jag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Det första man bör tänka på är säkerheten använd skyddsglasögon och även handskar även munskydd om den skulle explosion inte bra att andas in det. ,då man vet aldrig vad som skulle kunna gå fel.

En vinkelslip eller multislip eller vad dom kallas.

Sen när man har byte ut batterit då är det bara att limma ihop det.

Någon annan som har bättre ide?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det första man bör tänka på är säkerheten använd skyddsglasögon och även handskar även munskydd om den skulle explosion inte bra att andas in det. ,då man vet aldrig vad som skulle kunna gå fel.

En vinkelslip eller multislip eller vad dom kallas.

https://teknikmagasinet4-654395.c.cdn77.org/storage/ma/fefaf7fd557d4793816e61ab34698ad5/a82810ec3a7c47849673a7081dbdb77f/800-320-0-png.Png/836F40A4B935000A379A51131015E6615A47F05A/540106.png

Sen när man har byte ut batterit då är det bara att limma ihop det.

Någon annan som har bättre ide?

Absolut, explosionsrisk är det om man skulle råka punktera en av cellerna. Dock helt säkert att öppna plastskalet.

Verkar konstigt att behöva vinkelslip, tänkte att det måste finnas något enklare vis att öppna med mindre våld involverat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Beror på hur batteriet är gjort så kan du bända upp plasten eller om batteriet var inne i datorn så brukar de vara i en hårdare typ av mjukplastpåse typ.
Dremel hade jag alldrig använt för bartterier. Ett punkterat batteri kan sluta iväg brinnande delar många meter så är svåra att släcka.
Alla garantier på den laptopen kommer sluta gälla och jag tror till och med det finns en risk för att hemförsäkring kan sluta gälla (ta inte mitt ord för det).
Det är höga krav på laptop och mobilbatterier ur säkerhetsperspektiv så att man börjar mixtra med dem, även om det bara är byte av en cell finns det vissa som inte tycker om det (främst folk utan full förståelse)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Största risken är om man skadar någon cell när man öppnar höljet, men är man försiktig och inte sågar i cellerna bör det gå att fixa.

Låter man bli att punktera eller utsätta dem för hög värme när man öppnar ytterhöljet samt låter bli att kortsluta dem går det nog bra.

Fast risken med en Dremel med kapskiva är att man slipar hål i någon cell av misstag och brand i litiumbatterier är väldig våldsam och farlig så kanske bäst att låta bli om du inte säkert vet vad du gör för tar det eld är skaderisken stor.

Permalänk
Rekordmedlem

Höljena brukar vara limmade/gjutna så det är bara att försöka hitta nån skarv och sedan bruka så mycket våld som krävs och hoppas att det går bra, det kan gå att bända, skära och såga för hand om du inte vill använda nån maskin men de är inte gjorda för att de ska gå att öppna så det är bara att bryta sig in i det men så skonsamt man kan....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Helt klart värt att elda ner huset för att spara några spänn...

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda en gitarr plektrum mellan de två delarna när jag öppnar upp använda laptop batterier. Det går utan att förstöra något ifall du har tålamod. Oftast är batterierna lätt epoxiad ihop och lite lödnings arbete lär krävas för att sätta dom i parallell.

Permalänk
Medlem

Vill man inte mecka går det att få kompatibla batterier för 200kr.

http://www.aliexpress.com/item/Laptop-Battery-For-Asus-G73-G5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Beror på hur batteriet är gjort så kan du bända upp plasten eller om batteriet var inne i datorn så brukar de vara i en hårdare typ av mjukplastpåse typ.
Dremel hade jag alldrig använt för bartterier. Ett punkterat batteri kan sluta iväg brinnande delar många meter så är svåra att släcka.
Alla garantier på den laptopen kommer sluta gälla och jag tror till och med det finns en risk för att hemförsäkring kan sluta gälla (ta inte mitt ord för det).
Det är höga krav på laptop och mobilbatterier ur säkerhetsperspektiv så att man börjar mixtra med dem, även om det bara är byte av en cell finns det vissa som inte tycker om det (främst folk utan full förståelse)

Ja, som sagt vill jag inte använda några automatiska verktyg. Laptopen har slut på garantin för flera år sedan, annars hade jag lämnat in batteriet på en gång.

Skrivet av Airborne:

Största risken är om man skadar någon cell när man öppnar höljet, men är man försiktig och inte sågar i cellerna bör det gå att fixa.

Låter man bli att punktera eller utsätta dem för hög värme när man öppnar ytterhöljet samt låter bli att kortsluta dem går det nog bra.

Fast risken med en Dremel med kapskiva är att man slipar hål i någon cell av misstag och brand i litiumbatterier är väldig våldsam och farlig så kanske bäst att låta bli om du inte säkert vet vad du gör för tar det eld är skaderisken stor.

Exakt.

Skrivet av Spiffman:

Helt klart värt att elda ner huset för att spara några spänn...

Det är Li-Ion celler, inte en bensintank... Är du rädd för att byta batteriet i fjärrkontrollen med? Snälla...

Skrivet av Pwncake:

Jag brukar använda en gitarr plektrum mellan de två delarna när jag öppnar upp använda laptop batterier. Det går utan att förstöra något ifall du har tålamod. Oftast är batterierna lätt epoxiad ihop och lite lödnings arbete lär krävas för att sätta dom i parallell.

Jo, tänkte att det skulle gå att bända loss med lite våld.

Skrivet av SUMITOMO:

Vill man inte mecka går det att få kompatibla batterier för 200kr.

http://www.aliexpress.com/item/Laptop-Battery-For-Asus-G73-G5...

Ja, men då vet jag aldrig hur kvalitén är på cellerna. Kanske mest intressanta skulle vara att bli av med cellerna och bara behålla plasthöljet så att det inte är ett stort hål i baksidan av datorn som kan ta skada vid flytt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

"Det är Li-Ion celler, inte en bensintank... Är du rädd för att byta batteriet i fjärrkontrollen med? Snälla..."

En bensintank är inte i närheten av att vara så pass känslig som ett li-ion batteri.
Hoppas du inte är min granne och om något händer att ditt försäkringsbolag inte hittar den här tråden.
Det finns en anledning till att det är snudd på omöjligt att skeppa dessa med flyg sedan ett par månader tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Förutom till sverige, och flera andra nordiska länder ;D.
Det viktiga är att inte punktera cellerna när man bryter sig in i batteriet. Vad det gäller 18650-celler är det väldigt svårt att göra om man inte är ett stolpskott som använder en såg, eftersom skalen är gjorda som regel av metall.

Det är smart att ha ögon och munnskydd, samt tillgång till sand i närheten. För säkerhets skull :). Bortom detta är det bara att känna om batterierna blivit varma efter att du hanterat dom.
Däremot! Du vill *inte* löda direkt på batterierna. Absolut inte under några som helst omständigheter! De är känsliga för värme, och kan börja brinna. Fixa annan lösning. Spelar ingen roll om batterierna ser lödade ut, du har garanterat inte rätt utrustning för att göra det själv!

Fotnot: Jag är inte direkt en elektriker, men pysslat mycket med 18650-batterier på sista tiden och läst typ allt jag kunnat pga fett paranoid :).

Permalänk
Medlem

Bänd upp med våld som krävs som tidigare skrev skall inte vara några problem men limmet som används kan vara riktigt hemskt, värme hjälper så länge du använder sunt förnuft, har du en värmepistol så går det bra bara du är försiktig, en hårtork fungerar med för att mjuka upp limmet. Det är ingen fara så länge du inte värmer som en tok.

Sen vet jag inte vad en del har för försäkringsbolag men förstår inte varför det skulle vara några problem, det är inte uppsåtligt om det skulle börja brinna (vilket det inte kommer göra), då kan man ju knappt göra någonting om minsta lilla elektroniska projekt som skulle av misstag kunna börja brinna hade nullifierat försäkringen för att inte tala om alla vanliga dagliga ting som kan brinna som vi använder dagligen. Har pratat med mitt försäkringsbolag när jag byggde om garaget till verkstad där jag gör alla mina elektronikprojekt har mina servers och allt från lödkolvar till MIG svetsar och det var inga problem (börjar garaget brinna ryker huset med då de sitter ihop).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Att byta ut batterier på ett laptopbatteri är inte rimligt. Nya batterier är ju väldigt billiga. Folk tom köper laptop batterier för att få tag i 18650 celler billigt.
Han här tex
https://www.youtube.com/watch?v=Rjr2LKmhdVw

Jag har öppnat några batterier och det kan inte vara säkert att stoppa in ett öppnat batteri igen. Man måste bända upp plasten så den blir deformerad. Kvaliten på de flesta laptopbatterier är bra och enkelt att välja en bra säljare på tex ebay.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Uh... ja? :P. Om man punkterar olika lager på batterierna brinner de. 18650-batterier har däremot metallskal, så det ska rikligt med våld till för att du ska kunna göra det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tuxie:

Uh... ja? :P. Om man punkterar olika lager på batterierna brinner de. 18650-batterier har däremot metallskal, så det ska rikligt med våld till för att du ska kunna göra det.

Du menar som när man slinter med ett verktyg när man ska bryta sig in i batterihöljet och allt bara släpper ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

UPS Airlines Flight 6 är ett av de plan som brann ner tack vare litiumbatterier. Att såga i farligt gods är inte bra idé.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Slinter... och när allt bara släpper? :). Har du ens tafsat på ett 18650-batteri någon gång? Det tål en del stryk (även om man givetvis ska undvika det ). Du punkterar det inte av misstag så länge du inte använder dig av såg.

Anyway. Att vara försiktig är A och O, och man ska ta försiktighetsåtgärder, och inget man pysslar med inomhus :). Men det är relativt lungt iaf. :P. Inte *lika* domedag som det låter om man bara läser på i fem minuter innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vill man inte mecka går det att få kompatibla batterier för 200kr.

http://www.aliexpress.com/item/Laptop-Battery-For-Asus-G73-G5...

Är sådana säkra att använda? Behöver själv nytt till min HP probook 6465 men vill inte lägga för mycket pengar (den börjar ju bli gammal)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är sådana säkra att använda? Behöver själv nytt till min HP probook 6465 men vill inte lägga för mycket pengar (den börjar ju bli gammal)

Har köpt några olika genom åren till mig själv och bekanta.
Inga direkta problem, men kvalitén på cellerna varierar.
Några har räckt längre än original, andra sämre.

Av ren säkerhet laddar jag inga batterier på datorer eller mobiler
nattetid vare sig det är original eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har köpt några olika genom åren till mig själv och bekanta.
Inga direkta problem, men kvalitén på cellerna varierar.
Några har räckt längre än original, andra sämre.

Av ren säkerhet laddar jag inga batterier på datorer eller mobiler
nattetid vare sig det är original eller inte.

Okej då blir det nog ett piratbatteri. Får se till våren kanske blir ny laptop istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb