Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fråga om Virtualisering.

Permalänk
Medlem

Fråga om Virtualisering.

Tjena!

Jag har en relativt ny server där jag har ett WS2012 R2 Standard installerat.
Vad jag har hört så ingår det två stycken Hyper-V licenser i en Standard licens. Dvs. man ska kunna ha två virtuella servrar utöver din fysiska.
Det jag undrar är om det fortfarande går att använda den fysiska installationen som vanligt även fast man installerar Hyper-V maskiner på den installationen.

Mitt upplägg skulle vara såhär:

Fysisk server (W2012R2) - Kör en gameserver på denna sam hostar lite annat skärp.
Virtuell server 1 - Möjligtvis en Plex-media server som kommer användas för att spara media.
Virtuell server 2 - Domänkontrollant och lite annat nödvändigt.

Skulle detta vara möjligt, eller är det så att den fysiska installationen endast går att använda för att hantera de virtuella servrarna?

Ha det gött,
Baemz

Visa signatur

Gaming rig! - Intel i7 6700k @ 4.5GHz | Asus Rog Maximus VIII Hero | MSI GTX 980 Gaming 4Gb | Corsair Vengeance 16Gb DDR4 2400MHz | EVGA SuperNova G2 750W | Cooler Master Nepton 240M | Fractal Design Define R5 | 2x 24" BenQ XL2410T| Razer Kraken Pro | Razer BlackWidow Ultimate | Razer Deathadder Chroma | Razer Goliathus Control

Permalänk
Medlem

självklart går det att köra saker på hosten men kör isf domänkontrollanten på fysiska.

Permalänk
Medlem

Trodde det var precis tvärtom jag har lärt mig att man aldrig skall köra domänkontroller på hypervisorn...

http://www.altaro.com/hyper-v/reasons-not-to-make-hyper-v-a-d...

Skrivet av Tuxis:

självklart går det att köra saker på hosten men kör isf domänkontrollanten på fysiska.

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan. Kör DC på din fysiska och dina spel och plex på virtuella.

Permalänk
Medlem

Om du inte kör plex i Windows har du en licens till att köra totalt 2 virtuella Windows 2012. Då kan du köra båda virtuellt.

Jag skulle också kört domänkontrollanten fysiskt eftersom den drar minst prestanda. Egentligen ska man inte köra något eftersom belastningar i det fysiska operativsystemet påverkar de virtuella negativt.

Permalänk
Medlem

Är inte en expert, men om jag inte är helt ute och cyklar så:

Hyper-V på Windows 2012 har hypervisorn ovan på hårdvarulagret och inte ovan på operativet vilket gör att när du kör Hyper-V version 3.0 som kommer med Windows 2012 så blir hosten också virtualiserad. Lite förklarat här (se type 1 i denna länk: http://www.computerperformance.co.uk/windows_server/windows-s...
Jag tolkar det som att de två licenserna blir de två maskinerna du kan köra på den hårdvaran. Lite same same but different men kanske bra att veta.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du inte kör plex i Windows har du en licens till att köra totalt 2 virtuella Windows 2012. Då kan du köra båda virtuellt.

Jag skulle också kört domänkontrollanten fysiskt eftersom den drar minst prestanda. Egentligen ska man inte köra något eftersom belastningar i det fysiska operativsystemet påverkar de virtuella negativt.

Tänkte att jag klargör det du menar lite med att det fysiska operativsystemet påverkar VM's negativt.

Det man kör på parent partition (hostens operativsystem) har alltid högre prioritet (ligger lite närmare hårdvaran även om den också är virtualiserad till vissdel) därav rekommenderas det inte att man ska köra något annat än Hyper-V på hosten för att det precis som du säger påverkar negativt.

I en större miljö kör man inget annat alls på hosten förutom Hyper-V om den ska agera just hypervisor.

Man ska nog inte gå utanför den principen tycker jag i alla fall, även om man bara ska köra det för hemmabruk för att det kan ställa till med massa hyss.
Ha problem med servrar är inte alltid skitroligt i alla sammanhang.

Men vem säger att du måste köra plex media server på en Windows OSE. Du kan ju köra Linux och då är det fritt fram att köra hur mycket du vill

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

Som du skriver, du har rätt att köra en installation av din hypervisor (dvs, WS2012R2 med HyperV-rollen installerad, med eller utan GUI). Sedan får du lov att köra 2st virtuella instanser.
Din hypervisor, dvs din WS2012R2-installation direkt på hårdvaran bör endast agera hypervisor. Rekommenderar inte att du kör något annat på den än just HyperV-rollen.
I en labmiljö kan du kör på, men skulle inte göra en uppsättning med program på hypervisorn utöver möjligtvis något 3e-parts övervakningsverktyg.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Angående Standard Licensen: så om man ska vara 100% korrekt så får du köra 2 VM's ovasett os dvs även om du bara kör Linux så "får" man inte ha flera vm:ar på maskinen.

Finns dock inga hårda spärrar så det går att starta hur många vm:ar som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endi:

Angående Standard Licensen: så om man ska vara 100% korrekt så får du köra 2 VM's ovasett os dvs även om du bara kör Linux så "får" man inte ha flera vm:ar på maskinen.

Finns dock inga hårda spärrar så det går att starta hur många vm:ar som helst.

Källa på det? För det är inte så jag tolkat det utan jag har tolkat det som att linux står för egna licenser ch samma tolkning har cisco mvp:n gjort i https://social.technet.microsoft.com/Forums/office/en-US/0238.... Volymlicensguiden från microsoft uttrycker det på ett sådant sätt (https://www.microsoft.com/en-us/licensing/product-licensing/w...) o

Permalänk
Medlem

Källan på det är Microsofts licensansvariga mot publika sektorn i Sverige, samt deras licens revision, (iofs så har båda intresset av att sälja licenser till oss. ) ska se om jag kan ta fram en länk så att det går att läsa på ett bättre sätt än random kommentar på ett forum.

Edit hittade ett dokument som förklarar det.

Källa: PDF dokument.

URL:https://www.microsoft.com/en-us/Licensing/learn-more/brief-windows-server-virtualization.aspx

Edit2: Man får dock "stacka" standard licenser så har man 4 maskiner så kan man ha 2 standard licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endi:

Källan på det är Microsofts licensansvariga mot publika sektorn i Sverige, samt deras licens revision, (iofs så har båda intresset av att sälja licenser till oss. ) ska se om jag kan ta fram en länk så att det går att läsa på ett bättre sätt än random kommentar på ett forum.

Edit hittade ett dokument som förklarar det.

Källa: PDF dokument.

URL:https://www.microsoft.com/en-us/Licensing/learn-more/brief-windows-server-virtualization.aspx

Edit2: Man får dock "stacka" standard licenser så har man 4 maskiner så kan man ha 2 standard licenser.

Problemet är att den länken är alldeles för vag då den inte tar upp något om annat än windows men det är fullt möjligt att det blivit så här efter dom ändrat till att prata om ose istället för specifikt os.

Tittar man dessutom på video med en vid tillfället microsoftanställd med titeln "SMB Partner Technology Advisor" (https://www.youtube.com/watch?v=AcDyJBr5iVI) så visar han specifikt att det inte är så men det kan ha ändrats sen han gjorde videon förra året

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Problemet är att den länken är alldeles för vag då den inte tar upp något om annat än windows men det är fullt möjligt att det blivit så här efter dom ändrat till att prata om ose istället för specifikt os.

Tittar man dessutom på video med en vid tillfället microsoftanställd med titeln "SMB Partner Technology Advisor" (https://www.youtube.com/watch?v=AcDyJBr5iVI) så visar han specifikt att det inte är så men det kan ha ändrats sen han gjorde videon förra året

15 Minuter in i klippet, så ni slipper leta. Det är så jag med förstått det. Annars om där körs mycket Linux blir förmånligare med vmware vs. windows datacenter licens

Permalänk

Antal VM

Hyper-v är en gratis virtualiseringsverktyg, finns i windows 10 pro tex och inte bara i windows server.

1 standard licens ger rätt till 2 st virtuella windows server installationer, du får ha fler Linux och windows 7 etc.

om du väljer att installera windows server standard på den fysiska maskinen får den enbart användas till att virtulisera. dvs vill du använda den till DC så får du bara köra en 1 fysisk och 1 virtuell.

källa: jobbat på MS licensavdelning i 4 år.

Permalänk
Medlem

Jag hade fel som ni påpekade, tackar då har man lärt sig något nytt idag också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tuxis:

självklart går det att köra saker på hosten men kör isf domänkontrollanten på fysiska.

Att köra Hyper-V på en DC är inte supportat tror inte ens det går.

Det är få saker som går att köra på en Hyper-V host så tänkt noga igenom det du tänker göra. Dessutom finns det ju risk för att din spelserver (exempelvis) krashar och tar ner hela servern och då dör alla dina VMar.

Tänk på att det bara är Windows som det gäller, så jag skulle föreslå att du inte kör något på din Hyper-V host och sen kör två Windows VMar (för vad du nu vill köra) och sen kör du Linux på dina andra VMar, exempelvis din spelserver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_maffia:

1 standard licens ger rätt till 2 st virtuella windows server installationer, du får ha fler Linux och windows 7 etc.

Windows 7 har du inte rätt att köra virtuellt alls, beroende på vilken version du har.

Permalänk

@studiox_swe: du har rätt att virtualisera, men inte vad som helst, du får tex inte virtualisera Microsoft produkter generellt, men om du vill virtualisera Linux går det att göra med hjälp av Hyper-v ifrån en Windows 10. rätt ska vara rätt För att virtualisera Windows OS krävs det windows med aktivt SA eller en VDA subscription

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_maffia:

@studiox_swe: du har rätt att virtualisera, men inte vad som helst, du får tex inte virtualisera Microsoft produkter generellt, men om du vill virtualisera Linux går det att göra med hjälp av Hyper-v ifrån en Windows 10. rätt ska vara rätt För att virtualisera Windows OS krävs det windows med aktivt SA eller en VDA subscription

Jag har nog svart bälte i licenshantering, gjort ett antal SAM utvärderingar.
Du får faktiskt virtualisera Windows Server mer eller mindre utan förbehåll (Jag har dock inte koll på SBS, Essentials och liknande) - Det började med Windows Server 2008 om jag inte minns fel. Dessutom är oftast bättre att välja datacenter då du har möjlighet att köra obegränsat med VMar på en fysisk server (så länge CPU matchar din DC licens)

För att virtualisera klient OS är det helt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag har nog svart bälte i licenshantering, gjort ett antal SAM utvärderingar.
Du får faktiskt virtualisera Windows Server mer eller mindre utan förbehåll (Jag har dock inte koll på SBS, Essentials och liknande) - Det började med Windows Server 2008 om jag inte minns fel. Dessutom är oftast bättre att välja datacenter då du har möjlighet att köra obegränsat med VMar på en fysisk server (så länge CPU matchar din DC licens)

För att virtualisera klient OS är det helt korrekt.

Och därför vet du bättre än han som jobbar/jobbat på microsoft?