Motor trasig i extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Motor trasig i extern hårddisk

Jag har en Seagate 2T extern hårddisk.

Den har varit slö ett tag, låtit lite pipande & "digitalt ljud" har kommit.
Den har varit extremt seg, men jag har kunnat föra över en bra massa saker, ville rädda så mkt som gick.

Nu när jag kopplar in den i datorerna, så hittar datorn den ibland, men oftast står det i utforskaren "svarar ej".

Kommer inte åt filerna längre

Lämnade in den på Arsa data i Västerås igår på felsökning så jag fick svart på vitt vad det är för fel.
Motorn i den har havererat...

De kan inte fixa den, får skickas vidare, kommer kosta mig ca 4-5000:-

Hur i himlen gör jag, jag har ca en 1/4 del kvar på den, mkt fina bilder, minnen.

Går det överhuvudtaget att laga själv eller på billigare sätt?

Sitter i valet o kvalet att skicka iväg den, för det är minnen i denna...

Nej, det finns inga backuper, omformaterade gamla datorn en gång i tiden, fabriksåterställning efter att allt fördes över till denna hårddisk.

Tacksam för svar av er kunniga.

Permalänk
Medlem

Vad ovanligt, oftast behöver den bara lite hjälp att snurra igång när det blir så.
Håll tungan rätt i munnen om du börjar skruva i den och förbered dig mentalt på att allt är borta.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det verkligen är motorn och inte motorstyrningen eller nån elektronik som havererat så kan du inte laga den utan specialutrustning för det kräver att man monterar isär den och byter motor, du behöver ett renrum och en motor samt utrustning för att justera in den efteråt och även om du ordnar det så kostar utrustningen mer än att lämna in den på recovery.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt, men jag befarade detta..

Hur vet man om det är motor eller motorstyrning?
Får väll lita på firman att det är motorn, ja är man okunnig som jag får man betala, så är livet :-/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Falo-01:

Vad tråkigt, men jag befarade detta..

Hur vet man om det är motor eller motorstyrning?
Får väll lita på firman att det är motorn, ja är man okunnig som jag får man betala, så är livet :-/

Det går att mäta sig fram eller så byter man motorstyrningen, att byta motorstyrningen kan du ev göra själv om du verkligen vill, den finns troligen att köpa på Ebay och/eller specialföretag som programmerar om tomma kretskort till olika diskmodeller så de passar, men vad du än gör så skruva inte isär disken för då lär du skada den om du inte utför det i ett renrum.
Du ska inte öppna utrymmet där magnetskivorna sitter utan håll dig till kretskorten och var ändå mycket försiktigt med dem om du tar loss dem.
Att göra det själv första gången på en disk som du har info på som du är rädd om är dumt eftersom det troligen kommer att gå fel på nått sätt så att infon skadas mer än om nån som kan jobbet gör det. Allt hänger alltså på hur du värderar datan på disken, säg att det kostar 500-1000 kr att få tag på rätt styrkort och ett antal timmars jobb och du inte har nån garanti på att det blir rätt gjort jämför det med att skicka in disken till ett recoveryföretag som garanterat kommer att kunna återskapa allt om det bara är ett motorfel men det kostar antagligen 5-10 000 kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en precis likadan disk och så byter du ut samtliga kretskort. Drar den inte igång så är det väl sannolikt motorn.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har du gjort det någon gång? Har provat det runt 10 gånger med olika wd, ibm och seagate och det har aldrig någonsin fungerat...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Köp en precis likadan disk och så byter du ut samtliga kretskort. Drar den inte igång så är det väl sannolikt motorn.

Skrivet av Spiffman:

Har du gjort det någon gång? Har provat det runt 10 gånger med olika wd, ibm och seagate och det har aldrig någonsin fungerat...

Problemet är att verkligen få tag på en med samma mjukvara och det brukar även finnas ett minne som har drivespecifika inställningar och det minnet brukar de seriösa diskräddarna kopiera eller flytta över till det nya grundkortet för utan det blir det oftast inget 100% lyckat resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har du gjort det någon gång? Har provat det runt 10 gånger med olika wd, ibm och seagate och det har aldrig någonsin fungerat...

Nej, jag har aldrig försatt mig i den situationen att jag måste ge mig på sådant

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Inte för att det hjälper dig nu, MEN! Backup,Backup och åter Backup.....Jag fick själv lära mig det när de flesta bilderna på min dotter försvann vid ett HDD haveri utav IBM´s Deathstar....surt jag lider med dig TS

Permalänk
Medlem

Man skall inte sätta på sig säkerhetsbältet, efter att man har kolliderat.

OnT: Du kommer inte kunna fixa det på egen hand. Det är ingenting som en simpel lekman klarar av. 4000 är ändå ett schyst pris. Seriösa företag som sysslar med dataräddning, t.ex. Ahlberg Data, tar 4000-10000SEK för privatpersoner.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tack för era inlägg.
Det blir till att låta proffsen laga den
Vill ju inte förlora mina minnen, kommer dubbelt säkerhetskopiera mera i framtiden....

Permalänk
Medlem

Guide till möjlig lösning :D

Detta behövs:
Tid, Tålamod.
Skruvmejslar
En annan hårddisk som du kan låna kretskortet (motorstyrningen) från

steg 1. ta ut hårddisken ur höljet.
steg 2. Skruva bort det gamla troligtvis trasiga kretskortet (motorstyrninngen).
steg 3. Skruva bort ett fungerande kertskort (motorstyrning) från en annan hårddisk.
steg4. Monstera det fungerande kretskortet på hårddisken som du vill ha filerna från.
steg 5. Sätt i hårddisken i höljet (strunt i att skruva ihop höljet ifall hårddisken ändå inte startar).
steg 6. överför viktiga filer till en säker plats.
steg 7. plocka ur hårddisken ur höljet och sätt tillbaka kretskortet (motorstyrningen) på hårddisken du tog den från.
steg 8. lek med den trasiga hårddisken Du kan göra om den till en högtalare om du vill
steg 9. Njut av livet

Hoppas detta hjälper Har du inte någon annan hårddisk du kan låna motorstyrningen från så kan du alltid skruva ur en ur en annan dator men var försiktig du vill inte paja dem hårddiskarna... allt du vill åt är motorstyrningen och inget annat. Lycka till

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Att motorn gått sönder låter skumt tycker jag. Eller är det vanlig?

Jag hade provat montera den internt i en dator för att utesluta USB kontroller och strömadapter.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Detta behövs:
Tid, Tålamod.
Skruvmejslar
En annan hårddisk som du kan låna kretskortet (motorstyrningen) från

steg 1. ta ut hårddisken ur höljet.
steg 2. Skruva bort det gamla troligtvis trasiga kretskortet (motorstyrninngen).
steg 3. Skruva bort ett fungerande kertskort (motorstyrning) från en annan hårddisk.
steg4. Monstera det fungerande kretskortet på hårddisken som du vill ha filerna från.
steg 5. Sätt i hårddisken i höljet (strunt i att skruva ihop höljet ifall hårddisken ändå inte startar).
steg 6. överför viktiga filer till en säker plats.
steg 7. plocka ur hårddisken ur höljet och sätt tillbaka kretskortet (motorstyrningen) på hårddisken du tog den från.
steg 8. lek med den trasiga hårddisken Du kan göra om den till en högtalare om du vill
steg 9. Njut av livet

Hoppas detta hjälper Har du inte någon annan hårddisk du kan låna motorstyrningen från så kan du alltid skruva ur en ur en annan dator men var försiktig du vill inte paja dem hårddiskarna... allt du vill åt är motorstyrningen och inget annat. Lycka till

Mvh Dennis55

Chansen att det fungerar är mycket liten.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Köp en precis likadan disk och så byter du ut samtliga kretskort. Drar den inte igång så är det väl sannolikt motorn.

Fungerar ej. Samtliga hårddiskar är individuellt kalibrerade p.g.a mekaniken. EEPROM kretsen från originalkortet måste flyttas över för att det ens skall ha en chans att fungera.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.