Permalänk
Medlem

Extremt höga temps? 6700k

Tjenare, har nu under sommaren märkt att jag får väldigt höga temps när jag spelar, ligger på runt 40 grader idle och i spel mellan 70-80 grader. Provade nu att köra prime95 och den hoppade upp i så mycket som 90 grader. Känns inte riktigt som att min kylare presterar som den ska, det är en corsair h110i gtx, någon som har en aning om vad det kan bero på? Köpte noctua fläktar för jag trodde det var problemet men det var det uppenbarligen inte.

Temperaturen i rummet är väl ungefär samma som utomhus runt 25 grader.

Kör push config i ovandel av ett NZXT h440, har tidigare gjort tråd angående dåligt luftflöde i chassit, kan det bero på det?

http://imgur.com/OlvY1yX

Permalänk
Medlem

Edit: Såg att du skrivit 25 grader i rummet.

Vad har du för spänning/volt på cpu:n? Kolla med cpu-z när du kör prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Edit: Såg att du skrivit 25 grader i rummet.

Vad har du för spänning/volt på cpu:n? Kolla med cpu-z när du kör prime.

http://imgur.com/OlvY1yX

EDIT: Den går upp i strax över 1,4v när den är på 100% load, har inte klockat någonting det är boost som gör det, kanske är värt o stänga av boost mode?

Permalänk
Medlem

1,42 låter ju helt galet? Men det kanske är så med skylake, Mina tidigare CPU:er t.ex. 5820k har legat runt 1.0 om man inte överklockar.

Jag skulle surfa runt lite och kolla vad som är normalt för en 6700k. (Kollade lite snabbt och 1,26 verkar funka för en del. Så då borde 1,3 vara safe?. Att sänka core-volt kommer dramatiskt sänka temperaturen.

Kör du någon överklock eller är det bios default? Kanske har kommit en ny bios som tweakar det där lite.

Kolla också så att sladdarna sittter rätt till din vattenkylning. Ibland kan man råka sätta pumpen på cpu-fläkten och det är inte så lyckat. Kolla bara så att du kopplat rätt enligt dokumentationen till vattenkylningen.

Men får du ned core-volten lite så kommer det göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag får som högst 1.35V oklockad, du får nog ändra lite i BIOS.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem

@Fzk:

Folk verkar kunna köra i mellan 1,2 och 1,3 volt. Så det känns helt klart värt att testa runt lite för att se vad din CPU är ok med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@villzxz:

Folk verkar kunna köra i mellan 1,2 och 1,3 volt. Så det känns helt klart värt att testa runt lite för att se vad din CPU är ok med.

Tack för tipset angående CPU_FAN, hade den inkopplad där då det står i installations guiden att man ska koppla den där, sen kollade jag en video på youtube där en kille sa att han aldrig mer kommer koppla en kylare där, så jag testade med en molex adapter och kopplade skiten direkt in i min PSU och märkte direkt skillnad, nu går den inte över 75c under samma test som jag gjorde innan och den idlar lägre, tycker fortfarande att det är lite högt med idle runt 35c men med tanke på att mitt rum förmodligen är 25-30 grader så kan man inte göra så mycket åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papercat:

Jag får som högst 1.35V oklockad, du får nog ändra lite i BIOS.

Verkar som att när jag satt igång XMP profil för mina ram minnen så har jag utan att läsa tryckt "yes" på en ruta där det står "Would you like to improve bla bla bla.." intel settings etc. nu ligger den mellan 1.35v-1.37v när jag stresstestar med prime och tempsen verkar betydligt bättre vid load.

Då kanske man vågar klocka lite ändå, så länge man kan hålla den runt 1.35 eller under

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Verkar som att när jag satt igång XMP profil för mina ram minnen så har jag utan att läsa tryckt "yes" på en ruta där det står "Would you like to improve bla bla bla.." intel settings etc. nu ligger den mellan 1.35v-1.37v när jag stresstestar med prime och tempsen verkar betydligt bättre vid load.

Då kanske man vågar klocka lite ändå, så länge man kan hålla den runt 1.35 eller under

CPU volten utan klock ska kunna vara en hel del lägre än vad du har, Idle under 1v, full load kanske 1,2v
Dock Prime95 bör du inte använda på hasswell och senare CPU det kan driva upp volten väl mycket...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

CPU volten utan klock ska kunna vara en hel del lägre än vad du har, Idle under 1v, full load kanske 1,2v
Dock Prime95 bör du inte använda på hasswell och senare CPU det kan driva upp volten väl mycket...

Vad ska man köra för program då?
Tänkte prova klocka lite och se hur högt jag kan komma utan att ändra allt för mycket då jag inte är så vass på hur det fungerar, några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

in i bios, lär dig clocka (finns mycket bra videor av Linus, t.ex)

Börja med t.ex 4GHZ på 1.2v.
Boot? > Stresstest
Ingen boot? > öka vol.

Lägg dig på 1.25v, kolla vad du kan ha för klock där. Blir mycket bra temps på sån låg volt. (IMO).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fzk:

Vad ska man köra för program då?
Tänkte prova klocka lite och se hur högt jag kan komma utan att ändra allt för mycket då jag inte är så vass på hur det fungerar, några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Här är allt du behöver.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈