Accessa domänansluten windows-filserver ifrån iPads?

Permalänk

Accessa domänansluten windows-filserver ifrån iPads?

Hej

Jag sitter och funderar, företaget jag jobbar på (som tekniker, dont worry) har implementerat ipads för våra säljare istället för laptops.
Alla är nöjda och glada men behovet blir också större och större att kunna komma åt en gemensam lagringsyta för filer och känslig data.

Vi har redan en sådan plats, vår gemensamma disk på vår filserver. Vad jag nu skulle vilja hitta en lösning på är, hur man på ett extremt enkelt sätt kan komma åt den gemensamma disken på vår domänanslutna via ipadsen.

Jag har läst lite kort om WebDav, men jag får känslan att det är lite utdaterat(?), vad säger ni, finns det någon här som har erfarenhet av det här?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

I Android finns det appar som kan ansluta med vanlig SMB. Brukar köra in ES filutforskaren. Där mappar man upp användarens mapp(ar) och låter den komma ihåg loginet. Känns som om det borde finnas i ipads också?

Sedan om de även behöver göra det externt, krävs VPN in i företagets nätverk.

Permalänk
Medlem

Kanske inte finns till just windows server. Men labbar lite själv med Owncloud som har appar för ios.

Permalänk

Innan ens att börja diskutera tekniska lösningar, känns det som att något i planeringsmässiga stadiet gick lite off track. Ni lämnade laptops för att gå över till iPads; om nu behovet av åtkomst av filyta på era servers har behovsstudien haltat lite?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Det kommer bli krångligt med en vanlig share, användarupplevelsen på en Ipad är inte samma som en PC. SharePoint eller Box.com kanske? Om ni vill komma undan billigt, Owncloud men det är absolut inget för en enterprise miljö... iaf enligt mig.

Jag håller med Delarium. Ni borde sätta er ner och ta fram förslag hur ni vill jobba mobilt, vilka krav det finns. Företag som börjar använda mobila enheter går oftast över till att använda moln lösningar som Office365 eller Google Apps

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Onedrive for business är väl det som fungerar bra på Ipads dels för att få tillgång till filer och även licens för Office programmen. Dock vet jag inte hur man bäst gör filservern tillgänglig. Själv synkar jag just nu bara filer mellan jobblaptop och jobbipad med Onedrive.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Work Folders? kräver Windows Server 2012 R2. Finns appar till Android, iPhone samt iPad.

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Innan ens att börja diskutera tekniska lösningar, känns det som att något i planeringsmässiga stadiet gick lite off track. Ni lämnade laptops för att gå över till iPads; om nu behovet av åtkomst av filyta på era servers har behovsstudien haltat lite?

Man kan tycka så. Från vår sida så är det däremot inte så enkelt. Det klagades på att laptops var för bökiga att ha med sig och arbeta med. Det resulterade i att de inte användes utan säljarna skrev ut papper med powerpointen istället. Ipaden löser det problemet, är lättare och bekvämare på många sätt och ser proffsig ut som redskap.
Det är i efterhand som det kommit ett önskemål, som jag gärna vill tillgodose, att kunna komma åt filer på ett enkelt sätt.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av egnirra:

Work Folders? kräver Windows Server 2012 R2. Finns appar till Android, iPhone samt iPad.

Ska kolla på detta!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Surface hade kanske passat er bättre.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Surface hade kanske passat er bättre.

Det testades, men uppskattades inte.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av egnirra:

Work Folders? kräver Windows Server 2012 R2. Finns appar till Android, iPhone samt iPad.

Det är en bra idé. Men man måste då förberett sin personliga mapp med de filer man kommer behöva, för vad jag förstått går det inte köra med gemensamma mappar. Likaså om man har ett gemensamt bibliotek med kataloger, presentationer, prislistor etc. kommer man inte åt det.

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Man kan tycka så. Från vår sida så är det däremot inte så enkelt. Det klagades på att laptops var för bökiga att ha med sig och arbeta med. Det resulterade i att de inte användes utan säljarna skrev ut papper med powerpointen istället. Ipaden löser det problemet, är lättare och bekvämare på många sätt och ser proffsig ut som redskap.
Det är i efterhand som det kommit ett önskemål, som jag gärna vill tillgodose, att kunna komma åt filer på ett enkelt sätt.

Sannolikt grundar sig i en fråga om att utbilda sina användare. Om de inte gillade Surfaces fysiska format (det är ju trots allt en dator) så handlade nog mer om hur de använder Windows och dess program. Du kan deras behov.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

@TroNi: Behöver användarna komma åt "allt" så Citrix ett alternativ. Ska OneDrive fungera fullt ut behöver Ni lägga allt i molnet. Går det bra med utvald data så är centralt distribuerad plattform som AirWatch bra. Fördelen med AirWatch och liknande är att du även kan distribuera appar och hantera själva Ipaden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Allt går att lösa, framförallt om man kastar ut säkerhet ut ur fönstret. Det är rätt vanligt att okunniga företag resonerar så.

Hur är det tänkt att man ska komma åt sin share? (Oavsett om det är CIFS/AFS eller WebDAV)? Publicera direkt på Internet?

Skulle nog fråga försäljningschef/VD/IT-Chef eller någon annan. Är själv konsult så kan säkert hjälpa till.