Frågor kring dragning av nätverk i huset, ska få fiber

Permalänk

Frågor kring dragning av nätverk i huset, ska få fiber

Hej,
om ett par månader är det dags att få in fiber via Fibras stadsnät. Inför det så behöver jag dra nätverk i huset. Kommer att i största mån undvika trådlöst.

Jag har ritat en karta över hur jag tror det ska se ut.

1. Ser det rätt ut?
2. Till tv:n och telefonin tänkte jag kontaktera RJ45-kontakter i båda ändarna för placeringen av enheterna är fix. Ok?
Som jag förstått det ska jag koppla enligt standard T568B (enligt Kjell och co).

PS. Kom att tänka på att jag har vanliga telefoner, basstation + 2 satellitstationer. Hur kopplar jag då om jag vill ha bredbandsbolagets ip-telefoni? Idag är det kopplat via vanlig telefonkontakt till ADSL-modemets telefoniport.

3. Mellan patchpanel och switch köper jag färdiga patchkablar (korskopplade), ok?
4. Uttagen i de olika rummen kopplas med T568B i båda ändar (även mot patchpanelen alltså). Jag väljer singeluttag för att inte sänka hastigheten. Väljer en switch där jag behöver ansluta fler än en enhet per uttag, ok?
5. De båda kablarna till routern kopplas med T568B i båda ändar, ok?

Permalänk
Skrivet av At The Gates:

Hej,
om ett par månader är det dags att få in fiber via Fibras stadsnät. Inför det så behöver jag dra nätverk i huset. Kommer att i största mån undvika trådlöst.

Jag har ritat en karta över hur jag tror det ska se ut.
http://i.imgur.com/YQMTHve.png

1. Ser det rätt ut? Ja, det tycker jag. Om du har CPE nära tv och telefonibox dvs, Annars kan du dra från cpe till patchpanelen och vidare till det uttag du ska köra tv och telefoni på
2. Till tv:n och telefonin tänkte jag kontaktera RJ45-kontakter i båda ändarna för placeringen av enheterna är fix. Ok?
Som jag förstått det ska jag koppla enligt standard T568B (enligt Kjell och co). Ja för tv, osäkert beroende på hur din telefonibox ser ut

PS. Kom att tänka på att jag har vanliga telefoner, basstation + 2 satellitstationer. Hur kopplar jag då om jag vill ha bredbandsbolagets ip-telefoni? Idag är det kopplat via vanlig telefonkontakt till ADSL-modemets telefoniport.

Oftast så när du kör ip-telefoni så får du en telefonibox av din ISP i vilken du kopplar in din basstation med vanlig rj11 kontakt

3. Mellan patchpanel och switch köper jag färdiga patchkablar (korskopplade), ok? Låter smidigast
4. Uttagen i de olika rummen kopplas med T568B i båda ändar (även mot patchpanelen alltså). Jag väljer singeluttag för att inte sänka hastigheten. Väljer en switch där jag behöver ansluta fler än en enhet per uttag, ok?När man har dubbeluttag så drar man två kablar
5. De båda kablarna till routern kopplas med T568B i båda ändar, ok?Ja

Se fetade!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kan så dra minst 2 kablar och sätt dubbeluttag i varje rum för då blir det enklare om du vill dra in tv/telefon eller helt enkelt bara flytta prylar och vill ha en möjlighet att "dra vidare"
Det går också att öka kapaciteten genom att dra flera kablar mellan switchar/klienter och konfa lite.

Nätverkskabeln i sig går dessutom att ha till annat som analog telefon, audio/video och hemautomation, du vet inte hellerl vad som kan komma i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du kan så dra minst 2 kablar och sätt dubbeluttag i varje rum för då blir det enklare om du vill dra in tv/telefon eller helt enkelt bara flytta prylar och vill ha en möjlighet att "dra vidare"

+1 på dubbla nätverksuttag, så att säga...
Jag rekommenderar alltid minst 2 uttag. Pratar vi typ barnrum osv kommer någon växa upp, och det ska garanterat finnas minst en spelkonsol, eller dator, och minst en TV. Med tanke på att "alla" TV apparater kommer vara "smarta" så ska den också ha nätverk. Så minst 2 uttag.

TS skriver att han tänker undvika trådlöst. Jag vill inflika att det kan vara en bra plan att faktiskt kabla huset rätt. och trots det ha trådlöst med god täckning. Telefoner och surfplattor uppför sig oftast bättre med WiFi än med bandbreddsbegränsad uppkoppling via operatören. Och så drar det oftast mindre ström med. (Bättre signalförhållanden.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fundera några ganger extra på var du vill/kan sätt de fasta vägguttagen, så kanske slipper du att dra kable allt för långt till Dator/Tv etc.

För telefon kan du använda din patchpanel för att placera basstationen någon annan stans än vid din central. Det billiga RJ45-R12 kablar.

Lycka till!

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Dra dubbla kablar, och sätt upp dubbeluttag! Dra även en kabel till en vettig takmonterad AP som du sätter centralt i huset. Är alla gånger bättre än AP delen i de inbyggda i routrarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Wow, tack för så många snabba svar.
Det enda jag funderar på nu är hur sjutton ip-telefonin kopplas in eftersom Bredbandsbolaget skickar med en egen router och den vill jag ju undvika.

Jag får helt enkelt läsa på om deras router och ringa supporten, annars kanske jag tar en annan leverantör, och/eller tvingas köpa nya sip-telefoner.

Permalänk
Medlem

kör absolut med dubbeluttag med dubbla linor som flera skriver, sedan skulle jag nog skitit i patchpanel och kört en pachbox i stället. (ångrar att jag inte gjorde så själv)
Jag kör med en 24 portad patchpanel och en 12 portad patchbox hemma, men kommer nog flytta över allt till en 48 portad pachbox, Tycker det både är snyggare och sitter bättre en lösa moduler i patchpanelen (sedan blir det troligen billigare en att köpa lösa moduler)

Sedan gjorde jag så att vi har några ställen i huset där vi har "service luckor som är länkade med 50mm rör. tex vid vardagsrummen bakom tv, där har jag ett antal extra nätverksuttag (i små pachboxar) samt strömuttag så jag kan koppla in tv,bluray,tv spel,android boxar mm i väggen så inga sladdar syns alls.
(med andra ord, tänk på hur mycket sladdar du ska ha och dubbla/tredubbla det så kanske du har så det räcker Glöm inte toaletter, uterum, kök mm där man normal inte tänker att man behöver uttag. rätt som det är vill du ha hifi system som täcker hela huset, eller skärmar i speglarna på toan mm) Som exempel kan jag nämna att jag började som dig med en 8portad switch, efter 2-3 månader fick jag gå upp till en 24 portad, sedan blev det en 8 Portad PoE switch kopplad till den 24 portade, och efter ytterligare ett år blev en 50 portad PoE switch. (med andra ord överdriv gärna lite när du bygger så slipper du ångra dig längre fram)

ska du använda kameror eller accesspunkter eller ytterligare switchar på andra delar i huset mm? satsa direkt på en PoE switch, Det blir jäkligt mycket smidigare när man slipper tänka på strömuttag. (rekommenderar starkt unifi accesspunkter om du ska ha någon form av trådlöst nätverk för telefoner och surfplattor mm)

Ska du använda sftp eller utp? kör du utp finns det billiga och bra uttag på Biltema, ( som info kan jag nämna att modulerna från kjell och kompani passar i Biltemas uttag (om man vill byta i framtiden)

Det finns utbredda myter om att skärmat nätverk skulle orsaka problem eller fungera som antenn om den inte jordas ordentligt.
det stämmer dock inte. Även om man skiter i att koppla in jorden alls på en skärmad kabel, kommer den ändå vara minst 20db bättre en liknade utp. går läsa mer om det här tex: https://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Gui...

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av At The Gates:

Wow, tack för så många snabba svar.
Det enda jag funderar på nu är hur sjutton ip-telefonin kopplas in eftersom Bredbandsbolaget skickar med en egen router och den vill jag ju undvika.

Jag får helt enkelt läsa på om deras router och ringa supporten, annars kanske jag tar en annan leverantör, och/eller tvingas köpa nya sip-telefoner.

Då får du brygga boxen de skickar med så den skickar ut data opåverkat eller så får du på nått sätt klura ut hur telen är konfad och använda en egen sip/telefonadapter och konfa det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.