Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråd om underklockning och undervoltning

Permalänk
Medlem

Tråd om underklockning och undervoltning

Hej,

I dagens recensioner av grafikkort brukar man kunna läsa spaltvis om överklockningspotentialen i grafikkort. Lika intressant tycker jag det är med möjligheterna till underklockning, undervoltning och att hitta den optimala balansen mellan prestanda/effektivitet. Det brukar faktiskt inte vara helt ovanligt är att man kan få bättre prestanda genom att undervolta grafikkorten, speciellt de som är TDP-begränsade (exempelvis R9 Nano, RX 480).

Jag tänkte starta en tråd för alla oss som gärna hade sett mer fokus av recensenterna att utforska dessa aspekter av grafikkorten. Det är inte helt ovanligt att grafikkort har pressats till det yttersta och där effektiviteten fått stryka på foten till förmån för prestandan, exempelvis R9 390X. Genom ganska små ingrepp kan användaren drastiskt förbättra energieffektiviteten och spara in på sin strömförbrukning, utan att det ger nämnvärd påverkan på prestandan.

Här nedanför är resultatet av när jag testade Furmark på mitt R9 280X från ASUS vid olika klockfrekvenser. Jag testade att läsa av strömförbrukningen vid väggen, och det är säkerligen ganska stor felmarginal i resultatet. Tycker ändå det är ett intressant resultat, särskilt hur strömförbrukningen tar ett stort kliv uppåt från 850 mhz (289W) till 860 mhz (326W).

http://imgur.com/a/bWWJH

Är det fler än jag som brukar ändra klockfrekvenserna nedåt på sina kort?