Permalänk
Medlem

Ny GPU (1070) säkringen går

Hej, min säkring gick nyss för första gången sen jag flytta hit. Har inte kopplat in något nytt idag förutom ett grafikkort i datorn. Bytte ut mitt R9 380 emot ett EVGA GTX 1070. Kan detta få säkringen att gå? Så stor skillnad kan de väl ändå inte vara på strömmen?

Det är 190 watt (R9 380) VS 215 watt (GTX 1070) vad jag lyckats läsa mig till, i drift.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Sätt i en ny propp och testa?

Permalänk
Medlem

Hur många säkringar har gått sedan du kopplad in grafikkortet? Är det bara 1 enda säkring som har gått så är det ju inget som bevisar att det är grafikkortet som orsakar detta. Men går dem hela tiden eller regelbundet säkringar sedan inkoppling så kan man ju börja fundera. Men 1 säkring betyder inget att det har med grafikkortet att göra kanske bara en gammal säkring som gjort sitt.

Permalänk
Medlem

Lär vara nå annat. Säkringen är på 10A -> 2300watt. Mycket annat på den säkringen?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har modern Central, med flippar bara. Vet inte hur mycket dom är på. Kör min dator på den, routern och en gen8 microserver bara. Sen typ lampan i hallen och toan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Har modern Central, med flippar bara. Vet inte hur mycket dom är på. Kör min dator på den, routern och en gen8 microserver bara. Sen typ lampan i hallen och toan.

Skickades från m.sweclockers.com

Har din psu brunnit ?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letintin:

Har din psu brunnit ?

Nej, vad skulle den ha gjort det för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

det är så att den säkringsgruppen omfattar fler saker som t.ex. Kyl frys. Jag gissar på att du låg precis på gränsen till vad din förra säkring klarade av och slog över när du bytte grafikkort. Testa datorn i annat uttag i annat rum, funkar inte de testa nytt rum.

Permalänk
Hedersmedlem

När exakt gick säkringen? Går den när du trycker på nätaggets knapp så är det det som är kasst.

Permalänk
Medlem

Eller så är det bara säkringen som är kass.

Visa signatur

corsair 750d : asus a170-deluxe : asus gtx 980ti poseidon : i7 6700k : samsung 950 pro nvme 256gb + crucial 480gb msata : corsair ax860i : 16gb dominator platinum : ekwb custom loop för cpu + gpu : razer blackwidow chroma + mamba : win10 : sennheiser g4me zero : asus pg348q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Nej, vad skulle den ha gjort det för?

Skickades från m.sweclockers.com

När min psu brann så gick propparna oavkortat så fort jag försökte starta datorn.. kan vara värt att testa psu´n utan att vara inkopplad till mobo. det är ju enkelt och går fort och kan då helt utesluta psn som felande länken

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk

Om det är 10A (står det typ C10 eller D10 på den), så ligger han inte på gränsen.

Om datorn får säkringen att gå så är nätagget paj inget annat.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Om det är 10A (står det typ C10 eller D10 på den), så ligger han inte på gränsen.

Om datorn får säkringen att gå så är nätagget paj inget annat.

TS har sådan (som han själv beskrev) "med flippar". Så C10 är benämning på de flesta då.
Förutom de som är kopplat till kyl/frys/kök som oftast har C16 som benämning.

Till TS: Bara att trycka upp "flipparna" igen, om det är så att strömmen bröts - så är allt igång igen.

Permalänk
Skrivet av anon226320:

TS har sådan (som han själv beskrev) "med flippar". Så C10 är benämning på de flesta då.
Förutom de som är kopplat till kyl/frys/kök som oftast har C16 som benämning.

Till TS: Bara att trycka upp "flipparna" igen, om det är så att strömmen bröts - så är allt igång igen.

C16 är absolut inte vanligt (till spisen kanske) men inte till kyl/frys.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

C16 är absolut inte vanligt (till spisen kanske) men inte till kyl/frys.

Du har helt rätt, var jag som var lite för snabb i tänket och fingrarna utan att riktigt låta hjärnbanken jobba.
Det är oftast bara spis som har C16, nu när jag gick till hallen och kollade mitt schema och jordbrytarn.

Permalänk
Skrivet av anon226320:

Du har helt rätt, var jag som var lite för snabb i tänket och fingrarna utan att riktigt låta hjärnbanken jobba.
Det är oftast bara spis som har C16, nu när jag gick till hallen och kollade mitt schema och jordbrytarn.

Och även fast Grafikkortet är paj så går inte säkringen där, bara om nätaggets 230 del är paj.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11