Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Flytta steamspel från en dator till en annan.

Permalänk
Inaktiv

Flytta steamspel från en dator till en annan.

sonen har sina steam spel på min dator och steamkonto, om jag vill kan jag då installera steam på en ny dator och flytta över spelen el är det bättre att ladda ner och installera dom igen?

Såg att det fans en backuppfunktion i steam, kan man använda sig av den till ett nytt konto? el nytt blir det ju inte, det ska bara installeras på en annan dator, hur går man enklast tillväga?

Permalänk
Medlem

Jag brukar installera steam...sedan kopiera in steammappen, så verifierar den bara filerna. Men var ett tag sedan så är osäker på om det funkar i dag med.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

gjorde så senast igår så det fungerar..visa bara steam var på hårddisken du lagt spel och var framtida spel skall vara så verifierar steam alla filer..

Permalänk
Medlem

Bara att lägga in din SteamApps mapp på ett usb och lägga in på nya datorn med det "nya" kontot. Bara ladda ner steam som vanligt på hans dator och sedan då lägga in SteamApps mappen där steam installerades.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

toppen, tack

Permalänk
Medlem

Det går även, om man så vill, högerklicka ett spel -> properties -> local files -> backup game files

Sedan är det bara öppna den filen igen på den nya datorn där steam är installerat och importera dom.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att det kan finnas sparade spel mm som kan ligga på andra ställen än i steam-mapparna.
Men annars så är det bara att kopiera mappen, steam ser att du har filerna nere sedan när du skall installera de på nya datorn.

Permalänk
Medlem

Det går att bara flytta mappen. Jag kan också rekommendera backupfunktionen då den fungerar mer pålitligt och är bra att ha om det blir något fel på installationen. Om du har 100+ mbps lina så kanske du klarar dig ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

Som Mieriola säger så är det inte alla spel som använder Steams moln för lagring av sparade spel, inställningar och så, så för de behöver man flytta dessa filer manuellt. Vart de ligger varierar men ofta hamnar de i dokumentmappen. Spel som använder molnlagringen är bara att ta ner på nytt, eller om man vill snabba upp processen lite så kan man flytta hela steammappen och bara behöva ta ner sparade spel och så igen. Du kommer att behöva köra installationsprocessen, eller första körningen av spelet, igen efter flytten dock men det sköter steam automatiskt vid första uppstart (för varje spel) efter flytten.

Många, jag bland annat, har steammappen på en egen disk bland annat för att underlätta vid flytt eller ominstallation av operativsystemet. Då är det bara att installera steam igen och peka på mappen i inställningarna.