Gtx 1070 och i7 6700k eller gtx 1080 och i5 6600k?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imdaniel:

Whatevs Jag lirar witcher på samma settings med samma prestanda som testerna på nätet som kör i7 6700kmed 1060 på samma clock.

Bra video.. Den visar processorer som ligger kring 60-80% workload. Du är en bra reklampelare för att sälja överdrivet dyrt skit i den heliga Intels namn.

https://www.youtube.com/watch?v=EhaB1dqYv_I

En bra video som visar att det endast är vid partikeltäta händelser som en skillnad uppnås. Generellt så det CPU intensivt, det är ingen nyhet. Men lite överklock så stängs gapet ganska rejält. Och skillnaderna är fortfarande ganska små i förhållande till priset.

https://www.youtube.com/watch?v=UISTSZ-fx_8

Det här är en av dom videos jag använde för att välja grafikkort, och när jag kom hem och testade så är det ungefär samma resultat jag får i samtliga spel... Dom kör med en 6700. jag med en i5 4670k...

Bra video. Du bara besannar mina ord om 20-30 fps skillnad i vissa spel (se Crysis 3).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Testet i 720p visar historian bättre där det visas att i5:an inte orkar driva spelet över 100 fps.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10355?key=7503744acb09e4daf6b9a87b5890795d

Ett GTX 1080 som med en i7:a kommer upp i 140 FPS blir ju då kraftigt begränsat av en i5:a i stock. Med Sweclockers överklockningsresultat så kommer en i5:a upp till 110 FPS istället, inte så imponerande om du sitter på ett 1080...

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10384?key=3a3cc23ffe385e4e6d90817dc16538fc

Jo, juste. För j*vlar vad många som spelar i 720p

Permalänk
Medlem

@SuLioS: Men om du tittar på siffrorna för att bekräfta din egen värld så är det väl helt uppenbart att du inte kommer begripa vad det handlar om.

En stock 6600 är en bit ifrån en stock 6700
En överklockad 6600 presterar bättre än en 6700 stock
En överklockad 6600 presterar lika som en överklockad 6700

Kontenta, en 6600 med överklock presterar som en 6700 vare sig du överklockar den eller inte.

Säger detta dig nåt?

Och att använda Crysis som mall för nått är inte värst pålitligt. Känns som att det spelet är resistent mot bra hårdvara.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Digital fyndjägare

@dator1234: Lyssna INTE på alla dessa i7 är bättre i spel. i7 6700K ligger på 4.0GHz i stock medans i5 6600K ligger på 3.5GHz i stock. Klockar du den så uppnår du lätt 4.5GHz. Kör på GTX 1080 med en i5 prolle. Alla dar i veckan fram till den dagen de allra flesta spel drar nytta (ordentlig nytta) av ALLA trådar. Sedan släpps AMD's ZEN och Intel kommer med nyare CPU'er också. Då kanske fler spel körs med fler kärnor. Men idagsläget finns ingen anledning att gå på i7 om man nästan bara spelar spel på datorn. Klocka prollen och sedan invänta ny teknik och nyare spel och se om de verkligen behöver bättre CPU. Välj alltid bästa GPU'n före CPU'n om du är ute efter en speldator. Om budgeten tillåter så gå på i7 annars är det mest kastade pengar. I spel gör en GPU mer än vad en CPU gör så är det och kommer förbli så ett bra tag till.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bl4ckIce:

@dator1234: Lyssna INTE på alla dessa i7 är bättre i spel. i7 6700K ligger på 4.0GHz i stock medans i5 6600K ligger på 3.5GHz i stock. Klockar du den så uppnår du lätt 4.5GHz. Kör på GTX 1080 med en i5 prolle. Alla dar i veckan fram till den dagen de allra flesta spel drar nytta (ordentlig nytta) av ALLA trådar. Sedan släpps AMD's ZEN och Intel kommer med nyare CPU'er också. Då kanske fler spel körs med fler kärnor. Men idagsläget finns ingen anledning att gå på i7 om man nästan bara spelar spel på datorn. Klocka prollen och sedan invänta ny teknik och nyare spel och se om de verkligen behöver bättre CPU. Välj alltid bästa GPU'n före CPU'n om du är ute efter en speldator. Om budgeten tillåter så gå på i7 annars är det mest kastade pengar. I spel gör en GPU mer än vad en CPU gör så är det och kommer förbli så ett bra tag till.

Lyssna inte på denna, du ser ju i testerna hur mycket det skiljer på prestandan på både oklockat och klockat.

Med i7an är du framtidssäker.

Permalänk
Digital fyndjägare

@anon200632: Han kan alltid byta CPU om han anser att han behöver det. Detta är mitt andra inlägg på denna tråd och läser du hela texten noga så förstår även du vad jag tipsar om. Om pengar finns så självklart annars är det helt onödigt.

GTX 1080 mer framtidssäkert.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imdaniel:

@SuLioS: Men om du tittar på siffrorna för att bekräfta din egen värld så är det väl helt uppenbart att du inte kommer begripa vad det handlar om.

En stock 6600 är en bit ifrån en stock 6700
En överklockad 6600 presterar bättre än en 6700 stock
En överklockad 6600 presterar lika som en överklockad 6700

Kontenta, en 6600 med överklock presterar som en 6700 vare sig du överklockar den eller inte.

Säger detta dig nåt?

Och att använda Crysis som mall för nått är inte värst pålitligt. Känns som att det spelet är resistent mot bra hårdvara.

1. Du verkar leva i en egen värld där 10-15 fps skillnad är bara "en bit".
2. Beror på vad du menar med "en överklockad 6600". Snackar vi om 4.5ghz då är en stock 6700k fortfarande en aning snabbare än överklockad 6600k.
3. I den video du länkade till så ser man en skillnad på 20fps i GTA V mellan överklockade i7 6700 kontra 6600. Samma bild i Crysis 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jo, juste. För j*vlar vad många som spelar i 720p

720p används i tester för att inte grafikkortet ska vara flaskhalsen. Processorn jobbar lika hårt oavsett upplösning då dess beräkningar inte är beroende av upplösningen.

Det som visas är alltså vid vilken uppdateringsfrekvens processorn sätter stopp. Det spelar ingen roll om du sitter på GTX 1080 i SLI, med en i5 6600k @ 3.5 ghz så får du inte över 100 fps i Witcher 3. Som visat förrut så når du 110 fps när den är överklockad till 4.4 ghz.

Permalänk
Medlem

@SuLioS:

Fast återigen så är den prestandan inte grafikkortets förtjänst. självfallet kommer en starkare CPU att ge mer fps i en CPU intensiv miljö.

Den flaskar inte kortet. punkt.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Avstängd

Till TS.
https://www.youtube.com/watch?v=ybQ-34Grr5k - som du kan se, det är max 20fps differens mellan 1070 vs 1080 vilken kommer att kosta dig ca 3k spänn. Alltså du pröjsar 3k för 20 fps.
***bort/mod***

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Lyssna inte på denna, du ser ju i testerna hur mycket det skiljer på prestandan på både oklockat och klockat.

Med i7an är du framtidssäker.

Definera framtidssäker? Hur håller sig en 2600k idag? ... 5 år sen lär man ha en helt ny rigg om man ska vara med och leka på det sättet. Finns ingenting man kan köpa idag som är framtidssäkert på det sättet, det är samma visa varje generation.

Antingen så köper man en tung rigg som mosar alla tunga titlar idag och kör på den så länge den går. Eller så köper man en hyffsad rigg så man kan spela alla spel på helt hyffsade inställningar. Beror på hur mycket pengar man är beredd att offra. Om 5 år ser vi att alla titlar ska spelas i 4k och Ultra inställningar osv. Få se hur kaxig en i7 6700k är då.

Jag sitter på en snart 4 år gammal prolle, med nya generationens low-end kort och jag kan spela alla nya spel helt okej. Men ska jag ens nosa på 4k så smälter golvet datorn står på.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imdaniel:

@SuLioS:

Fast återigen så är den prestandan inte grafikkortets förtjänst. självfallet kommer en starkare CPU att ge mer fps i en CPU intensiv miljö.

Den flaskar inte kortet. punkt.

https://www.youtube.com/watch?v=vKnp8OuLBFc

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med CPU och inte köpa allt på en gång. Sån jäkla väntetid på de bättre 1080-korten på många håll ändå. Då kanske du kan dela upp inköpen och få bättre komponenter men kanske inte allt på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

720p används i tester för att inte grafikkortet ska vara flaskhalsen. Processorn jobbar lika hårt oavsett upplösning då dess beräkningar inte är beroende av upplösningen.

Det som visas är alltså vid vilken uppdateringsfrekvens processorn sätter stopp. Det spelar ingen roll om du sitter på GTX 1080 i SLI, med en i5 6600k @ 3.5 ghz så får du inte över 100 fps i Witcher 3. Som visat förrut så når du 110 fps när den är överklockad till 4.4 ghz.

Det är ju förstås sant. Men var är meningen med tester som folk inte använder? Alltså värden som inte spelar någon roll i "verkligheten" Man kollar ju bara på de tester som är relevanta för sin egen setup.

Köper du en i7:a har du förmodligen en hög budget. Varför skulle du då vilja spela i 720p?

Permalänk
Medlem

@SuLioS: Ja det verkar vara en skvätt trottling där, men antar även att han sitter och spelar in med nvenc i 60k bitrate. Och att hitta trottlande i vissa spel på vissa ställen säger ingenting. Mig säger det mer om optimeringsproblem.

i5 3570k verkar inte trottla crysis 3 med 1070. OC såklart, men det visar ju bara att det handlar om frekvens.
https://www.youtube.com/watch?v=RnkAOSTpr3A

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

@Ruzikx:

Därför att man vill veta hur det ligger till. Om det verkligen är grafikkortet som inte klarar det eller om det är processorn som inte gör det. Så man vet vad man ska uppgradera, eller tweaka, eller leta efter för optimeringsproblem i motorn. Och jag kan garantera att dom flesta trottlingar beror på optimeringsproblem eller andra avvikelser.

Det kommer bli allt mer viktigt att utföra tester där CPU och GPU separeras nu när man vill hitta optimering för tex 4k.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Avstängd

@imdaniel: Crysis verkar vara förbaskat bra optimerad spel: https://www.youtube.com/watch?v=6gMvbsFd37g
GTX 1080

Permalänk
Medlem

@SuLioS: Ja. Varför tex witcher trottlar är ju för att dom har överdrivet mycket päls och skit dom ska flasha med, och jag sätter min lever på att dom inte direkt la överdrivet mycket tid på att optimera det. Så fort vi ser mer pälsmössor med Dx12 tror jag ytterligare trottlingsproblem kommer försvinna.

Ska testa i skrivande stund att trottla mitt 1060 med min oklockade i5 4670k i GTA. brb

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

@Ruzikx:

Som jag skrev så är anledning till den låga upplösningen att inte grafikkortet ska vara en flaskhals. Det är väl högst intressant att testa hur högt en ny processor kan nå när den kommer ut på marknaden?

Värdet spelar stor roll i verkligheten, annars hade inte TS behövt att ställa frågan. Vi kan även se att en i5 6600k faktiskt agerar en betydande flaskhals för ett GTX 1080 vid upplösningen 1920x1080.

Detta nu utan att Sweclockers ska behöva köra varje spel i tre upplösningar med 15 olika processorer och 20 olika grafikkort. Det hade resulterat i 900(!) körningar per spel. Givet att spelen bara körs en gång, Sweclockers kör varje runda tre gånger tror jag också.

Permalänk
Medlem

I såna här fall när man står mellan såna här beslut så hade jag personligen i sann Sweclockers-anda kört på både en 6700k och GTX 1080. Men du kanske inte är ansvarslös med dina pengar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Tack för alla svar. Jag förstår att det är väldigt krävande att köra 144 fps. Jag kanske har missförstått det med 144 Hz skärm? Jag tänkte inte att man nödvändigtvis måste hålla 144 fps utan 60-144 fps och att det skulle ge en mer följsam upplevelse. Sen kanske man inte utnyttjar skärmen till max.
Ungefär att man går över 60 fps när kapacitet finns.

Är jag helt ute o cyklar kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det en G-sync skärm som gäller

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Det är också värt att nämna att samtliga framtida spel kommer med DX12 stöd. Alla processorer som har fler än 4 trådar kommer tjänna mest. Därför är i7 6700k mer framtidssäker än i5 6600k.

Permalänk
Medlem

@rSon: Vart ser vi att det är en betydande flaskhals?

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

@Ruzikx:

Som jag skrev så är anledning till den låga upplösningen att inte grafikkortet ska vara en flaskhals. Det är väl högst intressant att testa hur högt en ny processor kan nå när den kommer ut på marknaden?

Värdet spelar stor roll i verkligheten, annars hade inte TS behövt att ställa frågan. Vi kan även se att en i5 6600k faktiskt agerar en betydande flaskhals för ett GTX 1080 vid upplösningen 1920x1080.

Detta nu utan att Sweclockers ska behöva köra varje spel i tre upplösningar med 15 olika processorer och 20 olika grafikkort. Det hade resulterat i 900(!) körningar per spel. Givet att spelen bara körs en gång, Sweclockers kör varje runda tre gånger tror jag också.

Hur kan ett resultat som INTE översätts till din egna setup vara intressant? Om jag köper en processor kollar jag hur den presterar till mitt syfte. Låt oss säga att TS ska spela i 1080p. Hur kan det då vara relevant att länka ett 720p test? Då är det bättre att länka ett test som faktiskt visar vad han får för prestanda i SITT scenario. I detta fallet är det marginella skillnader mellan 6600k och 6700k i 1080p. Försvinner helt med högre frekvens på 6600k. Om han då bara ska spela, varför skulle han då vilja ha en i7:a? Han får ju högre fps med i5 + 1080 än i7 + 1070 OAVSETT vilken klock i5:an körs i.

Var ser du att "i5 6600k faktiskt agerar en betydande flaskhals för ett GTX 1080 vid upplösningen 1920x1080" länk?

Förstod inte det sista du skrev, lite luddigt. Känns inte som att det hör till diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Det är också värt att nämna att samtliga framtida spel kommer med DX12 stöd. Alla processorer som har fler än 4 trådar kommer tjänna mest. Därför är i7 6700k mer framtidssäker än i5 6600k.

Frågan är ju också när i framtiden alla spel kommer ha stöd för DX12.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Hur kan ett resultat som INTE översätts till din egna setup vara intressant? Om jag köper en processor kollar jag hur den presterar till mitt syfte. Låt oss säga att TS ska spela i 1080p. Hur kan det då vara relevant att länka ett 720p test? Då är det bättre att länka ett test som faktiskt visar vad han får för prestanda i SITT scenario. I detta fallet är det marginella skillnader mellan 6600k och 6700k i 1080p. Försvinner helt med högre frekvens på 6600k. Om han då bara ska spela, varför skulle han då vilja ha en i7:a? Han får ju högre fps med i5 + 1080 än i7 + 1070 OAVSETT vilken klock i5:an körs i.

Var ser du att "i5 6600k faktiskt agerar en betydande flaskhals för ett GTX 1080 vid upplösningen 1920x1080" länk?

Förstod inte det sista du skrev, lite luddigt. Känns inte som att det hör till diskussionen.

Hur kan du inte förstå? Jag har förklarat samma sak tre gånger nu. Sweclockers har inga test med i5 6600k och GTX 1080 så du får själv slå ihop 1+1.

För Withcer 3 i Sweclockers test:
i5 6660k @ 4.4 ghz ger110 fps.
GTX 1080 ger 140 fps med en högt klockad i7:a.
-----------------
i5 + 1080 = 110 fps eftersom att processorn inte klarar mer. Alltså har du kastat bort pengar när du lika gärna kunde ha köpt ett 980 ti eller 1070 och fått samma prestanda.

Skrivet av imdaniel:

@rSon: Vart ser vi att det är en betydande flaskhals?

Se ovan och detta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Hur kan du inte förstå? Jag har förklarat samma sak tre gånger nu. Sweclockers har inga test med i5 6600k och GTX 1080 så du får själv slå ihop 1+1.

För Withcer 3 i Sweclockers test:
i5 6660k @ 4.4 ghz ger110 fps.
GTX 1080 ger 140 fps med en högt klockad i7:a.

-----------------
i5 + 1080 = 110 fps eftersom att processorn inte klarar mer. Alltså har du kastat bort pengar när du lika gärna kunde ha köpt ett 980 ti eller 1070 och fått samma prestanda.

Se ovan och detta:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11726?key=839123e535661de1923edcaba1b840aa

Men detta är ju FORTFARANDE 720p tester, du kan inte jämföra 720p tester med 1080p tester som du länkat. Du blandar ihop siffror. Hur har du tänk att jag ska förstå det? Som att jämföra en åsna med en häst.

Permalänk
Medlem

@rSon:

Men att processorn klarar av att göra betydande partikeldata kring gpu renderande betyder inte att det flaskar kortet. Verkar inte som att alla riktigt vet vad flaskhals är.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

@rSon:

Tar förgivet att det är denna du menar. För hittar inget annat. Står klart o tydligt. 720p

EDIT: Här har du de riktiga värdena. Som du egentligen ska jämföra med. Jag får det till 5% extra prestanda till 6700k's fördel i OC.

Permalänk
Medlem

Löjligt höga inställningar för min rigg.. Spelbart? Kanske. Men jag föredrar att dra ner på AA och Nvidia exklusiva grejer som ändå bara suger.

Inget trottlande alls. Men tror ni att jag skulle få ut mer prestanda av att stoppa i en bättre processor?

Ja?Nej Motivera gärna.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.