Varför finns inte detta? Mus till flera datorer, med viktiga funktioner.

Permalänk
Medlem

Varför finns inte detta? Mus till flera datorer, med viktiga funktioner.

Hej!

Jag har letat som sjutton men inte hittat någon mus där man kan använda ex flera usb donglar för olika datorer, så slipper man byta mus mellan datorerna.
Jag skulle vilja ha en sådan samt med minnesfunktion för ex urklipp, så dessa stannar i musen och förs över mellan datorer.

Vad tror ni går det att göra?
Borde inte vara så svårt...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Inaktiv

Det finns ett program som sköter detta helt perfekt över ditt nätverk.

Du hittar det här: http://symless.com/synergy/

Permalänk
Skrivet av yroll:

Hej!

Jag har letat som sjutton men inte hittat någon mus där man kan använda ex flera usb donglar för olika datorer, så slipper man byta mus mellan datorerna.
Jag skulle vilja ha en sådan samt med minnesfunktion för ex urklipp, så dessa stannar i musen och förs över mellan datorer.

Vad tror ni går det att göra?
Borde inte vara så svårt...

https://www.amazon.com/Microsoft-Mobile-Memory-Mouse-8000/dp/...

Eget nätverk ?

Permalänk
Medlem

Den har väl bara en dongel, dvs bara en dator i taget?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det finns ett program som sköter detta helt perfekt över ditt nätverk.

Du hittar det här: http://symless.com/synergy/

Intressant, följer även urklipp med då? Kan man köra det trots att alla 3 datorer går på varsin vpn?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yroll:

Intressant, följer även urklipp med då? Kan man köra det trots att alla 3 datorer går på varsin vpn?

Japp, urklipp följer med.

Det beror på hur du konfar din VPN, datorerna måste ha tillgång till varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Japp, urklipp följer med.

Det beror på hur du konfar din VPN, datorerna måste ha tillgång till varandra

tyvärr inte min vpsn så datorerna kommer inte ha tillgång mot varandra, 3 olika företags egna "intranät" via internet.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Det låter lite småskumt att sitta på tre olika företags VPN och klippa klistra som du säger.. ?
Nu påstår jag inte att du pysslar med något skumt utan troligen (förhoppningsvis) gör du något legit och behöver hantera informationen. Men det finns nog många företag vars policy skulle vara problematisk.

Men jag kanske är lite säkerhetsparanoid.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen har tillstånd och behörighet att göra som du gör så finns det mjukvara som kan lösa det.
http://symless.com/synergy/
Men det låter väldigt underligt att man bemödar sig med vpn om man skulle tillåta att nån får dela data fritt mellan företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Jag har letat som sjutton men inte hittat någon mus där man kan använda ex flera usb donglar för olika datorer, så slipper man byta mus mellan datorerna.

Det här finns. MX Master går att programmera till 3 olika donglar, Blåtand, eller Logitechs "unified" system.

Skrivet av yroll:

Jag skulle vilja ha en sådan samt med minnesfunktion för ex urklipp, så dessa stannar i musen och förs över mellan datorer.

Det här är nog i det närmaste omöjligt att göra med en "mus". Möss har absolut ingen aning om vad du klickar på, och vad din interaktion egentligen betyder. Det finns som nämnts, fristående mjukvaror som gör det här åt dig dock.

Skrivet av yroll:

Den har väl bara en dongel, dvs bara en dator i taget?

Jag vet inte hur den länkade uppför sig, men MX master har en knapp på undersidan där du väljer vilken av de tre programmerade anslutningarna som ska vara aktiv. Så det är bara en i taget, och man får bara en dongel på köpet med musen.

Jag ansluter mig till de som säger att det låter som en säkerhetsrisk att tillåta klipp / klistra mellan olika företags system över VPN. Behöver du överföra text, gör det manuellt. Skicka filer, eller kopiera dem till portabla media.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det låter lite småskumt att sitta på tre olika företags VPN och klippa klistra som du säger.. ?
Nu påstår jag inte att du pysslar med något skumt utan troligen (förhoppningsvis) gör du något legit och behöver hantera informationen. Men det finns nog många företag vars policy skulle vara problematisk.

Men jag kanske är lite säkerhetsparanoid.

Skrivet av mrqaffe:

Om du verkligen har tillstånd och behörighet att göra som du gör så finns det mjukvara som kan lösa det.
http://symless.com/synergy/
Men det låter väldigt underligt att man bemödar sig med vpn om man skulle tillåta att nån får dela data fritt mellan företag.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det här finns. MX Master går att programmera till 3 olika donglar, Blåtand, eller Logitechs "unified" system.

Det här är nog i det närmaste omöjligt att göra med en "mus". Möss har absolut ingen aning om vad du klickar på, och vad din interaktion egentligen betyder. Det finns som nämnts, fristående mjukvaror som gör det här åt dig dock.

Jag vet inte hur den länkade uppför sig, men MX master har en knapp på undersidan där du väljer vilken av de tre programmerade anslutningarna som ska vara aktiv. Så det är bara en i taget, och man får bara en dongel på köpet med musen.

Jag ansluter mig till de som säger att det låter som en säkerhetsrisk att tillåta klipp / klistra mellan olika företags system över VPN. Behöver du överföra text, gör det manuellt. Skicka filer, eller kopiera dem till portabla media.
B!

Det jag tänkt mig är ju helt enkelt en mus med lagringsmedia, är ju ansluten i USB så borde ju inte vara något problem. Anledningen är att jag ska slippa överföra saker från 3 olika datorer manuellt hela tiden, samt att datorerna inte ska innebära säkerhetsrisker för företagen i sig. Stora företag har ännu inte förstått att alla krypteringar och lösenordsskydd som måste ändras varje månad etc i sig är den största säkerhetsrisken..
Vet ingen som har såna system som inte har skrivit upp alla lösenord på sin skärm och i olika dokument i datorn..

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Det jag tänkt mig är ju helt enkelt en mus med lagringsmedia, är ju ansluten i USB så borde ju inte vara något problem.

Fast nu pratar du om något annat. Kopiera texturrklipp är en ren mjukvarufunktion, som helt enkelt inte hanteras av musen. Lagra saker "I" musen, borde vara fullt möjligt. Det finns så vitt jag vet ingen som säljer en färdig lösning, men allt man behöver göra är köpa en "större" sladdmus, en "mindre" USB hub, och ett litet USB-minne. Stoppa hubben i musen, och minnet i hubben. Använd musens originalkabel för att ansluta till hubben, och anslut musen till en av dataportarna på hubben.

Personligen hade jag nog föredragit ett löst USB minne. Lättare att byta, mindre jobb, och, om någon frågar, lättare att förklara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu pratar du om något annat. Kopiera texturrklipp är en ren mjukvarufunktion, som helt enkelt inte hanteras av musen. Lagra saker "I" musen, borde vara fullt möjligt. Det finns så vitt jag vet ingen som säljer en färdig lösning, men allt man behöver göra är köpa en "större" sladdmus, en "mindre" USB hub, och ett litet USB-minne. Stoppa hubben i musen, och minnet i hubben. Använd musens originalkabel för att ansluta till hubben, och anslut musen till en av dataportarna på hubben.

Personligen hade jag nog föredragit ett löst USB minne. Lättare att byta, mindre jobb, och, om någon frågar, lättare att förklara.
B!

grejen är att jag kopierar små urklipp av text och länkar kanske 1000ggr/dag mellan 3 datorer. rätt drygt att behöva flytta ett usbminne mellan alla datorerna samt att behöva ha 3 möss på skrivbordet. Inte helt lätt att förstå kanske. jag jobbar inte med något säkerhetsklassat alls men företagen har ju samma säkerhet på allt sitt material då man kan använda datorerna för att komma åt klassade dokument.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yroll:

grejen är att jag kopierar små urklipp av text och länkar kanske 1000ggr/dag mellan 3 datorer. rätt drygt att behöva flytta ett usbminne mellan alla datorerna samt att behöva ha 3 möss på skrivbordet. Inte helt lätt att förstå kanske. jag jobbar inte med något säkerhetsklassat alls men företagen har ju samma säkerhet på allt sitt material då man kan använda datorerna för att komma åt klassade dokument.

Synergy borde väl lösa det om du har behörigheten att använda det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Hej!

Jag har letat som sjutton men inte hittat någon mus där man kan använda ex flera usb donglar för olika datorer, så slipper man byta mus mellan datorerna.
Jag skulle vilja ha en sådan samt med minnesfunktion för ex urklipp, så dessa stannar i musen och förs över mellan datorer.

Vad tror ni går det att göra?
Borde inte vara så svårt...

Alltså... Är det för att du bara vill ha en mus vart du än är? Tänk om du glömmer musen. Vad gör du då? Märklig ide. När det gäller urklipp osv så kan man ju ha ett dokument i molnet som man klistrar in i. Så hör jag i alla fall.

Kan du förklara när det skulle vara praktiskt att ha en mus istället för usb sticka eller google drive/liknande för att föra över info mellan datorer?

När man har en laptop/dator på samma skrivbord kanske?

Jag vill gärna förstå din tankegång. Nyfiken.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

eller använda typ Google Docs som uppdateras i realtid så om du kopierar in ngt där på dator 1 så kommer det även upp på dator 2 och 3. Eller köra Dropbox på alla datorerna med en textfil på där du klistrar in urklippet och sparar och sedan klipper ut det på den andra datorn.

Under högskola tiden arbetade vi i Google Docs (tror det hette så, iallafall ngt med google) där vi var typ 10pers som arbetade med ett arbete samtidigt och det uppdaterades i realtid och vi såg varandra skriva i sitt "stycke". Väldigt smidigt istället för att kopiera in 9 st stycken in i ett eget arbete så man får alla 10 styckena i samma doc som ska lämnas in.

Angående möss så kör ju Logitech med Unifiy tekniken där du kan ha typ mus, mus, tangentbord på samma sändare. Så en sådan i alla datorerna så kan du styra dem med samma mus.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Det finns ett program som sköter detta helt perfekt över ditt nätverk.

Du hittar det här: http://symless.com/synergy/

Jag har suttit och lekt med det ett tag nu och kan bara säga: Vilket djävla bra program! Inser nu att jag velat ha det i evigheter utan att veta om det. Tack för tipset. Du har antagligen sparat tio minuter per dag för resten av mitt liv.

Permalänk
Medlem

@yroll: 1000ggr/dag mellan 3 datorer
En lätt överdrift va? Det innebär ju typ en gång i minuten. Hur klarar du det mentalt? Måste väl bli fel ibland, ingen som bryr sig? Kan inte låta bli att undra vad det är för företag som tycker sig ha råd att ha en snubbe anställd på heltid bara för att kopiera länkar och texturklipp mellan datorer. Om det är webbintranät t ex, varför gör de (företagen alltså) inte bara om sidorna till databasdrivna så att de hämtar texter och länkar från en gemensam databas?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon179444:

Jag har suttit och lekt med det ett tag nu och kan bara säga: Vilket djävla bra program! Inser nu att jag velat ha det i evigheter utan att veta om det. Tack för tipset. Du har antagligen sparat tio minuter per dag för resten av mitt liv.

Kul att det hjälpte dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Synergy borde väl lösa det om du har behörigheten att använda det.

Datorerna har som sagt olika VPN så det funkar nog inte.

Skrivet av serverfel:

Alltså... Är det för att du bara vill ha en mus vart du än är? Tänk om du glömmer musen. Vad gör du då? Märklig ide. När det gäller urklipp osv så kan man ju ha ett dokument i molnet som man klistrar in i. Så hör jag i alla fall.

Kan du förklara när det skulle vara praktiskt att ha en mus istället för usb sticka eller google drive/liknande för att föra över info mellan datorer?

När man har en laptop/dator på samma skrivbord kanske?

Jag vill gärna förstå din tankegång. Nyfiken.

Saken är det att jag har 3 datorer vid samma skrivbord varje dag, en av de kan hända att jag tar med hem ibland eller ut på jobb.
Docs är besvärligare än att bara skriva för hand, vilket är anledningen till att 3 klick med musen skulle vara bättre. Det handlar alltså om textrader på 1-20 bokstäver som ska kopieras mellan olika filer och program. Tänk exvis att flytta OCR nummer, men jag måste göra klart på bägge ställen innan jag kan flytta nästa nummer så jag kan inte hämta bägge numren direkt.

Skrivet av oxxyyd:

@yroll: 1000ggr/dag mellan 3 datorer
En lätt överdrift va? Det innebär ju typ en gång i minuten. Hur klarar du det mentalt? Måste väl bli fel ibland, ingen som bryr sig? Kan inte låta bli att undra vad det är för företag som tycker sig ha råd att ha en snubbe anställd på heltid bara för att kopiera länkar och texturklipp mellan datorer. Om det är webbintranät t ex, varför gör de (företagen alltså) inte bara om sidorna till databasdrivna så att de hämtar texter och länkar från en gemensam databas?

Hade jag haft en sådan mus hade jag kunnat gjort det en gång i minuten (aktiv arbetstid), nu tar det ju typ en minut för varje del som ska flyttas. Företagen har egentligen inget med varandra att göra mer än att de är beställare samt uförare, sedan är sverige en sån liten del att vi inte har något att säga till om vilket gör mig som person ännu mindre auktoritär att begära sådant.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem

Synergy borde fungera över vpn om det verkligen är rätt installerat och alla behörigheter är ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Synergy borde fungera över vpn om det verkligen är rätt installerat och alla behörigheter är ok.

Jag har inte behörigheter att göra det.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.