Skrivet av simon15:
Acer är ju också lite snikiga som i princip avskriver sig allt ansvar genom att hävda att de enligt policy aldrig betalar ut till slutkund och sedan bara ger pengarna till Datorfixarna.
Nja, det är inte varken policy, eller snikighet. Acer har ingen kundkanal. De har helt enkelt inte administrativ personal för att hantera ett ärende direkt med kund. De har även erbjudigt sig att se till så att TS får en ny skärm för de 8500:- som TS faktiskt fått tillbaka. Ett erbjudande jag hade tagit om jag var TS. Jag hade levt med den skärmen till ersättaren kommer och sen bett att få bytt ut den befintliga med konstruktionsfelet, mot den nya modellen utan.
Skrivet av Bozzeta:
Det finns naturligtvis ingen vettig förklaring varför Acer inte kan betala ut pengarna (utan använder Klarna som svepskäl).
Så vitt jag vet har Acer inte kommenterat Klarna överhuvudtaget, och har från sin sida gjort allt man rimligtvis kan begära för att TS ska få rätt på sin situation. Datorfixarnas beteende är jag inte helt nöjd med, då jag anser att de handlat felaktigt när de krediterat Klarna för en skärm varken de, eller deras kund har några rättigheter till. Det här är ett garantiärende, där tredjepart äger alla rättigheter till skärmen, och inte ett reklamationsärende där ursprungskunden är den enda med några rättigheter. Att de valde att erbjuda pengar tillbaka är deras val, i ett försök att göra TS nöjd med sin garantihantering, vilket för all del var bra, men att inte betala ut överenskommen summa till TS, är helt enkelt bara tokigt...
Skrivet av Sensuella Sven:
Problemen är väl egentligen flera.Datorfixarna har hanterat ärendet som om ursprungskunden utnyttjat sin reklamationsrätt. (Det är åtminstone den enda möjliga händelseutveckling jag får till att vara rimlig. Allt annat är ren stöld.) Om den ursprungliga köparen reklamerar varan, och butiken gör ett återköp, så krediterar man Klarna hela summan. Klarna betalar då tillbaka det som är betalt av den ursprungliga skulden till den ursprungliga köparen, och resten av krediteringen nollställer skulden. Vilket är 100% rätt, om ursprungsköparen hade reklamerat skärmen. Problemet här är att skärmen är såld till tredje part. Tredje part har inga som helst reklamationsrättigheter. Däremot har Acer en frikostlig garanti som (enligt Acer) följer med produkten, till de nya ägaren. Tack vara den garantin så har TS rätt till reparation, omleverans, och andra eventuella alternativ man kan tänkas erbjuda TS. I det här fallet har man provat reparationer, och om jag inte minns fel, omleverans. Felet är i grund och botten en konstruktionsdetalj, och "går" inte lösa, varpå Acer valde att erbjuda TS att kreditera varan. I det här läget är det enbart TS som är ägare, och mottagare av krediteringen. Datorfixarna kan mycket väl hävda att skärmens försäljningspris har minskat sedan inköpstillfället, och därför bara kreditera dagens försäljningspris, men kan även diskutera åldersavdrag för att varan som returneras är begagnad. (vilket den inte bör vara om jag minns rätt, som sagt, omleverans) Men alla argument leder fram till samma sak, man diskuterar med TS om en utbetalning av ett visst belopp. När man kommer överens om att det ska ske, (Fram tills en överenskommelse nås har TS fortfarande möjligheten att välja andra erbjudna lösningar, exempelvis ytterligare en omleverans av en skärm, osv) så är det denna specifika summa som ska betalas ut, till TS. Att i det här läget betala ut en delsumma till TS, och sen skicka resten som en kreditering till Klarna, för att lösa en skuld, som inte TS har, är helt enkelt felaktig hantering.
Är det någon här som tror att TS hade sagt "ja, jag väljer att få skärmen krediterad, och får utbetalt 8500:-" i stället för omleverans, antingen av en identisk skärm, eller en "likvärdig" ?
Datorfixarna har säkert haft för avsikt att göra rätt, och eftersom situationen är ovanlig, har det blivit fel. Men fel har det blivit lik förbannat, och har man ingått ett avtal, ska man även slutföra det.
B!