RMA Acer produkt som inte var köpt av mig ursprungligen, datorfixarna.com går i vinst med hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Dom har löst det redan, TS har fått det han har betalat för skärmen.

skulle det ha gått "rätt" till hade han inte fått en krona av datorfixarna.

Med andra ord hade TS fått klaga här om att personen han köpte skärmen inte gett några pengar åt han, istället var Datorfixarna snälla och gav beloppet han betalade för skärmen utan att behöva förlita sig på om att få något från personen som köpte skärmen.

TS har fortfarande möjlighet att få resten av beloppet av den han köpte skärmen av

Summan har ingen roll, det är inte det viktiga här, Acer betalar ut allt dvs hela beloppet och fifflarna dvs mellanhanden DF betalar ut del av det, @acer litar på att deras kund i detta fall @datafixarna.com skall göra rätt för sig och betala ut hela summan till ägaren och ägaren i detta fall är enl @acer den som har orginalkvittot dvs ts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torchia:

Summan har ingen roll, det är inte det viktiga här, Acer betalar ut allt dvs hela beloppet och fifflarna dvs mellanhanden DF betalar ut del av det, @acer litar på att deras kund i detta fall @datafixarna.com skall göra rätt för sig och betala ut hela summan till ägaren och ägaren i detta fall är enl @acer den som har orginalkvittot dvs ts.

Du får läsa från början!
Datorbutiken hade inte behövt att betala nått till TS , dom betala ut vad han hade köpt den för " + till DF för det "
Sen skriver du att Acer litar på att deras kund DF ska göra rätt. Har du läst mer om dom 3 sista inläggen? Acer och Datafixarna är överens , likaså klarna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torchia:

Summan har ingen roll, det är inte det viktiga här, Acer betalar ut allt dvs hela beloppet och fifflarna dvs mellanhanden DF betalar ut del av det, @acer litar på att deras kund i detta fall @datafixarna.com skall göra rätt för sig och betala ut hela summan till ägaren och ägaren i detta fall är enl @acer den som har orginalkvittot dvs ts.

#16310942

Acer tycker DF hade en rimlig lösning

Datorfixarna har betalat ut allt, och om det hade gått 100% rätt till skulle Aqua få 0kr av Datorfixarna, nu fick han 8500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torchia:

@IMPANI: du verkar inte förstå vad det handlar om så önskar dig en trevlig helg istället 😀

Enkel utväg att skylla på någon annan inte förstår. Hade också kunnat ta denna utväg. Men jag föredrar att diskutera för att komma vidare. Kan ju hända jag inte alls förstår vad det handlar om. Eller att du inte alls förstår vad det handlar om. Hjälper ju då ingen att bara smita iväg för det blir för "jobbigt". Klassiker att skylla på motparten och ta enkla utvägen. Men kanske är bättre vi har ett samhälle där man ska skita i personer som inte förstår istället för att hjälpa dom att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

#16310942

Acer tycker DF hade en rimlig lösning

Datorfixarna har betalat ut allt, och om det hade gått 100% rätt till skulle Aqua få 0kr av Datorfixarna, nu fick han 8500

Om det gäller pengar, så visst. Men skärm eller tillgodo så hade Aqua fått 100%.

Permalänk
Medlem

Har Datorfixarna någon skyldighet till ägaren och kvittoinnehavaren (eller endast ursprungskund) i detta ärende?
Om de endast har till ursprungskund skall ju TS vara glad att han ens fick ett enda öre, och om de har skyldighet till kvittoinnehavaren borde TS få sina restrerande 2665 kr.
Acer är ju också lite snikiga som i princip avskriver sig allt ansvar genom att hävda att de enligt policy aldrig betalar ut till slutkund och sedan bara ger pengarna till Datorfixarna.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av volfi2:

@Bozzeta: Spelar ingen roll. Då acer sagt att skärmen är trasig så är det bara om nu vill TS vill ta kontakt med sitt försäkringsbolag för eventuellt lösa det den vägen.

Det känns ju lite skumt att försäkringsbolaget ska ersatta mig för en full skärm? Dessutom med ett kvitto det inte ens står mitt namn på har svårt att se att de skulle gå med på det

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Om Acer väljer att ingå avtal med TS. Varför ska dom blanda in DF? DF har inte valt att ingå avtal med TS. Det är ju enkelt gjort från Acer att kreditera det och hänvisa till sin policy om att dom ej betalar ut direkt till kund. Dom väljer ju en lösning som innebär att man skjuter ifrån sig problemet och hoppas andra ska lösa det. Som i detta fall då det går från acer > distributör > ÅF så får ÅF skit. Fast ÅF har inget avtal med TS.

Hade allt gå by the book så är det ju klarna som fått alla pengar och TS hade fått vända sig till ursprungskund. Detta är alltså en lösning du tycker är bättre istället för garantera TS sina 8500:-. För by the book så går ju då inga pengar till TS eller ursprungskunden bankkonto. Alla pengar går till Klarna som drar av det från sin kunds skuld. Sen kan TS hoppas ursprungskund har pengar för betala TS.

Grattis till att du upptäckt 10.000 kronorsfrågan!
Det finns naturligtvis ingen vettig förklaring varför Acer inte kan betala ut pengarna (utan använder Klarna som svepskäl).
Ditt "by the book" existerar inte eftersom vi har ägnat 10 sidor åt att konstatera att Klarna omöjligen kan vara ägare av skärmen. När ursprungskunden och TS ingått avtal enligt köplagen är TS ägare. Det finns inget krav på återtagandeförbehåll och därför kan inte pengarna användas till att betala av skulden. Du resonerar ungefär som om rörde sig om stöldgods.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd delvis modererad ***

Jag har raderat en del inlägg som stred mot främst § 1.5 och 1.6. I övrigt har några inlägg lämnats kvar som egentligen borde raderas, då tillfredsställande svar på dessa gets. Att registrera sig som medlem på Sweclockers ger en inte rätt att få häva ur sig anklagelser och grundlösa antaganden i forumet.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd

Tycker synd om Acer och Datorfixarna som försöker hjälpa till men bara får oförtjänt skitsnack tillbaka.

Vill du ha hela summan så är det ju bara att återbetala dina 8500:- och sedan låta Klarna kreditera ursprungskunden hela summan. Din säljare får sedan skicka pengarna till dig och allt löser sig.

Vad är problemet liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Acer är ju också lite snikiga som i princip avskriver sig allt ansvar genom att hävda att de enligt policy aldrig betalar ut till slutkund och sedan bara ger pengarna till Datorfixarna.

Nja, det är inte varken policy, eller snikighet. Acer har ingen kundkanal. De har helt enkelt inte administrativ personal för att hantera ett ärende direkt med kund. De har även erbjudigt sig att se till så att TS får en ny skärm för de 8500:- som TS faktiskt fått tillbaka. Ett erbjudande jag hade tagit om jag var TS. Jag hade levt med den skärmen till ersättaren kommer och sen bett att få bytt ut den befintliga med konstruktionsfelet, mot den nya modellen utan.

Skrivet av Bozzeta:

Det finns naturligtvis ingen vettig förklaring varför Acer inte kan betala ut pengarna (utan använder Klarna som svepskäl).

Så vitt jag vet har Acer inte kommenterat Klarna överhuvudtaget, och har från sin sida gjort allt man rimligtvis kan begära för att TS ska få rätt på sin situation. Datorfixarnas beteende är jag inte helt nöjd med, då jag anser att de handlat felaktigt när de krediterat Klarna för en skärm varken de, eller deras kund har några rättigheter till. Det här är ett garantiärende, där tredjepart äger alla rättigheter till skärmen, och inte ett reklamationsärende där ursprungskunden är den enda med några rättigheter. Att de valde att erbjuda pengar tillbaka är deras val, i ett försök att göra TS nöjd med sin garantihantering, vilket för all del var bra, men att inte betala ut överenskommen summa till TS, är helt enkelt bara tokigt...

Skrivet av Sensuella Sven:

Vad är problemet liksom?

Problemen är väl egentligen flera.Datorfixarna har hanterat ärendet som om ursprungskunden utnyttjat sin reklamationsrätt. (Det är åtminstone den enda möjliga händelseutveckling jag får till att vara rimlig. Allt annat är ren stöld.) Om den ursprungliga köparen reklamerar varan, och butiken gör ett återköp, så krediterar man Klarna hela summan. Klarna betalar då tillbaka det som är betalt av den ursprungliga skulden till den ursprungliga köparen, och resten av krediteringen nollställer skulden. Vilket är 100% rätt, om ursprungsköparen hade reklamerat skärmen. Problemet här är att skärmen är såld till tredje part. Tredje part har inga som helst reklamationsrättigheter. Däremot har Acer en frikostlig garanti som (enligt Acer) följer med produkten, till de nya ägaren. Tack vara den garantin så har TS rätt till reparation, omleverans, och andra eventuella alternativ man kan tänkas erbjuda TS. I det här fallet har man provat reparationer, och om jag inte minns fel, omleverans. Felet är i grund och botten en konstruktionsdetalj, och "går" inte lösa, varpå Acer valde att erbjuda TS att kreditera varan. I det här läget är det enbart TS som är ägare, och mottagare av krediteringen. Datorfixarna kan mycket väl hävda att skärmens försäljningspris har minskat sedan inköpstillfället, och därför bara kreditera dagens försäljningspris, men kan även diskutera åldersavdrag för att varan som returneras är begagnad. (vilket den inte bör vara om jag minns rätt, som sagt, omleverans) Men alla argument leder fram till samma sak, man diskuterar med TS om en utbetalning av ett visst belopp. När man kommer överens om att det ska ske, (Fram tills en överenskommelse nås har TS fortfarande möjligheten att välja andra erbjudna lösningar, exempelvis ytterligare en omleverans av en skärm, osv) så är det denna specifika summa som ska betalas ut, till TS. Att i det här läget betala ut en delsumma till TS, och sen skicka resten som en kreditering till Klarna, för att lösa en skuld, som inte TS har, är helt enkelt felaktig hantering.
Är det någon här som tror att TS hade sagt "ja, jag väljer att få skärmen krediterad, och får utbetalt 8500:-" i stället för omleverans, antingen av en identisk skärm, eller en "likvärdig" ?

Datorfixarna har säkert haft för avsikt att göra rätt, och eftersom situationen är ovanlig, har det blivit fel. Men fel har det blivit lik förbannat, och har man ingått ett avtal, ska man även slutföra det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Inget är säkert. Då får väl motparten bevisa att personen som företaget anställt begått ett brott eller kasta denna under bussen. Ditt avstick är så långsökt att jag har svårt att tro att det är värt att gå vidare på.

Det finns bara en sak som är säker i denna historia, hur man än vrider och vänder på saken, och det är att urspungliga köparen eller Klarna aldrig skulle krediterats om TS är ägare till skärmen.

Mina egna erfarenheter när jag får tillbaka pengar för en en vara eller tjänst som reklamerats så har jag alltid fått ut pengarna på samma sätt som jag betalat dom. Har jag betalat med kort har pengarna satts in på kontot kopplat till kortet, har jag betalat med faktura så har fakturautställaren krediterat mig. Varför man gör på detta sättet vet jag inte, men det lär kunna vara en anledning till att klarna blandats in. Skulle faktiskt vara intressant att veta vilka mekaniker som styr vilken väg pengarna går, vad är praxis, vad är avtal osv.

Skrivet av Torchia:

Tips till dig läs om tråden och läs rätt så ser du att ts behöver inte vara kund någonstans han har köpt en vara i 2hand och innehar orginalkvittot så han har rätten på sin sida vad du en säger eller tycker om det...

Den enda som gått by the book och har goodwill mot alla parter i detta är Acer som gjort vad de skall göra som företag skall de gå hela vägen by the book så säger de upp avtalet med DF, det är datafixarna.com som är opålitliga och fifflare mot både sin leverantör och till sina kunder

Det fetstilade är för generaliserande för att vara korrekt. Originalkvittot i detta fallet innebär att acer åtar sig att laga eller byta ut skärmen, inget annat. Det är acers egna garantiåtaganden som styr detta. När det gäller mot säljaren så har man som andrahandskund inga som helst rättigheter, det är endast ursprungsägaren som skyddas av konsumentköplagen och eventuella butiksgaranter, såvida inte något annat står i garantivillkoren. Vilket det väldigt sälla gör.

Skrivet av Torchia:

Summan har ingen roll, det är inte det viktiga här, Acer betalar ut allt dvs hela beloppet och fifflarna dvs mellanhanden DF betalar ut del av det, @acer litar på att deras kund i detta fall @datafixarna.com skall göra rätt för sig och betala ut hela summan till ägaren och ägaren i detta fall är enl @acer den som har orginalkvittot dvs ts.

Har du läst tråden? Acer har inte betalat några pengar till någon, de har gett datorfixarna en kredit motsvarande den summa som datorfixarna betalade för skärmen när de köpte den från acer. Detta är i sig troligen en betydlig lägre summa än vad sedan slutkunden betalar till datorfixarna, vilket också lär vara en av anledningarna till att acer att de inte betalar direkt till slutkund. Sedan har jag svårt att förstå på vilket sätt som datorfixarna myglat? Det har betalat ut motsvarande summa som de krediterades av acer plus det påslag de hade när de sedan sålde skärmen till slutkund. På vilket sätt är det mygel när de utöver att rent ekonomiskt går +/- 0 och även lägger ner en hel del arbetstid för att administrera det hela åt acer och trådskaparen, som de som sagt inte har någon som helst relation till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skulle faktiskt vara intressant att veta vilka mekaniker som styr vilken väg pengarna går, vad är praxis, vad är avtal osv.

Det är delvis reglerat i lag. Det finns krav på spårbarhet, för att man inte ska kunna tvätta pengar den här vägen. För verksamhetern är det betydligt enklare att helt enkelt kräva att "få" betala in pengarna på samma ställe som de kom ifrån. Som synes här i tråden går det dock utmärkt att göra en utbetalning till någon som inte ens är kund i verksamheten, det ska bara dokumenteras hur, och varför.

Skrivet av Frispel:

Originalkvittot i detta fallet innebär att acer åtar sig att laga eller byta ut skärmen, inget annat. Det är acers egna garantiåtaganden som styr detta.

Fast Acer har odiskutabelt rätten att erbjuda sin garantikund att varan krediteras. Det är inte ett krav man kan ställa, men de får erbjuda det, och gjorde i det här ärendet.

Skrivet av Frispel:

Det har betalat ut motsvarande summa som de krediterades av acer plus det påslag de hade när de sedan sålde skärmen till slutkund.

Det är lite otydligt i tråden, men enligt uppgift från Datorfixarna har de mycket riktigt betalat ut hela summan. Dock inte till den parten de kom överens om att betala ut den till, vilket ju gör det lite märkligt. Ville de inte betala ut hela köpesuman till TS, skulle de ha gjort en annan överenskommelse från början, och inte komma överens om en sak från början, och sen göra något helt annat. Och oavsett vilken överenskommelse man än gör med TS, om vilket belopp som ska komma TS till handa, så har man absolut ingen anledning att skicka mellanskillnaden till Klarna. Det här är inte en reklamation av ursprungskund (hade det varit skulle hela köpesumman krediterats till Klarna) utan ett garantiärende, där tredje part (TS) ensam har rätt till all ersättning för skärmen.

Skrivet av Frispel:

På vilket sätt är det mygel när de utöver att rent ekonomiskt går +/- 0 och även lägger ner en hel del arbetstid för att administrera det hela åt acer och trådskaparen, som de som sagt inte har någon som helst relation till?

Att anklaga dem för mygel känns som att gå väl långt. Däremot har de handlat fel, och borde stå för det.
Jag misstänker att om man varit lite snabb hade man styrt upp det med Klarna, så man fortfarande fått fullt betalt från dem, och med det, ursprungskunden. Vi har aldrig haft något problem med att skicka in rättelser på felaktiga fakturor, eller helt enkelt fakturera om ärenden helt och hållet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom TS ärende fått en lösning. Den övriga diskussionen går i rundgång och tillför därför inget nytt.

/KimTjik