RMA Acer produkt som inte var köpt av mig ursprungligen, datorfixarna.com går i vinst med hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1.4 Om Du framställer ett anspråk baserat på denna Begränsade Produktgaranti, kommer Acer, enligt eget val, att
antingen reparera eller byta ut defekta System.

http://static.acer.com/up/Resource/Acer/Docs/StandardWarranty...

Acer verkar vara mer generösa då, eftersom att de har gått med på att kreditera skärmen istället för att byta ut den mot en ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av twk:

Acer verkar vara mer generösa då, eftersom att de har gått med på att kreditera skärmen istället för att byta ut den mot en ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är en goodwillaffär och det är det som gör det extra komplicerat, TS har inget stöd alls i garantivillkoren eller av reklamationsrätten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

2. Då pengarna verkar krediteras Klarna för att betala av blanco?-lånet som tagits så är det väl inte felaktigt att pengarna går dit. Ursprungskunden ska alltså betala ut pengar till dig som du rent faktiskt inte har någon som helst rätt till?

Han har mer rätt till dem än vad ursprungskunden har. Det är ersättning för en skärm. En skärm TS ägde vid tillfället då återköpet görs. Inte ens om ursprungskunden hade köpt skärmen med ett lån där skärmen står som säkerhet, har Datorfixarna någon rättighet att styra om delar av pengaflödet för att lösa skulden. De kan möjligen informera Klarna om att produkten har bytt ägare, och Klarna kan sen kräva av sin kredittagare, att denna löser lånet. Med ett Blanco-lån, är ägarförhållandet för skärmen inte överhuvudtaget relevant för Klarnas del, de bryr sig inte överhuvudtaget. Kredittagaren har en skuld som ska regleras via månadsinbetalningar på deras plusgiro-konto, och kredittagaren kan lösa lånet i förtid, eller inte, precis hur denna själv vill.

Skrivet av Henrik21:

3. Du får alltså en ersättningsprodukt, vilket är vad Acer erbjöd från första början innan du började stöka om krediteringar?

Fast det är en lösning han inte är speciellt sugen på. Erbjudandet står kvar, visst, men han är lika sugen på det nu, som han var då. Så Acer erbjöd ett annat alternativ.

Skrivet av Henrik21:

Som Acer så vackert presenterat det tidigare så är det här ju åtaganden som går utöver allt vad konsumentlagstiftning heter.

Ja, det faller under garanti. Garanti är frivillig, i den bemärkelse att man behöver inte erbjuda någon. När man däremot har satt den på pränt är man skyldig att följa avtalet. I det här fallet anger Acer att garantin medföljer produkten, vilket gör dem skyldiga att lösa problemet. Jag tycker fortfarande att den, för alla, smidigaste lösningen hade varit en skärm, men det är faktiskt helt upp till TS och Acer att komma överens om, och de har än så länge arbetat med en annan lösning.

Skrivet av mrqaffe:

Ja det är en goodwillaffär och det är det som gör det extra komplicerat, TS har inget stöd alls i garantivillkoren eller av reklamationsrätten.

Nja, Acer säger om jag inte misstolkat dem, att garantin medföljer produkten. Det är goodwill att ha den policyn, men det gör samtidigt att garantin är tvingande i det här fallet. Man kan ju undra hur Webhallen hanterar sina ärenden eftersom de klart och tydligt skriver att reklamationsrätten medföljer produkten till tredje part. Eftersom det är en förbättring av villkoren, är det bindande, om det någonsin kommer till en dispyt som den här...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, det faller under garanti. Garanti är frivillig, i den bemärkelse att man behöver inte erbjuda någon. När man däremot har satt den på pränt är man skyldig att följa avtalet. I det här fallet anger Acer att garantin medföljer produkten, vilket gör dem skyldiga att lösa problemet
Nja, Acer säger om jag inte misstolkat dem, att garantin medföljer produkten. Det är goodwill att ha den policyn, men det gör samtidigt att garantin är tvingande i det här fallet. Man kan ju undra hur Webhallen hanterar sina ärenden eftersom de klart och tydligt skriver att reklamationsrätten medföljer produkten till tredje part. Eftersom det är en förbättring av villkoren, är det bindande, om det någonsin kommer till en dispyt som den här...
B!

Acer är inte alls tvingade att lösa problemet, de är bara tvungna att följa garantivillkoren vilket inte alls är samma sak.
Läs garantivillkoret jag länkade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Acer är inte alls tvingade att lösa problemet, de är bara tvungna att följa garantivillkoren vilket inte alls är samma sak.
Läs garantivillkoret jag länkade.

Det står i klartext i ditt citat. De är tvungna att lösa problemet. Att de väljer att använda en åtgärd som inte är specificerad i avtalet är deras val, och står dem fritt. Visst kunde de kräva att få lösa det via omleverans, eller reparation, men lösa det ska de, och de har gjort allt de rimligen kan för att så ska ske. (Och, mer därtill)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

Självklart lider inte alla våra skärmar av scanlines... Den här skärmen i ärendet hade ett fel och vi har gjort det vi kan för att Aqua skall bli nöjd - alla produkter kan gå sönder, så är det bara.

Det säger du?
Då får du gärna förklara detta inlägg från eran officiella hemsida

All,

In regards to the scanline issue, I have been provided with an update. Scanlines are an effect caused by rapidly changing refresh rate. Variations in the refresh rate create an increased holding time that results in the accumulation of an electrical charge. When this charge is released, it causes small variations in the frame that result in faint horizontal lines.

We certainly appreciate everyone’s patience and the feedback that has been provided by many of you. Unfortunately, this is a side effect for cutting edge technology and while there is not a fix to be applied, we will continue to make efforts to minimize and eliminate these types of limitations in future releases.

Thanks,
Cory

Källa: http://community.acer.com/t5/Predator-Monitors/MULTIPLE-Probl...

Har själv Asus motsvarighet till eran X34 så är rätt så insatt i ärendet angående Scan Lines.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Ang. punkt 2 så har Acer klargjort att garantin följer produkten och då kan nyttjas av TS. Varför skulle TS då inte få pengarna av Acer? Ursprungsköparen är inte längre ägare av skärmen och omfattas inte av Acers garanti.

EDIT:Varför skriver du detta? Produkten har uppenbarligen problem. Acer har godkänt "garanti-reklamationen" på de grunder som TS har presenterat, varför ska du ifrågasätta Acers beslut om deras egen produkt?

Som Acer så vackert presenterat det tidigare så är det här ju åtaganden som går utöver allt vad konsumentlagstiftning heter.

Fast det står Acer fritt att välja omleverans eller annan åtgärd. Vilket är vad man erbjudit TS, något som TS valt att inte acceptera.

Skrivet av AquaRelliux:

1: Jag presenterar inte min privata mail på Sweclockers, möjligen skulle jag kunna presentera detta till en ansvarig person på Acer. Jag har inte heller som praxis att spela in alla telefonsamtal jag har, men kanske borde jag göra det?
2: Vi har delade åsikter här låt oss lämna det där, ursprungskunden får välja själv vad hen vill göra.
3: Acer har bara erbjudit mig en ersättnings produkt nu efter allt detta gör hänt, jag var under förtroendet att jag skulle bli krediterad för det jag blivit lovad av datorfixarna tidigare.

Vad vet du om stan lines själv äger du en sådan här monitor eller antar du bara från det du läst på forum? Mitt problem uppstod i 60Hz också med g-sync på det finns ingen garanti på ett skärmen fungerar felfritt i 100Hz då det är en överklockad frekvens och täcks därför inte av garantin. Min skärm skickades till Tyskland 3 ggr och konstaterades felaktig varje gång i 60Hz varpå den reparerad. Men den återkom i min ägo med samma fel varje gång därför kändes detta hopplöst. Jag tänker faktiskt fastslå att detta är ett tillverkningsfel då alla skärmar jag haft har haft detta fel, så otrolig otur har man bara inte.

Citat ur mail är väl knappast allt för invasivt?

En ÅF kan ju inte lova saker som inte har stöd, särskilt inte när du rent faktiskt inte har något som helst kundförhållande med ÅF.

Så, du har fått tillbaka en produkt som Acer reparerat, vilket efteråt leder till att de erbjuder omleverans som du inte accepterar? Tillverkningsfel kan vi diskutera, men det leder ingenstans. Självklart så kan man ha sådan otur, men det är inte särskilt sannolikt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Han har mer rätt till dem än vad ursprungskunden har. Det är ersättning för en skärm. En skärm TS ägde vid tillfället då återköpet görs. Inte ens om ursprungskunden hade köpt skärmen med ett lån där skärmen står som säkerhet, har Datorfixarna någon rättighet att styra om delar av pengaflödet för att lösa skulden. De kan möjligen informera Klarna om att produkten har bytt ägare, och Klarna kan sen kräva av sin kredittagare, att denna löser lånet. Med ett Blanco-lån, är ägarförhållandet för skärmen inte överhuvudtaget relevant för Klarnas del, de bryr sig inte överhuvudtaget. Kredittagaren har en skuld som ska regleras via månadsinbetalningar på deras plusgiro-konto, och kredittagaren kan lösa lånet i förtid, eller inte, precis hur denna själv vill.

Fast det är en lösning han inte är speciellt sugen på. Erbjudandet står kvar, visst, men han är lika sugen på det nu, som han var då. Så Acer erbjöd ett annat alternativ.

Ja, det faller under garanti. Garanti är frivillig, i den bemärkelse att man behöver inte erbjuda någon. När man däremot har satt den på pränt är man skyldig att följa avtalet. I det här fallet anger Acer att garantin medföljer produkten, vilket gör dem skyldiga att lösa problemet. Jag tycker fortfarande att den, för alla, smidigaste lösningen hade varit en skärm, men det är faktiskt helt upp till TS och Acer att komma överens om, och de har än så länge arbetat med en annan lösning.

Nja, Acer säger om jag inte misstolkat dem, att garantin medföljer produkten. Det är goodwill att ha den policyn, men det gör samtidigt att garantin är tvingande i det här fallet. Man kan ju undra hur Webhallen hanterar sina ärenden eftersom de klart och tydligt skriver att reklamationsrätten medföljer produkten till tredje part. Eftersom det är en förbättring av villkoren, är det bindande, om det någonsin kommer till en dispyt som den här...
B!

"rätt" är ju otroligt subjektivt, särskilt när TS erbjudits en ersättningsprodukt (vilket skulle hålla TS skadelös), precis på samma sätt som ersättningen som krediterats faktiskt gör. TS står ekonomiskt skadelös, däremot utan skärm. Men ny skärm är inte samma sak som det TS faktiskt köpte.

Acer har ju erbjudit en skärm, något TS valt att inte acceptera och därefter drar cirkusen igång. Av vilken anledning ska TS krediteras den peng som motsvarar produktens nyvärde? Den frågan har aldrig besvarats någonstans, särskilt inte av TS.

Fast det är ju intressant att Webhallen har en sådan policy när tillverkare inte har någon som helst skyldighet att beakta denna utfästelse.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Han har mer rätt till dem än vad ursprungskunden har. Det är ersättning för en skärm. En skärm TS ägde vid tillfället då återköpet görs. Inte ens om ursprungskunden hade köpt skärmen med ett lån där skärmen står som säkerhet, har Datorfixarna någon rättighet att styra om delar av pengaflödet för att lösa skulden. De kan möjligen informera Klarna om att produkten har bytt ägare, och Klarna kan sen kräva av sin kredittagare, att denna löser lånet. Med ett Blanco-lån, är ägarförhållandet för skärmen inte överhuvudtaget relevant för Klarnas del, de bryr sig inte överhuvudtaget. Kredittagaren har en skuld som ska regleras via månadsinbetalningar på deras plusgiro-konto, och kredittagaren kan lösa lånet i förtid, eller inte, precis hur denna själv vill.

"Mer rätt"? Hen har ingen rätt alls förutom Acers garanti och eventuell goodwill. En person som varit för snål att köpa en produkt till ordinarie pris (eller varför inte rea) men ändå fortsätter kräva precis allt som följer med om man handlar hos en återförsäljare, dvs konsumentköplagen och dess paragrafer.

Personligen tycker jag det faller en mörk skugga över trådskaparen och alla de som försvarar dennes beteende. Att kräva full kreditering som ny produkt, trots att hen betalat 8500kr, och helt saknar rättigheter sett till konsumentköplagen. Är det nya standarden, att kräva något man inte har rätt till, varken lagligt eller moraliskt, och försvara det med näbbar och klor? Acers garanti är verkligt generös och de erbjuder ny skärm, men ändå nekar man och får medhåll? Jisses.

Det har ingen som helst betydelse vem som får tillgång till överskjutande belopp över 8500kr, men trådskaparen har iaf ingen rätt alls till dessa, varken lagligt eller moraliskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Mer rätt"? Hen har ingen rätt alls förutom Acers garanti och eventuell goodwill. En person som varit för snål att köpa en produkt till ordinarie pris (eller varför inte rea) men ändå fortsätter kräva precis allt som följer med om man handlar hos en återförsäljare, dvs konsumentköplagen och dess paragrafer.

Personligen tycker jag det faller en mörk skugga över trådskaparen och alla de som försvarar dennes beteende. Att kräva full kreditering som ny produkt, trots att hen betalat 8500kr, och helt saknar rättigheter sett till konsumentköplagen. Är det nya standarden, att kräva något man inte har rätt till, varken lagligt eller moraliskt, och försvara det med näbbar och klor? Acers garanti är verkligt generös och de erbjuder ny skärm, men ändå nekar man och får medhåll? Jisses.

Det har ingen som helst betydelse vem som får tillgång till överskjutande belopp över 8500kr, men trådskaparen har iaf ingen rätt alls till dessa, varken lagligt eller moraliskt.

Exakt detta jag försökt säga i mina inlägg, man kan ju helt klart tycka olika i denna sits, men med tanke på omständigheterna har jag svårt att tro att någon annan skulle få en bättre deal i samma situation, TS borde vara nöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

"Mer rätt"? Hen har ingen rätt alls förutom Acers garanti och eventuell goodwill. En person som varit för snål att köpa en produkt till ordinarie pris (eller varför inte rea) men ändå fortsätter kräva precis allt som följer med om man handlar hos en återförsäljare, dvs konsumentköplagen och dess paragrafer.

Personligen tycker jag det faller en mörk skugga över trådskaparen och alla de som försvarar dennes beteende. Att kräva full kreditering som ny produkt, trots att hen betalat 8500kr, och helt saknar rättigheter sett till konsumentköplagen. Är det nya standarden, att kräva något man inte har rätt till, varken lagligt eller moraliskt, och försvara det med näbbar och klor? Acers garanti är verkligt generös och de erbjuder ny skärm, men ändå nekar man och får medhåll? Jisses.

Det har ingen som helst betydelse vem som får tillgång till överskjutande belopp över 8500kr, men trådskaparen har iaf ingen rätt alls till dessa, varken lagligt eller moraliskt.

Jag till hör nog "den mörka sidan". Även om KKL inte är applicerbar och Acer har faktiskt ändå krediterat hela köpet. Jag förstår inte varför @MultiMan och resten hänger upp sig på att man inte får gå med vinst. TS har ju faktiskt tagit en risk, köpt en vara för 8500 kr som i sin tur varit defekt. Gjort mödan att reklamera varan ett flertal ggr för att sedan få skärmen krediterat. Jag vet inte hur ni värdesätter eran tid. Men för min del så vill jag hellre spendera min fritid på något annat än att tjafsa med ett företag som defacto misslyckats att leverera en fungerande skärm, utan scanlines. Varför ska ursprungsköparen få något tillbaka överhuvudtaget, hen har ju inte lagt ned någon tid eller energi att reklamera köpet. Jag förstår inte vad som är skillnaden på att få en ersättningsskärm (gissar att den är ny) eller få full ersättning tillbaka. Är det den svenska avundsjukan som hägrar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Jag till hör nog "den mörka sidan". Även om KKL inte är applicerbar och Acer har faktiskt ändå krediterat hela köpet. Jag förstår inte varför @MultiMan och resten hänger upp sig på att man inte får gå med vinst. TS har ju faktiskt tagit en risk, köpt en vara för 8500 kr som i sin tur varit defekt. Gjort mödan att reklamera varan ett flertal ggr för att sedan få skärmen krediterat. Jag vet inte hur ni värdesätter eran tid. Men för min del så vill jag hellre spendera min fritid på något annat än att tjafsa med ett företag som defacto misslyckats att leverera en fungerande skärm, utan scanlines. Varför ska ursprungsköparen få något tillbaka överhuvudtaget, hen har ju inte lagt ned någon tid eller energi att reklamera köpet. Jag förstår inte vad som är skillnaden på att få en ersättningsskärm (gissar att den är ny) eller få full ersättning tillbaka. Är det den svenska avundsjukan som hägrar?

Än en gång, att ursprungsköparen minskar sin skuld är enbart en bieffekt av att Klarna minskar sin, och det är helt rimligt i detta ärende. Klarna har, iaf vad som framkommit hittills, en utestående skuld till urpsrungsköparen. Skärmen är alltså inte betald. Hur kan någon då anse att det är orimligt att andrarhandsköparen får det han gett (8500) och Klarna får resten, som ändå troligen inte täcker hela skulden? Obegripligt tankesätt för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Klarna ska ju inte blandas in överhuvudtaget. Ursprungsköparen har kvar sin skuld på den summa som den har köpt skärmen för då hen inte aktivt gjort något för att reklamera skärmen utan har sålt skärmen vidare till AquaRelliux. Därför bör eventuella "bonusar" övergå till Aquarelliux. Frågan är varför ska ursprungsköparen gå med vinst utan prestation? Hen har ju minskat sin skuld till Klarna utan att ha lyft ett finger. Det är kanske det här som @MultiMan menar med "den nya standarden", nämligen att andra ska sko sig på det arbete man har lagt ned.

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Fast det står Acer fritt att välja omleverans eller annan åtgärd. Vilket är vad man erbjudit TS, något som TS valt att inte acceptera.

Citat ur mail är väl knappast allt för invasivt?

En ÅF kan ju inte lova saker som inte har stöd, särskilt inte när du rent faktiskt inte har något som helst kundförhållande med ÅF.

Så, du har fått tillbaka en produkt som Acer reparerat, vilket efteråt leder till att de erbjuder omleverans som du inte accepterar? Tillverkningsfel kan vi diskutera, men det leder ingenstans. Självklart så kan man ha sådan otur, men det är inte särskilt sannolikt.

"rätt" är ju otroligt subjektivt, särskilt när TS erbjudits en ersättningsprodukt (vilket skulle hålla TS skadelös), precis på samma sätt som ersättningen som krediterats faktiskt gör. TS står ekonomiskt skadelös, däremot utan skärm. Men ny skärm är inte samma sak som det TS faktiskt köpte.

Acer har ju erbjudit en skärm, något TS valt att inte acceptera och därefter drar cirkusen igång. Av vilken anledning ska TS krediteras den peng som motsvarar produktens nyvärde? Den frågan har aldrig besvarats någonstans, särskilt inte av TS.

Fast det är ju intressant att Webhallen har en sådan policy när tillverkare inte har någon som helst skyldighet att beakta denna utfästelse.

Här är meddelandet som @datorfixarna skickat:

@Klarna har också pausat fakturan till ursprungsköparen då summan som ska krediterats mer än täcker den skuld han har kvar, de väntar på svar från @Datorfixarna som gått under jorden nu

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Hedersmedlem

@AquaRelliux: Bra att du presenterar mer material.

Jag anser fortfarande inte att du har rätt till mer än 8500kr, varken ur laglig eller moralisk synvinkel, men har Datorfixarna lovat dig en viss summa så får de stå till den, om det inte finns väldigt bra ursäkter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@AquaRelliux: Bra att du presenterar mer material.

Jag anser fortfarande inte att du har rätt till mer än 8500kr, varken ur laglig eller moralisk synvinkel, men har Datorfixarna lovat dig en viss summa så får de stå till den, om det inte finns väldigt bra ursäkter.

Klart du kommer tycka det då du är en paragrafryttare Jag ställde frågan här för att jag ville vet hur andra tycker om det då det är ett ganska unikt fall måste jag säga.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Acer har ju erbjudit en skärm, något TS valt att inte acceptera och därefter drar cirkusen igång. Av vilken anledning ska TS krediteras den peng som motsvarar produktens nyvärde? Den frågan har aldrig besvarats någonstans, särskilt inte av TS.

Därför att det är vad han erbjöds. Hade erbjudandet varit "vi krediterar de 8500:- du betalat för skärmen" hade det varit vad han fick ta ställning till i stället. Men ingen utom du ifrågasätter ens om det fulla värdet ska krediteras. Datorfixarna själva har inga som helst problem med att kreditera det fulla värdet. Det är inte där problemet ligger. Problemet är, att efter att man bestämt sig för att kreditera hela summan, så väljer man, i strid med tidigare löften till TS, att betala en del av summan till den tidigare ägaren. Av vilken anledning är oklart.

Skrivet av MultiMan:

"Mer rätt"? Hen har ingen rätt alls förutom Acers garanti och eventuell goodwill. En person som varit för snål att köpa en produkt till ordinarie pris (eller varför inte rea) men ändå fortsätter kräva precis allt som följer med om man handlar hos en återförsäljare, dvs konsumentköplagen och dess paragrafer.

Det är väl klart som fan han har rätt till pengarna som betalas ut som ersättning för hans produkt. Den exaka summan är föremål för diskussion, men eftersom partarna kommit överens om att hela inköpssumman ska betalas ut, så ska hela summan tillfalla TS.

Skrivet av MultiMan:

Personligen tycker jag det faller en mörk skugga över trådskaparen och alla de som försvarar dennes beteende.

Skönt att du tar till dig vad som står i folks kommentarer...

Skrivet av MultiMan:

Att kräva full kreditering som ny produkt, trots att hen betalat 8500kr, och helt saknar rättigheter sett till konsumentköplagen.

Fast det är nu inte det man krävt. Det är vad man har blivit erbjuden. Och det är den summan som har blivit krediterad. Däremot är det inte den summan som tillfallit ägaren av produkten. Det man kräver är att man får vad som kommits överens om. Och möjligen en förklaring till varför man krediterar ursprungsköparen för en produkt denna har sålt.

Skrivet av MultiMan:

Det har ingen som helst betydelse vem som får tillgång till överskjutande belopp över 8500kr, men trådskaparen har iaf ingen rätt alls till dessa, varken lagligt eller moraliskt.

Får jag köpa din begagnade bil? Vi kommer överens om att köpesumman är 100 000:- Jag ger dig 75 000:- och ger sen fordonets tidigare ägare resten. Personligen tror jag inte att du skulle vara nöjd efter en sådan affär.

Skrivet av MultiMan:

Än en gång, att ursprungsköparen minskar sin skuld är enbart en bieffekt av att Klarna minskar sin, och det är helt rimligt i detta ärende.

Hur blir det "helt rimligt"? Ägaren av skärmen har reklamerat den, och jag har inga som helst synpunkter på om man hade valt att göra ett åldersavdrag, men tidigare ägare har helt förlorat alla rättigheter i samband med att man sålde varan.

Skrivet av MultiMan:

Klarna har, iaf vad som framkommit hittills, en utestående skuld till urpsrungsköparen. Skärmen är alltså inte betald. Hur kan någon då anse att det är orimligt att andrarhandsköparen får det han gett (8500) och Klarna får resten, som ändå troligen inte täcker hela skulden? Obegripligt tankesätt för mig.

Vad klarna har, eller inte har, är inte TS problem, eftersom det inte är han som har tagit lånet av dem. Ursprungsköparen har sålt varan, och får på egen hand betala sin skuld. Rimligtvis genom att använda pengarna han fick när han sålde skärmen, på ungefär samma sätt som du är tvungen enligt lag att lösa ditt bil-lån om jag köper din begagnade bil enligt ovan. Om du trots allt inte gör det, kan banken mycket riktigt komma och hämta bilen, trots att jag äger den. (Dock efter en rättslig process, som troligen inte leder till att fordonet faktiskt ska hämtas, utan det blir böter och roliga extra avgifter på 100 000 kronors bilen.) I det läget blir dock du återbetalningsskyldig till mig, och det hela är bara möjligt eftersom fordonet är garanti för lånet. Skärmen är inte garanti för lånet i det här fallet.

Skrivet av MultiMan:

Jag anser fortfarande inte att du har rätt till mer än 8500kr, varken ur laglig eller moralisk synvinkel, men har Datorfixarna lovat dig en viss summa så får de stå till den, om det inte finns väldigt bra ursäkter.

Ur "laglig" synvinkel har han ursprungligen inte rätt till några pengar alls. Det ändras dock när man väljer att erbjuda just ett återköp, och från den punkten har han, och enbart han, all rätt i världen, till hela summan som diskuteras. Jag har som sagt inga som helst synpunkter på att man krediterar en delsumma med hänvisning till åldersavdrag osv, men i realiteten har man valt att erbjuda, och enligt uppgift faktiskt också krediterat hela summan. Bara till olika mottagare. Och för att vara tydlig. Vid ett åldersavdrag går inte mellanskillnaden till Klarna för att lösa ursprungskundens skuld. Den går rakt in i Datorfixarnas budget, och ska motsvara värdeminskningen på den ersättningsprodukt de för lagerföra i stället för att skicka till TS.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Varför fortsätter ni tjata om att han ska ta en ny skärm när ni redan erbjudit honom att kreditera skärmen. Alla era skärmar lider av scan lines, och det kommer inte bli bättre för TS att ta en ny likadan skärm av er. Ni borde ha gjort ett undantag i det här fallet och direktbetalat TS istället.

Fast där kan jag säga att du har riktigt fel. Har en likadan skärm som fungerar alldeles ypperligt utan "scan lines".

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Fast där kan jag säga att du har riktigt fel. Har en likadan skärm som fungerar alldeles ypperligt utan "scan lines".

Har du kört nvidia pendelum test med g-sync och kollat riktiga nära vid den vänstra pelaren? Jag märkte det inte heller alls faktiskt men efter jag jämfört höger med vänster sida var det tydligt att det var fel på skärmen. Jag tror ärligt talat inte på att du inte har det, kan posta bilder här på hur det ser ut.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Fast där kan jag säga att du har riktigt fel. Har en likadan skärm som fungerar alldeles ypperligt utan "scan lines".

Fast Acers egna representant säger att alla deras skärmar lider av det, är iallafall så som jag tolkar det.

Och har inte hört någon som inte har scan lines på sina Asus PG348Q heller (som har samma panel X34), bara att dom flesta väljer att inte leta efter det, och jag kan bara utgå från mig själv, min skärm lider förmodligen också av scan lines, men inget jag ser vid daglig bruk, och tänker inte leta efter det heller.
Sen är det väl så, att för vissa exemplar syns det tydligare än på andra.

Men har fullförståelse om du nu märkte scan lines och tyckte det var tillräckligt störande för att reklamera din skärm. (sorry blanda ihop dom olika Aqua i tråden, så sista raden är oväsentlig.)

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Fast Acers egna representant säger att alla deras skärmar lider av det, är iallafall så som jag tolkar det.

Och har inte hört någon som inte har scan lines på sina Asus PG348Q heller (som har samma panel X34), bara att dom flesta väljer att inte leta efter det, och jag kan bara utgå från mig själv, min skärm lider förmodligen också av scan lines, men inget jag ser vid daglig bruk, och tänker inte leta efter det heller.
Sen är det väl så, att för vissa exemplar syns det tydligare än på andra.
Men har fullförståelse om du nu märkte scan lines och tyckte det var tillräckligt störande för att reklamera din skärm.

Precis i min värld är det oacceptabelt att en produkt som kostar 13000kr kommer en en känd defekt från fabrik. Den är precis som en ny BMW M4 skulle komma med fläckar i lacken som bara syntes i solljus men de fanns där. Alla har olika krav om man inte lider av det bör man inte reklamera produkten men jag tyckte det var sjukt störande och det är något som har täckts av garantin. Där är därför jag helst vill ha pengarna tillbaka för att köpa t.ex X34P när den kommer till jul i hopp om att problem är åtgärdat på de nya panelerna. Inga nämnvärda volymer av 24/27" skärmarna verkar ha detta problem men när ca 50% av alla på overclockers.co.uk rapporterar att de har hittat detta på deras skärmar är något fel och då är det 200+ pages i den tråden utan ett enda svar från varken Acer eller Asus om detta.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Har du kört nvidia pendelum test med g-sync och kollat riktiga nära vid den vänstra pelaren? Jag märkte det inte heller alls faktiskt men efter jag jämfört höger med vänster sida var det tydligt att det var fel på skärmen. Jag tror ärligt talat inte på att du inte har det, kan posta bilder här på hur det ser ut.

Med tanke på att Acer själva gått ut med att det är tekniken i sig som ger Scan lines, och att alla skärmar lider av det mer eller mindre, så har jag svårt att tro på honom du citerar.

Väntar dock fortfarande svar från @AcerSverige som förnekar att alla deras skärmar ur X34-serien lider av scan lines.

Och till TS, Acer har visst svarat angående scan lines dock inte på det forumet men sitt eget, och deras svar går att läsa här:
http://community.acer.com/t5/Predator-Monitors/MULTIPLE-Probl...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Har också en X34, en av de första som levererades till Sverige.

Har minimalt med BLB, inget som påverkar över huvudtaget om man använder fullscreen, och som inte stör nämnvärt vid 16:9 serier eller spel.

Har dessvärre WFS. Att skärmen ej hoppar igång, eller att bara halva skärmen tänds om datorn skulle gå i viloläge.

Har heller inte upplevt några scanlines. Vet ej 100% på hur de ser ut. Men surfar och kollar mest film för tillfället så aldrig något jag tänkt på heller. Testat Nvidia pendulum men vet ej vad jag ska kolla efter....?

Den har ju 2 års garanti så har väl tänkt skicka den på garanti när X34P har kommit ut och be Acer att byta mot en sådan, i förhoppning om att ovannämnda problem är borta.

För just nu lider ALLA skärmar av samma problem. Av alla jag talat med, främst Overclock.net tidigare så är det alltid något problem med skärmen. Det går nog inte o komma ifrån och därav att de får skicka en P:modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Precis i min värld är det oacceptabelt att en produkt som kostar 13000kr kommer en en känd defekt från fabrik.

Varför köpte du den då från första början? du var ju uppenbarligen medveten om problemet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av pellski87:

Varför köpte du den då från första början? du var ju uppenbarligen medveten om problemet?

Vad menar du? Jag visste ju så klart inte om scan lines problemet förens efter jag hade köpt den.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Mattecoach

Helt klart rörigt.

Det som är rätt i detta fall är helt enkelt att hålla vad man har lovat, och TS är lovad en kreditering på hela summan från Datorfixarna.

Om man skulle göra rätt, enligt lagen, så får man helt enkelt göra som Acer skriver och blanda in den ursprungliga kunden. I det fallet hade det ju varit rimligt om TS kontaktade honom, han skötte kontakten mot Datorfixarna och sedan delade ursprungliga kunden och TS på "mellanskillnaden", dvs. ursprungliga kunden får ca 1500 kr för besväret. Detta låter väl schysst mot samtliga inblandade?

Skrivet av AquaRelliux:

Därför ser jag hellre att ursprungskunden återbetalar mig den summan som datorfixarna ska betala ut. För att jag ska kunna ersätta mig själv med en likvärdig produkt. Det här handlar absolut inte om att jag ska tjäna pengar på det här, jag vill bara känna att jag kunnat bli likvärdigt kompenserad och då tycker jag personligen inte att det ska spela någon roll vad betalat för något om det värderas annorlunda i ett garanti ärende.

Om man ska vara krass så är en "likvärdig produkt" en begagnad skärm med ett värde på 8500 kr. Acer har erbjudit dig en ny skärm, vilket är mer värt än den skärm som du har betalat för.

Att du vill ha mer pengar när du blivit lovad det har jag förståelse för, och tycker också att du ska få det i detta fall, men man ska inte räkna med att få ersättning för "nerlagd tid". Om jag var du skulle jag vara nöjd med att ha fått det du har betalat för skärmen, sen får du själv stå för mellanskillnaden för en ny skärm (du har ju faktiskt aldrig betalat för en ny skärm, så det har du inte heller rätt till...).

Permalänk
Medlem

Intressant och komplicerad historia, kan bara konstatera att JAG hade gett mig och varit väldigt nöjd när ACER erbjöd en ny skärm. Tycker det är mer än skäligt.
Hade nog nöjt mig med att få mina pengar tillbaka också dvs (8500:-) oavsett vad jag blivit lovad. Det tar på och är så tröttsamt med sådana här ärenden som drar ut på tiden, har annat att lägga min energi på.
Tycker både ACER och Datorfixarna har ansträngt sig här, tråkigt att det inte blev några extrapengar denna gång men du har ju inte förlorat ett öre, gå vidare med livet! Det är inte värt besväret...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Han gjorde rätt enligt lagen och vad han betalade för produkten är irrelevant. Det är ett avtal mellan honom och urspungliga köparen. Om han hade fått den som gåva skulle alltså skärmen vara värd noll kronor?
Aqua du kan ta detta till tinget med förenklat tvistemål.

Permalänk
Inaktiv

Det här är ju den mest röriga konsumenträtt diskussion jag har sett. Sållar mig till dom som anser att TS inte borde få en krona mer än han faktiskt hade lagt ut för skärmen. Man ska ju inte tjäna pengar på att köpa begagnat utöver att man sparar några kronor mot att köpa nytt. Frågan är vad som korrekt ska göras med den överblivna slanten.

Grymt schysst av Acer dock. Stor eloge!

Permalänk

Jag kan meddela att jag igår pratat med den ursprungliga ägaren som fortfarande inte fått skulden avdragen från @datorfixarna. När han ringer dem svarar det och lägger på luren för honom så tror inte de alls är villiga att gå vidare med detta.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag kan meddela att jag igår pratat med den ursprungliga ägaren som fortfarande inte fått skulden avdragen från @datorfixarna. När han ringer dem svarar det och lägger på luren för honom så tror inte de alls är villiga att gå vidare med detta.

Stå på dig. Jag tycker de ska betala hela summan till dig. Förra ägarens relation till Klarna har inget med detta att göra!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber