RMA Acer produkt som inte var köpt av mig ursprungligen, datorfixarna.com går i vinst med hot

Permalänk

RMA Acer produkt som inte var köpt av mig ursprungligen, datorfixarna.com går i vinst med hot

Hej Sweclockers

Jag har en väldigt intressant fråga som jag tänkte ställa här om ett ärende som jag dragits med personligen nu i flera månader. Det hela började den 28 Maj när jag köpte en Acer x34 predator skärm an en medlem här. Jag fick originalkvittot från datorfixarna.com där skärmen hade blivit köpt av honom. Efter ca 3 dagar upptäckte jag att min problem hade ett känt problem som kallas för "scan lines".
Jag kontaktade datorfixarna för att kolla mina möjligheter för RMA även fast jag inte var den ursprungliga kunden, datorfixarna sa att jag kunde skicka in den till dem om jag hade original kvittot. Men att det skulle gå snabbare för mig om jag kontaktade Acer direkt istället, vilket jag gjorde.

Acer tog emot skärmen någon gång i början av Juli och de konstaterade att det var fel på den, de ersatte LCD:n samt G-sync modulen på skärmen och skickade ut den till mig igen. När jag fick tillbaka den kunde jag konstatera att felet inte hade avhjälpts. Jag testade då skärmen på en annan dator för att se att det inte hade med min dator att göra. Felet för fortfarande där, skärmen skickades in igen till Acer och de ersatte G-sync modulen igen under garantin samt uppdaterade firmware. Jag fick tillbaka den och samma visa igen + att det var smuts under displayen denna gång också. Skrämen skickades in en tredje gång och gissa vad? De ersatte modulen IGEN och skärmen kom tillbaka med samma fel. Skärmen skickades in och Acer bestämde sig för att kreditera den då de inte kunde avhjälpa mitt problem

Krediteringen kunde inte direkt gå till mig som privatperson utan den krediterades direkt till distributören i Sverige vilken i sin tur betalade ut datorfixarna.com. Jag kontaktade i mitten av juli datorfixarna.com och där fick jag besked att en summa på 11165,94 kr skulle betalas ut till mig som en kreditering för skärmen. Jag blev lovad en kreditering av sammanlagt 3 personer som jobbar på datorfixarna.com så fort de verifierat utbetalningen från distributören. Det gick en vecka jag hade inte fått några pengar så jag kontaktade dem igen och de sa att allt var klart och att en kreditering skulle göras till mig. Det går ytterligare några dagar och jag ringer igen, då får jag prata med CEOn för datorfixarna.com. Han säger då att pengarna har krediterats och att de skall komma till mitt konto snart, detta är på tisdagen 26/7 - 2016 förra veckan. Han verifierar också summan på 11165,94 kr till mig på telefonen. Han bad mig också att skicka Swish transaktioner för att verifiera att jag köpt skärmen av medlemmen här på Sweclockers. Vilket jag då gjorde också på email.

På fredagen 29/7 - 2016 precis innan butiken stängde fick jag ett mail av CEOn där det står att jag bara skulle få ut summan som jag ursprungligen betalat till medlemmen här och resten skulle krediteras medlemmen här. Han sa att det inte gick att lösa på annat sätt. Jag fick denna måndagen 1/8 -2016 dessa summa utbetalat till mitt konto. Jag kontaktade CEOn och frågade varför det hade blivit så här och att jag inte tyckte det kändes rätt, jag menar att jag köpt ett skärm begagnat för en summa som är mindre än vad Acer krediterat den för inom produktgarantin borde inte påverka mig.

Vi hade en ganska lång diskussion och jag kände mig till slut hotad av CEOn. Fick SMS om att om jag inte var tyst skulle jag inte få några pengar alls. Jag har ni varit i kontakt med den ursprungliga ägaren och denna har inte fått någon kreditering av det resterade beloppet som krediterades datorfixarna.com. Idag har jag pratat med Acer och de tycker detta är mycket märkligt, ur deras ståndpunkt gäller garantin om man har kvitto och produkten. Det ska inte spela någon roll vem som köpt den ursprungligen.

Nu sitter jag här och hela situationen känns hel skum, ska datorfixarna.com behålla de resterade beloppet? De kan de väl inte ha rätt till? Varför betalades inte det jag blev lovad? Tycker ni det ska spela någon roll att jag inte är den ursprungliga ägaren när skärmen täckts av garanti i detta fall av Acer?

//AquaRelliux

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Vilken tråkig historia. Konstigt att inte Acer bara skickade en helt ny skärm till dig efter andra försöket.

Mycket konstigt det Datorfixarna håller på med också. Speciellt med tanke på att den ursprungliga köparen inte hört något om några pengar heller. Klart du ska ha stålarna.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Hurvida du har rätt till full ersättning på en andra hand skärm (eller om ursprungliga ägaren ska ha en del) låter jag vara osagt (då jag har åsikter för båda sidor). Tekniskt sett så har han sålt den till dig för ett pris, och du har kvitto och ägarrätten till denna produkt nu, men...

... oavsett så ska inte datorfixarna ha ett enda öre. De har inte skött garantin rätt kan man lugnt säga, de har sålt en skärm som visat sig defekt och återköpts, det är en sak, men detta ska de också stå för enligt svensk lag. Tekniskt sett har den alltså återköpts från datorfixarna.com till slutkund, oavsett vem det är, och de får i sin tur ersättning från Acer för skärmen så att de ska gå +-0.

Stå på dig och meddela att detta är bedrägeri de försöker utföra. Att ursprungliga ägaren inte fått något är också tecken på exakt detta. Behövs det så ta det vidare, för butiken har inte rätt till en enda krona av ett återköp. Det är en total inlösning av produkten, för varenda krona, vilket de också ska stå för.

Permalänk
Medlem

Någon med ekonomi utbildning kanske kan rätta mig om jag har fel, men tror att redovisningsmässigt kan ett företag inte bara ta emot pengar från en leverantör och sedan betala ut dessa till random av sina kunder, då får dom problem med skatteverket. Gissar företaget I fråga har lite problem att förklara det till TS.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir komplicerat i det här fallet eftersom det handlar om goodwill eller garanti. Reklamationsrätten enligt lag gäller mellan säljaren och den ursprunglige köparen.
Nu har 2 helt andra parter hållit på med nån sorts goodwill-garanti och då finns det inte mycket stöd i lagen om hur det ska behandlas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Rismik:

Någon med ekonomi utbildning kanske kan rätta mig om jag har fel, men tror att redovisningsmässigt kan ett företag inte bara ta emot pengar från en leverantör och sedan betala ut dessa till random av sina kunder, då får dom problem med skatteverket. Gissar företaget I fråga har lite problem att förklara det till TS.

Redovisningsmässigt är det inga konstigheter. Pengar in o pengar ut. Ungefär samma sak som om de betalat tillbaka pengar vid tex ångerrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Redovisningsmässigt är det inga konstigheter. Pengar in o pengar ut. Ungefär samma sak som om de betalat tillbaka pengar vid tex ångerrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo fast i det här fallet har de behållit en del av summan vilket redovisningsmässigt borde behöver förklaras? De har ju inte sålt något som kan styrka en vinst på 2665,94kr

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Jo fast i det här fallet har de behållit en del av summan vilket redovisningsmässigt borde behöver förklaras? De har ju inte sålt något som kan styrka en vinst på 2665,94kr

Ja det är ju självklart inte rätt att de behåller en del av summan om inte de kan styrka att kunden förorsakat någon form av merkostnad. Men isåfall måste de informera om detta så att kunden kan bestrida.

Låter mest som de tycker att det inte är rätt att du gått med "vinst" på en begagnat affär. Men det är ju som tur är inte olagligt att göra en bra affär. Vad du betalat för skärmen är helt ointressant, vilket även Acer förstår som betalat tillbaka hela inköpsumman till butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom mycket i röran ligger utanför vad som täcks av svensk lag torde det bästa vara att trycka lite mer på den part som skött sig väl och dessutom har tyngd nog att sätta press på datorfixarna, nämligen Acer.
Med tanke på hurpass mycket tid (och pengar) Acer lagt ner på ärendet är de tveklöst måna om att det hela slutar i deras favör. Händer ingenting i positiv riktning från datorfixarna kontaktar du Acer igen och låter dem ta datorfixarna i örat. Det brukar inte vara lika skojigt för små företag att bråka med större som det är att bråka med enskilda kunder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Underligt många omdömen av butiken på prisjakt som är "under utredning".
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=1116

Permalänk
Medlem

Kunde han uppge något skäl till varför han skulle behålla 2665,94 kr av dina pengar?

Permalänk
Skrivet av Mr Mr:

Kunde han uppge något skäl till varför han skulle behålla 2665,94 kr av dina pengar?

Inget annat än att de inte kan betalas ut till mig då det skulle ge mig mer pengar än jag betalat för skärmen.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att konstatera att garanti ett åtagande mellan butik och ursprunglig köpare, finns inget krav på att den följer med om apparaten säljs vidare. Återköpet och de reparationsvändor som skärmen gjort får nog ses som goodwill och inte något som varken återförsäljare eller tillverkare är tvungna att utföra åt någon annan än ursprunglig köpare (med reservation för att jag inte vet hur tillverkargarantin ser ut). Kan vara bra att ha i åtanke rent generellt i denna typ av dilemman.

Pengarna som Acer betalade tillbaka till datorfixarna var såklart de pengar som datorfixarna betalade för skärmen, vilket antagligen är betydligt mindre än vad du betalade. De behöver ha en viss marginal för att bekosta lokaler, löner osv. Hade du fått pengarna direkt från Acer hade det nog inte blivit speciellt mycket.

Sedan kan man diskutera det moraliska i att man får mer pengar tillbaka än man själv lagt ut när man köpt den begagnat. Personligen kan jag tycka att det är vettigt att man får tillbaka det man själv lagt ut, dvs det som du betalade den ursprunglige köparen som någon form av återanskaffningsvärde. Känns lite konstigt att andrahandsköparen ska tjäna på att tillverkare/återförsäljare tar tillbaka skärmen på goodwill, även om det naturligtvis känns dumt om de nu lovat detta ett antal ggr.

Sedan kan man fundera på om det känns rimligt att pengarna går tillbaka till ursprunglige ägaren? Kanske, inte helt klart här heller.

Rimligt att datorfixarna behåller pengarna? Kanske, inte helt självklart här heller. Om de ändå hjälp till på goodwill så skadar det nog mer att inte löpa linan ut än att backa på mållinjen, även om man tycker att det är motiverat.

Som sagt, rent lagligt tror jag att du inte har rätt till något alls av acer/datorfixarna (med reservation för hur tillverkargarantin är utformad), kan vara bra att ha i åtanke när man går i polemik kring denna typ av saker. Rent tekniskt ska du rikta eventuella krav till killen som sålde saken till dig, som i sin tur eventuellt kan kräva saker av acer/datorfixarna.

Angående hot så tar jag det i alla fall med en nypa salt, om jag inte får texten ordagrant så har det gått igenom en persons tolkning, i detta fall en person som troligen är hyffsat upprörd på datorfixarna och gissningsvis själv inte varit helt lugn i sin kommunikation med chefen? Jag skulle i alla fall inte vara det om det var jag som hade råkat ut för detta

Men om man verkligen känner sig hotat så rekommenderas en polisanmälan, bevisläget bör vara rätt bra om smset finns kvar och verkligen är hotande.

Edit: Vissa företag är aningen sega vid återbetalning av pengar, mycket möjligt att pengarna är på väg till ursprunglige köparen fast de inte kommit fram ännu.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk hänger upp sig på att köparen får mer än han gav för skärmen begagnad. Acer har tagit beslutet att per goodwill hålla kunden skadefri. Butiken har inte haft några kostnader i samband med detta, de inte hade haft om den ursprungliga kunden hade behållit skärmen. När Acer krediterar skärmen bör sådeles butiken göra detsamma. Möjligen skulle man kunna hävda att eftersom den ursprungliga varan är köpt med en direktbetalning, eller med kreditkort så måste man återbetala pengarna samma väg, och att alternativet är ett tillgodohavande i butiken. TS torde rimligtvis vara intresserad av en likvärdig skärm, och det kunde de ju sålt honom för de pengarna... Nä, som jag ser det är det här en PR-mardröm, och ett problem som uppstår när man väljer att hantera goodwill, för att sen börja ångra sig halvägs genom det hela...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kan ärligt säga att jag inte förstår problemet. TS gör en egen "deal" med Acer som inte återförsäljaren har någonting med att göra. Och Acer väljer då att ge återförsäljaren hela summan för skärmen som han då kan ge till kunden.
Då helt plötsligt kan ju inte Återförsäljaren vägra ge ut pengarna till kunden? Det är ju inte deras egna pengar dom ska ge ut, utan det är ACERS pengar, och Acer vill uppenbarligen ge tillbaka hela summan.
Och sen vem som har köpt skärmen från första början kan ju inte ha någon betydelse för butiken när Acer gått med på det och det inte kostar butiken en enda krona (kanske några minuter av deras tid då).

I mina ögon så är det en ren scam av butiken.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jag kan ärligt säga att jag inte förstår problemet. TS gör en egen "deal" med Acer som inte återförsäljaren har någonting med att göra. Och Acer väljer då att ge återförsäljaren hela summan för skärmen som han då kan ge till kunden.
Då helt plötsligt kan ju inte Återförsäljaren vägra ge ut pengarna till kunden? Det är ju inte deras egna pengar dom ska ge ut, utan det är ACERS pengar, och Acer vill uppenbarligen ge tillbaka hela summan.
Och sen vem som har köpt skärmen från första början kan ju inte ha någon betydelse för butiken när Acer gått med på det och det inte kostar butiken en enda krona (kanske några minuter av deras tid då).

I mina ögon så är det en ren scam av butiken.

Nu betalar såklart acer bara det som datorfixarna betalade för skärmen, vilket troligen är betydligt mindre än vad den ursprungliga köparen betalade. Knappast så att datorfixarna håller inne pengar de fått från acer, frågan är nog snarare vad som ska hända med den marginal som de tar ut för att kunna ha personal, lokaler mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu betalar såklart acer bara det som datorfixarna betalade för skärmen, vilket troligen är betydligt mindre än vad den ursprungliga köparen betalade. Knappast så att datorfixarna håller inne pengar de fått från acer, frågan är nog snarare vad som ska hända med den marginal som de tar ut för att kunna ha personal, lokaler mm.

Givetvis, men fortfarande så är det väl bara att betala ut dom pengarna som butiken har fått av Acer. I och med att butiken i detta fallet bara är en mellanhand av pengarna så får man väl nöja sig där? Vad som står på kvittot känns mindre intressant då det bara ska gälla mellan första köpare och kund, och i detta fall så har han ju gått direkt till tillverkaren.

Men jag har säkert fel, jag går bara på vad som känns vettigt

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Frispel:

Pengarna som Acer betalade tillbaka till datorfixarna var såklart de pengar som datorfixarna betalade för skärmen, vilket antagligen är betydligt mindre än vad du betalade. De behöver ha en viss marginal för att bekosta lokaler, löner osv. Hade du fått pengarna direkt från Acer hade det nog inte blivit speciellt mycket.

Pengarna som Acer betalade tillbaka till datorfixarna är inte vad de (datorfixarna) betalt för skärmen.
Det är snarare vad slutkunden betalt för skärmen, då kvittot sannerligen har bifogats till Acer i fall som dessa.

Summan som återbetalats är det som står på kvittot från datorfixarna, och givetvis är det med en vinstmarginal från deras sida till slutkund.

Hur tänker du egentligen?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Givetvis, men fortfarande så är det väl bara att betala ut dom pengarna som butiken har fått av Acer. I och med att butiken i detta fallet bara är en mellanhand av pengarna så får man väl nöja sig där? Vad som står på kvittot känns mindre intressant då det bara ska gälla mellan första köpare och kund, och i detta fall så har han ju gått direkt till tillverkaren.

Men jag har säkert fel, jag går bara på vad som känns vettigt

Acer, och butiken, valde inledningsvis att hantera ärendet som om TS var ursprungskunden. Detta är ren goodwill. och inget TS kan kräva. När man väljer att hantera TS som ursprungskund uppstår dock vissa förpliktelser. Acer väljer att kreditera skärmen, rimligtvis för att TS ska kunna köpa sig en ny, och butiken bör rimligtvis fortsätta hantera TS som ursprungskund. Om du vore ursprungskund, skulle du acceptera att butiken bara ger dig en del av köpesumman tillbaka? För det är där vi är just nu. TS har som begagnat köpare fått reklamera sin produkt, som om han vore ursprungskunden i butiken. Han ska tveklöst ha hela köpesumman.
Alternativet är att man valt att redan från början vägra att låta honom reklamera produkten, eftersom han inte är den ursprungliga köparen, och därmed inte har någon reklamationsrätt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Mycket intressanta diskussioner, jag kan ju bara nämna att butiken har meddelat mig att de väntar på "level 2" från Acer och CEOn har börjat ignorera mig. Svarar inte längre på sms/telefon så det känns ju djupt oseriöst.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Pengarna som Acer betalade tillbaka till datorfixarna är inte vad de (datorfixarna) betalt för skärmen.
Det är snarare vad slutkunden betalt för skärmen, då kvittot sannerligen har bifogats till Acer i fall som dessa.

Summan som återbetalats är det som står på kvittot från datorfixarna, och givetvis är det med en vinstmarginal från deras sida till slutkund.

Hur tänker du egentligen?

Precis de betalade vad slutkunden har betalat - eventuell värdeminskning sa de över telefon. Summan Acer betalat ut är 11165,94kr

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Acer, och butiken, valde inledningsvis att hantera ärendet som om TS var ursprungskunden. Detta är ren goodwill. och inget TS kan kräva. När man väljer att hantera TS som ursprungskund uppstår dock vissa förpliktelser. Acer väljer att kreditera skärmen, rimligtvis för att TS ska kunna köpa sig en ny, och butiken bör rimligtvis fortsätta hantera TS som ursprungskund. Om du vore ursprungskund, skulle du acceptera att butiken bara ger dig en del av köpesumman tillbaka? För det är där vi är just nu. TS har som begagnat köpare fått reklamera sin produkt, som om han vore ursprungskunden i butiken. Han ska tveklöst ha hela köpesumman.
Alternativet är att man valt att redan från början vägra att låta honom reklamera produkten, eftersom han inte är den ursprungliga köparen, och därmed inte har någon reklamationsrätt.
B!

Jo, det är lite märkligt hanterat. Antigen väljer man att gå på goodwill hela vägen eller avstår helt. Men de har som sagt inget lagligt ansvar att hjälpa trådskaparen alls, något som man i mitt tycke fortfarande bör ha i åtanke. Att ts får tillbaka de han själv betalat för skärmen är fortfarande goodwill i sig, även om det är märkligt hanterat speciellt med tanke på att han uppenbarligen blivit lovad full återbetalning ett antal ggr. Har datorfixarna sagt att övriga pengar går till ursprunglige köparen så bör man i alla fall vänta ett par veckor innan man avfärdar det som lögn. Om ursprunglige köparen trots allt får mellanskillnaden tillbaka så kan ju alltid trådskaparen försöka komma överens om att få pengar av honom? Hur resonabel skulle man själv vara i ett sådant fall?

Skrivet av Jerban:

Givetvis, men fortfarande så är det väl bara att betala ut dom pengarna som butiken har fått av Acer. I och med att butiken i detta fallet bara är en mellanhand av pengarna så får man väl nöja sig där? Vad som står på kvittot känns mindre intressant då det bara ska gälla mellan första köpare och kund, och i detta fall så har han ju gått direkt till tillverkaren.

Men jag har säkert fel, jag går bara på vad som känns vettigt

Nu vet jag inte exakt hur acers garantiåtaganden ser ut, men jag misstänker att det även här handlar om goodwill. Garanti gäller normalt sett mellan säljaren och ursprunglige köparen, inget annat.

Skrivet av andreas_dock:

Pengarna som Acer betalade tillbaka till datorfixarna är inte vad de (datorfixarna) betalt för skärmen.
Det är snarare vad slutkunden betalt för skärmen, då kvittot sannerligen har bifogats till Acer i fall som dessa.

Summan som återbetalats är det som står på kvittot från datorfixarna, och givetvis är det med en vinstmarginal från deras sida till slutkund.

Hur tänker du egentligen?

Varför skulle Acer betala ut mer än de själva fått betalt för skärmen? Jag tycker det verkar mest troligt att de betalar den summa som de själva fått betalt. Men detta är mitt eget personliga resonemang och kan mycket väl vara fel, men så länge ingen kommer med påtaglig info om motsatsen så är jag nog svårövertygad om att jag har fel

Skrivet av AquaRelliux:

Mycket intressanta diskussioner, jag kan ju bara nämna att butiken har meddelat mig att de väntar på "level 2" från Acer och CEOn har börjat ignorera mig. Svarar inte längre på sms/telefon så det känns ju djupt oseriöst.

Att han inte svarar är kanske inte så svårt att förstå? Personligen skulle jag ha svårt att hålla god ton ifall det var jag som var i dina skor, dels har nog han svårt att se vad som skulle ändras mer än att en hel del tid försvinner i onödan. Han är nog övertygad om att han har rätt och kommer inte att ändra sig, samtidigt som du vill försöka få igenom din ståndpunkt. Kort sagt, slöseri med tid sett från hans sida.

Skrivet av AquaRelliux:

Precis de betalade vad slutkunden har betalat - eventuell värdeminskning sa de över telefon. Summan Acer betalat ut är 11165,94kr

Vet du detta eller är det något du antar? Att du fick skicka in kvitto behöver i sig inte vara mer än en fråga om att bevisa var/när skärmen är köpt.

Förresten, angående det hot som du tyckte att han kom med i sms: Med tanke på hur du formulerar det så kan man tolka det som att du innan dess "hotade" med att sprida din sida av saken på diverse forum mm? Inte världen bästa och mest lämpliga respons oavsett anledning, men varje kommunikation har två sidor. Som sagt så skulle jag nog personligen inte vara världens mest resonabla person om det var jag som råkat ut för det som du råkat ut för

Edit: Håller med om att det är en intressant diskussion, personligen kan jag tycka att om man går +/- noll på goodwill så kan man inte vara direkt missnöjd, vill man ha en ny skärm får man antingen leta rätt på en annan begagnad eller lägga ut för att köpa en ny. Sedan har jag full förståelse för att man blir upprörd när man flera gånger blir lovad att få hela summa tillbaka för att sedan få besked att man bara får tillbaka det man själv betalat. Som sagt så skulle jag i alla fall blivit det.

Permalänk
Medlem

Intressant ärende. Som några tidigare sagt tyckte jag resultatet var rätt (du fick tillbaka det du betalade) men hantering fel. Hade butiken sagt från början att du kommer endast få tillbaka det du betalade så skulle jag varit mer än nöjd då du egentligen inte har någon garanti (eller godkänner acer överlåtelse av garantin?) eller rekalamationrätt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Som någon annan snackat om så får datorfixarna garanterat inte mer pengar av acer än vad de köpte in displayen för.

I och med att Datorfixarna från början sålt en skärm för låt oss säga 14000. Direkt där säger vi att de går med vinst på 3000.
TS har sedan skickat in sin skärm till acer som sedan krediterar skärmen till datorfixarna. Datorfixarna får in 11xxx kronor på sitt konto vilket var deras inköpspris.
Nu sitter de med dubbla inkomster. Vanligtvis brukar butikerna då skicka ut en likvärdig skärm och har då fortfarande gjort sina 3000 i vinst. Inget mer och inge mindre.
Med stor sannolikhet därför Acer valt att kreditera den till butiken då detta blir "billigare" för dom än att ge kunden 14000 i handen.

Däremot kan man tycka att datorfixarna borde kunna betala ut hela beloppet som de fick av acer, de 11xxx kronorna då de fortfarande gjort sin vinst vid första försäljningen.

la till lite mer
Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk

Detta var mailet jag fick från datorfixarna.com i fredags förra veckan

Hej *******!

Skärmen är nu krediterad till ditt konto enligt önskemål så du går skadeslös i ärendet.
Resterande belopp krediteras klarna. Medlemmen på sweclockersi får lösa resterande skuld med dina pengar, alltså 8500:- som du betalat till honom för skärmen.
Jag ser ingen annan lösning på ärendet än att göra på detta sätt för att minimera riskerna för alla parter.

Ha en trevlig helg!

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Detta var mailet jag fick från datorfixarna.com i fredags förra veckan

Hej *******!

Skärmen är nu krediterad till ditt konto enligt önskemål så du går skadeslös i ärendet.
Resterande belopp krediteras klarna. Medlemmen på sweclockersi får lösa resterande skuld med dina pengar, alltså 8500:- som du betalat till honom för skärmen.
Jag ser ingen annan lösning på ärendet än att göra på detta sätt för att minimera riskerna för alla parter.

Ha en trevlig helg!

Det innebär att den ursprunglige köparen betalade med faktura via klarna. Pengarna ligger då hos klarna som kommer att kontakta hen för att lösa utbetalningen, alternativt kan hen själv ta kontakt med klarna för att få ut pengarna snabbare. De ligger då registrerade i originalfakturans nummer. Datorfixarna går alltså inte plus på något sätt alls i detta ärende, så den infallsvinkel kan vi lägga ner. Vill du har mer pengar får du helt enkelt ta kontakt med den ursprunglige köpare som kan tänkas vara mer eller mindre villig att dela på de pengar som oväntat dimper ner på hens konto.

Du går som sämst +/- noll och den ursprunglige köparen får tillbaka hela den summa hen betalade för en defekt skärm. Inte helt orimligt, även om det som sagt naturligtvis känns surt att inte gå plus för ett köp av en begagnad skärm. Klantigt hanterat av dem att lova dig detta i första skedet och sedan ändra sig.

Edit: Lite skumt formulerat, gav du 8500:- för skärmen och fick tillbaka det? Eller var det 8500:- som var den "begagnatrabatt" du fick?

Edit2: Vid närmare eftertanke så kan det vara så att ursprunglige köparen köpte den på kredit som inte betalats, i så fall kan det vara ett sätt minimera förlusten vid kreditbedrägeri där man köper på kredit och snabbt säljer prylen vidare, eventuellt till någon man känner. Det kan förklara datorfixarnas aningen underliga hantering av ärendet. Har detta nämnts när du diskuterat ärendet med chefen? Det är i alla fall den vettigaste förklaringen jag kan komma på med tanke på hur man formulerade sig i mailet.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Det innebär att den ursprunglige köparen betalade med faktura via klarna. Pengarna ligger då hos klarna som kommer att kontakta hen för att lösa utbetalningen, alternativt kan hen själv ta kontakt med klarna för att få ut pengarna snabbare. De ligger då registrerade i originalfakturans nummer. Datorfixarna går alltså inte plus på något sätt alls i detta ärende, så den infallsvinkel kan vi lägga ner. Vill du har mer pengar får du helt enkelt ta kontakt med den ursprunglige köpare som kan tänkas vara mer eller mindre villig att dela på de pengar som oväntat dimper ner på hens konto.

Du går som sämst +/- noll och den ursprunglige köparen får tillbaka hela den summa hen betalade för en defekt skärm. Inte helt orimligt, även om det som sagt naturligtvis känns surt att inte gå plus för ett köp av en begagnad skärm. Klantigt hanterat av dem att lova dig detta i första skedet och sedan ändra sig.

Edit: Lite skumt formulerat, gav du 8500:- för skärmen och fick tillbaka det? Eller var det 8500:- som var den "begagnatrabatt" du fick?

Edit2: Vid närmare eftertanke så kan det vara så att ursprunglige köparen köpte den på kredit som inte betalats, i så fall kan det vara ett sätt minimera förlusten vid kreditbedrägeri där man köper på kredit och snabbt säljer prylen vidare, eventuellt till någon man känner. Det kan förklara datorfixarnas aningen underliga hantering av ärendet. Har detta nämnts när du diskuterat ärendet med chefen? Det är i alla fall den vettigaste förklaringen jag kan komma på med tanke på hur man formulerade sig i mailet.

Kan du gå ut med vem du faktiskt är eller ska jag behöva gör det? Du känns lite för väl insatt i detta ärende för att vara en utomstående person.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det innebär att den ursprunglige köparen betalade med faktura via klarna. Pengarna ligger då hos klarna som kommer att kontakta hen för att lösa utbetalningen, alternativt kan hen själv ta kontakt med klarna för att få ut pengarna snabbare. De ligger då registrerade i originalfakturans nummer. Datorfixarna går alltså inte plus på något sätt alls i detta ärende, så den infallsvinkel kan vi lägga ner. Vill du har mer pengar får du helt enkelt ta kontakt med den ursprunglige köpare som kan tänkas vara mer eller mindre villig att dela på de pengar som oväntat dimper ner på hens konto.

Du går som sämst +/- noll och den ursprunglige köparen får tillbaka hela den summa hen betalade för en defekt skärm. Inte helt orimligt, även om det som sagt naturligtvis känns surt att inte gå plus för ett köp av en begagnad skärm. Klantigt hanterat av dem att lova dig detta i första skedet och sedan ändra sig.

Edit: Lite skumt formulerat, gav du 8500:- för skärmen och fick tillbaka det? Eller var det 8500:- som var den "begagnatrabatt" du fick?

Edit2: Vid närmare eftertanke så kan det vara så att ursprunglige köparen köpte den på kredit som inte betalats, i så fall kan det vara ett sätt minimera förlusten vid kreditbedrägeri där man köper på kredit och snabbt säljer prylen vidare, eventuellt till någon man känner. Det kan förklara datorfixarnas aningen underliga hantering av ärendet. Har detta nämnts när du diskuterat ärendet med chefen? Det är i alla fall den vettigaste förklaringen jag kan komma på med tanke på hur man formulerade sig i mailet.

Fast det är ingen som har ändrat sig. Det är mellanhand som bestämmer saker. Pengarna utlovades av Acer då dom anser att garantiåtagandet följer skärmen (har för mig att det är avtalstekniskt okej) men då det är snårigare att direktutbetala pengar går dom via detaljledet. Detaljledet bestämmer sig här för att hantera klarna:s kreditrisk i samband med faktura vilket visserligen är välvilligt men ett sannolikt felaktigt beteende dock är jag osäker på vilken lag som reglerar detta.
Enda anledningen till beteendet är om avtalet med klarna gör att dom delar på risken men det ger inte rätt att bryta det nya avtalet mellan Acer och TS utan uppmaning från Acer.

Det är i detta läget den ursprungliga säljaren som går med en "vinst" då han valde att överlåta problemet till någon annan mot betalning.
Du verkar hänga upp dig på någon i min mening underlig moralprincip så jag antar att du delar alla överskjutande vinster på begagnat prylar du köper och som ökar i värde innan du säljer av dom med orginalsäljaren för en värdeökning är ju vad som de facto har hänt i detta fall.

Permalänk
Medlem

Pengarna går vil tillbaks till det konto som användes vid köper? Brukar vara så, man brukar inte få välja vart dom ska utan dom går tillbaks på samma konto som köpet gjordes på.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Kan du gå du med vem du faktiskt är eller ska jag behöva gör det? Du känns lite för väl insatt i detta ärende för att vara en utomstående person.

Kan du sätta ihop detta till en mening som går att förstå? Kan du gå du med vem? Vem ska gå och med vem?

Visa signatur

En trött jäkel.