Ingen signal till datorskärmen om inte skärmen är igång innan post är klar

Permalänk
Medlem

Ingen signal till datorskärmen om inte skärmen är igång innan post är klar

Datorn fungerar helt felfritt bara jag startar skärmen innan POST men så fort jag väntar med att starta skärmen tills efter att datorn POST:at klart vägrar datorn upptäcka & skicka en signal till skärmen tills jag startar om datorn. Vad beror detta på?

Inget stort problem egentligen utan vill bara lösa detta för bekvämlighetens skull. Jag har haft detta problemet i flera år så det är inget nytt.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Använder du Nvidiakort och displayport till den påverkade skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boostar:

Använder du Nvidiakort och displayport till den påverkade skärmen?

Ja på båda frågorna.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Jag hade samma sak tills jag installerade monitorns (Benq BL3200) drivrutiner så om du inte testat det redan prova.

Permalänk
Medlem

@KeyCat: Det finns inga speciella drivrutiner till min skärm vad jag vet, enligt enhetshanteraren verkar det redan finns en drivrutin installerad och där kan jag även se att den vet vilken skärm jag har.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Ja det är Windows egen generiska driver och med den fungerade det inte för mig. Du nämner inte vilket OS du kör men sökte lite och hittade denna sida hos AOC...

http://www.aocmonitorap.com/v2015/mm/download_driver.php

Finns tydligen även en Open Source driver men hade valt AOC egen om den funkar...

http://www.opendrivers.com/download/driver-20954.html

Dubbelkolla så att den stöder den Windows version du kör, själv kör jag W7.

Permalänk
Medlem

@KeyCat: Det där har jag redan installerat fast med tftcentrals kalibrerade ICC profil när jag hade Windows 7, uppgraderade för ca 1-2 månader sedan till Win 10 så det kan hända att allt ersattes med standard. Har nu installerat drivrutinen på nytt från AOC hemsidan du länkade så hoppas det fixar problemet.

Hör av mig igen imorgon när jag startar datorn på nytt så får vi se om det är löst men jag uppskattar gärna fler idéer på vad felet kan vara.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

@Justin91: Hoppas det fixar sig. Kan ju vara så att W10 inte gillade den och installerade de generiska?

Permalänk
Medlem

@KeyCat: Nej det har inte fixat sig tyvärr. Datorn beter sig som förut där allt går fint om skärmen är igång innan POST, startar jag skärmen efter POST märker inte datorn längre av skärmen förrän jag startar om datorn.
Värt att notera är att när jag går runt problemet genom att starta skärmen innan post går det utmärkt att stänga av skärmen inne i Windows och sedan starta den lite senare i samma session.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Jag kanske läste ditt första inlägg för trött! Om problemet är före/efter POST och du inte kommit till Windows välkomst skärm så förstår jag varför det inte hjälpte. Låter snarare som att ditt problem har något med BIOS att göra.

Kolla först i manualen/BIOS om det finns någon relaterat till grafikkortet, hittar du inget hade jag kollat om det finns ett updaterat BIOS att hämta.

Har du sökt efter andra som har liknande problem med just det MB?

Permalänk
Medlem

@KeyCat: Har senaste bios (ej beta) installerat då jag fixade detta precis innan uppgraderingen till Windows 10. När jag söker på Google kommer inte detta problem upp men det kan hända att jag söker på fel sätt. Du hittar alla mina datordelar i min signatur förresten om det nu är något du är sugen på att googla fram.

Som sagt skärmen upptäckts om jag startar skärmen innan POST och då fungerar den precis som den ska även inne i Windows, det går även att stänga av skärmen och starta den på nytt inne i Windows utan problem. Däremot om jag startar skärmen för första gången efter POST d.v.s. inne i Windows så upptäckts den inte förrän jag startar om datorn.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

@KeyCat: Jag hittade orsaken till problemet, testade att koppla ur HDMI receivern ur grafikkortet och då gick DP skärmen igång efter POST. Min teori är att Windows anser att min receiver är min primära skärm trots att den är i standby (går inte stänga av om jag inte drar ut strömsladden) om jag inte har startat DP skärmen innan POST.

Går detta att lösa med någon inställning eller registerändring? Jag vill inte koppla ur min receiver helt då jag använder den när jag vill köra ljudet genom högtalarna & tyvärr kräver den en bildsignal för att ljudet ska funka då det är HDMI.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1