Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny dator, behöver råd 12K budget.

Permalänk
Medlem

Ny dator, behöver råd 12K budget.

Hej, jag är helt ny till så kallade "Pc master race" och vill bygga en egen dator. Detta är vad jag har kommit fram till, vill gärna ha råd osv. Tack på förhand!

Mitt ihop-plock: https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/104292

Edit: https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/104295

Lade till OS och en cpu fläkt.
Permalänk
Medlem

@CodeHalt: Ser bra ut! Dock kommer inte i5 6600K med någon CPU-kylare så du måste ha en sådan också, rekommenderar Coolermaster hyper EVO 212 om du vill ha en billig.. Annars funkar Phanteks eller Noctua om du vill ha ett riktigt monster till kylare

Glöm sen inte distanserna för moderkortet och att du ska koppla in antistatarmbandet i chassit och inte i tex ett element som många föreslår, tanken är att du ska ha samma laddning som chassit

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

@CodeHalt: Ser bra ut! Dock kommer inte i5 6600K med någon CPU-kylare så du måste ha en sådan också, rekommenderar Coolermaster hyper EVO 212 om du vill ha en billig.. Annars funkar Phanteks eller Noctua om du vill ha ett riktigt monster till kylare

Glöm sen inte distanserna för moderkortet och att du ska koppla in antistatarmbandet i chassit och inte i tex ett element som många föreslår, tanken är att du ska ha samma laddning som chassit

Tack! Jag lade till cpu fläkten innan jag hann se det här, har du någon bra video som beskriver steg för steg hur man gör?
Alla delarna var kompatibla va? Förresten behöver jag en ssd till att börja med? Ska jag börja med en ssd eller en hdd? Jag får tillräckligt med pengar får båda en månad senare men jag vill helst inte vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Lade till en fråga.
Permalänk
Medlem
Skrivet av CodeHalt:

Tack! Jag lade till cpu fläkten innan jag hann se det här, har du någon bra video som beskriver steg för steg hur man gör?
Alla delarna var kompatibla va?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt passar fint! Skulle dock rekommendera dig att ta någon av: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg... eller https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/gig... istället för founders edition, du får ett mycket tystare kort som presterar någon % bättre Skulle säga att EVGA är bästa valet då deras garanti tillåter att du vattenkyler kortet + att två lite större fläktar är tystare och kyler bättre än dom tre mindre på kort nummer två, har dock kort nummer två själv och kan rekommendera det.

Rekommenderar att du tar en titt på Carey Holzman på Youtube, denna video är inte från hans kanal men den är bra för en nybörjare: https://www.youtube.com/watch?v=n2dJvqU2_x4

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Allt passar fint! Skulle dock rekommendera dig att ta någon av: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg... eller https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/gig... istället för founders edition, du får ett mycket tystare kort som presterar någon % bättre Skulle säga att EVGA är bästa valet då deras garanti tillåter att du vattenkyler kortet + att två lite större fläktar är tystare och kyler bättre än dom tre mindre på kort nummer två, har dock kort nummer två själv och kan rekommendera det.

Rekommenderar att du tar en titt på Carey Holzman på Youtube, denna video är inte från hans kanal men den är bra för en nybörjare: https://www.youtube.com/watch?v=n2dJvqU2_x4

Tack för hjälpen, jag köpte detta: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9650576/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CodeHalt:

Tack för hjälpen, jag köpte detta: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9650576/

Skickades från m.sweclockers.com

Ser mycket stabilt ut! Återkom gärna med hur det gick för dig sen

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Ser mycket stabilt ut! Återkom gärna med hur det gick för dig sen

Det ska jag! Delarna bör komma imorgon, jag beställde kl 21:00 i måndags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thumbii:

@CodeHalt: Ser bra ut! Dock kommer inte i5 6600K med någon CPU-kylare så du måste ha en sådan också, rekommenderar Coolermaster hyper EVO 212 om du vill ha en billig.. Annars funkar Phanteks eller Noctua om du vill ha ett riktigt monster till kylare

Glöm sen inte distanserna för moderkortet och att du ska koppla in antistatarmbandet i chassit och inte i tex ett element som många föreslår, tanken är att du ska ha samma laddning som chassit

Helst också till en kontaktpunkt som inte är målad, då det försämrar potentialutjämningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Helst också till en kontaktpunkt som inte är målad, då det försämrar potentialutjämningen

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9661243/ Om den beräknade ankomsten är 17:30, borde jag få det vid den tiden? Är den något att gå efter? Jag vill ha datorn idag helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CodeHalt:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9661243/ Om den beräknade ankomsten är 17:30, borde jag få det vid den tiden? Är den något att gå efter? Jag vill ha datorn idag helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du fått mail om att alla delar är skickade? I listan så är det, för närvarande, tre delar som inte finns. Skärmen har utgått, slut på moderkortet och så något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har du fått mail om att alla delar är skickade? I listan så är det, för närvarande, tre delar som inte finns. Skärmen har utgått, slut på moderkortet och så något mer.

Har fått hem allting, har kollit i bios och allt ska vara igång. Det enda är att jag har ingen aning hur jag ska installera Windows 10 via den där usb:n jag fick. Jag behöver hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av CodeHalt:

Har fått hem allting, har kollit i bios och allt ska vara igång. Det enda är att jag har ingen aning hur jag ska installera Windows 10 via den där usb:n jag fick. Jag behöver hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Plugga in den i uttagen som ska finnas på moderkortet. Tror det gäller att man kör USB 2 uttagen (om det finns), men du märker om det inte fungerar.

kan behöva ändra boot ordning i bios samt ändra hårddisken/ssd till AHCI mode innan du installerar windows.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Plugga in den i uttagen som ska finnas på moderkortet. Tror det gäller att man kör USB 2 uttagen (om det finns), men du märker om det inte fungerar.

kan behöva ändra boot ordning i bios samt ändra hårddisken/ssd till AHCI mode innan du installerar windows.

Jag fixade det, men min hdd vill inte visas i "My computer" men min ssd och mitt usb syns. Vad beror detta på? Har den kopplad till Sata och Sata power.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av CodeHalt:

Jag fixade det, men min hdd vill inte visas i "My computer" men min ssd och mitt usb syns. Vad beror detta på? Har den kopplad till Sata och Sata power.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat om den dyker upp i bios?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kollat om den dyker upp i bios?

Jag fixade det, allt funkar nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kollat om den dyker upp i bios?

Jag undrar dock hur jag får min gpu fläkt att börja snurra, den snurrar bara vid upstart och slutar. Har inte testat någtära spel ön men den ligger på 40C° för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CodeHalt:

Jag undrar dock hur jag får min gpu fläkt att börja snurra, den snurrar bara vid upstart och slutar. Har inte testat någtära spel ön men den ligger på 40C° för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

GPU fläktarna snurrar inte om kortet är svalt. Dom börjar snurra vi en speciell temparatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CodeHalt:

Jag undrar dock hur jag får min gpu fläkt att börja snurra, den snurrar bara vid upstart och slutar. Har inte testat någtära spel ön men den ligger på 40C° för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket grafikkort valde du att köpa? Många varianter stänger av sina fläktar helt när kortet inte belastas.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av CodeHalt:

Jag undrar dock hur jag får min gpu fläkt att börja snurra, den snurrar bara vid upstart och slutar. Har inte testat någtära spel ön men den ligger på 40C° för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

antagligen passiv kylning så när kortet väl börjar belastas och temperaturerna går upp så går fläktarna igång, det brukar vara så på nya kort för att dom ska vara så tysta som möjligt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

antagligen passiv kylning så när kortet väl börjar belastas och temperaturerna går upp så går fläktarna igång, det brukar vara så på nya kort för att dom ska vara så tysta som möjligt.

Fläkten gick igång nu, tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

antagligen passiv kylning så när kortet väl börjar belastas och temperaturerna går upp så går fläktarna igång, det brukar vara så på nya kort för att dom ska vara så tysta som möjligt.

Jag spelade Gta 5 i ca 3 timmar utan problem, skitkul! Men när jag startade om gta och fipplade med några inställningar så låter mitt grafikkort väldigt mycket. Är det coilwhine? När jag får 100+ fps på cs så låter det också. Hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CodeHalt:

Jag spelade Gta 5 i ca 3 timmar utan problem, skitkul! Men när jag startade om gta och fipplade med några inställningar så låter mitt grafikkort väldigt mycket. Är det coilwhine? När jag får 100+ fps på cs så låter det också. Hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

ingen aning kontakta företaget du köpte kortet av det borde gå på garantin och du får ett nytt om det inte finns något du kan göra åt det.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av CodeHalt:

Jag spelade Gta 5 i ca 3 timmar utan problem, skitkul! Men när jag startade om gta och fipplade med några inställningar så låter mitt grafikkort väldigt mycket. Är det coilwhine? När jag får 100+ fps på cs så låter det också. Hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vad för ljud. Är det ett pipande ljud så är det troligen coliwhine, även att problemet kommer efter 100fps låter som det problemet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Beror på vad för ljud. Är det ett pipande ljud så är det troligen coliwhine, även att problemet kommer efter 100fps låter som det problemet.

Startade upp fläktarna på msi afterburner så att det kyls mycket mer, coilwhine:n gick ner och surrar endast lite nu, jag vet inte varför det låter mer på gta story mode än online med samma fps.

Skickades från m.sweclockers.com