Skattekrav på donationer via Twitch och Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag tycker att dricks inom alla yrken ska skatta isånna fall, tex resturangbranschen. Att få ut mellan 5000 och 8000 i månaden i dricks är ju inte ovanligt

Så skandalöst att särbehandla IT delen av samhället bara fle att det är nytt och främmande och man kan tjäna pengar på det...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är ju dricks skattepliktigt.

Analogier hit och dit som vissa påstår haltar osv. Grundproblemet är att det har uppstått näringsverksamheter. Visst, det står "Donation" på en knapp som inte någon kan påverka, men det finns en motprestation i form av en medieproduktion och det är underförstått att ju bättre produktioner man gör ju mer förväntas man få i donationer, och det är ju inte engångsföreteelser heller utan man skapar nya produktioner kontinuerligt.

Det kanske inte är ett traditionellt handelsutbyte i den meningen men det leder till en näringsverksamhet. I vissa fall har de ju t.o.m ett bolag som köper in produkter, rekvisita, medieutrustning och drar av ingående moms och tar in viss reklam och sponsorintäkter, sedan används detta för produktion som i sin tur ger intäkter i form av gåvor som man får direkt till sitt privata konto. Det är liksom väldigt fel skattemässigt.

Det är ju inte ens ett problem, de som bedriver en tydlig näringsverksamhet av detta får betala skatt, andra som bedriver detta som ren hobby behöver inte betala skatt. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Skrivet av Apachi:

Du har ju missat hela poängen med ett skattesystem. Om man lever på donationer så blir det en inkomst, det måste du väl förstå?...

Jag missade inte poängen med skattesystemet men du och vem mer som tummat upp dig missade det jag skrev i min kommentar: Förhoppningsvis blir detta fixat så att det krävs en rättvis minimum summa innan taxering sker, får de tex in under existensminimum då ska man inte skattas, det finns liksom ingen mening i att straffa någon som försöker skapa ett levende för sig själv- straffar man dessa när de lever på gränsen blir det istället att möjligheten försvinner.

Sedan pratar du om fusk med jobb som ingår i arbetsbeskrivning & som ska bokföras för mer anledningar än svartjobb.

Erbjuder du samma peng för att gå runt hörnet och bli pruttad i ansiktet (då det kanske är något du uppskattar) då finns inte längre samma problem även om ni båda får något ni vill ha, detta är streaming 101 -24/7; amatörunderhållning genom reaktioner och beteendemönster som saknar stabil arbetsgrund.

Så det du vill ha är 'för att han har förmågan att få mycket pengar för att fisa folk i ansiktet så måste vi lägga skatt på det'
Fint säger jag men se till att göra de när inkomst-fisen är stabil så att han kan fortsätta med att leva på det.

Skrivet av Apachi:

Bryter båda benet får båda samma behandling från sjukhuset men det är bara jag som betalar skatt.

Vanliga jobb har oftast tillgång till bättre sjukvård något som du knappast kvalificerar för i denna 'verksamhet'.
Sedan anser jag att båda förlorar om de behöver förlita sig på svensk sjukvård men det är ett ämne för en annan dag.

Skrivet av Apachi:

Det är en parasit.

Eh ok..

jag är som en seriös filmproduktion; ibland krävs det ett par omtagningar för att allt ska bli perfekt
Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

eftersom det rör sig enbart om donationer, som man ger bort frivilligt till någon utan motprestation!

Kan dock bli lite knivigt med situationer där streamers ger shoutouts osv till de som donerar, kan ju faktiskt tolkas som en "motprestation".

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag förstod att du skulle nappa direkt på den kommentaren, men du får gärna upplysa mig om på vilket sätt jag är avundsjuk på de som streamar? Det är helt och hållet en egenskap som du tar dig friheten att klistra på mig. Kärnan i ett solidariskt samhälle där saker som utbildning, sjukvård etc är skattefinansierad är ju att alla som har möjlighet att bidra gör det. Det är vad det handlar om, inget annat. Jag bryr mig inte ett dugg om ifall folk tjänar miljoner i månaden på sin stream, tvärt om, jag tycker det är en fascinerande utveckling. Men kom inte å säg att det inte är en skattegrundande inkomst för att knappen heter "donate".

Så jag frågar dig återigen, vad är egentligen skillnaden på dricks och en "donation"? Får jag endast dricksa någon om jag innan dricksen redan har betalat en avgift?

Det har gått så mycket redundans nu i tråden så att jag hoppar av tåget här. Dock, som avslut kan jag hålla med om det jag fetat ovan. Skatter är nödvändigt och solidaritet är bra skit, så där är vi överrens. Jag pudlar också på det där med avundsjuka för det kan jag ju rimligtvis inte veta (det är vad jag förstår bara feminister som är begåvade med superkrafter och kan "känna" vad andra tycker).
För övrigt: Jag förbehåller mig rätten att helt sonika sluta underhålla detta och hoppas du och alla andra får en skön helg.

LA8PV says Over 'n' Out!

Permalänk
Avstängd

*** raderat ***

Skrivet av Blomman90:

Det finns massvis med situationer du kan dricksa även om du inte betalat, till exempel azder's exempel om att någon annan betalar. För i fallet med någon som streamer så är det alltid någon annan som betalar. Twitch och youtube är inte gratis att driva, i dessa fall är det mycket pengar som kommer från reklam. Så man kan säga att det är samma sak som att äta på restaurang, men någon annan pröjsar.

Du kan även gå in på en restaurang och be om ett glas vatten, väldigt många restauranger kommer inte att debitera dig för detta, däremot kan du vara villig att ge lite dricks som tack. Hur skiljer sig detta?

Skrivet av KalBumling:

Kan dock bli lite knivigt med situationer där streamers ger shoutouts osv till de som donerar, kan ju faktiskt tolkas som en "motprestation".

Jag håller med Clint, era exempel är extremt krystade med 88 klausuler för att själva grundidén är bristfällig.

Jag tycker för övrigt att dricks inte heller ska vara skattepliktigt.

"M-m-men välfärden då?!"
Välfärdsstaten är dysgenisk.

Onödigt inriktat på person och inte sakfråga
Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

en spontan stream är väl ingen tjänst?
hade det stått ''om jag når en x antal summa så startar jag en stream'' hade det varit en annan sak, den här logiken är så jäkla bakvänd.
med samma princip hade välgörenhets galor skattats oberoende på vilken summa dem får då ''musiken'' hade räknats som en motprestation/tjänst.

det är fel resonemang hur du än vänder och vrider på det, ingen kan påstå att detta faller under spontan streamare.
det enda scenario det hade varit logiskt med skattning är om det lags up en milestone med rewards hos den individuella streamern.

att titta in på streams är gratis och därefter ingen tjänst, du är inte skyldig att donera.

så detta kan aldrig träda kraft lagligt, skatteverket dun goofed.

Sen lär ju det vara obsolet igen med det nya tipping systemet där man redan köper donation points som skattar direkt från twitch. så här gick det hela argumentet rakt ner skitrännan. ska vi skatta skattade summor då?

Skrivet av Buulaa:

en spontan stream är väl ingen tjänst?

Vad är en tjänst för dig? Vad har det för betydelse om streamen är spontan eller inte, den gör ju samma sak oavsett längd.

Skrivet av Buulaa:

med samma princip hade välgörenhets galor skattats oberoende på vilken summa dem får då ''musiken'' hade räknats som en motprestation/tjänst.

Intressant jämförelse, tycker definitivt att välgörenhetsgalor ska ses som ett undantag för denna lag, av uppenbara anledningar.

Skrivet av Buulaa:

det är fel resonemang hur du än vänder och vrider på det

Säg inte åt mig vad som är rätt och fel resonemang när vi diskuterar personliga åsikter, vilket allt i denna tråd är. Då det redan är fastslaget vad som gäller, så kan vi bara säga vad vi alla tycker om det, vilket vi också gör.

Skrivet av Buulaa:

att titta in på streams är gratis och därefter ingen tjänst, du är inte skyldig att donera.

Dricks beskattas idag i sverige, vad tycker du om det? Det är nämligen precis samma scenario som en streamer som trycker på "go live".

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

"Jag är extremt avundsjuk!" - Du

Jag håller med Clint, era exempel är extremt krystade med 88 klausuler för att själva grundidén är bristfällig.

Jag tycker för övrigt att dricks inte heller ska vara skattepliktigt.

"M-m-men välfärden då?!"
Välfärdsstaten är dysgenisk.

Varför väljer ni att dumförklara er själva med ert sätt att diskutera eftersom ni hellre projicerar nedlåtande egenskaper som avundsjuka och jantelag på oss som inte tycker som ni gör istället för att svara sakligt? Avundsjuka har ingenting med saken att göra oavsett hur mycket ni gapar om det, det är ert eget påhitt för att nedvärdera det som andra säger.

Grundidén att man ska betala skatt för inkomster oavsett vad man väljer att kalla dom är knappast bristfällig, det som är mest bristfälligt här verkar vara er förmåga att begripa vad som sägs. Jag frågar åter igen varför vissa former av inkomster ("donationer/gåvor") ska vara skattepliktiga medan andra inte skulle vara det enligt era resonemang?

Tycker att dricks utan tvekan ska vara skattepliktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

"Jag är extremt avundsjuk!" - Du
"Jag är extremt avundsjuk!" - Du
Jag håller med Clint, era exempel är extremt krystade med 88 klausuler för att själva grundidén är bristfällig.

Jag tycker för övrigt att dricks inte heller ska vara skattepliktigt.

"M-m-men välfärden då?!"
Välfärdsstaten är dysgenisk.

Vill man grovt förklara det så ska man enligt lag betala skatt på pengar man tjänar. Denna principen bör de flesta förstå och hålla med om.

Läget där det blir lite gråzon är om det är så att man kanske får dessa donationer på sin födelsedag eller av släktingar etc. Vad händer om det är ens farfar som donerar pengar via twitch på julafton?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Jag håller med Clint, era exempel är extremt krystade med 88 klausuler för att själva grundidén är bristfällig.

Jag tycker för övrigt att dricks inte heller ska vara skattepliktigt.

"M-m-men välfärden då?!"
Välfärdsstaten är dysgenisk.

Jag skulle ju vilja vända på steken. Jag hävdar att två saker är likvärdiga (dricks till servitör och donation till en stream) då båda är frivilliga och inte nödvändigtvis innebär någon tidigare insats. Någon annan hävdar att de inte är likvärdiga på grund av ett kriterium, jag tror det nämndes som betalvägg, att man på en restaurang inte kan sätta sig och äta gratis, medans man kan sätta sig och titta på en stream gratis. Då har jag och några till slagit hål på den motiveringen med ett antal exempel (Servrar och maintenance kostar en hel del pengar, som någon annan betalar, till exempel reklamfinansierat. På samma sätt kan du bli bjuden på mat/dryck men ändå vilja driscka servitören för god service). Du får tycka de är hur krystade du vill, men exemplen innebär att motiveringen som presenterats faller. Det är inga fler klausuler än åt andra hållet.

Sen hur skattepengar utnyttjas är en helt annan fråga, men som inte berättigar någon verksamhet att slippa betala skatt på inkomst. Eller kanske vi ska undanta sjuksköterskor eller någon annan yrkesgrupp från inkomstbeskattning också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Du och Clint dumförklarar er själva i ert sätt att diskutera eftersom ni hellre projicerar nedlåtande egenskaper som jantelag och avundsjuka på oss som inte tycker som ni gör istället för att svara sakligt. Avundsjuka har ingenting med saken att göra oavsett hur mycket ni gapar om det, det är ert eget påhitt för att nedvärdera det som andra säger.

Grundidén att man ska betala skatt för inkomster oavsett vad man väljer att kalla dom är knappast bristfällig, det som är mest bristfälligt här verkar vara er förmåga att begripa vad som sägs. Jag frågar åter igen varför vissa former av inkomster ("donationer/gåvor") ska vara skattepliktiga medan andra inte skulle vara det enligt era resonemang?

Tycker att dricks utan tvekan ska vara skattepliktigt.

*** raderat ***

Anledningen till skattepliktiga donationer är efterblivet är att det är omöjligt att kontrollera, och att i princip alla skulle vara skyldiga till skattebrott.

Onödigt om person och inte sakfråga
Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av codeinjection:

Vanliga jobb har oftast tillgång till bättre sjukvård något som du knappast kvalificerar för i denna 'verksamhet'.

Du skriver om sjukvårdsförmåner för de med ett "vanligt jobb", vad nu det är. Du kanske menar anställning på ett större företag som tillhandahåller en privat sjukvårdsförsäkring?

Nu kommer ju inte denna förbättrade sjukvård som gratis manna från himlen, utan måste bekostas av de pengar som företaget drar in, som ett resultat av de anställdas arbete. Detta medför också arbetsgivaravgift för företaget, och förmånsskatt för den anställde. Streamaren kan också skaffa fin privat sjukvårdsförsäkring, om denne drar in tillräckligt med pengar, så vad har detta med diskussionen om skatt att göra?

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat och redigerat ett antal inlägg som mer spunnit iväg till att handla om personangrepp än sakfrågor.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av mhult:

Du skriver om sjukvårdsförmåner för de med ett "vanligt jobb", vad nu det är. Du kanske menar anställning på ett större företag som tillhandahåller en privat sjukvårdsförsäkring?

Jag minns inte namnet på det men jag vet att det var något en nära släkting utnytjade när denna åkte på ett rätt jobbigt problem och kunde då tack vare företaget få vård/hjälp väldigt fort och gå om folk i kön till tex skiktröntgen.

Skrivet av mhult:

Streamaren kan också skaffa fin privat sjukvårdsförsäkring, om denne drar in tillräckligt med pengar

"om", folk verkar ha fått för sig att det är extremt många rika streamers och youtubers när detta är en låg procent gämtemot de som försöker och skulle älska att livnära sig på verksamheten men som oftast mer har ett riktigt jobb bredvid.

Skrivet av mhult:

så vad har detta med diskussionen om skatt att göra?

Jag svarade till en kommentar om att arbetslösa streamers/"parasiter" skulle ha samma vackra vård som "hederliga", "hårt kämpande" arbetande människor.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Vill man grovt förklara det så ska man enligt lag betala skatt på pengar man tjänar. Denna principen bör de flesta förstå och hålla med om.

Läget där det blir lite gråzon är om det är så att man kanske får dessa donationer på sin födelsedag eller av släktingar etc. Vad händer om det är ens farfar som donerar pengar via twitch på julafton?

Ja det får man ta upp på sin deklaration helt enkelt.

http://www.idg.se/2.1085/1.663243/skattesmall-videobloggare
Därmed inte sagt att alla som får donationer på Twitch måste börja deklarera pengarna. Ärendet i fråga handlar om en professionell streamare som har ett aktiebolag där pengarna landar. Den som sänder som hobby och får en tjuga här och där av sin publik slipper förmodligen fundera över reglerna.

– Det kan vara svårt att avgöra var gränsen mellan hobby och näringsverksamhet går. Men när det börjar röra sig om lite större belopp, och något man gör yrkesmässigt och regelbundet rör det sig antagligen om näringsverksamhet. Är man osäker kan man kontakta Skatteverket, säger Tim Käll.

Har man det som hobby så är det inget problem.

Dessutom så får man ingen PGI eller SGI uppräknad om inte inkomsten är deklarerad, vilket är ganska dumt om man livnärs sig på på den här typen av donationer. Då får man ett glapp i sin PGI som man aldrig kan ta igen och det kommer att avspegla sig i den statliga pensionen. Ska man lyckas som pensionär så gäller det att ha hög PGI och tjänstepension från tidig arbetsför ålder samt privata tillgångar. Låter kanske "skinntörrt" men en vacker dag så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Vad är en tjänst för dig? Vad har det för betydelse om streamen är spontan eller inte, den gör ju samma sak oavsett längd.

Intressant jämförelse, tycker definitivt att välgörenhetsgalor ska ses som ett undantag för denna lag, av uppenbara anledningar.

Säg inte åt mig vad som är rätt och fel resonemang när vi diskuterar personliga åsikter, vilket allt i denna tråd är. Då det redan är fastslaget vad som gäller, så kan vi bara säga vad vi alla tycker om det, vilket vi också gör.

Dricks beskattas idag i sverige, vad tycker du om det? Det är nämligen precis samma scenario som en streamer som trycker på "go live".

du arbetar för dricks, du ger god ''personlig'' service för dricks, att få en liten notis på skärmen eller en leaderboard är ingen motprestation, om folk faktiskt fick något för det hade det varit rimligt att skatta för då hade inte klassats som en tjänst.

streams är oberoende av donationer i princip, om vissa individer försöker sälja det som något annat än gåvor ska de skattas punkt slut.
det finns redan en prenumereras funktion som skattas och fyller funktionen som skatteverket vill komma åt, det här luktar ren inkompetens.
det här kommer bli svårt att genomdriva.
Sen återstår ju tipping funktionen som kommer göra donationer obsolet.

Jag följer endast definitionen, och enligt skatteverket kan detta bara genomdrivas om streamern skulle ha det som regel att dansa varje gång en donation görs då det tekniskt är en motprestation. Om däremot inget händer som stoppar den nuvarande aktiviteten är det ingen motprestation som ges eller hur?
det som kommer hända är att svenska streamers får ändra beskrivningar och beteende som kan anses vara en motprestation för att slippa vara skattepliktiga.

jag tycker inte om ''vem kom före ägget eller hönan'' argumentet som folk vänder till här i kommentarerna.
Streamen kom före donationen så därefter inte en motprestation.
Är en planerad stream en motprestation? kan du förutspå donationer?
vad räknar skatteverket som en motprestation?

jag tror folk har börjat kränga åsikter lite för snabbt innan vi faktiskt vet vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codeinjection:

"om", folk verkar ha fått för sig att det är extremt många rika streamers och youtubers när detta är en låg procent gämtemot de som försöker och skulle älska att livnära sig på verksamheten men som oftast mer har ett riktigt jobb bredvid.

Om inkomsten är låg blir även skatten låg. Det är så vårt progressiva skattesystem funkar. Den som bara drar in någon tusenlapp i månaden och knappast kan försörja sig på det, än mindre skaffa en privat sjukvårdsförsäkring betalar betydligt mindre skatt än den som är anställd/driver ett eget företag med bra lön och fin sjukvårdsförsäkring. I det senare fallet uppgår arbetsgivaravgift och inkomstskatt till tiotusentals kronor i månaden.

Det är väl ganska rättvist?

Om man sedan har ett annat jobb bredvid med bra lön så kommer såklart inkomster från streaming, även om de är små, att läggas på toppen och beskattas fullt ut

Det anser jag också vara rättvist. Hur skulle det annars vara? Om inkomster från streaming skulle undantas från beskattning står nog ganska många andra med diverse olika sidojobb på kö och vill slippa skatt de också.

Permalänk

Schysst ökade intäkter för staten.

Skattade pengar som doneras skattas igen. Win win.

Permalänk

Fråga

Kommer dessa regler bara gälla inom sverige? att man måste beskatta

känns lite jävla dumt om det är bara i sverige detta kommer att pågå

Permalänk
Medlem

Har ju varit solklart skatt på twitchdonationer hur länge som helst men många streamers har ändå valt att skita i att skatta för sina donationer. Precis som att många esportare skitit i att skatta sina vinstpengar. (Det är dock en annorlunda situation)

Skatteverket är extremt restriktiva med vad som anses vara gåvor och vad gäller twitch så får de stora streamersarna en betydande del av sin månatliga inkomst via donationer varje vecka. Den kanske största svenska streamern forsen kan få hundratusentals kronor i månaden i "donationer" (källa: https://i.imgur.com/OLyQNpk.png )Många streamers har också det upplagt på det sättet att donationer visas live och donatorns eventuella meddelande visas för alla tittare. I dessa fall är det solklar motprestation(=ingen gåva) men även i andra fall när alla donationsmeddelanden ej visas så tycker jag knappast det i lagens mening kan anses vara en gåva eftersom praxis är så restriktiv men då är det iaf en diskussion.

Den bästa paralellen som jag kan hitta är gatumusikanter som får donationer för sitt spelande. Dessa donationer är skattepliktiga(såvida de inte omfattas av lagen (1991:591) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister m.fl., se b.la. 8 paragrafen) sen att det är omöjligt att kontrollera gatumusikanter är en annan sak.... annorlunda är det dock med streamers förr eller senare åker ju pengarna in på banken via paypal eller dylikt.

Bra att skatteverket förtydligat vad som gäller iaf. Nu har streamers inte längre nån ursäkt för att skita i att skatta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Skrivet av mhult:

Om inkomsten är låg blir även skatten låg. Det är så vårt progressiva skattesystem funkar. Den som bara drar in någon tusenlapp i månaden och knappast kan försörja sig på det, än mindre skaffa en privat sjukvårdsförsäkring betalar betydligt mindre skatt än den som är anställd/driver ett eget företag med bra lön och fin sjukvårdsförsäkring. I det senare fallet uppgår arbetsgivaravgift och inkomstskatt till tiotusentals kronor i månaden.

Det är väl ganska rättvist?

Om man sedan har ett annat jobb bredvid med bra lön så kommer såklart inkomster från streaming, även om de är små, att läggas på toppen och beskattas fullt ut

Det anser jag också vara rättvist. Hur skulle det annars vara? Om inkomster från streaming skulle undantas från beskattning står nog ganska många andra med diverse olika sidojobb på kö och vill slippa skatt de också.

Du lyssnar inte.

Jag säger hela tiden att skattning är ok så länge inkomsten passerar ett tak, dvs ge tusan i att skatta från första donationen om donationerna är en rörlig summa som inte garanterar personen en ekonomisk hållbarhet.

Är du och andra oroade över att youtubers och streamers springer iväg med 'era hårt förtjänade pengar' då kan la ni ta och pusha för att införa förmögenhetsskatt igen (också ett dumt system) så kan de och alla andra som sitter på stora kosan ger tillbaks pengar ni anser att de inte förtjänar att sitta på.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Kan dock bli lite knivigt med situationer där streamers ger shoutouts osv till de som donerar, kan ju faktiskt tolkas som en "motprestation".

Och dom streamers som inte gör det, det är okej eller?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av hersses:

Ännu en som inte kan läsa ordentligt. Det står ju till och med i artikeln att skatteverket ser skillnad på hobbyverksamhet och yrkesverksamhet. Här har du en tydlig definition: kan du leva ekonomiskt på din hobby så är det inte längre en hobby - då SKA du skatta. Och ditt exempel hjälper dig inte för att du beskriver inte en gåva utan du säger ju själv att du byter tjänst mot en summa pengar. Du sitter inte på gatan o räcker ut händerna till oljeprinsen utan han ser ett klipp av dig där du underhåller honom och han ger dig pengar. Sen är det en sak om det hela upptäcks men det är lite samma princip med fortkörning antar jag - ser ingen det hela så märks det inte men det är fortfarande olagligt.

Men väta lite nu.. va??
Jag streamar, har donation-button.. de små donationerna jag får använder jag till giveaways. Har ingenstans något som kan tolkas som att jag ber om donations. Jag gör detta för det är kul. Om jag då t ex får 50 tusen kronor i donation. Ska det då helt plötsligt räknas som att jag bedriver verksamhet, men det gjorde det inte 3 minuter tidigare?
Så för att jag får en hög donation så har en annan person ändrat min tanke med streamingen genom att donera så jah räknas som verksamhet?
Nej det håller inte... försöker jag inte be om donations utan får dem ändå, så ska jag inte betala ett jävla piss skatt! Detta är bata statens sätt att försöka få in mer skatt till deras skit.

Fyi har inte sagt att jag byter en tjänst moy pengar.. för då hade jag inte streamat, vässa till dig nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och dom streamers som inte gör det, det är okej eller?

Tar streamers emot donations och aldrig tar upp vilka som skänkt och hur mycket så ska det enligt min mening räknas som just gåva (dvs listar inte ens donators på twitch sidan t.ex). Problemen uppstår som sagt med shoutouts och i vissa fall give-aways/events osv där donators får ta del (ofta hopklumpade med subscribers) men inte vanliga viewers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Tar streamers emot donations och aldrig tar upp vilka som skänkt och hur mycket så ska det enligt min mening räknas som just gåva (dvs listar inte ens donators på twitch sidan t.ex). Problemen uppstår som sagt med shoutouts och i vissa fall give-aways/events osv där donators får ta del (ofta hopklumpade med subscribers) men inte vanliga viewers.

Så du menar att du tycker att man potentiellt ska kunna tjäna tiotusentals kronor i månaden på streaming så länge man inte publicerar donatorer och summor? Låter väldigt mycket som svartarbete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Så du menar att du tycker att man potentiellt ska kunna tjäna tiotusentals kronor i månaden på streaming så länge man inte publicerar donatorer och summor? Låter väldigt mycket som svartarbete...

En gåva utan motprestation är just det en gåva, vill du att gåvor ska beskattas får du helt enkelt börja argumentera för att införa gåvoskatten igen. T.ex så är inte gatumusikanter skattepliktiga heller.

"Betalning till gatumusikant

Frivilliga betalningar som gatumusikanter och liknande får är inte skattepliktiga (8 § första stycket 1 A-SINK). Det rör sig här om sådana personer som utan inträdesavgift uppträder med musik, sång, akrobatik och liknande aktiviteter på gator, torg, tunnelbanestationer och andra platser."

Enligt mig är det rimligt att Streamers som underhållare också ska undantas så länge dom följer "ingen motprestation" principen. Däremot intäkter från subs/reklam/sponsorer osv ska givetvis beskattas men nu handlar diskussionen om frivilliga donationer från viewers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

En gåva utan motprestation är just det en gåva, vill du att gåvor ska beskattas får du helt enkelt börja argumentera för att införa gåvoskatten igen. T.ex så är inte gatumusikanter skattepliktiga heller.

"Betalning till gatumusikant

Frivilliga betalningar som gatumusikanter och liknande får är inte skattepliktiga (8 § första stycket 1 A-SINK). Det rör sig här om sådana personer som utan inträdesavgift uppträder med musik, sång, akrobatik och liknande aktiviteter på gator, torg, tunnelbanestationer och andra platser."

Enligt mig är det rimligt att Streamers som underhållare också ska undantas så länge dom följer "ingen motprestation" principen. Däremot intäkter från subs/reklam/sponsorer osv ska givetvis beskattas men nu handlar diskussionen om frivilliga donationer från viewers.

Jag har sen början av tråden argumenterat för att donationer för streaming inte är utan motprestation. Läs från trådstart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Jag har inte bemödat mig att läsa alla inlägg i tråden.

Men skoja inte med mig om 90-talister, så uselt har Sverige aldrig tidigare presterat, någonsin.
En hård helg med fest och flickor så kommer det ett sms till chefen att HEN är sjuk och kan inte komma på jobbet på måndag morgon, feber, ont i huvudet osv, osv...

Att ha runt 20 sjukdagar per år känns normalt för en 90-talist, för ibland är man helt slut och har "rätt" till att få vila ut, HEN har jobbat så hårt...
Det är jävligt märkligt, men ibland vill teenisarna bara ligga hemma och kolla på Netflix medans någon annan betalar.
Det borde införas åtminstone 14 karensdagar med krav på sjukintyg från läkare från den 15 dagen, vilket borde gälla samtliga på arbetsmarknaden.
Det är helt galet att arbetsgivaren skall betala lön till någon som är sjuk, personen arbetar inte, varför skall denne få lön?

Jag som 70-talist är skolad och stöpt i en helt annan form, en form som skulle verka 1800-tal för de flesta 90-talisterna.

Det är som fotbollspelarna vs hockeyspelarna, fotbolls-killarna slänger sig och gråter så fort någon öht rör dem, hockeyspelaren ställer sig upp om han inte är medvetslös, att han behöver 19 stygn i pannan är secondary..

90-talister som generation är verkligen inget vi kan vara i stolta över.

Jag lixom många andra idag uppfostrar våra barn På ett annat sätt, så jag hoppas att vi kan få fram bättre folk framöver.

Och att betala skatt är självklart, hur fanken skulle vi annars kunnat få det land vi fick?

Wow så bara för att jag är 90-talist så är jag såhär wow när jag jobbade över 300 timmar övertid fick jag stopp för det vi löste problemet med att jag jobbade för ett bemaningsbolag på helgerna kom inte o säg att jag ligger hemma och chillar öppna ögonen och dra inte alla över samma kant när jag är sjuk är jag sjuk jag är för pengakåt för att vara hemma och chilla farfar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Men väta lite nu.. va??
Jag streamar, har donation-button.. de små donationerna jag får använder jag till giveaways. Har ingenstans något som kan tolkas som att jag ber om donations. Jag gör detta för det är kul. Om jag då t ex får 50 tusen kronor i donation. Ska det då helt plötsligt räknas som att jag bedriver verksamhet, men det gjorde det inte 3 minuter tidigare?
Så för att jag får en hög donation så har en annan person ändrat min tanke med streamingen genom att donera så jah räknas som verksamhet?
Nej det håller inte... försöker jag inte be om donations utan får dem ändå, så ska jag inte betala ett jävla piss skatt! Detta är bata statens sätt att försöka få in mer skatt till deras skit.

Fyi har inte sagt att jag byter en tjänst moy pengar.. för då hade jag inte streamat, vässa till dig nu..

Jag är vässad - om du läser på skatteverket så står det att även hobbyverksamhet är skattepliktigt, men i praktiken bryr de sig inte om småsummor. Du vet även om du skulle ha aktier som hobby så måste du skatta där med... Och du kanske inte har sagt att du byter tjänst mot pengar men det gör du ju. Du underhåller och folk ger dig pengar för att du underhåller eller varför skulle de annars ge dig pengar? Du är inte en hemlös människa i behov av bistånd som mat o tak över huvudet så nej, jag köper jag inte ditt argument om donationer. Dessutom så fort det går bra för din kanal så du skriver kontrakt för YT och får pengar från dem så är det automatiskt en företagsverksamhet. Asså du har en åsikt och jag har en annan(som bygger på skatteverkets regler) så vi behöver inte tjaffsa - det är bättre du läser deras material

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du är ju rätt rolig i din argumentation.

Så vad menar du skulle rättfärdiga att vissa skulle få tjäna sitt leverne skattefritt, medan andra inte får det?
Det har ingenting med jantelag och avundsjuka att göra, det handlar om att bygga ett rättvist samhälle med lika villkor.

Så gott som alla har samma förutsättningar. Sedan om man väljer det dåliga alternativet får den som gör valet stå för. Mycket gnäll och avundsjuka, klassiskt svenskt tyvärr.

Varför dricks skulle inkomstbeskattas förstår jag inte. Det är ju redan beskattade pengar som ges.

Fast å andra sidan så betalar vi ju skatt på allt annat med beskattade pengar.

Skrivet av Tommy:

Jag har sen början av tråden argumenterat för att donationer för streaming inte är utan motprestation. Läs från trådstart igen.

Jämförelsen med "gatumusikanter" var riktigt bra faktiskt. Förutom att de sällan tjänar i närheten av samma summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Så gott som alla har samma förutsättningar. Sedan om man väljer det dåliga alternativet får den som gör valet stå för. Mycket gnäll och avundsjuka, klassiskt svenskt tyvärr.

Varför dricks skulle inkomstbeskattas förstår jag inte. Det är ju redan beskattade pengar som ges.

Fast å andra sidan så betalar vi ju skatt på allt annat med beskattade pengar.

Jämförelsen med "gatumusikanter" var riktigt bra faktiskt. Förutom att de sällan tjänar i närheten av samma summor.

Ja, så gott som alla har det, nu även streamers, vilket nyheten handlar om. Ska du också sälla dig till de i tråden som gapar om avundsjuka och pekar finger som småbarn? Kom hellre med något nytt istället som kanske är relevant. Det är fortfarande inte rimligt att vissa inkomsttyper skulle göras skattefria om andra inte är det, det går inte att bygga ett balanserat och rättvist samhälle på det sättet. Alla streamers tjänar inte jättemycket pengar, men de som gör det ska naturligtvis betala skatt för det.

Dricks är ju del av någons inkomst, så därför ska denne skatta för den, det är ju så vårt system fungerar. Att pengarna är skattade av någon förut har inte med saken att göra. Eller ska företagaren som driver butik inte heller skatta på sina försäljningar för att pengarna som kommer in redan är skattade? Du fattar att det inte riktigt går ihop.