Skattekrav på donationer via Twitch och Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Gissar att de som tycker detta är rätt, har streamat och inte fått en spänn
Tycker det är helt fel! Om jag sitter och streamar, sen får jag en brutal donation ifrån en oljeprins. Ska jag då behöva skatta en gåva av någon som uppskattar min stream? Nej tack!

Ännu en som inte kan läsa ordentligt. Det står ju till och med i artikeln att skatteverket ser skillnad på hobbyverksamhet och yrkesverksamhet. Här har du en tydlig definition: kan du leva ekonomiskt på din hobby så är det inte längre en hobby - då SKA du skatta. Och ditt exempel hjälper dig inte för att du beskriver inte en gåva utan du säger ju själv att du byter tjänst mot en summa pengar. Du sitter inte på gatan o räcker ut händerna till oljeprinsen utan han ser ett klipp av dig där du underhåller honom och han ger dig pengar. Sen är det en sak om det hela upptäcks men det är lite samma princip med fortkörning antar jag - ser ingen det hela så märks det inte men det är fortfarande olagligt.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

har du glömt att dessa personers huvudsakliga inkomst är genom reklam som redan skattas? folk verkar tro att den enda inkomstkällna är donationer och inte sponsorer och reklam samt merch.

Ser inte hur detta har med saken, de bör ju skatta för alla former av inkomster. Sen om de skattar för för deras huvudinkomst vad är då problemet med att skatta för donationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Ser inte hur detta har med saken, de bör ju skatta för alla former av inkomster. Sen om de skattar för för deras huvudinkomst vad är då problemet med att skatta för donationer?

för du kan inte kalla det en donation då?

Permalänk
Medlem

Kan inte min arbetsgivare kalla min lön donation så slipper jag också betala skatt och han slipper betala arbetsgivaravgift så han och jag kan splitta den på oss båda. så kan alla i hela Sverige göra på detta sätt och barnfamiljer / gamla / arbetslösa osv kan glömma alla bidrag dom en gång fått och vi kan stänga alla myndigheter då inga pengar för att betala dessa flödar in..jag hade vart helnöjd då jag inga bidrag har alls utan jag hade bara fått en win all situation..
Verkar dock som många här inne vill se det samhället.

Permalänk
Skrivet av Dolesen:

Kan inte min arbetsgivare kalla min lön donation så slipper jag också betala skatt och han slipper betala arbetsgivaravgift..

Och medans han ändå håller på bestämma sig för att betala dig IBLAND

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

för du kan inte kalla det en donation då?

Fast nu påstår skatteverket att detta inte faller inom deras definition av donation även om du kallar det så.

Sen har twitch implementerat Cheering då detta inte heter donation så måste vi då alla självklart inse att detta skall beskattas? Då enbart donation skall vara skattefritt?

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Dock efter en viss gräns kan tyckas.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det där stämmer ju inte. Så länge någon kan välja att titta gratis så är det inte en motprestation i form av streamad video. Skillnad om du FÖRST måste "donera", då är det betalning och sedan då motprestation. Jäkla Kalle-Anka myndigheter som hela tiden ska skruva på definitioner till löjets gräns. Jag trodde det var vikt åt feministerna men nejdå..

Bilanalogi:
Jag kör mellan Göteborg - Stockholm och postar här på forumet att de som vill kan få åka med. Om då någon även fast de inte behöver betala donerar en slant så är det ju fasen ingen inkomst..!

Det är kul att du tar upp det med bilar, för det var ju typ exakt så Uber fungerade (svarttaxi) och detta fick dom ju lov att sluta med på grund av att de försökte maskera en näringsverksamhet med "samåkning".

man kan tycka vad man vill om nivån på skatterna, men nog Fan ska de vara konsekventa i alla fall, inte ska väl person a skatta men person b slipper trots att dom har samma inkomst men b får sin inkomst i "donationer"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Ännu ett sätt att beskatta vita framgångsrika män (och unga vackra kvinnor).

Så klart att en kommuniststat hatar dessa.

Permalänk

Betyder det att man kommer kunna söka verksamhets/företagsstöd när man är en av de tiotusentals streamers som bottnar ekonomiskt?

Eller ska de 'gilla läget' ?

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

streamen garanterar inte donationer, det är inte givet, så det är du som tänker tvärtom.

just därför donationer och inte subscribe funktionen som ger månadvis stadig summa.

Vem har sagt något om garantier? Utan streamen hade personen inte fått donationer, alltså är streamen orsaken till donationen. Att det ska vara så svårt...

Permalänk
Medlem

Som en glasblåsare sa till Belgarion i "sagan om Belgarion. Dom flesta har inget emot att betala en skatt så länge ALLA betalar den.

Permalänk
Skrivet av Marticus:

när folk drar ihop månadslöner och i vissa fall flera månadslöner på en månad, skattefritt? Nej du, detta är inte löjligt. Detta är ett kryphål som skulle täckts igen för länge sen.

Det beror på väl på hur mycket man tjänar då också, men jag håller med. Felet är ju att vissa av de här tjänsterna redan tar pengar i VAT-skatt, vilket jag anser vara idiotiskt om de som tar emot pengarna ska skatta sen igen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag tycker de e bra att dem skattar, blir irriterad att folk på youtube kammar hem flera månadslöner på en månad utan o direkt göra någonting FAKTISKT produktivt. Skatta ihjäl dem säger ja bara!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det beror på väl på hur mycket man tjänar då också, men jag håller med. Felet är ju att vissa av de här tjänsterna redan tar pengar i VAT-skatt, vilket jag anser vara idiotiskt om de som tar emot pengarna ska skatta sen igen.

Antar att du med "VAT-skatt" menar moms. I såfall är det jättelätt att kringgå, det är bara att skapa ett bolag för sin verksamhet så är din moms avdragsgill, jättebra tips för alla som får in "gåvor" för sin hobbyverksamhet.

Permalänk
Medlem

Då många idag lever på att Streama och förmodligen även erhåller bidrag i viss mån så givetvis skall denna inkomst beskattas som all annan. Att sedan den usla 90-tals-generationen tycker detta är fel kan knappst komma oväntat?
Generation-gratis, vilken tur att jag själv bestämmer vilka jag önskar ge en anställning..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

fortfarande donationer? allt annat som merch och reklam ska skattas vilket är uppenbart, men när du skattar donationer är det inte donationer längre.

det här behöver en rättslig prövning,skulle sponsorer behöva skattas också?

Pengar som du får, till följd av en tjänst du förser omvärlden med, även om du inte tar direkt betalt, kan aldrig (per skatteverkets definition) vara en donation. Då ska dom pengarna skattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Antar att du med "VAT-skatt" menar moms. I såfall är det jättelätt att kringgå, det är bara att skapa ett bolag för sin verksamhet så är din moms avdragsgill, jättebra tips för alla som får in "gåvor" för sin hobbyverksamhet.

Jaja, lugn nu, moms är ett noll-summe-spel för företag, momsdeklarationen skall in varje månad, du får, och du ger, vilket alltid slutar på 0 (noll), annars har du gjort fel vilket leder till konsekvenser.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Då många idag lever på att Streama och förmodligen även erhåller bidrag i viss mån så givetvis skall denna inkomst beskattas som all annan. Att sedan den usla 90-tals-generationen tycker detta är fel kan knappst komma oväntat?
Generation-gratis, vilken tur att jag själv bestämmer vilka jag önskar ge en anställning..

Med den bittra attityden och trångsynta inställningen, så är jag glad att jag inte jobbar för dig. Sedan lever inte "många" på streaming. Definiera många eller gör en verklighetskoll.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Med den bittra attityden och trångsynta inställningen, så är jag glad att jag inte jobbar för dig. Sedan lever inte "många" på streaming. Definiera många eller gör en verklighetskoll.
Skickades från m.sweclockers.com

Bitter? Trångsynt? Okej, vill du se det så.
För mig spelar det ingen roll om det är två eller två-tusen eller fler som idag lever på att streama, det är deras inkomst och den skall beskattas som all annan inkomst, hur kan du tycka att det är fel?
Jag gissar och hoppas att du gått skola i Sverige, du har fått dina skolböcker, din mat, ditt kort på biblioteket, gratis tanvård under hela din tid som barn, detta är INTE gratis och skall betalas av någon...vilket hamnade på dina föräldrar, nu är det din tur att bidra.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Jaja, lugn nu, moms är ett noll-summe-spel för företag, momsdeklarationen skall in varje månad, du får, och du ger, vilket alltid slutar på 0 (noll), annars har du gjort fel vilket leder till konsekvenser.

Say what?! Off-topic, men nej, bara nej. Momsdeklareras per månad, kvartal eller år (finns gränsvärden för att tillåtas längre momsperioder).
Sedan, går du med vinst betalar in mer moms än du drar av.
Enkel matte;
Sålt för 80 tkr = 20 tkr moms att betala till skatteverket.
Köpt tjänster/material; 40tkr = 10 tkr att dra av.

Summa 10 tkr att betala till skatteverket och 40tkr i vinst (exkl löner m.m.)

Sedan finns det pågående anläggningar, investeringar, moms inom EU, övrigt import m.m. med specialregler, men tror inte en enda momsrapport jag fyllt i summerat till noll, och det är ett gäng.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Say what?! Off-topic, men nej, bara nej. Momsdeklareras per månad, kvartal eller år (finns gränsvärden för att tillåtas längre momsperioder).
Sedan, går du med vinst betalar in mer moms än du drar av.
Enkel matte;
Sålt för 80 tkr = 20 tkr moms att betala till skatteverket.
Köpt tjänster/material; 40tkr = 10 tkr att dra av.

Summa 10 tkr att betala till skatteverket och 40tkr i vinst (exkl löner m.m.)

Sedan finns det pågående anläggningar, investeringar, moms inom EU, övrigt import m.m. med specialregler, men tror inte en enda momsrapport jag fyllt i summerat till noll, och det är ett gäng.

De flesta företag med hyffsad omsättning deklarerar momsen månadsvis, sett över tid är det ett noll-summe-spel, inget företag kan "behålla momsen" av tjänster du erbjuder/säljer, så enkelt är det.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Bitter? Trångsynt? Okej, vill du se det så.
För mig spelar det ingen roll om det är två eller två-tusen eller fler som idag lever på att streama, det är deras inkomst och den skall beskattas som all annan inkomst, hur kan du tycka att det är fel?
Jag gissar och hoppas att du gått skola i Sverige, du har fått dina skolböcker, din mat, ditt kort på biblioteket, gratis tanvård under hela din tid som barn, detta är INTE gratis och skall betalas av någon...vilket hamnade på dina föräldrar, nu är det din tur att bidra.

Du är förvånad att jag sa dom sakerna om dig, efter den totalsågningen av samtliga 90-talister? Skojar du med mig? Vidare så om du läst något av mina säkert 15 inlägg i denna tråd, så ser du förhoppningsvis snabbt vad jag tycker om skatt på inkomst via "donationer".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag tycker den avikande meningen i Skatterättsnämndens utlåtande är vettigare än utlåtandet. Där argumenterar personen för att donationerna ska ses som något utav "drickskaraktär", vilket känns högst rimligt. Något man inte måste ge, men kan välja att ge.

Permalänk

Jag håller delvis med om att kända streamers som drar in flera donationer i timmen bör skatta. Känner samtidigt att streamers som har runt 50 viewers och inte ber om donationer (folk donerar oftast bara för att vara snälla), det känns mer som en riktig donation, finns många som donerar bara för att deras favoritstreamer inte har råd att med en bättre dator som kan ge bättre kvalité och mindre lagg för denne, ska det ses som en inkomst då? Jag menar, när jag bjuder min polare en kväll på krogen för han inte har råd, är det att räkna som en inkomst?

Jag känner att det är väldigt svårt att bedöma hur donationerna ska tolkas. Dels för att vissa strävar inte efter donationer, utan får dem bara. Jag känner att skatt betalar man på förväntade inkomster som är regelbundna. Streamers kan ju gå flera månader utan en enda donation, det dem gör är inget hederligt jobb som bör skattas på det viset, de utövar en hobby där de kan få en slant om någon är snäll och ger dem en donation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

De flesta företag med hyffsad omsättning deklarerar momsen månadsvis, sett över tid är det ett noll-summe-spel, inget företag kan "behålla momsen" av tjänster du erbjuder/säljer, så enkelt är det.

"Hyffsad" omsättning är över 40 miljoner (för att det ska vara ett krav med månadsredovisning), ganska många som ligger under det, sedan om de har reggat månad eller kvartalsredovisning låter jag gå osagt.

Förstår inte hur du kan kalla det för ett nollsummespel, ens över tid. Givet att företag "ligger ute" med moms på köpta varor och tjänster, och håller moms på sålda varor och tjänster, men dessa kvittas över tid, men summan av dessa två blir förr eller senare en in- eller utbetalning.

Det som stipulerades var att något skulle skapa ett bolag, leva på donationerna (som inte borde vara momspliktiga, men det behöver iof prövas i detta format), men inköp skulle vara avdragsgilla. Det finns en hel del frågor om alla registreringar skulle gå att göra, men det har skett i vissa branscher, t.ex. byggbranschen hade mer eller mindre satt detta i system, vilket skapade faktiska momsvinster och tvingade fram ett helt eget momsregelverk för byggbranschen internt, sk. Omvändmomsskyldighet.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Tino:

För er som inte tycker att detta skall skattas för tycker jag ni skall ta en funderare kring nedan.

Hobbyverksamhet
Du kan tjäna upp till 30 000 kr utan att vara skattepliktigt, detta bör täcka mycket för de som gör har få tittare och leker runt för att det är en kul grej.

"Ej beroende av donationer"
Om ditt argument är att hen ej är beroende av donationer men lyckas ändå få mer än 30 000 kr i donationer. Då bör det inte vara några bekymmer med att skatta för den del. Då detta var ändå extra pengar?

Hade personen gjort detta om hen inte fick donationer?
Det finns många riktigt bra youtube och twitch kanaler. Som kommer ofta ut med nytt innehåll och som följer ett strikt schema och kan därmed ses som riktigt seriösa. Tror du att resultatet hade varit samma om personen inte fick in några pengar? Jag tror att många hade slutat och om detta stämmer så betyder det att pengar är en drivande orsak till varför de håller på och då kan det klassas som arbete och skall då självklart skattas för.

Du måste betala skatt från och med första kronan vinst.

Ni som tycker att det inte ska betalas skatt. Ska jag donera pengar till mina anställda istället för att ge lön? Tänk vad många miljoner jag skulle spara.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Du är förvånad att jag sa dom sakerna om dig, efter den totalsågningen av samtliga 90-talister? Skojar du med mig? Vidare så om du läst något av mina säkert 15 inlägg i denna tråd, så ser du förhoppningsvis snabbt vad jag tycker om skatt på inkomst via "donationer".

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte bemödat mig att läsa alla inlägg i tråden.

Men skoja inte med mig om 90-talister, så uselt har Sverige aldrig tidigare presterat, någonsin.
En hård helg med fest och flickor så kommer det ett sms till chefen att HEN är sjuk och kan inte komma på jobbet på måndag morgon, feber, ont i huvudet osv, osv...

Att ha runt 20 sjukdagar per år känns normalt för en 90-talist, för ibland är man helt slut och har "rätt" till att få vila ut, HEN har jobbat så hårt...
Det är jävligt märkligt, men ibland vill teenisarna bara ligga hemma och kolla på Netflix medans någon annan betalar.
Det borde införas åtminstone 14 karensdagar med krav på sjukintyg från läkare från den 15 dagen, vilket borde gälla samtliga på arbetsmarknaden.
Det är helt galet att arbetsgivaren skall betala lön till någon som är sjuk, personen arbetar inte, varför skall denne få lön?

Jag som 70-talist är skolad och stöpt i en helt annan form, en form som skulle verka 1800-tal för de flesta 90-talisterna.

Det är som fotbollspelarna vs hockeyspelarna, fotbolls-killarna slänger sig och gråter så fort någon öht rör dem, hockeyspelaren ställer sig upp om han inte är medvetslös, att han behöver 19 stygn i pannan är secondary..

90-talister som generation är verkligen inget vi kan vara i stolta över.

Jag lixom många andra idag uppfostrar våra barn På ett annat sätt, så jag hoppas att vi kan få fram bättre folk framöver.

Och att betala skatt är självklart, hur fanken skulle vi annars kunnat få det land vi fick?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

"Hyffsad" omsättning är över 40 miljoner (för att det ska vara ett krav med månadsredovisning), ganska många som ligger under det, sedan om de har reggat månad eller kvartalsredovisning låter jag gå osagt.

Förstår inte hur du kan kalla det för ett nollsummespel, ens över tid. Givet att företag "ligger ute" med moms på köpta varor och tjänster, och håller moms på sålda varor och tjänster, men dessa kvittas över tid, men summan av dessa två blir förr eller senare en in- eller utbetalning.

Det som stipulerades var att något skulle skapa ett bolag, leva på donationerna (som inte borde vara momspliktiga, men det behöver iof prövas i detta format), men inköp skulle vara avdragsgilla. Det finns en hel del frågor om alla registreringar skulle gå att göra, men det har skett i vissa branscher, t.ex. byggbranschen hade mer eller mindre satt detta i system, vilket skapade faktiska momsvinster och tvingade fram ett helt eget momsregelverk för byggbranschen internt, sk. Omvändmomsskyldighet.

Vi säger precis samma sak, det är möjligt eller var tidigare i byggbranschen möjligt att göra "momsvinster" men det skall inte vara lagligt möjligt att göra detta, det är vad jag menar med ett noll-summe-spel. På den planhalvan spelar vi seriösa företag iaf.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”