Jag har routern/modemet Zyxel p-2601hn-f1 och kan inte konfigurera den

Permalänk
Medlem

Jag har routern/modemet Zyxel p-2601hn-f1 och kan inte konfigurera den

Har hört flera andra som haft samma problem och har googlat så gott jag kan utan att hitta en lösning. Jag kör med Glocalnet (som suger fett) men ändå. Jag har ingen extern router och det ska inte vara någon bryggning. Är inte helt säker dock. Försöker ansluta med default gateway för routern som är 192.168.1.254.

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt manualen har admininterfacet 192.168.1.1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

BBB inaktiverar administrationsgränssnittet när modemet går online. Det finns redan trådar om detta.

Skrivet av LemonIllusion:

Du kan konfigurera modemet genom följande steg:
1. Koppla från DSL-kabeln.
2. Håll in reset-knappen i 10 sekunder med modemet på.
3. Anslut en dator till modemet och surfa till http://192.168.1.254/
4. Logga in med användarnamnet user och den trådlösa nätverksnyckeln som lösenord.
5. Konfigurera modemet
6. Koppla in DSL-kabeln

Om man bara ser till att modemet inte överhettas så fungerar det helt okej som modem. Som router är det dock helt värdelöst, så jag föreslår att du bryggar ditt Zyxel-modem och köper en bättre router som du kopplar bakom.

Tillägg: Undvik DSL-routrar. Köp hellre ett DSL-modem och en "vanlig" router separat, så har du enormt mycket större flexibilitet i framtiden när du får fiber/flyttar/annat händer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har testat det också, men funkar inte...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ThorinEk:

@mrqaffe: Har testat det också, men funkar inte...

Vad står det i den medföljande manualen ? Är det förresten ditt modem eller operatörens ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är operatörens, så jag har ingen manual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThorinEk:

Jag kör med Glocalnet (som suger fett) men ändå..

Telenor köpte Glocalnet typ 2006, stort sett samma bolag som Bredbandsbolaget. Som någon skrev så använder de samma produkter och stängde ned admin gränssnittet pga säkerhetsskäl, så du kommer inte åt det.

Permalänk
Medlem

@VexedRelic: Ok, då vet jag. Läste också det men visste bara inte om samma sak gällde för glocalnet. Tack för svaret, ska ringa och skälla ut sommarjobbarna imorgon.

Permalänk
Medlem

troligen bara IE som funkar.

Annars ring supporten. Lyckas de inte brygga från sin sida kanske de byter exemplaret.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb