Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@Ceogar:
Var kanske lite otydlig menade inte att TS skulle gräva ner slangen å sen lägga gräva igen för att sedan dra sladden igenom. Menade att han skulle dra sladden genom ett rör och inte gräva ner sladden direkt i backen. Och att han ska dra genom ett snöre innan. Men har man rätt saker å grävt rätt, så är det inte svårt att dra genom sladden sedan.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Lavaguden:

@Andreas Epradius: Vill bara motsäga 2 av dina påstående.
Fåglarna har inget med potential att göra de sitter på en ledare utan kontakt med något annat alltså ingen sluten krets.

Att lägga ned pem-slang kräver inte heller behörighet. däremot får du inte dra el-kabel i dem själv vilket inte detta är.

Om fågeln sätter sig på en kraftledning så antar den samma potential som kraftledningen. Om den sitter med en eller två klor på ledningen har ingen betydelse. Hela fågeln har antagit samma potential. Den är potentialutjämnad i förhållande till kraftledningen.

Om fågeln (stork?) har ett väldigt långt ben och skulle få för sig att sätta den andra klon på en annan kraftledning som inte har samma potential (annan fas, PEN-ledare etc) så kommer ena klon att ha den första ledningens potential. Nu uppstår ju problemet att den andra klon som är redo att sättas ner på den andra ledningen, kommer leda till att den vill anta den ledarens potential. Vi får då en kortslutning eller jordslutning beroende på vilka två ledare vi lägger ihop.

Till fråga två, angående PEM-slangen. Jag påstod inte att den kräver behörighet. Tvärtom, det var därför jag föreslog den om man ska vara petig. Jag har inte heller påstått att man får dra elkabel i den. Vi pratar om en nätverkskabel.

Ska man vara petig så kan dock nätverkskabeln vara föremål för en starkströmsanläggnings föreskrivna regler, då det är kabelns placering som avgör om den omfattas av regelverken. Då starkströmsföreskrifterna reglerar spänning, ström eller frekvens som kan vara skadligt för egendom, husdjur och person, så kan t.ex. en POE-matande kat.6-kabel omfattas av föreskrifterna i tex en explosiv miljö.

Nu tror jag inte att trådskaparen bedriver sådan verksamhet o trädgården så jag utesluter att hans nätverkskabel omfattas av kravet på elbehörighet.

Trevlig kväll.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av Lavaguden:

Andreas: "De markrör som hänvisas till ibland och som är för elkablar, är typade för detta och arbetet med att gräva ner dessa är därmed behörighetskrävande. Om någon bryr sig om det eller inte, är en annan sak."

Detta stämmer inte.

Ja det stämmer att folk inte bryr sig. Det var det du avsåg antar jag

http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/...

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

@Andreas Epradius: Elsäkerhetsföreskrifterna gäller inte i detta fallet om du läser vad han ska göra.
Drar han röret mellan två elcentraler så ja då ska man följa dessa föreskrifter oavsett om det bara är en nätverkskabel.
Typningen på röret spelar dock ingen roll däremot måste han om han ska följa alla regler förlägga ett markeringsband ovan röret som talar om att det är en ofarlig ledning i röret.

PoE har ännu inte tagits med i elsäkerhetsverkets föreskrifter och hamnar också det utanför då det är dagens regler som gäller.
Anledningen till detta är troligtvis för att den kraftiga varianten av PoE aldrig får matas på utan att apparaten i andra änden elektroniskt begär detta.

Det är alltså helt ofarligt att stoppa en PoE kabel i munnen om man nu inte använder icke godkända injektorer utan aktiv kontroll.
Om man vill använda sig av sådana tycker man nog det är okej att använda blankledare som förlängningskabel till häcksaxen och spikar som säkringar...

Edit: Ja ditt exempel med fågeln beskriver en typ av potential men jag tycker det är ett extremt dåligt exempel för att förklara potentialskillnad mellan fastigheter.
Detta för att gemene man tror att 230V är 230V alltid jämfört med vad som helst.

Permalänk

Förläggning av markrör avsedda för el kräver behörighet minst BB3.
Det är tillverkaren av en produkt som bestämmer vad en produkt är avsedd att användas för.
Markrör för el är enligt de vanliga tillverkarna avsedda för elkablar. Därav är röret avsett för el.

Det är alltså inte tillåtet för t.ex. en grävmaskinist att slänga ner rören och återfylla om han/hon inte har BB3.
Det spelar ingen roll var rören slutar, om det finns el eller ej i ändarna. Det är förläggning av rören som omfattas av kravet.

Jämför med t.ex. förläggning av kabel och montering av vägguttag. Många tror att det är ok att montera uttag, koppla in och förlägga en kabel. Sedan låta en elektriker lägga in det i centralen. Det är arbetet som omfattas av kravet på behörighet. Det spelar ingen roll om uttaget spänningssätts eller inte, det är inte tillåtet att göra den delen av arbetet utan behörighet.

Så kravet på behörighet kan komma av vad en tillverkare beslutar eller typar sina produkter för. Ett annat exempel är KNX-system där man med en bus-kabel förbinder olika strömställare etc i en byggnad. Busskabeln försörjer busdeltagarna med 24-volt. Förläggning och installation omfattas dock ändå av kravet på behörighet, då tillverkarna av dessa buskablar har i kravet på kablarna att dessa skall förläggas av behörig person. Därför kan inte t.ex. en svagströmsfirma bygga en KNX-bus om man inte har behörighet.

Det du skriver angående kravet på att markera ett rör att det är ofarlig spänning är helt nytt för mig. Har aldrig hört det och skulle vilja ha en hänvisning till var det står. Om det stämmer så skulle det i praktiken innebära att du måste ha en anvisning i ändarna på röret att du inte får dra i en kabel med "farlig spänning" ? Annars om någon gräver så får dom besked om att det är ofarligt och okej att klippa. Och så har någon dragit i "farlig spänning" i efterhand och det smäller. Jag har aldrig hört talas om det och jag tycker det låter konstigt. Men då jag inte kan påstå att jag VET att det inte stämmer, så önskar jag ödmjukt att veta var man finner den informationen.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Förläggning av markrör avsedda för el kräver behörighet minst BB3.
Det är tillverkaren av en produkt som bestämmer vad en produkt är avsedd att användas för.
Markrör för el är enligt de vanliga tillverkarna avsedda för elkablar. Därav är röret avsett för el.

Det är alltså inte tillåtet för t.ex. en grävmaskinist att slänga ner rören och återfylla om han/hon inte har BB3.
Det spelar ingen roll var rören slutar, om det finns el eller ej i ändarna. Det är förläggning av rören som omfattas av kravet.

Jämför med t.ex. förläggning av kabel och montering av vägguttag. Många tror att det är ok att montera uttag, koppla in och förlägga en kabel. Sedan låta en elektriker lägga in det i centralen. Det är arbetet som omfattas av kravet på behörighet. Det spelar ingen roll om uttaget spänningssätts eller inte, det är inte tillåtet att göra den delen av arbetet utan behörighet.

Så kravet på behörighet kan komma av vad en tillverkare beslutar eller typar sina produkter för. Ett annat exempel är KNX-system där man med en bus-kabel förbinder olika strömställare etc i en byggnad. Busskabeln försörjer busdeltagarna med 24-volt. Förläggning och installation omfattas dock ändå av kravet på behörighet, då tillverkarna av dessa buskablar har i kravet på kablarna att dessa skall förläggas av behörig person. Därför kan inte t.ex. en svagströmsfirma bygga en KNX-bus om man inte har behörighet.

Det du skriver angående kravet på att markera ett rör att det är ofarlig spänning är helt nytt för mig. Har aldrig hört det och skulle vilja ha en hänvisning till var det står. Om det stämmer så skulle det i praktiken innebära att du måste ha en anvisning i ändarna på röret att du inte får dra i en kabel med "farlig spänning" ? Annars om någon gräver så får dom besked om att det är ofarligt och okej att klippa. Och så har någon dragit i "farlig spänning" i efterhand och det smäller. Jag har aldrig hört talas om det och jag tycker det låter konstigt. Men då jag inte kan påstå att jag VET att det inte stämmer, så önskar jag ödmjukt att veta var man finner den informationen.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Jag hoppas du inte har några skarvkablar/fördelningskablar som är fast satta under dit skrivbord eller nåt med kabelklammer eller buntband/strips för då räknas det som en fast installation och det får man inte göra om man inte är behörig.
Så fort en kabel som kopplas från en kontakt och sätts fast på något sätt så räknas det som en fast installation och får inte göras om man inte har behörighet.

Undrar hur många som gör fel på den regeln?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Använd fiber istället för koppar så kanske du kan kring gå lagen med behörigheter

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken hur det går för TS? Fiber är ju att föredra men det kostar ju en slant. Hur smidiga är de att skicka genom ett rör med kontakterna på? Ett vattenrör/slang borde ju inte vara så stora problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Jag hoppas du inte har några skarvkablar/fördelningskablar som är fast satta under dit skrivbord eller nåt med kabelklammer eller buntband/strips för då räknas det som en fast installation och det får man inte göra om man inte är behörig.
Så fort en kabel som kopplas från en kontakt och sätts fast på något sätt så räknas det som en fast installation och får inte göras om man inte har behörighet.

Undrar hur många som gör fel på den regeln?

Det jag (redan i första inlägget) påpekade var om man ska vara petig. Och som jag skrev, om någon ens bryr sig.... För det var en del inlägg om vad man ska och inte ska göra. Då påpekade jag att då ska man inte heller använda markrör för elkablar om man nu vill dra det till sin spets.

Vad gäller skarvsladdar, sladdställ, förlängningskablar så stämmer det. Det får inte göras som en fast installation. Och även här beror det på produktens egenskaper etc. vilket oftast innebär att en skarvsladd inte får göras som en fast installation. Här är det mängder med folk som gör fel. Det ser man mycket på revisionsbesiktningar som många gånger är krav att det utförs på skolor etc. för att försäkringar ska gälla.

Och då spelar det ingen roll om man är behörig eller inte. Skarvsladden får inte klamras fast. Så det spelar ingen roll om jag har behörighet eller inte (vilket jag råkar ha). Jag får spika fast skarvsladden lika lite som en person som inte har behörighet.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

@Andreas Epradius: Jag skulle vilja att du hänvisar till den texten.

I ELSÄK 2013:1 finns inget som säger att rör oavsett slutanvändningsområde kräver behöriget.
Vi har haft detta uppe på företaget jag jobbar då elnätschefen hade samma uppfattning som du men efter utredning hittades inget lagstöd för detta.
Kan det vara en kvarleva från tidigare?
Jag blir gärna rättad om jag har fel då vi agerar fel på min avdelning i sådana fall då vi förlägger 110mm elrör under vägar då vi inte hittat något alternativ till de gula SRS-rören som är avsedda för el men i vårt fall inte tillhör en elanläggning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lavaguden:

@Andreas Epradius: Jag skulle vilja att du hänvisar till den texten.

I ELSÄK 2013:1 finns inget som säger att rör oavsett slutanvändningsområde kräver behöriget.
Vi har haft detta uppe på företaget jag jobbar då elnätschefen hade samma uppfattning som du men efter utredning hittades inget lagstöd för detta.
Kan det vara en kvarleva från tidigare?
Jag blir gärna rättad om jag har fel då vi agerar fel på min avdelning i sådana fall då vi förlägger 110mm elrör under vägar då vi inte hittat något alternativ till de gula SRS-rören som är avsedda för el men i vårt fall inte tillhör en elanläggning.

Att lägga rör och slang som ska användas för annat än elinstallationer kräver inte behörighet men behörighetskrav om de ska användas för kablage uppstår via kraven om kontroll före idrifttagning, (SS 436 40 00) den kan svårligen genomföras på ett korrekt sätt för en dold installation.
61.1.6 Kontrollen skall genomföras av fackman med kunskap om kontroll.
61.2.1 Inspektion skall föregå provning...

Jag tror att man säger att all förläggning av rör/slang kräver behörighet för att slippa ifrån problem med en del "kunder" som påstår att de vill ha en besiktning av en installation som en lekman utfört innan den tas i drift, så får man inte göra för då frångår man kraven på inspektion och utför bara provningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: För trådskaparens del är det alltså helt okej i lagens mening att lägga röret och stoppa i sin datakabel men inte omvandla rörets användning till el i framtiden.
De har heller inte uppdaterat handboken du hänvisar till efter omändring av bland annat elsäk år 2013.
Det finns ju även förordningar att följa när röret ska användas till VA men det är ändamålet som styr vilka lagar som ska följas.

Permalänk
Medlem

För att uppdatera om läget så testar jag trådlöst Wi-FI och hoppas det fungerar. Låter bökigare och fler felkällor som kan dyka upp mot vad jag trodde gällande kabel. Så ska försöka se om det fungerar med Wi-FI ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |